Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.

Vierailija
17.06.2020 |

Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.

Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.

Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.

Kommentit (401)

Vierailija
161/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on oikeus tosiaan kieltää tulemasta. Mutta älä sitten loukkaannu, kun poika ja miniä kieltäytyvät tulemasta kattoremonttitalkoisiin tai polttopuutalkoisiin tulevaisuudessa.

Vierailija
162/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilat on toki pienet. Ehkä he voisivat tulla mökkeilemään oman perheensä kesken tai sinä rakennutaa heille pienen vierasmajan mökin viereen.

Mun isovanhemmat rakennutti päämökin kupeeseen pienemmän mökin. Se oli yhtä isoa tilaa mutta kun heidän lapset lapsenlapsineen tulivat mökille niin majoittuvat sinne. Sisaruksia oli neljä ja kolmella heillä lapsia. Joskus oltiin siellä kaikki yhtaikaa. Yks pariskunta nukkui parvella ja heidän lapset parven alla. Mulla ja sisaruksella oli kerrossänky ja vanhemmat nukkui levitettävällä laverilla ja toinen pariskunta toisella levitettävällä laverilla. Jos nuorin sisaruksista tuli lapsikatraansa kanssa niin tiivistettiin ja otettiin lattialle patjat mukaan. Ulkona oli tilaa juosta lapsilla ja jokaisen omat vanhemmat katsoivat perään. Minä serkuksista vanhimpana olin vahtivuorossa kun muut teki ruokaaa. Se syötiin aina yhdessä isommassa mökissä. 

Parhaat lapsuudenmuistot:) Myöhemmin kävin mökillä joskus oman perheeni kanssa. olin niin tottunut siihen pienempään mökkiin että yövyttiin siellä vaikka isommassakin olis saanut. 

Miksi ap:n pitäisi rakennuttaa vierasmaja, eihän hän edes halua vieraita. Jos hän haluaisi olla höveli rintaperillisilleen, hän voisi suostua siihen, että nämä rakennuttavat omalla rahallaan saaren toiselle puolelle vierasmajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin miksi jotku vihaa niin paljon lapsiaan ja lastenlapsiaan? Ihan paha olo tulee tällaista lukiessa. Terkuin mummo, jolla on omaakin elämää mutta rakastaa hoitaa lasten lapsia ja ottaa aikuiset lapset aina luokseen. Oma äitini ei toiminut samoin, hän oli mulkku

Vierailija
164/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti musta ei tule noin kauheeta ihmistä, kun vanhenen.

Vierailija
165/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.

N46

Joo, mutta muualla maailmassa ne mummo ja pappa on suvun ja perheen kunniahenkilöitä. Lapset ja miniät+vävyt tekee sapuskat ja hoitaa siivoukset ja muut, ei oleteta, että ne mummo ja pappa hoitaa ylläpidon laiskoille aikuisille ja päälle hoitaa vielä useampaa lasta!!

Vierailija
166/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta seikkaa, joita ei nuorempana tule ajatelleeksi kun na 'lomailee'.

1. Mökin ja saaren ostaja maksaa huvilastaan. Vuosia tai vuosikymmeniä. Yleensä.

2. Voit olla mökkiläisenä vaan väsynyt. Enää ei jaksa, viime vuosikin meni plörinäksi.

3. Ruokaa menee nelinkertaisesti. Itselle kolme viikkoa, se on neljä muovikassillista ja yksi kylmälaukku. Kerro se sitten vieraiden lukumäärällä ja e u r o i l l a. Veneellinen ruokaa.

4. Työmäärä. Itsekään en vieraana heti tietäisi miten tiskataan, minne kalan perkuujätteet, jne. Joten omistaja huhkii.

5. Jostain syystä aina vieraat rikkovat sääntöjä. No eihän se nyt haittaa jos vähä virveliä heitän, saadaan kalasoppaa. Ja mökin omistajaa muistutetaan kolkyt vuotta eteenpäin, että oli luvattomia kalamiehiä kerran, se oli sen poika.

6. Jos joku vahinko sattuu, kaikki muistaa, että joo se on se Maija Mielityisen kesämökki, siinä se tapahtui (lapsi kompastui kalliolla, medihelikopteri haki). Maija teki ruokaa sillä aikaa. Lapsen vanhemmat totes ei ois tänne pitäny tulla ollenkaan. No näköjään vaan piti tulla.

7. Voi sataa neljätoista päivää putkeen. Itse pidän sateesta, mutta kuulen vanhempien jupinan: Rannikolla, Lappeenrannasa on poutaa (toisella puolella maata). Voi harmi. Ei otettu kuin crocksit Tiitulle kun se ei vaan kumppareita huoli. Se ei vaan huoli niitä jalakaansa (vanhemmat valitsi käärmeenpiston ja sehän on mökin syytä).

8. Muut olosuhdemuutokset, kuten sinilevä. Aletaan haikailla uimahallia (kesällä vielä usein huoltotöiden takia kiinni).

9. Mökin vieraat alkavat suunnitella ketä kutsuisivat ihan vaan illaksi makkaranpaistoon (plot twist, Maija mökinomistaja laittoi hiljattain korkin kiinni, mutta vanhemmat haluaisivat lämmittää saunan Jukelle ja Hippa-Sirulle, jotka tuovat (ja juovat) hyvät juomat).

10. RitiRallan, kaksosten syntymäpäivät ovat 15. heinäkuuta, silloin aina on täytekakku (kuohukermaa saaressa 🤔)

11. Me ihmiset olemme niin erilaisia, toiset vaan eivät voi olla hiljaa omiin ajatuksiinsa vaipuneina vaikka toinen vain haluaa olla ja tuijottaa ulapalle. He tössähtävät vierelle, luovat ikäänkuin alipaineen käsien vääntelystä aina Putinin juttujen ihmettelyyn saakka. Rauhaan jättäminen on tuntematon käsite.

12. Yksi juttu on sellainen, jonka olen sivullisena kokenut. Tullaan mummolaan. Toinen vanhemmista on viikon ajan tyytymätön. Vuosien myötä tajusin, että se frustraatio oli tyytymättömyyttä omaan puolisoon, mutta kohdistettiin talonväkeen, muihin kesälomalaisiin.

Tällaisia 'kesäihmisiä' ei kenenkään pidä vieraisina pitää. Rehellisesti voi sanoa, että rahat loppu, masentaa, ahdistaa, itkettää, raivostuttaa, hirveät frustraatiot omaa miestä kohtaan, mutta istutaan tähän kahvipöytään ja puhutaan mukavia, ootta taas näin ihanan pöydän kattaneet.

Tulevaisuudensuunnitelmat ja mielikuvat kesällä kerran mummolassa -albumista voivat olla auvoisia. Yksi asia ainakin itseltä unohtui: Vaikka itse olen nuori, minua neljäkymmentä vuotta vanhemmat voivat olla hyvin väsyneitä. Tulee mieleen kaksi runokohtaa 'ja äkkiä on ilta' sekä 'muista että on aina joku joka kärsii'.

Vierailija
167/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja on varmaan anoppini. Suuttui verisesti, kun ei tänä vuonna mökille vauvan kanssa "lomailemaan". Nyt sitten soittelee sukulaisia läpi ettei HUOLINUT meitä. :')

R: voit asennoitua siihen, että emme ole tulossa tulevinakaan vuosina siihen ankeaan ilmapiiriin. Et omista meitä.

Vierailija
168/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset varmasti ovat yksi maailman lapsivihamielisimmistä ja vähiten perhekeskeisistä kansoista. Ei ihme, että tyytymättömyys, yksinäisyys, vanhusten itsarit, kaikkien ikäryhmien mielenterveyssairaudet ovat erittäin yleisiä. Ja tuo vuosikymmeniä jatkunut vasemmiston feministimädätys, missä nainen elää vain itseään varten vaikka olisi perheellinen, tuottaa näitä muualla maailmassa käsittämättömiä naistyyppejä, joille pari viikkoa omien lasten ja lastenlasten kanssa on ihan hirveä ajatus. Puistatatatte minua.

N46

Feministit mainittu! Vasemmisto mainittu! Vanhusten itsarit mainittu! N46 on itse asiassa M46!

Popparit esiin, näitä ilmestyy tähän ketjuun vielä reilusti lisää. :D :D

Miksi ihmeessä kuvittelet, että vain miehet eivät voi sietää tätä nykyajan feminismiä?

Muistutan, että ilman "nykyajan feminismiä" sinäkään et olisi töissä vaan naimisiin mentyäsi olisit kotirouvana hellan ja nyrkin välissä, sinulla ei olisi oma pankkitiliä vaan miehesi antaisi sinulle talousrahaa pienen summan kuukaudessa. Ehkäisyä ei juuri olisi vaan lapsia pukkaisi maailmaan tasaisin väliajoin eikä kukaan olsi avoliitossa, koska ilman papin aamenta yhdessä asuminen olisi syntiä. Ilmeisesti kuitenkin pidät feministien taistelemasta modernin naisen elämästä ihan vähän kuitenkin?

Ja niin, totta kai, unohdin, että jotkut naiset ihan oikeasti äänestävät persuja, vaikka itse en sellaista pysty edes ajattelemaan ilman vatsanväänteitä.

Kerrotko, kuka feministi keksi ehkäisyn? Marie Stopes toki oli nainen, ja keksi pessaarin, mutta miesten keksimiä taitavat muut ehkäisyvälineet olla.

Toisekseen feministit eivät TAISTELLEET naisille oikeuksia. Taistelivat kyllä, mutta ei siitä mitään olisi seurannut ellei valtaapitävien intresseihin olisi sopinut että naiset saavat äänioikeuden samalla kuin maattomat -kannattaa muistaa, että kun Suomessa tuli "yleinen ja yhtäläinen äänioikeus", taistelua ei käyty NAISTEN äänioikeudesta vaan useimmat miehetkään eivät saaneet sitä ennen äänestää. Lisäksi iso osa yläluokan naisista oli sitä mieltä, että naisten äänioikeuden ei tarvitse koskea alaluokkaisia naisia. Se siitä naistenvälisestä solidaarisuudesta.

Vierailija
169/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukee kaikkia sivuja, mut sanoisin, että kolmen lapsen kanssa oleminen jossain saaressa voi olla haasteellista.  Yksi on siis vauva, joka sitoo ainakin toisen vanhemmista koko ajan itseensä.   

Eikä ne muutkaan lapset varmaan kovin isoja ole, joten tarvitaan kokoaikaista vahtimista.  Mummon ja papan ilmeisesti toivotaan tekevän tätä sitten kaiken aikaa, paitsi että heidän oletetaan varmaan tekevän ruokaakin ja huolehtivan nukkumapaikoista ja petivaatteista jne.

Miten olisi yksi viikko?  Ymmärrän kyllä, että on vaikee sanoa, et tulkaa yhdeksi viikoksi, kun mitään näkyvää estettä ei olisi siitä eteenpäinkään, mutta vanhemmat ihmiset ei jaksaisi pikkulapsiperheen elämää enää.  Se vaan on niin.

Ja ne hoitokotivierailut joskus tulevaisuudessa, voi voi.  Siitä ajasta ei voi kukaan tietää etukäteen, ollaanko tässä missään hoitokodissa vai kuollaanko saappaat jalassa omassa kodissa.  Ei voi tietää, onko ko. pojan perhekään enää koossa,  nykymenolla jopa epätodennäköistä.  Sitä asiaa ei kannata miettiä yhtään etukäteen eikä laskelmoida, että nyt kun teen niin, niin he sitten tulevaisuudessa tekee mulle puolestaan näin.  Ei välttis tee.

Vierailija
170/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit mun postaukseen ja toivoisin että olisin trolli. Mutten ole. Olen 30-vuotias nainen, äiti kärttää lapsenlapsia samalla kun kärttää itse mua vahtimaan koiraansa, kun on reissussa milloin missäkin. Itkisin mutta mitä hyötyä siitä olisi?

Vierailija
171/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan edes haluaisi mennä toisen mökille? Aina tuntee olevansa tiellä ja ylimääräinen. Siksi minä ainakin varaan aina vuokramökin. Eivät ne ole maksimissaan kuin tonnin viikossa, pieni hinta vapaudesta.

Vierailija
172/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on oikeus tosiaan kieltää tulemasta. Mutta älä sitten loukkaannu, kun poika ja miniä kieltäytyvät tulemasta kattoremonttitalkoisiin tai polttopuutalkoisiin tulevaisuudessa.

Eipä meillä ainakaan ole koskaan osallistuneet mihinkään muuhun kuin syömiseen ja juomiseen, vaikka mökki on vapaasti käytettävissä.

Juuri silloin, kun jotain pitää tehdä, on kaikenlaisia yllättäviä menoja. Ja pyytävät vielä, että kai te nyt kuitenkin voitte lapset ottaa mukaan.

Vierailija
173/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit mun postaukseen ja toivoisin että olisin trolli. Mutten ole. Olen 30-vuotias nainen, äiti kärttää lapsenlapsia samalla kun kärttää itse mua vahtimaan koiraansa, kun on reissussa milloin missäkin. Itkisin mutta mitä hyötyä siitä olisi?

Äiti kärttää mitä? Kenelle vastasit?

Itke vaan, se helpottaa.

Vierailija
174/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä teet kirjoitti:

Tuskinpa he oikeasti edes haluavat kaltaisesi kotkan kanssa aikaa viettää... Olet takuulla hankala tyyppi kirjoituksesi perusteella.

Ihan saman voi tietysti päätellä sinusta, kirjoituksesi persusteella...

Vierailija
175/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asenne kannattelee varmasti myös silloin, kun on vanha ja raihnainen ja lapset ja lapsenlapset eivät ole kiinnostuneita antamaan aikaansa.

Vierailija
176/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.

M/40

Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.

Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.

M/40

"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.

Suomeen jääneet  "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.

Oon kans kuullu tästä paljain jaloin hiihtämisestä. Mahtaa olla ollut kovaa hommaa! Sitä olen aina miettinyt, että miten se paljas jalanpohja saatiin luistamaan riittävästi kouluun hiihtäessä, että ei tuhraantunut ihan tunteja matkaan. Tietty kovalla pakkasella jalkapohja varmaan jäätyi aika nopeasti, ja sillä oli sitten kätevä hiihdellä kansakouluun, mutta loskakelillä tätäkään hyötyä ei saanut, joten on täytynyt varmaan jotain vaseliinia laittaa jalanpohjaan tai jotain...

M/40

Äläpä kuule epäile :D. Minun edesmennyt isäni (s.1929) kertoi humalassa ollessaan koulunkäynnistään, että lumihangessa astuttiin paljain jaloin metsäneläinten ja lehmien (!!) jättämiin pissakohtiin kun olivat vielä lämpöisiä pissasta :D. Pikkupentuna vielä uskoin noi jutut. RIP isä<3.

Vierailija
177/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä voit miettiä tuota, kun makaat hoitokodissa vaipoissa odottaen lapsia ja lastenlapsia vierailulle.

Meinaat että se saari ja mökki siellä on ainoa paikka maailmassa minne lapsenlapset voivat mennä "mummolaan"?

Ihan ohiksena. APn asenteesta "sori, mun se on" jo huomaa ettei ole mikään maailman ihanin sukulainen. Kun laukoo tollaista, sillä on tapana tulla bumerangina takaisin. Että joo, komppaan tota mille vastasit, ei lapsilla tai lapsenlapsillakaan ole mitään velvollisuutta auttaa mitenkään sitten kun askel lyhenee eikä edes välttämättä jaksa mennä minnekään mökille, vaan makaa avuttomana kotona. Se  on voi voi sitten se.

Vierailija
178/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkäksi aikaa olisivat olleet tulossa. Sen nyt ymmärtää kesällä että vieraillaan 2-3 yötä mutta koko kesä. Minä väsyn jo viikon kestävään vierailuun. Mukavaa että käyvät mutta kohtuus vierailuajoissa. Mekään ei olla enää nuoria eikä haluta koronaa saada tai levittää. Heinäkuussa on sovittu mökillemme tapaaminen kahden aikuisen lapseni kanssa ja korkeintaan parisen tuntia ovat. Ei voi ottaa vielä riskiä. Välimatkaa vain 60 km ja ollaan nähty viimeksi Jouluna!

Vierailija
179/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että kun minä olen joskus mummoikäinen, minulla olisi lapsenlapsia ja saisin vielä kokea sen ilon, että saan pitää vauvaa sylissä ja kuunnella pienen ihmisen ajatuksia. Jos sen onnen saan, niin en kyllä valittele, vaikka joskus hulina väsyttäisikin. Uskon että siinä vaiheessa saa olla kyllä paljon ihan omissa oloissaankin. 

Vierailija
180/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käytännössä olisitte olleet yhdessä noin kaksion kokoisessa tilassa pari-kolme VIIKKOA? Ei ei ei ei..... Pari-kolme päivääkin riittäisi ja 3. päivä alkaisi varmasti jo tökkimään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän