Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitteko tehneet toisin? (raha-asioista)

Vierailija
18.06.2020 |

Sairastuin vakavasti joitakin vuosia sitten, jouduin ensin pitkälle sairauslomalle jonka jälkeen seurasi lyhyt työttömyysjakso koska määräaikainen työni loppui sairausloman aikana.

No, pääsin kyllä takaisin jaloilleni, tervehdyin ja takaisin työelämään. Mutta vaikean ajan aikana kertyi lainaa, melkoisen paljon. Siis kulutusluottoa, ei asuntolainaa.

Nyt olen viimeisen 2,5 vuotta epätoivoisesti maksanut sitä takaisin. En ole muuta tehnytkään kuin valtavasti töitä, säästänyt kaikesta, mihinkään en ole rahaa käyttänyt kuin välttämättömyyksiin (asuminen, ruoka). Tulevana syksynä velat alkavat olla maksetut.

Mutta - olen ihan hemmetin väsynyt tähän. Nyt kolmas kesä kun ei ole rahaa mennä yhtään mihinkään tai tehdä yhtään mitään. Elämä on ollut viimeiset 2,5 vuotta pelkästään jatkuvaa ahdistumista siitä, saanko velanlyhennykset ajallaan maksettua, työntekoa eikä tosiaan mitään muuta. Ainoa, mihin olen käyttänyt rahaa tosiaan on asuminen ja ruoka, ja niistäkin yrittänyt säästää.

Nyt vähän mietityttää, että onko tässä ollut järkeä. Olen tosi väsynyt tähän. Siis tietysti velat pitää maksaa ja itse ne hankin. Siitä on turha nyt lähteä minua haukkumaan. Mutta välillä on noita tarinoita mediassakin siitä, miten ihmisillä on vain velat ulosotossa, eivät anna sen häiritä ja elävät vain normaalia elämää ja nauttivat. Niin tulee vähän miettineeksi, että oliko tässä tekemässäni mitään järkeä, että vedin kaiken elämässä surkeaksi useaksi vuodeksi päästäkseni omista veloistani eroon. Olen välttynyt ulosotolta ja maksuhäiriömerkinnöiltä, mutta hitto tämä on ollut ankeaa ja väsyttävää.

Mitä mieltä? Olisitteko tehneet samoin vai antaneet mennä ulosottoon? Ei kai siinä muita vaihtoehtoja ollut?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sairastuin ja rahankäyttö karkasi lapasesta. Mulla oli kylläkin säästöjä 15 000 € ja kaikki meni.

Nyt elän niukasti, että saan puskurirahaston kuntoon. Kulutan vain asumiseen ja ruokaan. Edellisestä lomasta on vuosia, viime vuosina olen vain poiminut marjoja, sieniä, kaikkea... Ollaan molemmat voiton puolella kuitenkin 👍 Josko kohta saisi perusturvallisen olon takaisin, ja saisi hengähtää...

Vierailija
22/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain kannattaa katua, ettei tehnyt toisin, niin kadu mieluummin sitä, ettei sinulla ollut riittävän suurta puskuria pahan päivän varalle.

Nyt kun pääset veloista, niin kannattaa saman tien aloittaa säästäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maksukykysi on parantunut noista vaikeista ajoista voisit todennäköisesti saada yhdistelylainan paremmilla ehdoilla kuin vanhemmissa lainoissasi etenkin, kun viime syksynä astui voimaan 20 % korkokatto. Takuusäätiöstä ja oikeusaputoimistosta saa ilmaista velkaneuvontaa. Lisäksi Takuusäätiö myöntää takauksia yhdistelylainoille, jolloin voisi saada vakuudellista kulutusluottoa paljon edullisemmalla korolla vakuudettomiin lainoihin nähden.

Vierailija
24/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa vuokra-asunnon löytymistä ihan huomattavasti. Lisäksi se vaikeuttaa pääsyä joihinkin työpaikkoihin.

https://www.kuluttajaliitto.fi/tietopankki/oman-talouden-hallinta/velka…

Vierailija
25/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin päästää velat ulosottoon (taustalla masennuksen takia päättynyt yritystoiminta, en nyt avaa sairastumistani ja sitä edeltäviä asioita sen enempää). Jotain mittakaavaa sinulle ehkä antaa se, että kun velkani menivät ulosottoon, summa oli 42 000 euroa. Kun noin yhdeksän vuoden kuluttua olin maksanut kaiken pois, olin maksanut yhteensä reilusti yli 70 000 euroa. Eli teit oikein, kun et päästänyt ulosottoon.

Vierailija
26/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tuo tilanteesi on ollut väsyttävä ja on myös sellainen tunnelma, että onko tuollaisella enää mitään tarkoitustakaan. Samoin voi olla tunne, että haluaisi vaan, että tulisi yhtäkkiä joku lottovoitto, joka korjaisi tilanteen.

Tässä on korkoa korolle -laskuri. Se on tarkoitettu sijoitusten arvonnousun tarkasteluun, mutta toimii myös toisin päin. Eli syöttämällä sinne lukuja, näet myös paljonko velka kasvaa tilanteessa jossa sinulla on tietty lainamäärä, jossa kovempi korko (kuten tuo kulutusluotto). Jos lopettaisit velan lyhentämisen, korot juoksisivat silti. Tai jos sinulla olisi ulosottovelka, sinne kasvaisi mielettömät korot alkuperäisen velan lisäksi. Siinä siis miettimisen aihetta.:)

https://www.sijoittaja.fi/sijoittaminen/paranna-tuottoa/korkoa-korolle-…

Kuten jotkut ovat jo tässä ketjussa sanoneet, jos saat lainasi maksettua noin kolmessa vuodessa, se on älyttömän hyvin! Eli hyvä sinä, nyt tsemppiä jaksamaan loppuun asti. Olet todella tehnyt oikein.

Vierailija
27/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kymmenisen vuotta sitten vähän samanlainen tilanne kuin ap:lla. Makselin sitten 3 vuodessa kaikki velat, se oli kyllä ihan äärimmäistä sinnittelyä tyyliin ettei voinut usein lähteä edes kavereiden kanssa kahvikupilliselle ja makaronipussillisesta tein viikon sapuskat. Vitonen oli tuohon aikaan minulle "iso raha" ja siis palkkahan minulla sinänsä oli ja on ihan hyvä. Joka ikinen penni vaan meni velkojen maksuun.

Mutta voi sitä autuutta kun kaikki oli sitten maksettu! Yhä muistan sen huiman vapauden ja helpotuksen tunteen, miten ylpeä itsestäni olin. Olisin voinut luovuttaakin (jossain kohtaa tuntui että niin olisi helpompaa) mutten sitä tehnyt.

Jaksa vaan ap, tsemppiä!

Vierailija
28/28 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päästettiin ulosottoon, ja kymmenisen vuotta meni maksaessa. Nyt on maksettu kaikki, mutta luottotiedoissa vielä näkyy pari vuotta.

Koska kaikki lainat eivät olleet ulosotossa, esim asuntolaina, maksoimme meille palkoista jäävästä osuudesta myös itse. Kyllä oli taiteilemista, miten 10 euron päiväbudjetilla ruokitaan viisi henkinen perhe, ostetaan lääkkeet ja hyg.tarvikkeet. Jostain syystä meillä syötiin usein tonnikalamakaroonimössöä ja paistettuja perunoita munilla.

On ihme, ettei siinä kurimuksessa sairastuttu uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi