Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan uskomatonta! Tänään TV-uutisissa sanottiin, että tämän kesän mansikkasatoa uhkasivat leuto talvi ja TYÖVOIMAPULA!

Vierailija
17.06.2020 |

Säihin ei voida vaikuttaa, mutta tuo jälkimmäinen asia... aivan uskomatonta! Miten voi olla, ettei kotimaasta saada työntekijöitä marjatiloille? On vaikka kuinka paljon joutilaita työttömiä ja joutilaita nuoria ja he ennemmin makaavat joutilaina kun menisivät töihin! Saadaan rahaa joko Kelan luukulta tai omilta vanhemmilta tekemättä mitään. Kyllä on aivan liian hyvät sosiaalietuudet tässä maassa. Miksi työnteon arvostus on muutenkin nykyihmisillä pudonnut? Moni ajattelee ihan oikeasti, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja yhteiskunnan tulisi maksaa kaikki.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on sekin totta, että suomalaiset ovat laiskoja.

Tunnollisuudessa ja hygieniassa suomalainen yleensä voittaa mennen tullen, mutta se ei riitä.

Vierailija
22/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut vaan, että jos tilalliset joutuisivat maksamaan niin suuria palkkoja, olisi marjalitralla niin kova hinta, että ostaisiko kukaan enää?

Maksaisivat, samalla tavoin kuin maksavat kalliiden suomalaisten ravintoloiden laskujakin. Monet ravintoloitsijathan ovat huomanneet tämän ja alkaneet käyttää ulkomaalaista halpatyövoimaa itsekin, ilman että palvelun hintaa laskettaisiin vastaamaan palvelun laskenutta tasoa (palvelu vain englanniksi). Hyvin näytti kauppa käyvän silti ennen koronaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikanviljelystä on luotu täysin ulkomaisista halpiksista riippuvainen halpa/orjatyö, jonka ylläpitoon tilalliset nyt ulvovat valtiota pelastajaksi.

Liiketoimintaan liittyy riskejä. Se näiden yrittäjien tulee nyt vaan kyetä hyväksymään.

Vierailija
24/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nuoret on opetettu vanhempiensa toimesta ettei työtä tarvitse tehdä, se on nöyryyttävää.

Veronmaksajan kukkarolla käynti ei taas ole.

Miten mä ihan muistelen että suomalaisilta tuli valtava hakemusvyöry ja marjatilalliset sen kun vittuili että  suomalaiset on niin laiskoja, ettei heille kelpaa? Mua jäi kalvamaan kysymys onko ne marjatilalliset itse A: suomalaisia B: laiskoja? Ukrainalaiset on tällä kaudella muotia marjatiloilla ja muita eivät huoli. Jos nyt on työvoimapula, niin ihan peiliin voivat katsoa kun ei hakijat kelvanneet.

Osa ulkotyövoimasta harjoittaa myös prostituutiota, sitä muutama tilallinen on kertonut. Suomalaisten kanssa kai vähemmän sellainen mahdollisuus, jos ollenkaan, koska suomalaiset niin paljon kalliimpia, että asiakkaat haetaan muualta; pellolle ei edes tarvitse mennä.

Pitäisikö olla todisteita ja linkkejä tähän väitteeseen?

Kunnon työntekijöiden mustamaalausta.

Vierailija
25/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Vanha kunnon rasse-ajatusmaailma kukkii: itätytöt on kaikki h****a, ihan varppina1!11!

Ihan kuin joku muka oikeasti jaksaisi jonkun pellolla kykkimisen jälkeen vaihtelevissa hygieniaoloissa alkaa vielä jotain seurapalvelua pitämään jossain keskellä ei mitään :D

Vierailija
26/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monettako kertaa tämä täsmälleen sama aloitus *huoh*

Vastataan samaa kuin niillä tuhannella edelliselläkin kerralla: heti kun suomalaisten marjanpoimijoiden palkka on suomalaiseen palkkatasoon verrattuna sama kuin ukrainalaisten palkka on ukrainalaiseen palkkatasoon verrattuna, niin poimijoita on jonoksi asti marjatilojen ovilla.

Ainut vaan, että jos tilalliset joutuisivat maksamaan niin suuria palkkoja, olisi marjalitralla niin kova hinta, että ostaisiko kukaan enää?

Juuri näin. Paitsi että ei se palkka nyt niin huono ole. Lukioikäisenä kävin kesät poimimassa mansikkaa, kun ei täälläpäin muuta ollut. Keskimäärin viikosta jäi käteen 400€, mikä ei mielestäni ole mitenkään huono palkka kouluttamattomalle.

Vierailija
27/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisten on pakko asua tilalla, joten viljelijä saa palkasta "puolet" takaisin vuokrana ja ruokakuluina. Suomalaiset voivat mennä kotiinsa nukkumaan ja näin ollen heille joutuu oikeasti maksamaan enemmän.

Molemmat saavat paperilla yhtä paljon.

Vierailija
28/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 25v sitten kun oli 15v, kaverit oli mansikkatiloilla kesätöissä- siellä järjestettiin yhteismajoitus ja ruokailu ja nuoret piti sitä kokemuksena (eiköhän sinne lähdetty lähinnä kesäromanssien toivossa ja vanhempia pakoon viettämään kesää). Itse en päässyt. Mutta silloin homma oli kanssa urakkapalkkaista ja poimijat oli nuoria, ei silloinkaan varmaan aikuiset suomalaiset siellä pyörineet.

Vierailija
29/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin torilta ostamassa ekat mansikat. Eivät muuten olleet suomalaisia, ihan vaan tiedoksi sille veetuilevalle marjatilalliselle.

Laiskaksi kun mainitaan suomalaisia, niin olen laiska kantamaan ansaitsemiani rahoja hänelle.

Vierailija
30/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas luin lehdestä että töihin valitut suomalaisnuoret joko jättivät tulematta tai lähtivät pois kun eivät jaksaneet tehdä työtä.

Muistat väärin. Tuo juttu julkaistiin ennen kuin satokausi oli edes alkanut. Siinä muisteltiin, kuinka joskus vuonna keppi ja kivi oli suomalaisnuorten kanssa ongelmia. Jutun motiiveja voi vain arvailla...

Vierailija
31/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu mansikkatilallinen sai paljon nuoria töihin mutta eivät kauaa ole jaksaneet. Jotkut eivät tulleet ollenkaan, toiset ovat olleet 1-2 viikkoa töissä ja osa vaan hävinnyt jonnekin kesken työpäivän. Nyt on suurin osa päivästä menny nuoria paimentamassa kun ulkomaalaiset poimijat toimivat itseohjautuvasti.

Vierailija
32/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten haastateltiin marjatilallista, joka sanoi, että heillä on tarpeeksi työntekijöitä. Ei tarvita mansikanpoimijoitakaan lisää.

Vierailija
33/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti eilen belgialaisia mansikoita. En ole vuosiin saanut niin hyviä! Kiinteitä, hyvänmakuisia. Valitettavasti suomalaisen marjan laatu on syystä tai toisesta romahtanut, vain jostain luomutilalta itse poimien saa hyvää, mutta niitä ei ole tässä lähistöllä enkä jaksa kauemmaksi lähteä. Itsellä on normityö, mansikkaan voisin varmaan pitkästä aikaa lähteä. En vaan nyt viitsi kesälomaani toiseen työhön käyttää, kun ei ole pula rahasta. Poimin sitten mustikoita myös myyntiin - suoraan yksityisile - loppukesän lomalla, jos jää yli itselle ja suvulle poimittujen jälkeen.

Vierailija
34/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastataan samaa kuin niillä tuhannella edelliselläkin kerralla: heti kun suomalaisten marjanpoimijoiden palkka on suomalaiseen palkkatasoon verrattuna sama kuin ukrainalaisten palkka on ukrainalaiseen palkkatasoon verrattuna, niin poimijoita on jonoksi asti marjatilojen ovilla.

Ukrainassakin on varmasti mansikkatiloja. Paljonkohan he siellä tienaavat suhteessa ukrainalaiseen hintatasoon? Vai tuleeko Ukrainaan poimijat jostain vielä köyhemmästä maasta?

Vierailija
35/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nuoret on opetettu vanhempiensa toimesta ettei työtä tarvitse tehdä, se on nöyryyttävää.

Miten mä ihan muistelen että suomalaisilta tuli valtava hakemusvyöry ja marjatilalliset sen kun vittuili että  suomalaiset on niin laiskoja, ettei heille kelpaa? Mua jäi kalvamaan kysymys onko ne marjatilalliset itse A: suomalaisia B: laiskoja? Ukrainalaiset on tällä kaudella muotia marjatiloilla ja muita eivät huoli. Jos nyt on työvoimapula, niin ihan peiliin voivat katsoa kun ei hakijat kelvanneet.

Osa ulkotyövoimasta harjoittaa myös prostituutiota, sitä muutama tilallinen on kertonut. Suomalaisten kanssa kai vähemmän sellainen mahdollisuus, jos ollenkaan, koska suomalaiset niin paljon kalliimpia, että asiakkaat haetaan muualta; pellolle ei edes tarvitse mennä.

Meidän 19-vuotias nuorimies laittoi keväällä hakemuksen joka ikiseen mansikka/juures/jne. - työpaikkailmoitukseen. Ja vastauksia hän sai tasan ei yhtään. Siinä minulle ainakin tarpeeksi todisteita että tilallisille eivät suomalaiset kelpaa.

Vierailija
36/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainassakin on varmasti mansikkatiloja. Paljonkohan he siellä tienaavat suhteessa ukrainalaiseen hintatasoon? Vai tuleeko Ukrainaan poimijat jostain vielä köyhemmästä maasta?

Näinhän se menee. Kiertokulkua. Siksi he tulevat tänne, koska sieltä ei saa samaa palkkaa mistään työstä ja heille suomen mittakaavassa huono palkka on hyvä.

Vierailija
37/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen on minimipalkalla, mistä voi vähentää majoituskulut ( varmasti reilut ) ja käytettävissä 24/7. Mitään korvausta tästä päivystyksen kaltaisesta läsnäolosta ei toki tarvitse maksaa. Suomalainen työntekijä asuu ennemmin kotonaan ja on käytettävissä sovittuina työaikoina. Mansikkapellot ovat tämänpäivän puuvillapellot. Ruoskia ei saa, mutta varsinaista edistystä tapahtunut vähän valkoisten työnjohtajien kaitsiessa työvoimaa.

Vierailija
38/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 19-vuotias nuorimies laittoi keväällä hakemuksen joka ikiseen mansikka/juures/jne. - työpaikkailmoitukseen. Ja vastauksia hän sai tasan ei yhtään. Siinä minulle ainakin tarpeeksi todisteita että tilallisille eivät suomalaiset kelpaa.

Tein samoin. Yli kymmenestä hakemuksesta sain takaisin kolme vastausta: ”valitettavasti rekrytointi on keskeytetty meistä johtumattomista syistä” eli halvempi työvoima saapui

Vierailija
39/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes minä en kelvannut suomalaiselle marjatilalle! Olen parikymppinen ja saanut loistavan työtodistuksen tomaattiviljelmältä ja taimitarhalta, eli melkein samasta työstä. Jotenkin tuntuu, että työvoimapula on pelkkä uutisankka xD

Vierailija
40/45 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes minä en kelvannut suomalaiselle marjatilalle! Olen parikymppinen ja saanut loistavan työtodistuksen tomaattiviljelmältä ja taimitarhalta, eli melkein samasta työstä. Jotenkin tuntuu, että työvoimapula on pelkkä uutisankka xD

Mikset mennyt enää tomaattiviljelmälle, eikö sinnekään otettu enää.

Katso peiliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän