Valion kermassa liikaa soluja.
Tyttären leipomukset menivät pilalle. Nyt hän syyttää siitä kermaa, jossa on liikaa soluja. Itse en tästä mitään tiedä enkä ymmärrä, mutta kun tuollainen lehmäasiantuntija niin sanoo, niin kai siinä niitä soluja sitten on.
Siis, kun laittoi sitä "solukermaa" sulan suklaan joukkoon, suklaa muuttui kiinteämmäksi, tietenkin, koska jäähtyi. Hän lämmitti siis lisää sitä suklaata, mutta se ei enää sulanutkaan, vaan meni ihan kiinteäksi, vaikka oli todella kuumaa. Hän alkoi tutkia kermaa (jotasiis oli vielä jäljellä), ja totesi, että näyttää siltä, että tässä on liikaa soluja. Tyttö on siis vuoden opiskellut eläintenhoitoa, ja ollut kuukauden ajan työharjoittelussa maitotilalla, ja on jo nyt noin tarkka maitojen kanssa. Isomummoonsa tullut on tuo tyttö. Isomummo oli maitotilan emäntä, ja hyvin tarkka siitä, ettei heiltä lähtenyt ikinä meijeriin muuta kuin priimaa tavaraa.
Kommentit (57)
Ne solut näyttää sun tyttären mielestä oudolta kun se ei tajua niistä hevonvittujakaan. :D:D:D
Poltitte suklaan.
Suklaa palaa helposti kovaksi köntiksi. Ei se sun solukermasi ollut syy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa soluja? Mitä se sun tyttö vetää?
http://www.maitohygienialiitto.fi/tilastot/tilanne-pohjoismaissa/40-sol…
Onko ihmiset jo liian laiskoja googlaamaankin?
Minua ei kiinnosta karrageenin määrä maitotuotteissa. Se ei ole se syy ettei apn tytär osaa leipoa ja tiedä miten ruoka-aineet käyttäytyvät keskenään eri lämpötiloissa. Kaupasta see nykyään hyvän vähän mitään aitoa ja käsittelemätöntä tuotetta, koska länsimaalaiset eivät välitä nykyään enää mistään mitään ja ovat somen ja muodin orjia.
Missä puhuin karrageenista? Ei edellinenkään puhunut vaan pilkkasi tyttöä koska ei tiennyt että maidossa on lehmästä peräisin olevia soluja.
Tytär sai tehtyä kakun valmiiksi, koska minulla oli kaapissa toinenkin suklaalevy, ja kermaa oli enemmän kuin hän kakkuun tarvitsi. Kermassa ei ehkä ollut oikeasti mitään vikaa. Todennäköisesti neidin piti vain päästä pätemään maitotietämyksellään. Eli nou hätä.
Terveisin AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta karrageenin määrä maitotuotteissa. Se ei ole se syy ettei apn tytär osaa leipoa ja tiedä miten ruoka-aineet käyttäytyvät keskenään eri lämpötiloissa. Kaupasta see nykyään hyvän vähän mitään aitoa ja käsittelemätöntä tuotetta, koska länsimaalaiset eivät välitä nykyään enää mistään mitään ja ovat somen ja muodin orjia.
Missä puhuin karrageenista? Ei edellinenkään puhunut vaan pilkkasi tyttöä koska ei tiennyt että maidossa on lehmästä peräisin olevia soluja.
Ei minua kiinnosta googlettaa koska en ees käytä googlea. Minua kiinnostaa pilkata sinua ja tytärtäsi, koska ette osaa leipomisen kemiaa. Siihen solut vaikuta tässä tapauksessa yhtään mitään. Ja varmasti jotain teiniritsaa hämmästyttää ja kummastuttaa kun kurkkaa mikroskooppiin. ;D;D;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, mitä väliä? Eikö eläintenhoitoa opiskelevat keskity eläinten hoitoon, ei maidon laadun analysointiin?
Minun tyttäreni keskittyy siihen, mikä häntä kiinnostaa, vaikka se ei kuuluisikaan hänen opetussuunnitelmaansa. Ja hänen koulunsa opetussuunnitelmassa ei kielletä oppilaita perehtymästä maidon laadun analysointiin työharjoittelun aikana.
Kyllä varmaan, mutta siellä koulussa ei kyllä käsitellä meijereitä, niiden toimintaa ja mitä kaikkea maidolle tehdään.
Sillä tilalla, missä tyttäreni on harjoittelemassa, analysoidaan maitoa sen verran, että tiedetään, mikä maito on meijeriin kelvollista ja mikä ei. Sen enempää hän ei tiedä, eikä väitäkään tietävänsä meijeritoiminnasta. Enkä myöskään minä ole tässä ketjussa sellaista väittänyt.
Jos joku on tässä ketjussa kirjoittanut jotain meijeritoiminnasta, se on joku muu kuin minä, koska minä en tiedä kyseisestä toimialasta yhtään mitään.
t. AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, mitä väliä? Eikö eläintenhoitoa opiskelevat keskity eläinten hoitoon, ei maidon laadun analysointiin?
Minun tyttäreni keskittyy siihen, mikä häntä kiinnostaa, vaikka se ei kuuluisikaan hänen opetussuunnitelmaansa. Ja hänen koulunsa opetussuunnitelmassa ei kielletä oppilaita perehtymästä maidon laadun analysointiin työharjoittelun aikana.
Miten hän sitä testailee? Mietin vain, että meillä testin tekee lypsyrobotti, ei siihen tarvita ihmistä. Vai käyttääkö hän Vilomixin testiä? Ainakaan meillä ei harjoittelija mene sorkkimaan tankille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän sitä testailee? Mietin vain, että meillä testin tekee lypsyrobotti, ei siihen tarvita ihmistä. Vai käyttääkö hän Vilomixin testiä? Ainakaan meillä ei harjoittelija mene sorkkimaan tankille!
En tiedä. En ole ikinä käynyt ko. tilalla, enkä ole nähnyt lypsyrobottia. Tilan emännän olen tavannut joskus kun hän ei vielä ollut ko. tilan emäntä. Isäntää en ole tavannut koskaan. Kyseisellä tilalla kuulemma on lypsyrobotti. En tiedä, millä tavalla ja kuka on opettanut tyttärelleni, mistä erottaa "solumaidon" ja normaalin maidon. Tyttäreni tietää asioita, joista minä en tiedä mitään, eikä se ole minulle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta googlettaa koska en ees käytä googlea. Minua kiinnostaa pilkata sinua ja tytärtäsi, koska ette osaa leipomisen kemiaa. Siihen solut vaikuta tässä tapauksessa yhtään mitään. Ja varmasti jotain teiniritsaa hämmästyttää ja kummastuttaa kun kurkkaa mikroskooppiin. ;D;D;D
Mitä tytärtä? Olen lapseton. Enkä ole leiponut lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ole ikinä käynyt ko. tilalla, enkä ole nähnyt lypsyrobottia. Tilan emännän olen tavannut joskus kun hän ei vielä ollut ko. tilan emäntä. Isäntää en ole tavannut koskaan. Kyseisellä tilalla kuulemma on lypsyrobotti. En tiedä, millä tavalla ja kuka on opettanut tyttärelleni, mistä erottaa "solumaidon" ja normaalin maidon. Tyttäreni tietää asioita, joista minä en tiedä mitään, eikä se ole minulle ongelma.
No nyt on pahasti senoloinen tilanne, että tyttäresi ei oikein tiedä niistä soluista ja jos hän jatkaa tuolla linjalla, jää perustutkinto suorittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, solumaitoa ei paljaalla silmällä erota. Toiseksi jos erottaisi niin se jäisi jo maitoautokuskin "haaviin" kun ottaa näytteet. Kolmanneksi, tää taisi olla huono provo ja juhannusjuomat jo nautittu koska tästä nyt selviää että kukaan ei tiedä mistään mitään mutta Valiota voi syyttää siitä että suklaa paloi.
Todennäköisesti suklaan temperointi meni pieleen ja kermakin käyttäytyy matalapaineella eri tavoin kuin normaalisti. Solumaitoa tulee kun lehmällä on utaretulehdus, eikä sitä lypsetä sekaan, vaan joko kannukoneeseen tai sivukannuun.
Ja joka tilalta otetaan näytteet joka ikinen kerta kun meijeriauto käy.
Eli turha syyttää kermaa taikka valiota leipurin mokailuista.
Soluissako syy siihenkin, että kermavaahto nykyään sulaa takaisin kermaksi? Vai olisiko sittenkin karrageenissa?
En ollenkaan ihmettele, että tämä aloitus naurattaa sekä leipojia että lehmäihmisiä. Leipurit ja kondiittorit - varsinkin ne tumpelommat - tietävät monta syytä, miksi käy noin eikä yksikään syy ole kermassa olevat solut. Lehmäihmiset taas tietävät, miten käy jos meijeriin yrittää lähettää solumaitoa.
Kuinka moni tietää "lettupannukokeen"?
Vierailija kirjoitti:
Tytär sai tehtyä kakun valmiiksi, koska minulla oli kaapissa toinenkin suklaalevy, ja kermaa oli enemmän kuin hän kakkuun tarvitsi. Kermassa ei ehkä ollut oikeasti mitään vikaa. Todennäköisesti neidin piti vain päästä pätemään maitotietämyksellään. Eli nou hätä.
Terveisin AP
Näin siinä kävi, mutta kovin ohut tuo maitotietämys oli. Toivottavasti tieto leipomisesta ei jää yhtä olemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Soluissako syy siihenkin, että kermavaahto nykyään sulaa takaisin kermaksi? Vai olisiko sittenkin karrageenissa?
En ollenkaan ihmettele, että tämä aloitus naurattaa sekä leipojia että lehmäihmisiä. Leipurit ja kondiittorit - varsinkin ne tumpelommat - tietävät monta syytä, miksi käy noin eikä yksikään syy ole kermassa olevat solut. Lehmäihmiset taas tietävät, miten käy jos meijeriin yrittää lähettää solumaitoa.
Kuinka moni tietää "lettupannukokeen"?
Lettupannukoe on käytössä vielä tiloilla, joissa lypsyä ei ole automatisoitu. Saman asian voi nykyisin katsoa tietokoneen ruudulta, kun robotti aloittaa lypsyn.
Eli ei mitään tekemistä sen kanssa ettei apn tytär osaa ja ymmärrä leivonnan kemiaa.