Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omalääkäriä pyytää poistamaan diagnoosit papereista työnhaun vuoksi?

Vierailija
19.06.2020 |

Olen valmistumassa opettajaksi, mutta tässä on muutamakin ongelma.

Pelkään, etten voi saada töitä (työhöntulotarkastus), koska minulla on pari hyvin häiritsevää diagnoosia:

- kaksisuuntainen mielialahäiriö (tyyppi II)
- epävakaa persoonallisuushäiriö
- alkoholismi (vieroittunut)

Tiedän, että ammatinvalinta meni metsään, siitä ei tarvitse muistuttaa tai huomauttaa, mutta tässä sitä ollaan.

Voiko diagnooseja poistaa pyynnöstä ennen työhöntulotarkastusta tai voiko valehdella? Ja jos haluaa olla rehellinen, niin ovatko nämä sairaudet este tälle työlle?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi poistaa mitään tiedoista tai saa samalla poistettua itsensä Valviran listoilta.

Vierailija
2/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös saa laitettua ko. diagnoosit Omakannasta niin, etteivät näy? Samoin reseptejä voit "piilottaa" ja epikriisejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja mitään papereita kysele, eikä katsele.

Riippuu itsestäsi mitä kerrot.

Vierailija
4/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valehdella? Vähintäänkin kyseenalaista, jos opettaja edes harkitsee tuollaisten asioiden salaamista. En laittaisi lastani sellaisen opettajan luokalle mistään hinnasta. 

Vierailija
5/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulotarkastusta ei tehdä ennen valintaa, vaan vasta töissä ollessa.

Vierailija
6/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkös saa laitettua ko. diagnoosit Omakannasta niin, etteivät näy? Samoin reseptejä voit "piilottaa" ja epikriisejä.

Joo, itseltään.

Vierailija
7/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme niitä siellä työhönhaussa näkee?

Nuo eivät välttämättä vaikuta tippaakaan työhösi.

Vierailija
8/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosiolla vaan uusi kouluttautuminen soveltuvammalle alalle. Ei liene noilla diagnooseilla edes sinulle hyväksi ryhtyä opettajaksi. 

Vierailija
9/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella? Vähintäänkin kyseenalaista, jos opettaja edes harkitsee tuollaisten asioiden salaamista. En laittaisi lastani sellaisen opettajan luokalle mistään hinnasta. 

Mistä sinä sen tiedät? Eikä tuollaiset seikat kuulu edes työnantajalle, niin ei niitä tarvitse salata erikseen.

Vierailija
10/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitpä vaan, mutta kun et tiedä.

Vierailija
11/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosiolla vaan uusi kouluttautuminen soveltuvammalle alalle. Ei liene noilla diagnooseilla edes sinulle hyväksi ryhtyä opettajaksi. 

Miksi? Jos hän on koulutuksestakin selvinnyt niin miksei työstäkin? Kaikilla on eri työminä kuin arkiminä.

Vierailija
12/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Miksi pitäisi valehdella?”

Sitähän tässä kysynkin, että voinko edes päästä töihin näillä diagnooseilla.

”En laittaisi lastani sellaisen opettajan luokalle mistään hinnasta.”

Mistä sinä tai lapsesi saisi koskaan salaisuuden tietää, jos opettaja on hyvä opettaja?

- ap

Vierailija
13/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Jos hän on koulutuksestakin selvinnyt niin miksei työstäkin? Kaikilla on eri työminä kuin arkiminä.

Pikkaisen eri asia lukea kirjoja ja tehdä tenttejä kuin olla opettajan työssä. Opettajan työ ylivoimaisen kuormittavaa monille terveillekin. Mt-ongelmat tuskin ainakaan helpottavat sitä kuormittavuutta. Mutta mistäpä minä mitään tietäisin....

Vierailija
14/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että pystyt tekemään opettajan työtä?

Suosittelen uudelleenkouluttautumista.

Itselläni on vain yksi noista diagnooseista (bipo II), ja olen joskus tehnyt lyhyen sijaisuuden opettajana. Ihan hyvin meni, kun oli oireeton jakso, mutta ei minun pääni kestäisi sitä hälinää pidempiaikaisesti.

Vierailija
15/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni nähnyt aika monta, jotka ovat selvinneet opettajan koulutuksesta heittämällä, mutta itse työtä eivät ole kestäneet kovinkaan kauaa. Luentosali on "hieman" erilainen ympäristö kuin koululuokka mellastavine lapsukaisineen. Puhumattakaan niistä mellastavista vanhemmista.

Vierailija
16/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vain yksi noista diagnooseista (bipo II), ja olen joskus tehnyt lyhyen sijaisuuden opettajana. Ihan hyvin meni, kun oli oireeton jakso, mutta ei minun pääni kestäisi sitä hälinää pidempiaikaisesti.

Minulla on jo vuosia ollut erinomainen lääkitys, jolla oireet pysyvät niin hyvin hallinnassa, että olen kyennyt keskittymään opintoihini, enkä edes huomaa olevani sairas.

Nämä sairaudet kuitenkin ovat ja pysyvät. Asiat näyttävät pahemmalta kuin ovat.

Jos minulta kysytään, niin voinhan sanoa tämän asian, eli että olen lääkityksen ansiosta oireeton?

- ap

Vierailija
17/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo vuosia ollut erinomainen lääkitys, jolla oireet pysyvät niin hyvin hallinnassa, että olen kyennyt keskittymään opintoihini, enkä edes huomaa olevani sairas.

Nämä sairaudet kuitenkin ovat ja pysyvät. Asiat näyttävät pahemmalta kuin ovat.

Jos minulta kysytään, niin voinhan sanoa tämän asian, eli että olen lääkityksen ansiosta oireeton?

- ap

Sinuna kokeilin opettajan työtä ensin sijaisena, jotta saat tuntumaa siihen, miten sairautesi reagoivat ko. työn haasteisiin. Opiskelu on ihan eri asia kuin opettajan työ. 

Vierailija
18/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ongelmainen:

Sairastan epilepsiaa, kohtauksia saan harvoin ja nekin nukkuessa.

Työnantajat pelästyvät diagnoosia, eivätkä uskalla palkata mihinkään työhön, koska ajattelevat, että voin saada kohtauksen ja kolhia pääni pöydänlaitaan(toimisto), tai kaatua juomahyllyyn silpoutuen rikkoutuviin pulloihin(kauppa).

Siispä en kerro diagnoosiani, enkä ole koskaan ollut vakituisessa työsuhteessa.

Nyt alkavat työt olla harvassa, ikää kohta 50...

Millehän alalle kouluttautuisi....

Vierailija
19/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkelpo kirjoitti:

Toinen ongelmainen:

Sairastan epilepsiaa, kohtauksia saan harvoin ja nekin nukkuessa.

Työnantajat pelästyvät diagnoosia, eivätkä uskalla palkata mihinkään työhön, koska ajattelevat, että voin saada kohtauksen ja kolhia pääni pöydänlaitaan(toimisto), tai kaatua juomahyllyyn silpoutuen rikkoutuviin pulloihin(kauppa).

Siispä en kerro diagnoosiani, enkä ole koskaan ollut vakituisessa työsuhteessa.

Nyt alkavat työt olla harvassa, ikää kohta 50...

Millehän alalle kouluttautuisi....

Minullakin on epilepsia enkä ole juurikaan ollut työtön. Kerron sairaudestani avoimesti ja pidän myös pienimuotoisen "tietoiskun", jos haastattelija näyttää panikoivan sairautta. Nykyisessä työpaikassani kerroin myös palaverissa, miten toimia, JOS saisin kohtauksen. Työkaverit vaikuttivat helpottuneilta, kun kyse ei ollutkaan siitä, että holtittomasti sätkin minne sattuu, vaan kohtaukset ovat minulla enemmänkin poissaolokohtauksia tms. Luulen, että sairaudet eivät usein ole ongelma, jos niistä kerrotaan riittävän avoimesti. Tietämättömyyshän se on, mikä eniten synnyttää ennakkoluuloja. Toki on olemassa ammatteja, joihin ei yksinkertaisesti voi palkata epileptikkoa ja se on täysin ymmärrettävää.

Vierailija
20/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnooseja voi saada vaikka vaikean elämänkriisin takia. Mitä väliä on äärimmäisellä stressireaktiolla, jos työssä ei laiteta vastaavaan tilanteeseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan