Miksi verensokeri ei saa laskea?
Laihduttelen tässä raskauskiloja joita tuli runsaasti, ja on hämmentävää sillä en ole aikaisemmin joutunut laihduttamaan (olen ollut aina himourheilija). Urheilen nytkin päivittäin, siis ihan joka päivä, mutta paino ei vaan laske. Vika on siis syömisissä vaikka terveellisesti syön.
Laihdutusohjeissa sanotaan usein että syö vähän väliä pieniä aterioita ettei verensokeri laske.
En ymmärrä tätä että miksi, voiko joku selittää? Eikö olisi parempi syödä harvoin? Vai onko jotenkin energiankulutus nopeampa kun tiuhaan tahtiin syö vähän kerrallaan.
Huomaan että ”pienestä ateriasta” ei tule kylläiseksi. Vähemmän ruokaa menisi todennäköisesti silloin kun syö harvemmin mutta kunnolla ja tulee kylläiseksi
Kommentit (76)
Verensokeria hallitaan ruuan sisällöllä, ei ruokailujen määrällä. Noi jatkuvan syömisen ohjeet on aivan järjettömiä, ei napostelulla laihdu ja verensokerikin sahaa ylösalas.
Ainakin harvempi syönti saa aikaan ahmimista, koska on jo niin pirun nälkä. Jos joudun paastota päivän niin illalla mikään ruoka ei tunnu vievän nälkää.
Tuota nyt toistellaan ilman järkevää syytä, kun niin on aina tehty... Ehkä yksi pointti on, että jos verensokeri laskee kovin alas (myös tervettä ihmistä alkaa heikottaa jne. silloin), saattaa seurata holtiton ahmimiskohtaus.
En ainakaan ole huomannut, että verensokeri koskaan laskee. Eiköhän sillä ole joku taso, johon palautuu. Kyllä kropan saa tottelemaan vaikka kuinka pitkiä paastoja, jos tahtoo. Minäkin syön vain kerran kahdessa viikossa eikä tee heikkoakaan.
Pari ekaa päivää voi olla silloin tällöin nälkä, mutta sen jälkeen näläntunne katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin harvempi syönti saa aikaan ahmimista, koska on jo niin pirun nälkä. Jos joudun paastota päivän niin illalla mikään ruoka ei tunnu vievän nälkää.
Silloin ruuan sisältö on sellainen, että lisää nälkää ja se aiheuttaa sen ahmimisen ei suinkaan se harvoin syöminen. Siihen auttaa sen ruuan sisällön muuttaminen.
Hm, ehkä sit pitää kokeilla tuota tiuhaan mussuttamista, jospa se vaikka auttaisi. Tuntuu vaan niin oudolta, mutta ehkäpä se tosiaan on niin että kaikkeen tottuu.
Loppuun vielä huomio: olen vasta nyt huomannut (kun äkisti itse läskistyin) miten huonosti läskejä kohdellaan. Minä, joka treenaan 7-11h viikossa kovaa liikuntaa, siis myös nyt ylipainoisena ollessani, olen saanut todella outoja lässytys-opastuksia tyyliin ”pitäskö sun alkaa vähän liikkumaan” tai ”voisithan käydä pari kertaa viikossa kävelyllä”.
Ihankuin tässä ei jo liikuttaisi rasitusvammojen rajalla! Muistan myös yhdestä jumpparyhmästä (todella raju tunti, attack) että sielläkin on käynyt jo vuosia pari ylipainoista joilla on todella kova kunto ja jaksavat juosta ja hyppiä tauotta sen tunnin).
Lihava ei ole synonyymi liikkumattomuudelle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Imetätkö?
Kyllä! Tosin loppuvaiheessa.
Ap
Kun paastoaa ja pääsee nälän yli, tuntee suorastaan ylemmyyttä puputtajia kohtaan. Ruoka on heikoille ja niille, joilla ei ole itsekuria. Paastoan pari kertaa vuodessa muutamia viikkoja kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Hm, ehkä sit pitää kokeilla tuota tiuhaan mussuttamista, jospa se vaikka auttaisi. Tuntuu vaan niin oudolta, mutta ehkäpä se tosiaan on niin että kaikkeen tottuu.
Loppuun vielä huomio: olen vasta nyt huomannut (kun äkisti itse läskistyin) miten huonosti läskejä kohdellaan. Minä, joka treenaan 7-11h viikossa kovaa liikuntaa, siis myös nyt ylipainoisena ollessani, olen saanut todella outoja lässytys-opastuksia tyyliin ”pitäskö sun alkaa vähän liikkumaan” tai ”voisithan käydä pari kertaa viikossa kävelyllä”.Ihankuin tässä ei jo liikuttaisi rasitusvammojen rajalla! Muistan myös yhdestä jumpparyhmästä (todella raju tunti, attack) että sielläkin on käynyt jo vuosia pari ylipainoista joilla on todella kova kunto ja jaksavat juosta ja hyppiä tauotta sen tunnin).
Ap
Aiot siis laihduttaa napostelemalla?? Onnea vaan yritykselle :D
Vierailija kirjoitti:
Kun paastoaa ja pääsee nälän yli, tuntee suorastaan ylemmyyttä puputtajia kohtaan. Ruoka on heikoille ja niille, joilla ei ole itsekuria. Paastoan pari kertaa vuodessa muutamia viikkoja kerralla.
Näin ehkä on, mutta en haluaisi itse syömiseeni mitään ”vallankäytön aspekteja” :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuun vielä huomio: olen vasta nyt huomannut (kun äkisti itse läskistyin) miten huonosti läskejä kohdellaan. Minä, joka treenaan 7-11h viikossa kovaa liikuntaa, siis myös nyt ylipainoisena ollessani, olen saanut todella outoja lässytys-opastuksia tyyliin ”pitäskö sun alkaa vähän liikkumaan” tai ”voisithan käydä pari kertaa viikossa kävelyllä”.Ihankuin tässä ei jo liikuttaisi rasitusvammojen rajalla! Muistan myös yhdestä jumpparyhmästä (todella raju tunti, attack) että sielläkin on käynyt jo vuosia pari ylipainoista joilla on todella kova kunto ja jaksavat juosta ja hyppiä tauotta sen tunnin).
ApAiot siis laihduttaa napostelemalla?? Onnea vaan yritykselle :D
No melkein kaikki laihdutusohjeet käskee näin. Eli ”syö tiuhaan pieniä aterioita”. Kai se sitten toimii?ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä on, mutta en haluaisi itse syömiseeni mitään ”vallankäytön aspekteja” :)
Ap
No mutta sehän on vain ekstraa, ei itsetarkoitus.
Tuo verensokerin laskemishorina on ihan höpöhöpöä jos et ole tyyliin diabeetikko tai muuten aineenvaihdunnassa ongelmaa.
Itse syön luonnostaan 8:16-tyyppisesti, eli lähinnä lounaan ja kunnon illallisen, ehkä jotain välipalaa välissä. Ei tosiaankaan heikota missään välissä, ja kunnon iltaruuan jälkeen ei edes tule nälkä kuin vähän ennen puoltapäivää (toimistotyö).
Jos syön aamulla jotain jugurttia tms. niin tunnin päästä on karsea nälkä. Jos syön väkisin leipää tai puuroa, niin puoliltapäivin on kumminkin nälkä. Minun kohdallani siis aamupala on pelkkiä turhia kaloreita.
Kokeile erilaisia rytmejä, niin löydät sen, joka sinulle sopii. Minulle sopii syödä päivällä kevyesti ja illalla esim. 700 kcal edestä perunaa ja kanaa. Tulee maha täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No melkein kaikki laihdutusohjeet käskee näin. Eli ”syö tiuhaan pieniä aterioita”. Kai se sitten toimii?ap
Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Tekeekö laihdutusfirmat tahallaan huonot ja väärät ohjeet?
Vierailija kirjoitti:
Tuo verensokerin laskemishorina on ihan höpöhöpöä jos et ole tyyliin diabeetikko tai muuten aineenvaihdunnassa ongelmaa.
Itse syön luonnostaan 8:16-tyyppisesti, eli lähinnä lounaan ja kunnon illallisen, ehkä jotain välipalaa välissä. Ei tosiaankaan heikota missään välissä, ja kunnon iltaruuan jälkeen ei edes tule nälkä kuin vähän ennen puoltapäivää (toimistotyö).
Jos syön aamulla jotain jugurttia tms. niin tunnin päästä on karsea nälkä. Jos syön väkisin leipää tai puuroa, niin puoliltapäivin on kumminkin nälkä. Minun kohdallani siis aamupala on pelkkiä turhia kaloreita.
Kokeile erilaisia rytmejä, niin löydät sen, joka sinulle sopii. Minulle sopii syödä päivällä kevyesti ja illalla esim. 700 kcal edestä perunaa ja kanaa. Tulee maha täyteen.
Olenkin miettinyt että varmaan ihmisen biologian historiassa tämä olisi luontainen metsästäjä/keräilijä ateriamalli, ruokaa oli kun saalista saatiin eikä sitä saatu koko ajan eikä joka päivä. Mutta ihan millään 5:2 paastolla en pysty olemaan kun urheilen niin paljon. Mietin jo sitäkin että pitäisikö lopettaa se urheilu vähäksi aikaa, sillä sen takia on ”pakko” syödä hiilihydraatteja että jaksaa. Ap
Keskity siihen ruuan sisältöön ( proteiini ja hitaat hiilarit) sekä annoskokoihin. Ei tarvitse syödä itseään ähkyyn/"täyteen" kolmen tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Keskity siihen ruuan sisältöön ( proteiini ja hitaat hiilarit) sekä annoskokoihin. Ei tarvitse syödä itseään ähkyyn/"täyteen" kolmen tunnin välein.
No tämä on jo tiedossa ja käytössä. Olen aina ennen ollut hoikka joten ei se ruokavalio ole pielessä ollut silloin. Hämmentävää itsellenikin kun mielestäni en tee mitään ”väärin”. Ap
Terveellä ihmisellä ei verensokeri laske liian alas. Jos lihasten ja maksan sokerivarastot on tyhjät, alkaa maksa tekemään sokeria rasvoista. Muutenhan sitä kuolisi esim. pitkän mahataudin aikana.