Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi verensokeri ei saa laskea?

Vierailija
19.06.2020 |

Laihduttelen tässä raskauskiloja joita tuli runsaasti, ja on hämmentävää sillä en ole aikaisemmin joutunut laihduttamaan (olen ollut aina himourheilija). Urheilen nytkin päivittäin, siis ihan joka päivä, mutta paino ei vaan laske. Vika on siis syömisissä vaikka terveellisesti syön.

Laihdutusohjeissa sanotaan usein että syö vähän väliä pieniä aterioita ettei verensokeri laske.
En ymmärrä tätä että miksi, voiko joku selittää? Eikö olisi parempi syödä harvoin? Vai onko jotenkin energiankulutus nopeampa kun tiuhaan tahtiin syö vähän kerrallaan.

Huomaan että ”pienestä ateriasta” ei tule kylläiseksi. Vähemmän ruokaa menisi todennäköisesti silloin kun syö harvemmin mutta kunnolla ja tulee kylläiseksi

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä verensokeria ei ylläpidä huonolla ravinnolla liian korkeissa lukemissa, ei saa ongelmia siitä ettei jatkuvasti syö. Jos syö parin tunnin välein, ei ikinä saa ruoansulatus riittävää lepoa, ei ikinä tunne todellista nälkää.

2 tai max 3 ateriaa pitäisi riittää kaikille, ilman napostelua. Diabeetikot erikseen. Kunhan ne ateriat mitä syö ovat oikeasti ravintopitoisia.

Vierailija
22/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetätkö?

Kyllä! Tosin loppuvaiheessa.

Ap

Minulle kävi niin, että kun lopetin imettämisen, niin kilot karisivat ihan itsestään. En siis muuttanut mitään ruokavaliossani enkä liikuntatottumuksissani. Ilmeisesti yleisempää on se, että imettäminen vie niin paljon energiaa, että paino putoaa. Minulla kilot pysyivät tiukasti, myös turvotusta oli.

Voisiko olla niin, että sinun kehosi toimii samalla tavalla? Lisäksi huomaan, että stressitasosi on korkealla. Silloinkaan ei paino välttämättä putoa. Pyrkisin kaikin tavoin hölläämään nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiuha syöminen ei tarkoita sitä, että napostellaan jatkuvasti jotain sipsiä, vaan ne välipalat ovat terveellisiä ja määrät pieniä. Jos yrität laihduttaa näännyttämällä, kroppa kuvittelee että olet joutunut keskitysleirille, ja alkaa pitää kiinni kaikesta saamastaan energiasta siten, että kaikki tulee varmasti hyötykäyttöön hengissä pysymisen turvaamiseksi. Aineenvaihdunta hidastuu, jotta kapasiteettia kohdentuisi enemmän aivoille, sydämelle, keuhkoille yms. tärkeille elimille. Sen seurauksena laihtuminen on hitaampaa. Tätä tarkoittaa ”säästöliekki”.

Vierailija
24/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti mitä syöt enemmin kuin että kuinka usein syöt,muista lisätä myös veden juomista.

Vierailija
25/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiuha syöminen ei tarkoita sitä, että napostellaan jatkuvasti jotain sipsiä, vaan ne välipalat ovat terveellisiä ja määrät pieniä. Jos yrität laihduttaa näännyttämällä, kroppa kuvittelee että olet joutunut keskitysleirille, ja alkaa pitää kiinni kaikesta saamastaan energiasta siten, että kaikki tulee varmasti hyötykäyttöön hengissä pysymisen turvaamiseksi. Aineenvaihdunta hidastuu, jotta kapasiteettia kohdentuisi enemmän aivoille, sydämelle, keuhkoille yms. tärkeille elimille. Sen seurauksena laihtuminen on hitaampaa. Tätä tarkoittaa ”säästöliekki”.

Eikä napostelu tarkoita sipsien syömistä. Turha itselleen valehdella, kun syö "terveellistä" parin tunnin välein. Kroppa ei näänny, vaikka suu ei käy kaiken aikaa. Jos siltä tuntuu, kannattaa miettiä ruokansa sisältöä mieluummin kuin lisätä syömisen kertoja.

Vierailija
26/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mieti mitä syöt enemmin kuin että kuinka usein syöt,muista lisätä myös veden juomista.

Helteellä kannattaa juoda vissyä tai ihan suolavettä.

Vierailija
27/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla iskee helposti migreeni, jos en syö suunnilleen säännöllisesti. Eli jos on pieni aamupala ja ei ehdi lounaalle, niin kyllä heikottaa. Voi olla että nestettäkään ei tule tarpeeksi nautiutksi. En tiedä onko tuolla sitten verensokerin kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
28/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla iskee helposti migreeni, jos en syö suunnilleen säännöllisesti. Eli jos on pieni aamupala ja ei ehdi lounaalle, niin kyllä heikottaa. Voi olla että nestettäkään ei tule tarpeeksi nautiutksi. En tiedä onko tuolla sitten verensokerin kanssa mitään tekemistä.

Säännöllinen syöminen onkin ok. Mutta säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein.

Vierailija
29/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaista tietoa löytyy joka paikasta. Lisäksi ohjeet on juuri tuollaista lässytystä (älä syö sipsejä).

Missään ei oikein ole laihdutusohjeita sellaiselle joka JO syö terveellisesti ja JO liikkuu ja urheilee paljon. Mun on oikeasti vaikea laihduttaa kun kaikki tavallaan kunnossa jo ja olen ollut aktiivinen urheilija kaiken aikaa. Varmaan pitää mennä ravintoterapeutille. Liikuntaa en enää voi lisätä tuosta isosta määrästä, mielestäni ruoka on terveellistä jo, herkkuja en syö... en oileasti tiedä enää mitä pitää tehdä toisin. Ap

Vierailija
30/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitaista tietoa löytyy joka paikasta. Lisäksi ohjeet on juuri tuollaista lässytystä (älä syö sipsejä).

Missään ei oikein ole laihdutusohjeita sellaiselle joka JO syö terveellisesti ja JO liikkuu ja urheilee paljon. Mun on oikeasti vaikea laihduttaa kun kaikki tavallaan kunnossa jo ja olen ollut aktiivinen urheilija kaiken aikaa. Varmaan pitää mennä ravintoterapeutille. Liikuntaa en enää voi lisätä tuosta isosta määrästä, mielestäni ruoka on terveellistä jo, herkkuja en syö... en oileasti tiedä enää mitä pitää tehdä toisin. Ap

Jos et pysty hallitsemaan painoasi nykyisillä syömisillä, niin eikö tule mieleen tehdä muutosta. Terveellisyys ei ole sitä, mitä muut kertoo, vaan sitä, mitä sun oma kehosi kertoo.

Vierailija
31/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et pysty hallitsemaan painoasi nykyisillä syömisillä, niin eikö tule mieleen tehdä muutosta. Terveellisyys ei ole sitä, mitä muut kertoo, vaan sitä, mitä sun oma kehosi kertoo.

Osaatko lukea ollenkan? Aloituksessa luki että olen AINA OLLUT HOIKKA. Olen oikein hyvin osannut hallita painoni 36 v ajan. Et tainnut lukea aloitusta. Kyse oli nyt äkillisestä erikoistilnteesta. Ap

Vierailija
32/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että syöt ja liikut oikein. Stressi ja imetys vaikuttaa nyt niin, että paino ei putoa.

Vierailija
33/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehosi on muuttunut, joten se ehkä kaipaa nyt tilapäisesti ainakin eri asioita kuin ennen raskautta.

Vierailija
34/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastosin juuri 5pv ja oli aivan normaali ja itde asiassa energinen olo. Syön yleensä runsasrasvaisesti ja pätkäpaaston niin verensokeri ei muutenkan käy kpskaan korkealla. 5pv paaston jälkeen verensokeri oli 3.2 eli taulukon mukaan liian alhaalla mutta se on kuitenkin aivan normaali eikä aiheuta oireita jos olet terve, keho polttaa silloin rasvasta tuotettua ketoaineita. Söin ison aterian ja sen jälkeen verensokeri nousi 5.0 ja ihan sama olo oli kun siiloin kun oli se 3.2.

Verensokerin pitäminen tasaisena on ruokateollisuuden ylläpitämää harhaa jotta saadan aikaan lihava, usein syövä asiakas.

Vierailija
35/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea ollenkan? Aloituksessa luki että olen AINA OLLUT HOIKKA. Olen oikein hyvin osannut hallita painoni 36 v ajan. Et tainnut lukea aloitusta. Kyse oli nyt äkillisestä erikoistilnteesta. Ap

Joten nyt tarvitset muutosta siihen entiseen. Onko sulla ymmärryksessä vikaa?

Vierailija
36/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku jo mainitsi, että myös imetys voi pitää kilot tiukassa. Yritin itse laihduttaa, mutta varsinkin vararengas lantiolla ei vain lähtenyt mihinkään. Luovuon jo toivosta, mutta kas kummaa, kun lopetin imetyksen se suli kuin itsestään. Raskaudesta oli siis jäänyt 8kg ylimääräistä ja laihduttamalla sain pois 2kg(välttelemällä lähinnä herkkuja ja syömällä terveellisesti). Loput 6 lähtivät ihan itsestään ilman sen suurempia ruokavaliomuutoksia.  

Vierailija
37/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm, ehkä sit pitää kokeilla tuota tiuhaan mussuttamista, jospa se vaikka auttaisi. Tuntuu vaan niin oudolta, mutta ehkäpä se tosiaan on niin että kaikkeen tottuu.

Loppuun vielä huomio: olen vasta nyt huomannut (kun äkisti itse läskistyin) miten huonosti läskejä kohdellaan. Minä, joka treenaan 7-11h viikossa kovaa liikuntaa, siis myös nyt ylipainoisena ollessani, olen saanut todella outoja lässytys-opastuksia tyyliin ”pitäskö sun alkaa vähän liikkumaan” tai ”voisithan käydä pari kertaa viikossa kävelyllä”.

Ihankuin tässä ei jo liikuttaisi rasitusvammojen rajalla! Muistan myös yhdestä jumpparyhmästä (todella raju tunti, attack) että sielläkin on käynyt jo vuosia pari ylipainoista joilla on todella kova kunto ja jaksavat juosta ja hyppiä tauotta sen tunnin).

Lihava ei ole synonyymi liikkumattomuudelle!

Ap

Eikö olekin outoa huomata tuo? Itsellä homma meni päinvastoin. Olin nuorempana kiusattu ja sellainen jota kohtaan annettiin halveksivia/ivaavia katseita. Myös piilovit tuilua sain aina osakseni kun olin kymmenisen kiloa ylipainoinen alle parikymppisenä. Lopulta kyllästyin ja laihduin kaiken ylipainon pois ja siitä vielä normaalipainon sisällä eli sellaiset ~20kg ja voi luoja sentään miten se kohtelu on muuttunut. Siis mulle saatetaan jopa puhua ihan normaalisti ja oma aloitteisesti. Mitään ilkeyttä en enää kohtaa ja mua kohtaan yritetään luoda jopa kaverisuhteita. Tuntuu oudolta edelleen muutaman vuoden jälkeenkin, koska sitä ehti tottua siihen, että ihmiset on yleensä ilkeitä ja pahantahtoisia.

Vierailija
38/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reps. Kannattaisko perehtyä aiheen tieteellisiin tutkimuksiin eikä vain levittää näitä urbaanilegendoja, että keho osaa lakata kuluttamasta energiaa ellet puputa jotain tunnin välein :D säästöliekki on relevantti huolenaihe siinä vaiheessa, kun rasvaprosentti on 3. Mutta silloin teetkin kuolemaa jo ihan tosissasi.

Ihan kuin 100-kiloiset mammat kantaessaan 50 ylimääräkiloa, niin jättävät aterian välistä, ja heidän kehonsa saman tien miettii, että "prkl nyt pitää turvata hengissäpysyminen!! eihän tässä olekaan kuin 50 kiloa läskiä, josta sitä energiaa ottaa" XD

Jos syöt vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Ihan sama millä metodilla sen teet. Ja nyt joku varmaan haluaa mussuttaa, että "keho ei ole kone" tms. mutta oikeasti keho noudattaa ihan niitä fysiikan lakeja.

Aloitus oli tosin muutenkin provo, niin ihan sama.

Vierailija
39/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska läskipuolusteluprovo taas tehty :D kamoon, ketään ei kiinnosta jonkun ylipainoisen liikunnat niin paljoa, että niistä kamalasti sanottaisiin tms. Ja joku 100kg painava ei todellakaan ole hyväkuntoinen, vaikka puuskuttaisi jollain zumbatunnilla kovaa.

70% väestöstä on läskejä. Tajutkaa jo, että ylipaino on enemmistö. Lihavat kiusaavat toisiaan.

Vierailija
40/76 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole hormonitoiminta vielä palautunut raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä.

Mullakin paino jumitti ensimmäisen vuoden eikä tippunut millään. Pakko oli syödä säännöllisesti imetyksen takia, muuten maito oli kuin vettä eikä sitä tullut riittävästi. Kun lopetin imetyksen ja aloin taas syömään niinkuin ennenkin niin paino tippui lähes silmissä.

Mulle ei ole koskaan sopinut lyhyet ateriavälit, vaan syön illalla lämpimän ruoan ja vielä iltapalan jos nyt nälkä vielä on enkä mitään muuta koko päivänä. Jos nyt ihan mahdottomasti heikottaa niin juon mehua. Hetkelliseen heikotukseen en kuole eikä tule tarvetta ahmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi