Miten joku voi nauttia näistä keleistä +30 sisälämpötiloista ja unettomista öistä
En ole nyt viikkoon nukkunut kuin 2 h yössä. Kämppä lämpeää ilta yhdeksään mennessä 31 asteiseksi. Yöllä ja aamulla on viileämpää mutta töihin herättävä 05.00. Ostin tommosen 600 euron tehokkaimman jäähdyttimen, mutta se jäähdyttää vain 27 asteeseen yksiön. Jäähdytin imee niin järjettömät määrät kylmee ilmaa ulos ja kuumaa sisälle. Ja se meteli on niin hirveä, että korviin sattuu ja nukkua ei voi edes korvatulpilla.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Nythän on upea sää. Ei tuule, pihalla on ihana istua ja nauttia kesästä. Aivan upea ilta. Grilli päälle ja pihvit paistumaan. Suomessa on harvoin näin upeita kelejä. Nautitaan niistä.🙂
Oletko sinä ilkeä, tyhmä vai kusipää? Miten nauttii helteistä ihminen, jonka kuumuus tekee sauraaksi? Nautipa sinä vaikka 40 asteen pakkasista. Mitä niistä valitat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt edes ole kunnon helle, parhaimmillaan joku +28. Tohon +10 astetta lisää ja ilmankosteus 100% niin voidaan puhua jo oikeasta helteestä ja unettomista öistä.
Ei Suomessa ole koskaan niin kuuma että yöunetkin menisi. Paitsi jos on dokannut viikon putkeen.
Täållä asunnossa on 30 astetta ja pahimmillaan yli. Kyllä se yöuniin vaikuttaa eikä alkoholilla ole asian kanssa mitään tekemistä. Taidat olla itse juoppo, kun moinen tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitatte. Nautitaan, kun kerrankin on lämmintä. Menkää ulos niistä kopperoistanne. Mikä pakko on asua jossain komerossa, jossa ei ole edes parveketta? Älkää sanoko, että varaa ei ole. Helsingin ulkopuolelta saa kunnon asunnon pilkkahinnalla. Ei ole pakko asua komerossa helsingissä ja valittaa kuumuutta. Miksi asutte sossun kustannuksella etelässä, kun voisitte muuttaa maalle, luonnon helmaan? Loiset.
Sinulla on kyllä vikaa päässä. Muutakin kuin kusi. Miten lähtee ulos asunnostaan ihminen, joka ei pysty liikkumaan tämän kuumuuden takia, joka on niin huonossa kunnossa, että pitää asua sairaalan lähettyvillä eikä jossain Mouhijärvellä. Ketjun typerin kommentti ja neuvot ja se on paljon se.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitatte. Nautitaan, kun kerrankin on lämmintä. Menkää ulos niistä kopperoistanne. Mikä pakko on asua jossain komerossa, jossa ei ole edes parveketta? Älkää sanoko, että varaa ei ole. Helsingin ulkopuolelta saa kunnon asunnon pilkkahinnalla. Ei ole pakko asua komerossa helsingissä ja valittaa kuumuutta. Miksi asutte sossun kustannuksella etelässä, kun voisitte muuttaa maalle, luonnon helmaan? Loiset.
Ei nauti, kun en pysty sairauden vuoksi . Itse olet loinen ja vielä kusipäinen sellainen. Toivottavasti palat pahasti, niin siinäpä sitten nautit kesästäsi ällöttävä paska.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä parvekkeella yhtään viileämpi ole. Ala-arvoista ripulia koko viestisi.
Vierailija kirjoitti:
Ainaista valitusta säästä. Joko on liian kuuma tai kylmä. Miksi ette osaa nauttia tästä upeasta säästä, jota on kuitenkin vain muutama päivä maassamme? Itse kastelin kukkapenkit, laitoin grillin päälle ja avasin viinipullon. Nautitaan nyt upeasta säästä, ei tätä kuitenkaan kauan kestä.
Miten nautit, kun kuumuus tekee sairaaksi? Ei se mistään ***** osaamisesra ole kiinni. Sanopa se Einstein. Nauti itse pakkasesta ja loskasta äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Asun ok-talossa ilman ilmalämpöpumppua ja sisälämpötila on vähän korkeampi kuin ulkolämpö. Nautin. Pelkään jo sitä hetkeä, kun nämä helteet ovat taas ohi ja lähdetään kohti syksyä.
En ymmärrä valittamista näistä ilmoista, koska ne eivät valittamalla muuksi muutu. Kyllä minuakin vtuttaa kuin pientä eläintä talvella, mutta en rasita sillä muita ihmisiä. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, että näistä keleistä ei saisi nauttia. Ihan kuin ne muuksi muuttuisivat sillä, jos kaikki lakkaisivat nauttimasta!
Pari kylmäkallea taas sänkyyn, ikkuna auki, jos yli 30 C lämpötiloja alkaa olla niin peitoksi märkä pyyhe ja nauttimaan <3
Oletpas empatiakyvytön ja tavan tyhmä yksilö. Mikään ei pakoita sinua lukemaan muiden valitusta ja jakelemaan tyhmiä neuvoja ja ohjeita, jotka eivät auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole niinkään painosta kiinni tuo kuumuudensieto kuin verenkierrosta ja hienerityksestä. Tämä laihduttamiskäskyjen jakelija lienee älyttömän kova hikoilija, jolla siis lämpö poistuu tehokkaasti kehosta, mutta joka muuten on aika vastenmielinen limanuljaska. Ja joka ei käy päivätöissä eikä muutenkaan tee yhtään mitään.
Kyllä se on painosta kiinni, läskit eivät siedä lainkaan kuumuutta, joten kannattaa laihduttaa. Normaali ihminen ei valita näistä lämpötiloista, vaan nauttii. Läskit valittavat.
Eikä ole. Olen täysin normaalipainoinen, mutta en kestä hellettä sairauksien vuoksi. Koskaan kuullut sydänviasta? Ms-taudista? Tiedän monia ihmisiä, jotka tykkäävät lämpimästä, vaikka ovat ylipainoisia. Sinulla taas on semmoinen vika päässä, että sitä ei vain korjatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ongelmia. Mahtava sää ulkoilla ja asunnon viileyden takaa ilmalämpöpumppu. Nytkin on sopivat 23 astetta kämpässä, vaikka aurinko paistoi koko päivän.
Ja tämä kertookin kaiken susta ihmisenä, ei empatiaa löydy yhtään muita ihmisiä kohtaan.
Köyhien itkua, miksi pitäisi tuntea empatiaa kun olette itse valinneet oman tienne?
Kyllä. Minäkin valitsin saada 20-vuotiaana aivoveritulpan ja aivoverenvuodon ja joutua minimisairaseläkkeelle. Kyllä sitä löytyykin tyhmiä ihmisiä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Meillä sisälämpötila syksystä kevääseen +25 tai +26 mikä on juuri täydellinen. Jos laskee tuosta alemmas, en tarkene ilman sukkia kotona. Nyt kesällä sisälämpötila +27 ja siitä nousee kolmeenkymppiin helteiden pitkittyessä.
Silti rakastan helteitä. On energiaa tehdä kaikkea, liikuntaa mukavampi harrastaa, ihana kulkea shortseissa kerrankin ja ei tarvitse tuntea kylmyyttä, jota on kuitenkin sen 9-10 kuukautta vuodesta.
Koen epäreiluna, että kylmyydestä/viileydestä nauttivia Suomi suosii sen 10 kuukautta vuodesta ja he silti jaksavat valittaa muutaman viikon vuoksi. Aivan kuin meillä ei koskaan olisi oikeutta elää miellyttävässä lämpötilassa. :(
Jestas mitä uhritumista. Kukaan ei sanoa, etteikö helteestä nauttivilla olisi oikeus nauttia miellyttävästä sisälämpötilasta. Sinä et vain kertakaikkiaan tajua, että helle pahentaa monien ihmisten terveysongelmia ja pidän tätä huomattavasti pahempana asiana kuin sitä, että jonkun täytyy käyttää villasukkia ja ettei hän pysty käyttåmään shortseja. Viikot tuntuvat hyvin pitkiltä, jos et pysty syömään etkä nukkumaan ja kärsit kivuista koko ajan. Mutta mitäpä kaltaisesi pinnallinen ja itsekäs kermapeppu mistään tajuaa...
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vinkki onnistuneisiin yöuniin helteellä: kylmäkalleja villasukkiin niin monta kuin on tarvis ja niitä sitten jalkojen viereen ja kylkeen ja mihin nyt haluaakaan. Jo 2-3 riittää pitkälle.
Monelle varmaan tämä auttaa, mutta itselleni ei auta tämäkään. Kokeilin kerran ilman villasukkaa suoraan vasten ihoa ja onnistuin jäädyttämään toisen jalkani (toinen puoli halvaantunut infarktin jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Näitä kuumia kesiä on ollut nyt monta putkeen, milloin ihmiset oppivat varustautumaan? Itse otin opikseni jo ensimmäisen jälkeen ja ostin siirrettävän ilmastointilaitteen. Pelkän tornituulettimen saa viidellä kympillä ja riittää suurimmalle osalle.
Kyllä suurin osa on varautunut, mutta tuulettimet eivät auta, jos asunnossa on 30 astetta ta vähän alle. Ne eivät myöskään poista kuumuuden aiheuttamia kipuja ja terveys on ä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jotkut ajattelevat, että se että osa meistä nauttii helteistä aiheuttaa vanhusten ja huonokuntoisten kuolemisia? Että jos me vain pitäisimme suumme kiinni tai mieluummin vieläpä valittaisimme lämpötiloista, niin ne vältettäisiin?
Sinä, jolle on ongelma, että me muut nautimme helteistä, kerro mikä siinä on ongelma. Kiitos.
Minulla ei ole ongelmaa, että joku nauttii helteestä. Se on ongelma, kun jotkut eivät tajua, etteivät kaikki pysty siihen ja jakelevat ilkeitä ja typeriä neuvojaan tai haukkuvat muuten ala-arvoisesti. Miksi he tulevat ylupäätänsä hellevihaajien ketjuun lällättelemään ja hehkuttelemaan? Kiusallaan ja kettumaisuuttaan. No, kertoo ihmisestä moinen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kuumia kesiä on ollut nyt monta putkeen, milloin ihmiset oppivat varustautumaan? Itse otin opikseni jo ensimmäisen jälkeen ja ostin siirrettävän ilmastointilaitteen. Pelkän tornituulettimen saa viidellä kympillä ja riittää suurimmalle osalle.
Mistä ihmeestä sinä pystyt sanomaan, mikä kenellekin riittää. Itse asun kerrostaloasunnossa, jonne paistaa koko päivän aurinko. Viime kesänä asunto oli vielä pitkään 27 astetta vaikka ulkona ilma viileni. Juu, on tuollainen ilmastointilaite, mutta eipä siitä oikein ole iloa, kun poistoputkea ei saa mitenkään järkevästi viritettyä. Viime kesänä sitäkin täällä piti juurta jaksain selittää, että tuuletusikkunatkin ovat eri asunnoissa ja ainoa vaihtoehto on virittää se putki parvekkeen ovesta. Ja hyötyhän tästä on siis lähes nolla, kun se parveke nimenomaan on kuumempi kuin asunto. Kaiken lisäksi laite viilentää ainoastaan yhden huoneen.
Ja tähän vielä ennen kuin joku tulee viisastelemaan. Eli verhot ja ikkunat on tietysti kiinni auringon paistaessa. Mutta betoni imee lämmön kivasti näihin seiniin ja ikkunoihin.
Tämä ongelma oli kuitenkin tiedossa jo viime vuonna. Sulla on ollut siis vuosi aikaa muuttaa viileämpään asuntoon. Jos elinolot nykyisessä asunnossa ovat mielestäsi kestämättömät, niin ihan omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta jäädä sinne valittamaan. Säätilat eivät valittamalla muutu miksikään.
Sehän onkin noin yksikertaista, hei! Pää pois perseestä, empatiakyvytön ääliö.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Se on sun ongelma. Mulla on 29,5C sisällä ja nukun kuin tukki. Juon 5-6l vettä päivässä, otan 3 suihkua ja en ole lihava. Hyvin helppoa. Ihme rutinaa koko ajan täällä.
Ei ole ainoastaan hänen ongelmansa. Kyllä moni kärsii helteestä, vaikka sinä oletkin niin paksupäinen, ettet moista tajua. Olet varmaan terve ja hyväkuntoinen. Esim. minulla on monia sairauksia, joita helle pahentaa. Suihkuun pääsen silloin, kun ihana avustajani, luojan kiitos, tulee. Et tunnu ollenkaan tajuavan, että ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttakaa niin silloin kestää hellettä paremmin
Ei auta sellaista, jolla on luonnostaan alhainen verenpaine. Minä en pysty käymään saunassakaan, kun alkaa pyörryttää ja heikottaa jo pienissä löylyissä.
Mun verenpaine on 100/55 eikä kuumuus huippaa yhtään. Juon joka päivä suolavettä ihan lääkärin määräyksedtä.
Olet sitten kyllä poikkeusyksilö. Minulla on vielä alhaisempi verenpaine mutta korkea pulssi. Juon kyllä suolavettä ja lisään kaikkeen suolaa mutta ei se auta tarpeeksi.
ohis
Minä nautin. Kotonani ei ole kuuma ja töissä on kylmä.
Syöpähoitojeni jälkeen olen palellut lähes koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ne jotka sanovat nauttivansa helteistä nauttivat niistä usein vain lyhyen aikaa. Hyvin pian he menevät sisälle ilmastoituun asuntoon. Makuuhuoneetkin heillä on vilpoisia :)
L
Juuri tämä. Nauttisivat pienessä pätsissä ilman ilmastointia tai ilmalämpöpumppua. Mitä he edes sellaisilla tekevät, jos he oikeasti tykkäävät helteistä?
Vierailija kirjoitti:
Miks suomalaiset on aina niin vakaviiiii??? Nythän on mahtava ottaa aurinkoa, lukea vaikka kirjaa samalla tai ottaa torkut ja samalla hankkia nätti rusketus. Käyttehän te helvetin lämpöisissä saunoissakin ilman valitust ;/
En käy saunassa. Tuskaa on helle.
Mitäs kohtaa sun täytyy rukata aivoistasi, että tajuat, etteivät kaikki helteistä kärsivät ole todellakaan lihavia? Ehkä tämä kuumuus on sulattanut niistä viimeisetkin rippeet, kun tulee niin typeriä juttuja.