Uskallanko tehdä lasun tyttäreni perheestä ja pysyykö se anonyyminä?
Minua huolettaa todella paljon niiden koti ja huusholli - etenkin lapset. Molemmat vanhemmat tekevät paljon töitä, mutta en voi käsittää, miksi koti on kuin kaatopaikka.
8-vuotiaalla pitäisi olla edes joku paikka, missä olla. Yritän siivota käymätieltäni, mutta minun voimani ei enää riitä.
Eilenkin kun vietiin sinne tavaroita (en selitä enempää) niin tyttöni
istui kuistilla kaiken kaaoksen keskellä lukemassa kirjaa. Lapsi oli piirtänyt seinälleen kuvan, jossa oli musta mörkö ja hän selitti, että tuo olio kuristaa nuo pienet oliot.
Oma poikani piirsi mustilla väreillä joskus kauan sitten, kun isänsä kanssa erottiin.
En puutu yleensä asioihin, mutta ehkä joskus pitäisi puuttua.
Kommentit (63)
Jos sinulla on herännyt huoli lapsesta, niin voit tehdä ls-ilmoituksen anonyyminä. Tosin tyttäresi ehkä arvaa ilmoituksen tekijän. Voisi olla parempi puhua suoraan tyttärellesi huolesta.
Vierailija kirjoitti:
Juttele ensin tyttäresi kanssa.
Näin pitäisi tehdä. Hän on yleensä aina puolustuskannalla. Hän on myös vahvatahtoinen ihminen ja minä taasen olen arka.
”Tyttöni istui kuistilla kaiken kaaoksen keskellä...” Minkä ikäinen tyttäresi olikaan?
Jos kaikista perheistä, joilla on sotkuista kotona ja lasten tekemiä piirrustuksia seinissä, tehtäisiin lasu niin sossut hukkuisivat työhön. Ja moni narkkareiden ja alkoholistien lapsi jäisi ilman apua kun kaikki aika menisi tavallisten perheiden siivoustottumusten tarkastamiseen.
Sinulla ja tyttäresi perheellä on selvästi erilainen käsitys siisteydestä, mutta kyse onkin hänen kodistaan eikä sinun. Eli älä nyt hyvänen aika ala mitään lasua tekemään.
Vierailija kirjoitti:
”Tyttöni istui kuistilla kaiken kaaoksen keskellä...” Minkä ikäinen tyttäresi olikaan?
Yli 3-kymppinen.
Mustasta väristä tai mörön piirtämisestä nyt ainakaan älä lasua tee. Ja kiva että tytär lukee kirjaa eikä älypuhelinta!
Minä olen ensiksi keskustellut sen ihmisen kanssa jonka lapsesta olen tekemässä lasun ja käydään syyt läpi. Kyseinen keskustelu saattaa saada tyttäresi tekemään ryhtiliikkeen tai hakemaan apua kodinhoitoon ja lasu ilmoitus vältetään. Ilmaise huolesi, pyydä muutosta, mutta anna myös selkeä aikaraja mihin mennessä muutosta pitää tulla, että sen jälkeen tule lasu jos mitään ei ole tehty. Silloin ei tarvitse sinunkaan enää miettiä eikä asiasta neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikista perheistä, joilla on sotkuista kotona ja lasten tekemiä piirrustuksia seinissä, tehtäisiin lasu niin sossut hukkuisivat työhön. Ja moni narkkareiden ja alkoholistien lapsi jäisi ilman apua kun kaikki aika menisi tavallisten perheiden siivoustottumusten tarkastamiseen.
Sinulla ja tyttäresi perheellä on selvästi erilainen käsitys siisteydestä, mutta kyse onkin hänen kodistaan eikä sinun. Eli älä nyt hyvänen aika ala mitään lasua tekemään.
Ymmärrän, mutta tämän kodin ongelma ei ole sotkuisuus vaan likaisuus.
En tiedä muusta muuta 8-vuotiaan pitäisi jo tietää ettei seinään piirretä.
Sinähän voisit ehdottaa että kävisit tyttäresi kotona siivoamassa kerran-pari viikossa?
Jos teet lastensuojeluilmoituksen, siinä yhteydessä kartoitetaan perheen tukiverkot. Oletko sinä auttaja vai pelkkä kantelupukki?
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin pitäisi tehdä. Hän on yleensä aina puolustuskannalla. Hän on myös vahvatahtoinen ihminen ja minä taasen olen arka.
Minä tunnen vastaavanlaisen tapauksen. Äidillä on adhd ja elämänhallinta on nollissa. Vaihtoehtoisesti saattaa järjestää esim lääke/liina/astiakaapin tiptop kuntoon ja olla ylpeä saavutuksestaan, kun koko muu kämppä on kuin kaaos. Hän makaa sitten jaskan keskellä tyytyväisenä. Lapsilla on omat huoneet ja yksi lapsista pitää huoneensa siistinä, muut ovat vielä liian pieniä siihen. Heillä käydessäni autan lapsia vaihtamaan puhtaat lakanat sänkyihinsä. Olen pessyt heidän lakanat ja silittänyt ne monta kertaa.
Tämä äiti on myös hyvin hankala, ennemminkin arvaamaton ja herkkätunteinen, valittamassa jatkuvasti kuinka häneltä ei kysytä, häntä ei kuunnella, hänen asioihinsa puututaan. Epäilen välillä jotain persoonallisuushäiriötä, niin tuhoavaa käyttäytymisensä on omaa sukua/perhettä kohtaan.
Mutta lapset ovat ihania ja aina kun voin, autan heitä mitä apua he milloinkin tarvitsevat, tykättiin siitä tai ei.
Lapsi voidaan laittaa sijaisperheeseen toiselle puolelle Suomea. Siinä vaiheessa tuollainen isovanhemmuus loppuu kokonaan — kukapa sitä ehtisi ylläpitämään?
Ei kannata salaa touhuta mitään. Juttele tyttäresi kanssa. Hän tarvitsee siivoojan kerran viikossa. Joko käyt itse tai palkkaatte ulkopuolelta. Pyykit, tiskit, imuroinut, lattioiden pyyhkiminen ja kylppärit. Älä sekoita mihinkään piirroksiin omia muistikuviasi. Hän tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voisit ehdottaa että kävisit tyttäresi kotona siivoamassa kerran-pari viikossa?
Jos teet lastensuojeluilmoituksen, siinä yhteydessä kartoitetaan perheen tukiverkot. Oletko sinä auttaja vai pelkkä kantelupukki?
Ehdotin ja olenkin käynyt siivoamassa monta kertaa.
Poistakaa modet tämä aloitus, kun selkeästi ihmiset ei tykkää. Minulle tämä on kuitenkin täyttä totta.
Et osaa jutella oman tyttäresi kanssa? Raukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voidaan laittaa sijaisperheeseen toiselle puolelle Suomea. Siinä vaiheessa tuollainen isovanhemmuus loppuu kokonaan — kukapa sitä ehtisi ylläpitämään?
Ei tää nyt niin paha tilanne ole. Papan (mieheni) sisko on sosiaalikasvattaja ja lastenkodissa töissä. Häneen en halua ottaa yhteyttä.
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sun pitää vaan kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
On raukkamaista. Vaikeaa kuitenkin puuttua asiaan.
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raukkamaista. Vaikeaa kuitenkin puuttua asiaan.
Puuttua mihin? Siihen että lapsi lukee tyytyväisenä kirjaa?