Voiko omalääkäriä pyytää poistamaan diagnoosit papereista työnhaun vuoksi?
Olen valmistumassa opettajaksi, mutta tässä on muutamakin ongelma.
Pelkään, etten voi saada töitä (työhöntulotarkastus), koska minulla on pari hyvin häiritsevää diagnoosia:
- kaksisuuntainen mielialahäiriö (tyyppi II)
- epävakaa persoonallisuushäiriö
- alkoholismi (vieroittunut)
Tiedän, että ammatinvalinta meni metsään, siitä ei tarvitse muistuttaa tai huomauttaa, mutta tässä sitä ollaan.
Voiko diagnooseja poistaa pyynnöstä ennen työhöntulotarkastusta tai voiko valehdella? Ja jos haluaa olla rehellinen, niin ovatko nämä sairaudet este tälle työlle?
Kommentit (25)
Tuskin olet ainoa bipolaari opettaja. Yliopistoajoista muistan yhden lehtorin, joka oli skitsofreenikko. Jos työnsä hoitaa, niin saahan noita diagnooseja olla.
Ei työhöntuloterveystarkadtuksen lääkärintodistukseen tule diagnooseja, eikä työnantaja saa niitä kysyä. Dairaslomien diagnoosit tulevat hänen tietoonsa. Lääkäri arvioi oletko diagnoosien ja sairauksien nykyhetken vallitessa sovelias ko. Työhön eli onko lääketieteellisiä esteitä.
Et pysty. Käytännössä vaatisi kaikkien aiempien sairauskertomusjärjestelmän tekstiesi poistamista ja se ei ole mahdollista. Lain mukaan jokaisesta käynnistä terveydenhuollossa pitää tehdä asianmukaiset merkinnät sairauskertomusjärjestelmään.
No meillä on työterveyshuolto Terveystalossa. Ei ne näe julkisen terveydenhuollon tai esim. Mehiläisen tietoja. Ja reseptejä eivät saa katsoa, ellei ole hyvä syy, ja työhöntulotarkastus ei ole sellainen. Toki sairauksista kysytään, ja itse päätät kerrotko totuuden. Valehtelu saattaa hankaloittaa elämääsi siinä kohtaa jos alat saikuttaa enemmän etkä suoriudu työstäsi.
Hyvä idea, ja varmaankin välttämätön toteuttaa, koska tarvitsen muutenkin työkokemusta tullakseni valituksi.
- ap