Käyttämättömät, autioituvat talot ja mökit
Omistatko talon tai mökin joka on tyhjillään? Tai tunnetko jonkun joka omistaa? Kiinnostaisi kuulla syitä siihen, miksi rakennuksia jätetään hoitamatta ja hiljaa paikalleen rapistumaan. Eikä ole tarkoitus arvostella ketään. On vain sääli nähdä etenkin maaseudulla kulkiessa kerta toisensa jälkeen selkeästi hylättyjä rakennuksia. Niistäkin kai pakolliset kulut juoksee kokoajan ja arvokin tippuu mitä pidempään on hoitamatta. Pelkääkö ihmiset että joutuvat vastuuseen jos talosta löytyykin vaikka hometta? Kyllähän rakennuksia voi myös myydä pelkän tontin hinnalla / purkukuntoisena. Entä onko joku kohdannut sitä, että välittäjät eivät halua ottaa kohdetta myytäväksi? Olisi mielenkiintoista lukea keskustelua, kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. :)
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt kaupaksi edes remontoitu hyväkuntoinen okt hyvällä sijainnilla. 35te alimmillaan. Oliko joku naapuri väittänyt homeiseksi vai missä vika, en tiedä.
Et nähtävästi antanut markkinoiden määrätä hintaa laittamalla huutokaupat.comiin vaan yritit määrittää sen hinnan itse ja kauppasit taloasi väärällä kanavalla ja liian pienelle yleisölle? Eihän tuo iso hinta ole talosta tietysti, mutta kysyntä sen hinnan määrittää.
Talo on sen arvoinen, mitä joku on siitä valmis maksamaan.
Huutokaupankin voi mokata laittamalla ihan liian korkean lähtöhinnan, jolloin ei synny hintaa nostavaa kilpailua huutajien kesken.
Huutoajan voi laittaa vaikkapa kuukaudeksi ja myyt eniten tarjoavalle.
Jos nyt ihan totaalisesti menee pupu housuun kesken kaiken, niin voi sen huutokaupan peruakin.
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee niitä euron taloja myyntiin että pääsee muuttamaan omaan taloon maalle.
Kauan kestää ennen kuin tulee ensimmäinen ilmoitus.
Olisi kiva jos niitä tulisi myös vuokrattavaksi kun kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaksi.
Hirsitalon ja sahanpurulla tai kutterinpurulla eristetyn talon voi jättää kylmilleen, jos vaan ei ole lisäeristetty ja muoveja käytetty, toki rossipohjan tuuletusluukut pitää avata ja piipunhattu laittaa. Jos taas on lisäeristetty lasivilla tai kivivilla ja vielä muovikalvo välissä, niin peruslämpö mieluiten vähintään 6-8 astetta, mutta aina lämpimämpi kuin ulkoilma, jottei homehdu. Kalliiksi tulee lisäeristetyn sähköllä lämmitetyn tyhjän talon kunnossapito.
Kaipaan maalle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tulee niitä euron taloja myyntiin että pääsee muuttamaan omaan taloon maalle.
Olisi kiva jos niitä tulisi myös vuokrattavaksi kun kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaksi.
Tähän liittyy suuri riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkamiseen pitää saada lupa, meidän kunnassa sellaista ei heru, jos ei rakenna uutta tilalle. Purkukuntoisena ei uskalla myydä, koska jos ostaja on paska, niin siitä mahdollisesta homeesta on silti vastuussa.
Jos myyt purkukuntoisena ja hinta todella vastaa purkukuntoisen talon hintaa niin eipä siinä kenelläkään silloin paljon valittamista ole. Toki jos yrität saada talosta normaalin hinnan, niin silloin ei välttämättä pelkkä "purkukuntoinen" sanana pelasta.
Eikö korkeimmassa oikeudessa ole puitu sanaa purkukuntoinen ja myyjä häviää aina? Vaikka tontti on komea ja sanot että talo on purettava home helvetti, silti joku haastaa oikeuteen, jonka prosessi kestää kymmeniä vuosia? Yksi kpää voi aiheuttaa vuosien oikeustaistelun, jolla ei ole mitään tekemistä oikeuden kanssa?
Minä ja isäni talo lähenemme elinkaaremme loppua. Jokin aika sitten huomasin ajattelevani uudella tavalla tilannettamme, minun ja talon. Ikään kuin talovanhus olisi kuiskannut minulle, että mehän olemme toinen toistemme saattajia viimeisellä matkalla. Talo antaa minulle saattohoidon (kenties vanhainkodin kautta) haudan lepoon ja minä saattelen talorahjuksen lopulliseen tyhjyyteen, joka ei tule enää tuntemaan yhtäkään asukasta huoneissaan. Ajatus lohdutti minua, pystyin katsomaan isäni taloa hellästi, olemaan sille kiitollinen suojasta ja lämmöstä jota se minulle tällä loppumatkallamme tarjoaa. Olemme nähneet monia, monia rikkaita päiviä yhdessä. Kiitän isäni taloa niistä.
Kun lähden talosta, siteeni siihen katkeaa, talon ikkunat katsovat tyhjinä tyhjään eikä kukaan enää lue sen seiniltä muistojen kuvia, ihmisten iloja tai suruja, ei leijaile tuvassa leipomusten tuoksu, ei nau'u kissa portailla sisälle päästäkseen. Raput aloittavat matkansa nekin matkansa maan alle. Ovi putoaa viimeisen kerran narahtaen saranoiltaan. Kukaan ei enää tule eikä mene siitä, ja silti kaikki on hyvin, kaikki on niin kuin pitääkin olla. Koska maailman asioilla on alku ja loppu.
Mökki, koska se on päässyt rapistumaan eikä toisaalta kannata laittaa rahoja siihen lisää, kun ei välttämättä ole käyttäjiä. Odottelee, että tulee taloustilanteen vuoksi pakkorako myydä tai että joku suvusta innostuu sitä kunnostamaan ja käyttämään.
Kun ei ole rahapulaa niin helpompi jättää asiat niille sijoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Hirsitalon ja sahanpurulla tai kutterinpurulla eristetyn talon voi jättää kylmilleen, jos vaan ei ole lisäeristetty ja muoveja käytetty, toki rossipohjan tuuletusluukut pitää avata ja piipunhattu laittaa. Jos taas on lisäeristetty lasivilla tai kivivilla ja vielä muovikalvo välissä, niin peruslämpö mieluiten vähintään 6-8 astetta, mutta aina lämpimämpi kuin ulkoilma, jottei homehdu. Kalliiksi tulee lisäeristetyn sähköllä lämmitetyn tyhjän talon kunnossapito.
Jep ja sen eristämättömän vanhan hirsitalon lämmittäminen asuinkäytössä taas tulee hyvin kalliiksi kun joka nurkasta vetää kylmää ulkoa (tarkoituksella), ellei sitten suhtaudu sellaisessa asumiseen mantralla "villasukat jalassa ja pipo päässä, aina kotona myös kesäsäässä"
Vierailija kirjoitti:
Minä ja isäni talo lähenemme elinkaaremme loppua. Jokin aika sitten huomasin ajattelevani uudella tavalla tilannettamme, minun ja talon. Ikään kuin talovanhus olisi kuiskannut minulle, että mehän olemme toinen toistemme saattajia viimeisellä matkalla. Talo antaa minulle saattohoidon (kenties vanhainkodin kautta) haudan lepoon ja minä saattelen talorahjuksen lopulliseen tyhjyyteen, joka ei tule enää tuntemaan yhtäkään asukasta huoneissaan. Ajatus lohdutti minua, pystyin katsomaan isäni taloa hellästi, olemaan sille kiitollinen suojasta ja lämmöstä jota se minulle tällä loppumatkallamme tarjoaa. Olemme nähneet monia, monia rikkaita päiviä yhdessä. Kiitän isäni taloa niistä.
Kun lähden talosta, siteeni siihen katkeaa, talon ikkunat katsovat tyhjinä tyhjään eikä kukaan enää lue sen seiniltä muistojen kuvia, ihmisten iloja tai suruja, ei leijaile tuvassa leipomusten tuoksu, ei nau'u kissa portailla sisälle päästäkseen. Raput aloittavat matkansa nekin matkansa maan alle. Ovi putoaa viimeisen kerran narahtaen saranoiltaan. Kukaan ei enää tule eikä mene siitä, ja silti kaikki on hyvin, kaikki on niin kuin pitääkin olla. Koska maailman asioilla on alku ja loppu.
Minulle syntymäkoti merkitsee paljon, ja usein mietin palaisinko sinne kuolemaan. Siellä ei asu ketään nyt, ja siinä olisi tutut metsät ja pellot ympärillä. Sinne on ukki kuollut, sekä isä ja äiti, joten miksi en minäkin.
Vierailija kirjoitti:
vihreät ovat ajaneet asiat sille mallille, että edes käytössä olevaa taloa ei voi myydä, kun 5 vuoden päästä ostaja voi kyllästyessään vaatia rahat takaisin tai sitten tulee oikeudenkäynti, joka maksaa enemmän kuin talo.
Ajatella. Kyl ne on jumalia kun pienenä vähemmistöpuolueena päihittävät jopa teidät, persukansan 😂😂😂 ja vaikkeivät olleet lakia esittämässäkään.
Persrölli siis haluaa rangaistuksetta huijata talokaupassa. Hyvä tietää, senkin rosvo.
Myyjän vastuusta säädetään Maakaaressa, joka on tullut voimaan 1995. Sen esitti Esko Ahon porvarihallitus (Kesk, Kok, Kd ja RKP).
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan maalle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyy suuri riski.
Juu, voi olla vuokralaisen jäljiltä paremmassa kunnossa kuin vuokralle annettaessa.
Luulisi,että kun on pilalle mennyt talo,eikä vakuutuksia,niin ei ole mikään petos,vaikka omansa polttaisikin .
Miten lie?
Jos esim. meidän maatilan navettarakennus purettaisiin palokunnan toimesta, se maksaisi jtn 20000 euroa. Eli kuka tuommoisia lähtee makselemaan? Ei ole asuntojen purkaminen ilmaista ja itse niitä ei tietenkään lähde kukaan purkamaan, koska olisi hengenvaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi,että kun on pilalle mennyt talo,eikä vakuutuksia,niin ei ole mikään petos,vaikka omansa polttaisikin .
Miten lie?
Naapurissa kävi niin että autiotalon pihaa keväällä kulotettaessa tuli tarttui nurkkaan. Hups!
Vanhat asukkaat elelee monesti vielä pitkään hoivakodissa tms. ja asuinpaikat siksi tyhjillään.
Voitaisiinkohan näitä taloja ja mökkejä siirtää Italiaan remontoitaviksi? Saataisiin suomalaisten verorahoja hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
vihreät ovat ajaneet asiat sille mallille, että edes käytössä olevaa taloa ei voi myydä, kun 5 vuoden päästä ostaja voi kyllästyessään vaatia rahat takaisin tai sitten tulee oikeudenkäynti, joka maksaa enemmän kuin talo.
edelleenkään kyllästyminen, sähkönhinta tai työttömyys eli tulojen tippuminen ole kaupanpurku peruste:-D
Lapsuudenkotini lähellä maaseudulla syrjäkylällä sijaitsee upea talo: Valkoinen, kartanomainen, varmasti tilaa ainakin 250 neliötä ja komeat näkymät viljapelloille. Ollut aikanaan seudun vauraimpia ja isoimpia tiloja.
Nyt talo on 15-20 vuotta ollut tyhjillään ja näyttää jo ihan rapistuneelta autiotalolta. Sitä asuivat pitkään siskokset ja toisen siskon tytär, mutta kun siskokset kuolivat ja talo jäi nuoren tyttären harteille, ei talonpidosta oikein tullut mitään ja tytär, nyt jo viisikymppinen lapseton leski, asuu muualla.
Minun käsitykseni mukaan tällä kartanolla ei ole ketään perijää. Mitenkähän käy, kun viimeisestä omistajasta aika jättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut sellaista mökkikäyttöön ja ei tod. kannata kirjoittaa purkukuntoinen, koska sitten en ainakaan osta. Voipi vielä joutua vaikeuksiin ja purkamaan koko pazkan.
Parempi vaan sanoa, että myydään siinä kunnossa missä on.
Zinc
No sinä oletkin typerys, joka ei tajua kiinteistökaupoista yhtään mitään.
Ja meitä typeryksiä rahat valmiina ostamassa olisi paljon ..
No eipä teitä näy edes tyhjillä tonttikaupoilla.
No, tonteista olen katsellut vain järvenrantatontteja.
Kuivalta maalta pitäis olla sitten se tönö, että olis kaivoa ynnä muuta.
Ei siinä muuten edes perunoiden viljely onnistu ..
quote] Rannaton mökki on mökin korvike.