Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omalääkäriä pyytää poistamaan diagnoosit papereista työnhaun vuoksi?

Vierailija
19.06.2020 |

Olen valmistumassa opettajaksi, mutta tässä on muutamakin ongelma.

Pelkään, etten voi saada töitä (työhöntulotarkastus), koska minulla on pari hyvin häiritsevää diagnoosia:

- kaksisuuntainen mielialahäiriö (tyyppi II)
- epävakaa persoonallisuushäiriö
- alkoholismi (vieroittunut)

Tiedän, että ammatinvalinta meni metsään, siitä ei tarvitse muistuttaa tai huomauttaa, mutta tässä sitä ollaan.

Voiko diagnooseja poistaa pyynnöstä ennen työhöntulotarkastusta tai voiko valehdella? Ja jos haluaa olla rehellinen, niin ovatko nämä sairaudet este tälle työlle?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että pystyt tekemään opettajan työtä?

Suosittelen uudelleenkouluttautumista.

Itselläni on vain yksi noista diagnooseista (bipo II), ja olen joskus tehnyt lyhyen sijaisuuden opettajana. Ihan hyvin meni, kun oli oireeton jakso, mutta ei minun pääni kestäisi sitä hälinää pidempiaikaisesti.

Minulla on jo vuosia ollut erinomainen lääkitys, jolla oireet pysyvät niin hyvin hallinnassa, että olen kyennyt keskittymään opintoihini, enkä edes huomaa olevani sairas.

Nämä sairaudet kuitenkin ovat ja pysyvät. Asiat näyttävät pahemmalta kuin ovat.

Jos minulta kysytään, niin voinhan sanoa tämän asian, eli että olen lääkityksen ansiosta oireeton?

- ap

Sinuna kokeilin opettajan työtä ensin sijaisena, jotta saat tuntumaa siihen, miten sairautesi reagoivat ko. työn haasteisiin. Opiskelu on ihan eri asia kuin opettajan työ. 

Hyvä idea, ja varmaankin välttämätön toteuttaa, koska tarvitsen muutenkin työkokemusta tullakseni valituksi.

- ap

Vierailija
22/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet ainoa bipolaari opettaja. Yliopistoajoista muistan yhden lehtorin, joka oli skitsofreenikko. Jos työnsä hoitaa, niin saahan noita diagnooseja olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työhöntuloterveystarkadtuksen lääkärintodistukseen tule diagnooseja, eikä työnantaja saa niitä kysyä. Dairaslomien diagnoosit tulevat hänen tietoonsa. Lääkäri arvioi oletko diagnoosien ja sairauksien nykyhetken vallitessa sovelias ko. Työhön eli onko lääketieteellisiä esteitä.

Vierailija
24/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty. Käytännössä vaatisi kaikkien aiempien sairauskertomusjärjestelmän tekstiesi poistamista ja se ei ole mahdollista. Lain mukaan jokaisesta käynnistä terveydenhuollossa pitää tehdä asianmukaiset merkinnät sairauskertomusjärjestelmään.

Vierailija
25/25 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on työterveyshuolto Terveystalossa. Ei ne näe julkisen terveydenhuollon tai esim. Mehiläisen tietoja. Ja reseptejä eivät saa katsoa, ellei ole hyvä syy, ja työhöntulotarkastus ei ole sellainen. Toki sairauksista kysytään, ja itse päätät kerrotko totuuden. Valehtelu saattaa hankaloittaa elämääsi siinä kohtaa jos alat saikuttaa enemmän etkä suoriudu työstäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän