Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi nauttia näistä keleistä +30 sisälämpötiloista ja unettomista öistä

Vierailija
17.06.2020 |

En ole nyt viikkoon nukkunut kuin 2 h yössä. Kämppä lämpeää ilta yhdeksään mennessä 31 asteiseksi. Yöllä ja aamulla on viileämpää mutta töihin herättävä 05.00. Ostin tommosen 600 euron tehokkaimman jäähdyttimen, mutta se jäähdyttää vain 27 asteeseen yksiön. Jäähdytin imee niin järjettömät määrät kylmee ilmaa ulos ja kuumaa sisälle. Ja se meteli on niin hirveä, että korviin sattuu ja nukkua ei voi edes korvatulpilla.

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaista valitusta säästä. Joko on liian kuuma tai kylmä. Miksi ette osaa nauttia tästä upeasta säästä, jota on kuitenkin vain muutama päivä maassamme? Itse kastelin kukkapenkit, laitoin grillin päälle ja avasin viinipullon. Nautitaan nyt upeasta säästä, ei tätä kuitenkaan kauan kestä.

Valitan vain kuumasta, mutta en koskaan kylmästä ja siitä väliltä. En edes valita sateisista päivistä, mutta kuumassa en vaan voi hyvin. Ei haittaisi yhtään, jos vuodessa olisi kolme vuodenaikaan ilman kesää. 

Minua ei haittaisi yhtään, vaikka Suomessa olisi vuoden jokainen päivä +27. Muut vuodenajat voisi poistaa.

Vierailija
142/227 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kivitalossa eikä paista aurinko suoraan sisälle, ei ole kuuma vielä. Jos hellettä jatkuu viikkoja, niin sitten alkaa vasta tulla kuuma sisällä. Tykkään olla helteessä, kun ei tarvitse tehdä fyysistä työtä.

Vihaan kylmää, märkää, tuulista ja harmaata keliä, jota Suomessa on 8kk vuodessa. Nautin auringonpaisteesta, lämmöstä ja valoisuudesta. En siis valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600e:lla pitäisi saada jo tehokkaan laitteen. Monet parin sadan koneet eivät puhalla tarpeeksi kylmää ilmaa. 350e alkaa saada jo 2,5kW kompuran, joka oikein asennettuna saa 2 huonetta viileäksi. Vähintään +5 -> +10 välillä on hyvä olla ulostuleva ilma.

Ilman ulkoyksikköä, saat kaupan päälle infernaalisen melun. Ilmalämpöpumppua ei makkariin edes kuule ja nyt aamulla sisälämpötila +21 ° C eli ideaalinen nukkumiseen. Taloyhtiöiden vain pitäisi ottaa pää pois perseestä vastahankaisuuden suhteen. Itsekin tiedän liian hyvin miltä helleväsymys tuntuu ja otan osaa niiden puolesta, jotka siitä joutuvat kärsimään. 

Vierailija
144/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun on ilmalämpöpumppu on helppo huudella +34 asteessa koriseville vanhuksille että "nyt naatitaan!".

Vierailija
145/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ymmärrä kun itsellä pelittää eikä tarvitse pitää kuin pienimmällä puhallusteholla. Kokeiles laittaa jokin tavallinen pöytätuuletin vielä sotkemaan ilmaa niin ei kierrätä sitä samaa viilennettyä ilmaa uudestaan ja uudestaan. Leviää se viileä ilma paremmin sitten joka puolelle huonetta. Olisiko vika sitten että pidät puhallustehon liian isolla? Se kuuma ilma kun menee ulos niin onko varma ettei se tule takaisin sisään? Eli tuleeko korvausilma eri paikasta kuin ulos menevä ilma. Jotain vaan on nyt ihan pielessä sulla.

Korvausilman tuleen eripaikasta, toiseeta tuuletusikkunasta - se on silti näillä paahteilla yli 40 asteista. Helvetinkoneesta poistuva ilma on yli 60 asteista...

Minä ihmeen päivänä tänä vuonna on Suomessa ollut muka +40 varjossa? Kysynpähän vain.

-Ei lainaamasi

Vierailija
146/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tommosen 600 euron tehokkaimman jäähdyttimen, mutta se jäähdyttää vain 27 asteeseen yksiön. Jäähdytin imee niin järjettömät määrät kylmee ilmaa ulos ja kuumaa sisälle.

Imee kylmää ulos ja kuumaa sisälle?

Siis onko tarkoituksesi jäähdyttää ulkoilmaa ja lämmittää sisällä, vai mitä ihmettä?

Vierailija
147/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se keli sisälämpötilaan kuuluu? Itse pystyn hyvin nukkumaan sisällä silloinkin kun ulkona on - 20 pakkaskeli.

Vierailija
148/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ymmärrä kun itsellä pelittää eikä tarvitse pitää kuin pienimmällä puhallusteholla. Kokeiles laittaa jokin tavallinen pöytätuuletin vielä sotkemaan ilmaa niin ei kierrätä sitä samaa viilennettyä ilmaa uudestaan ja uudestaan. Leviää se viileä ilma paremmin sitten joka puolelle huonetta. Olisiko vika sitten että pidät puhallustehon liian isolla? Se kuuma ilma kun menee ulos niin onko varma ettei se tule takaisin sisään? Eli tuleeko korvausilma eri paikasta kuin ulos menevä ilma. Jotain vaan on nyt ihan pielessä sulla.

Korvausilman tuleen eripaikasta, toiseeta tuuletusikkunasta - se on silti näillä paahteilla yli 40 asteista. Helvetinkoneesta poistuva ilma on yli 60 asteista...

Minä ihmeen päivänä tänä vuonna on Suomessa ollut muka +40 varjossa? Kysynpähän vain.

-Ei lainaamasi

Varjossa? Ei ulkolämpötilalla ole välttämättä mitään tekemistä sisälle tulevan ilman lämpötilan kanssa. Meilläkin huoneistokohtainen ilmanvaihtokone on tehokas, mutta kun ilma otetaan katolta niin, pelkästään kevättalvinen aurinko pystyy lämmittämään asunnon 27-28 asteiseksi.

Vierailija
149/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei lainaamasi

Missä väitettiin, että tuuletusikkuna on varjossa?

Vierailija
150/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa te fläsät itsemurhayksiöihinne. Nyt nautitaan koko kesä!

Vierailija
151/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on pakko olla trollin kirjoittama. Tai sitten myyjä on kusettanut perusteellisesti ja myynyt jonkin vanhan loppuunkäytetyn vehkeen jossa ei ole enää kylmäainetta jäljellä uutena.

Vierailija
152/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos asuu Suomessa ja 10 kuukautta on satanut räntää vaakaan ..

Zinc

Harvoin sataa räntää sisällä.

Kesälläkin on pakko nukkua ja se onnistuu huonosti yli +21C lämmössä.

Vierailija
153/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen vuosien saatossa oppinut pitämään asunnon sisälämpötilan ulkolämpötilaa alempana, mutta jos helle kestää viikkoja, silloin ei enää auta, koska kerrostalon kiviseinät ovat imeneet kaikenlämmön sisäänsä ja alkaneet luovuttaa sitä myös sisään. Nyt pitää katsella jos nämä helteet jatkuvat pitkään, niin ostan ilmastointilaitteen.

ilmalämpöpumppuahan ei saa kerrostaloon asentaa. omistusasunnossa pitää pyytää lupa muilta osakkailta ja vuokra-asunnossa ei onnistu. siirrettävä ilmastintilaite on hyvä vaihtoehto tuossa tilanteessa. pitää olla tarkkana ja hankkia oikean kokoinen, mitä itse tänään katselin, niin halvimmat ilmastointilaitteet sopivat vain 5-10 m2 tiloihin, ja luulen ettei nykypäivänä löydy niin pientä kotia, sillä kaikilla alkaa olla kodit avointa mallia, niin minullakin. kun keittiö, olkkari ja eteinen ovat käytännössä samaa tilaa, onkin yhtäkkiä 35 m2 viilennettävää tilaa, ellei sitten asennuta laitetta vain makkariin, mikä taas ei ole kivaa, koska ne ovat äänekkäitä.

Ilmalämpöpumpun saa kerrostaloon asentaa, itsellä on sellainen. Ulkoyksikkö parvekkeella ja sisäyksikkö olohuoneen seinässä ylhäällä. Kondenssivedet valuvat parvekkeen vedenpoistoon, ei metelöi kuten naapurit ja kakarat pihalla ja tälläkin hetkellä lämpötila ihanat 22 astetta sisällä, eikä siitä nouse vaikka ulkona olisi 30 astetta tai enemmän.

Vierailija
154/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei lainaamasi

Ei pitäisi tulla suurena yllätyksenä, että läheskään kaikki kerrostaloasunnot eivät ole läpitalon asuntoja, vaan kaikki ikkunat ja myös parveke ovat samaan ilmansuuntaan. Jostain syystä Suomessa suositaan länttä, eli aurinko porottaa ikkunoihin/parvekkeelle koko päivän, kunnes se laskee (ja kesällä tämä tapahtuu todella myöhään). Myös parvekkeet suunnitellaan nykyisin niin, että myös parvekkeen alaosa on jotain läpinäkyvää pleksiä tai lasia. Täällä näkee parvekkeilla kesäisin monenlaista viritelmää, kun ihmiset yrittävät suojautua paahteelta kaihtimin, verhoin, bambumatoin, aurinkovarjoin ja lakanoin. Aika kirjavan näköistä. Voisi toivoa, että arkkitehdit suunnittelisivat jatkossa myös varjoisampia parvekkeita, jos niiden suunta on etelään tai länteen.

Omakotitalossa tilanne on ihan toinen, kun ikkunoita ja räppänöitä on joka suuntaan. Suurin tuska on ihan varmasti kerrostaloasujilla kaupungeissa, kun lämpö varastoituu talon rakenteisiin ja koko betoni/asfaltti ympäristöön.

Poistoputkellinen viilennyslaite menettää tehonsa, jos korvausilma huoneistoon tulee sieltä samalta kuumalta puolelta, jonne laite puhaltaa putkesta ulos sen kuuman ilman. Tämä fysikaalinen ilmiö tuntuu nyt olevan aika monella hukassa tai unohduksissa. Onhan se tympeää, että maksat 600 euroa ”tehokkaasta” laitteesta, ja lämpötila huoneistossa laskee vain kaksi astetta, helteiden jatkuessa ei enää sitäkään. Parin päivän helteisiin tuo ehkä vähän auttaa. Nykyään vaan tuntuu nämä hellejaksot kestävät aina viikkoja. Kuten jo aiemmin mainittu, kaksiputkinen tai kaksiosainen ilmastointilaite on tässä tilanteessa ainoa tehokas ratkaisu.

Vierailija
155/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei ainakaan tällaiset kerrostalon yläkerroksessa asuvat.

Odotan syksyä ja raikasta ilmaa!

Vierailija
156/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Ihanaa! Pitkä ja kylmä talvi, hyi. Ikkuna auki yöllä ja päivällä vähemmän vaatteita

Missä päin Suomea on pitkä ja kylmä talvi? Lämmin aika kestää pitempään kuin talvi.

Vierailija
157/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos asuu Suomessa ja 10 kuukautta on satanut räntää vaakaan ..

Zinc

Miksi pitää liioitella noin räikeästi? Räntää sataa harvoin edes yhtä päivää putkeen.

Vierailija
158/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä 21-22 astetta. Eikä ole mitään ilmalämpöpumppua, vaan 60-luvulla rakennettu kerrostalo. Silloin vielä osattiin tehdä taloja, joissa ei lämpöongelmia ole. Talvella tosin putoaa 19 asteeseen, mutta onneksi villasukat ja -paidat on keksitty.

Vierailija
159/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että kukaan. Sitä vaan leimaantuu sairaaksi, lihavaksi ja laiskaksi jos sanoo että ihan kamalaa tämmönen. Eli sitten hehkutetaan että kyllä on upeeta. Höpön löpö, ei ole oikeesti kellään mikään nautinto. Kuvottavaa tämä on.

Minä kyllä valitan ja kiroan tätä kuumuutta muillekin. Olen hoikka mies ja hikoilen erittäin helposti ja paljon, minulla on harvoin kylmä talvellakaan. Talvitakkia en käyttänyt viime talvena kertaakaan ja silti liikkuessa oli ainakin selkä hiestä märkänä. Teen myös ulkotyötä vuoden ympäri, että en voi paeta viileisiin sisätiloihin töissäkään.

Vierailija
160/227 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppoa olla hellehullu, jos asuu viileässä omakotitalossa tai on lämpöpumppu.

Minua ärsyttää, että nämä hellehullut ovat kymmenen kuukautta vuodessa naama nyrpeänä ja haluavat myötätuntoa. Jos minä viileässä viihtyvä valitan kuumuutta, niin saan pahimmillaan vain naurua osakseni.

Olen huomannut, että ylipainoiset ihmiset valittavat kylmyyttä helpommin kuin normaalipainoiset. Talvitakkia vedetään ylle kun lämpötila laskee 15 asteeseen ja ollaan surkeana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi