Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan uskomatonta! Tänään TV-uutisissa sanottiin, että tämän kesän mansikkasatoa uhkasivat leuto talvi ja TYÖVOIMAPULA!

Vierailija
17.06.2020 |

Säihin ei voida vaikuttaa, mutta tuo jälkimmäinen asia... aivan uskomatonta! Miten voi olla, ettei kotimaasta saada työntekijöitä marjatiloille? On vaikka kuinka paljon joutilaita työttömiä ja joutilaita nuoria ja he ennemmin makaavat joutilaina kun menisivät töihin! Saadaan rahaa joko Kelan luukulta tai omilta vanhemmilta tekemättä mitään. Kyllä on aivan liian hyvät sosiaalietuudet tässä maassa. Miksi työnteon arvostus on muutenkin nykyihmisillä pudonnut? Moni ajattelee ihan oikeasti, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja yhteiskunnan tulisi maksaa kaikki.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan suomessa on työvoimapula vaikka on satoja tuhansia työttömiä. Pula onkin  halpatyövoimasta kun palkanmaksu haluja ei ole. Katsokaapa kuinka paljon käytetään ilmaisia esim. nimikkeellä työkokeilu. 

Vierailija
42/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes minä en kelvannut suomalaiselle marjatilalle! Olen parikymppinen ja saanut loistavan työtodistuksen tomaattiviljelmältä ja taimitarhalta, eli melkein samasta työstä. Jotenkin tuntuu, että työvoimapula on pelkkä uutisankka xD

Mikset mennyt enää tomaattiviljelmälle, eikö sinnekään otettu enää.

Katso peiliin.

Olen työskennellyt ulkomaisilla viljelmillä, lähinnä Ruotsissa. Arvaa kahdesti, miksen hakenut tutulle työnantajalle töihin 🙄 Mutta mikäs tässä, pääsin vaihteenhoitajaksi toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Nämäkin kehuvat ahkeraksi ja hyväksi tyypiksi xD Olisin viihtynyt paremmin ulkotöissä ja siellä saa habaakin.

Naurattaa vaan, että marjanpoimintatason tason työtä pitää hakea ulkomailta asti, kun "kotimaassa ei ole työpaikkoja"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaistyövoimapula on hälyyttävä.

Vierailija
44/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liian vanha (+30v.)paikalliselle yrittäjälle, halusi max.parikymppisiä tilalleen. Olen nuorempana tehnyt mansikanpoimintaa, oli helvetillistä työtä, mutta oloishan ne muutamat satlut kelvannut mulle tähän surkean työmarkkinatuen päälle. Monet vaativat myös kulkemaan omalla autolla, arvaapa onko mulla ja usealla muullakaan työmarkkinatuella elävällä oma aautoa varaa pitää?! Mulla ei ole edes ajokorttiakaan. Mulla on myös terveysongelmia, mutta nehän ei ketään kiinnosta, työkykyinen on niin kauan Suomessa, kun pulssi vaan löytyy ja tietty mihin tahansa hommaan!

Vierailija
45/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankka työ, pieni palkka

Jos niillle mansikanpoimijoille maksettaisiin kohtuullista palkkaa, niin tuskinpa suomalaisistakaan työntekijöistä olisi pulaa. Kun halutaan pitää työvoimakustannukset eli palkat alhaalla, niin on edullisempaa värvätä ukrainalaisia tai venäläisiä noihin poimintahommiin. Lisäksi sillä Suomessa hankitulla esimerkiksi 1000 euron nettoansiolla saa huomattavasti enemmän tavaraa Ukrainassa.

https://yle.fi/uutiset/3-10873441

Tuon YLE:n uutisen perusteell ukrainalainen mansikanpoimija voi tienata Suomessa kahden vuoden ansiot kesän aikana, sillä Ukrainassa keskipalkka on noin 200-300 euroa kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi