Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”
Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä neuvotaan että AP ei enää menisi anopin mökille. Minä menisin mutta omilla ehdoillani. Kieltäytyisin kohteliaasti suursiivouksesta. Tekisin tunnin verran keittiöhommia. Miehenkin vaatisi mukaan keittiöön tekemään jotain hyödyllistä. Petaisin perheeni sängyt ja huolehtisi oman perheeni asioista. Sanoisin kohteliaasti että en ole tullut raatamaan koko viikonlopuksi, haluan myös nauttia ja levätä. Kaikki tämä kohteliaasti. Olen aikuinen ihminen, minua ei voi pakottaa tekemään mitä en halua ja mikä ei mielestäni ole tarpeellista. Ja mies mukaan tähän strategiaan.
Useista kommenteista päätellen miniät eivät osaa toimia näin. Joko totellaan ja kiristellään hampaita tai suututaan tai laitetaan välit poikki. Opetelkaa pitämään puolenne kohteliaasti.
Olen todella kiitollinen siitä että minulla on hyvä suhde omaan anoppiini ja miniääni. Kaikesta voidaan keskustella ja sopia.Sinulla ei ole mitään käsitystä miten nämä maalaisanopit elää ja ajattelee. Terv Saman kuin ap kokenut ja eronnut.
Lähipiirissäni on pari samankaltaista ihmistä. En ole mennyt leikkiin mukaan. En ole antanut heidän painostaa, määräillä tai dominoida itseäni. Olen kohteliaasti tehnyt omat ratkaisunsa, tehnyt asiat omalla tavallani ja elänyt elämäni omalla tavallani. Onneksi minulla on myös mies joka seisoo rinnallani tukenani sukulaisiansa / muita päsmäreitä vastaan. Säälittävimpiä ovat nämä tapaukset missä appivanhemmat ovat ikäviä miniää kohtaa ja aviomies katselee tumput suorina vierestä eikä ole vaimonsa tukena ja turvana. Tähdennän vielä että näiden anoppien kanssa pärjää jos on päättäväinen, kohtelias, paksunahkainen ja omaa samanlaisen aviomiehen. Useinhan asia kiikastaa siitä nahjusmaisesta miehestä joka on taantunut pikkupojan tasolle omien vanhempiensa luona.
Ihan täysi ohis ja kielioppinatseilu, mutta miksi ihmiset kirjoittaa usein näin?
Vielä ehtii vaihtamaan maisemaa.
Miksi siellä pitää koko juhannus viettää? Jos miehellesi on tärkeää käydä vanhemmillaan juhannuksena, tehkää päiväreissu. Ellei matkaa ole useita satoja kilometrejä? Mieluummin viettäisin muutaman tunnin autossa kuin koko juhannuksen anoppilassa. Pysähdytte matkalla katsomaan nähtävyyksiä, syömään, uimaan tms niin saatte samalla hauskan retken. Viette pullat mukananne anoppilaan ja kahvia juodessa vaihdatte kuulumisia pari tuntia. Kiinnostaako karavaanielämä? Voisitte ottaa perinteeksi vuokrata asuntoauton juhannukseksi ja silläkin voisi sitten poiketa anoppilassa. Entäs mökin vuokraus jostain sieltä seudulta? Kannattaa keksiä ratkaisuja eikä kerätä vihaa ja katkeroitua vuosien saatossa :)
Vierailija kirjoitti:
Eilen ajettiin tänne kiireesti ja matkalla ostettiin ruuat ja muut tuomiset.
Täällä ei grillata eikä nautita viiniä. Tänään saunan jälkeen paistetaan takassa makkarat ja huomenna syödään karjalanpaistia ja laatikoita.
Ankeeta.
Ap
Miksi ihmeessä olette sinne menneet? Noilla spekseilla en todellakaan menisi tuonne, varsinkaan juhannusminilomalla.
Anoppisi kuulostaa äidiltäni. Hänelle ihmisarvo määrittyy sen mukaan kuinka paljon tekee töitä. Esim kesällä kirjan kanssa makaaminen on suuri synti. Pitäisi olla vähintään kitkemässä rikkaruohoja hampaat irvessä. Vihasin lapsena aina joulua, juhannusta jne juhlapyhiä kun ne yhdistyi raivokkaaseen siivoamiseen. Koko koti ja pihapiiri piti siivota lattiasta kattoon ja sitä siivousta kesti pari päivää aamusta myöhään yöhön, laiskaksi ja aikaansaamattomaksi sättimisellä höystettynä. Vasta myöhemmin aikuisiällä ymmärsin, että juhlapyhät voi olla stressin ja äreyden sijaan rentouttavia ja mukavia.
Hyi helvetti mitä juntteja, Yök. Lähde pois sieltä.
Ensi vuonna ilmoitat anopillesi, että tulette vain päiväseltään juhannuspäivänä. Jos matka on niin pitkä, ettei se kotoa käsin onnistu, menette lähikaupungin hotelliin yöksi tai vuokraatte mökin jostain lähistöltä, ja käytte sieltä käsin käytte anoppilassa muutaman tunnin, ette siivoamassa yhtään mitään, koska ettehän te siellä ole sotkeneetkaan.
Oletko ap jo kertonut mitä anoppi poppoineen tule teille ensi jouluna siivoamaan ja tekemään, vai onko ylläri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!
Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.
Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.
ApOikeasti tuo on ihan helvetin noloa. Kertoo suomalaisesta junttimaisuudesta. Jos ei anoppi ole siivonnut ja laittanut kaikkea valmiiksi niin olkoon ilman perhejuhannusta sitten.
Näinhän se menee. Anoppi on 76v sydänsairas, mutta haluaa touhuta, poikansa on opettanut ,että naiset siivoaa laittaa sen seitsemän sortin ruuat. Sinähän sitten touhut jää anopin ja miniän harteille, miesten käydessä nautiskelemassa sillä aikaa järvellä ongella ja katiskalla. Pikkasen heittää pököä sauna uuniin ja ohutta siemaillen.
Ei , ei se naisille käy, heti on paha silmä.
Minäkin erehdyin viime juhannuksena lähtemään miehen kanssa tämän sukutaloon, jossa perinteisesti sukupolvet ovat asuneet yhdessä maatilan töitä tehden, eli päärakennus on suuri. Jos olisin etukäteen osannut arvata, että minut vieraana laitettaisiin tekemään suursiivousta, en olisi lähtenyt.
Minun tehtäväkseni osui (muiden muassa) ikkunoiden peseminen ja verhojen vaihtaminen. Kaksikerroksisessa, useaan kertaan laajennetussa talossa ikkunoita oli paljon, ja ne olivat korkeita. Minä olen 155 senttiä pitkä, kun taas miehen lähisuvussa jokaisen pituus lähtee 180 sentistä ylöspäin. Hommani olisi siis varmasti ollut esim. 180-senttiselle anopille tai 187-senttiselle miehelleni paljon nopeampaa ja helpompaa kuin minulle, itse kun taiteilin surkealla tasapainollani korkean jakkaran päällä ylettyäkseni ripustamaan varhoja ja pesemään ikkunat ylhäältä asti.
Ei mennä tänä juhannuksena työleirille.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla aapeen kaltaisen loisen kanssa missään tekemisissä.
Ap on hyvä tyyppi. Ymmärtää asioitten päälle. Vielä kun saatais sille kovempi luonne.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä että henkilöt A ja B alkavat patisuhteeseen, sitten onkin pakko sotkea koko suku siihen soppaan mukaan. Mennään An sukulaisiin ja jos B ei tule mukaan alkaa typerä ihmettely, sama toisinpäin.
Minulla se on niin että parisuhde on yhteinen, suku oma. Emme sotke toisiamme sukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!
Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.
ApOikeasti tuo on ihan helvetin noloa. Kertoo suomalaisesta junttimaisuudesta. Jos ei anoppi ole siivonnut ja laittanut kaikkea valmiiksi niin olkoon ilman perhejuhannusta sitten.
Näinhän se menee. Anoppi on 76v sydänsairas, mutta haluaa touhuta, poikansa on opettanut ,että naiset siivoaa laittaa sen seitsemän sortin ruuat. Sinähän sitten touhut jää anopin ja miniän harteille, miesten käydessä nautiskelemassa sillä aikaa järvellä ongella ja katiskalla. Pikkasen heittää pököä sauna uuniin ja ohutta siemaillen.
Ei , ei se naisille käy, heti on paha silmä.
Niinpä. Täälläkin jotain naisorjia haukkumasa loiseksi. Loiseksi? Ensimmäistä kertaa kuulen loiseksi nimitettävän ihmistä mikä käsketään töihin ilman palkkaa. Eiköhän anoppi tässä loinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan provo. Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Satakunnassa ja vieläkin käyn siellä juhlapyhinä sukuloimassa. Kaikki kuulostaa todella tutulta! Rosollia on tullut pilkottua ympäri vuoden, ja hyvien juhlavalmistelujen mitta on se, että suvun naiset lähes pyörtyvät uupumuksesta.
Sairasta. Ja eniten tuo, ettävain naiset raataa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole ikinä kuullut, että juhannuksena syötäisiin lanttulaatikkoa ja rosollia tai edes karjalanpaistia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menitte sinne, jos tiesit mitä tuleman pitää?
Mies meni lupaamaan minun selän takana. Anoppi soitti joka päivä ja itki puhelimessa, miten ikävä poikaa.
ApJa miksi miehesi ei voinut mennä yksinään? Olisit voinut olla kotona ja jos olisi huvittanut siivota, olisit siivonnut omaa kotiasi.
Ja kuunnellut loppuelämäni miehen sukulaisten vihjailuja aviokriisistä, uskottomuudestani ja erosta? No thanks!
Ja vielä: rakastan kovasti miestäni, joka on (perheestään huolimatta) ihana ihminen ja minulle tärkeä! Eli joskus täytyy mennä toisten mukaan, vaikka pitkin hampain.
Palstalla valittaminen on mukavaa viihdykettä ankeuteen! Ap
Mieluummin typerät vihjailut kuin raataminen turhan takia. Luultavasti tämä sun "hyvä mies" odottaa kotonakin naisväen hoitavan ruuanlaiton ym. En ikinä suostuisi moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä neuvotaan että AP ei enää menisi anopin mökille. Minä menisin mutta omilla ehdoillani. Kieltäytyisin kohteliaasti suursiivouksesta. Tekisin tunnin verran keittiöhommia. Miehenkin vaatisi mukaan keittiöön tekemään jotain hyödyllistä. Petaisin perheeni sängyt ja huolehtisi oman perheeni asioista. Sanoisin kohteliaasti että en ole tullut raatamaan koko viikonlopuksi, haluan myös nauttia ja levätä. Kaikki tämä kohteliaasti. Olen aikuinen ihminen, minua ei voi pakottaa tekemään mitä en halua ja mikä ei mielestäni ole tarpeellista. Ja mies mukaan tähän strategiaan.
Useista kommenteista päätellen miniät eivät osaa toimia näin. Joko totellaan ja kiristellään hampaita tai suututaan tai laitetaan välit poikki. Opetelkaa pitämään puolenne kohteliaasti.
Olen todella kiitollinen siitä että minulla on hyvä suhde omaan anoppiini ja miniääni. Kaikesta voidaan keskustella ja sopia.Sinulla ei ole mitään käsitystä miten nämä maalaisanopit elää ja ajattelee. Terv Saman kuin ap kokenut ja eronnut.
Lähipiirissäni on pari samankaltaista ihmistä. En ole mennyt leikkiin mukaan. En ole antanut heidän painostaa, määräillä tai dominoida itseäni. Olen kohteliaasti tehnyt omat ratkaisunsa, tehnyt asiat omalla tavallani ja elänyt elämäni omalla tavallani. Onneksi minulla on myös mies joka seisoo rinnallani tukenani sukulaisiansa / muita päsmäreitä vastaan. Säälittävimpiä ovat nämä tapaukset missä appivanhemmat ovat ikäviä miniää kohtaa ja aviomies katselee tumput suorina vierestä eikä ole vaimonsa tukena ja turvana. Tähdennän vielä että näiden anoppien kanssa pärjää jos on päättäväinen, kohtelias, paksunahkainen ja omaa samanlaisen aviomiehen. Useinhan asia kiikastaa siitä nahjusmaisesta miehestä joka on taantunut pikkupojan tasolle omien vanhempiensa luona.
Ihan täysi ohis ja kielioppinatseilu, mutta miksi ihmiset kirjoittaa usein näin?
Toi oli mun kommenttini. En todellakaan kirjota noin. Se on autocorrect jota en ollut huomannut korjata. Olisi kivampi jos keskityttäisi kommenttien sisältöön eikä kielioppi- tai kirjoitusvirheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mies, sen isä, veli, siskon mies ja poika lähti aamulla traktorilla ja peräkärryllä raivaamaan vesakkoa. Hakevat samalla juhannuskoivut. Mut pitää ensin tehdä vähän risusavottaa, jos haluaa vähän hupia (juhannuskoivut).
Minä otin hommakseni mattojen tamppauksen. Saa purkaa turhautuneisuutta anopin kutomiin räsymattoihin (n 25 kpl)
Ap
Mitä helvettiä siellä on puuhattu ennen teidän tuloanne ? Maattu pankolla ?
Sorry mutta mua alkaa hymyilyttää , meno kuin Niskavuorella.
Suoraa omakohtaista kokemusta ei tällaisesta idiotismista ole, anopille aikoinaan ilmoitin, että minä en mustikoita poimi kun sitä ehdotti.
Eräs sukulainen joutui aikoinaan k*settamaan appivanhempiaan lomansa suhteen kun heti ois pitänyt rynnätä tilalle töihin . Eihän ne ole mitään töitä vuoden mittaan tehneet joutavat tänne.
Kunnioitan mm.fyysistä työtä , mutta sopii kokeilla miten pää kiehuu kun aivosi käyvät kierroksilla sen 11 kk vuodessa.
Ap perää telepatiaa ja rajatonta ymmärrystä. Ap tuskin tarjoaa telepatiaa ja rajatonta ymmärrystä kenellekään muulle. Päättelen tästä että ap on samanlainen pelle kuin suuri osa palstasta.
Ap kerron sinulle kokemuksella, että vaikka nyt ajattelet tekeväsi hyvin kun lusit siellä niin tosta ei seuraa mitään hyvää. Pelkäät että sinusta puhutaan pahaa, jos et mene ja rakkaudesta mieheen olet valmis tohon jne.
10-20 vuoden päästä huomaat ihan viimeistään, että se oli turhaa kärsimystä. Olet katkeroitunut eukko kun tajuat, että olet itse pettänyt itsesi. Please, tee toisin. Toi ei tee hyvää sinulle eikä parisuhteellesi, vaikka nyt niin luulottelet.
N51