Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.

Vierailija
17.06.2020 |

Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.

Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.

Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.

Kommentit (401)

Vierailija
121/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.

M/40

Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.

Vierailija
122/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi luaja meitä moneen lähtöön,tää tykkää lapsenlapset on "mökillä" ja tilaa on.Ainoo vaan väsyn tee sitä tätä,muut vaa olis,he on lomalla ,!;))),riennoille pitäs jaksaa,ei jaksa.Kiertää kauppoja,Noin ennen ehkä nyt korona aikaan ollaan mökil.Jokaiselle pitää keksii oma homma,ei tuu riitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselliset ihmiset on todella usein hyvin itsekkäitä. Minunkin kupeitteni hedelmä kuvitteli, että olen milloin tahansa olemattomalla varoitusajalla käytettäväksi lapsenvahtina. No, en ole; minulla on omakin elämä. Jos ajoissa sovitaan eikä ole jatkuvaa, niin sitten tietysti, mutta jos minuun suhtaudutaan itsestäänselvyytenä, alkaa vanhakin akka äkkiä ikäväksi.

Itsekkäät ihmiset niitä lapsia vääntää valmiiksi liikakansoitettuun maailmaan tartuntatautien ja ilmastonmuutoksen keskelle.

Vierailija
124/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut omilleni, että vain yhden yön vierailut ovat mahdollisia. Ja silloinkaan emme hoida lastenlapsia, vaan se on vanhempien työ. Ulos menevät  moneksi tunniksi päivällä, että saamme levätä hiljaisuudessa.

Miksi vaivautua kylään ihmisen luokse joka ei halua nähdä mitään vaivaa tutustuakseen lapsenlapsiinsa? Meillä on lopetettu kyläilyt tuollaisen isovanhemman luona. Kotona lasten on mukavampi olla vapaasti kuin katsella kylässä jotain kurttuista hapannaamaa.

Mekin toivomme saavamme olla rauhassa. Haluavat tulla kavereitaan katsomaan, eivät välitä meistä, mutta ilmaisesta majoituksesta ja lastenhoidosta kyllä.

Te ette välitä heistä ja lapsistansa ja he eivät teistä. Onko siten tässä kuviossa mitään järkeä teille tai heille? Suu auki ja kertokaa lapsillemme tilanne koko "kauneudessaan*.

Vierailija
125/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.

M/40

Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.

Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.

M/40

Vierailija
126/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5.

Vierailija
127/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota että tulevat max 2 päiväksi.

Vierailija
128/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kauheaa jos oma äiti olisi tuollainen. Mahtaa olla etäiset välit pojan kanssa...

Vierailija
129/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M/40

Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.

M/40

Olen itse syntynyt 1960 ja kyllä minua kusetettiin asuntokaupoilla juuri laman aattona.

Vierailija
130/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M/40

M/40

Olen itse syntynyt 1960 ja kyllä minua kusetettiin asuntokaupoilla juuri laman aattona.

Se on sinun oma syysi, ei kukaan pakottanut sinua ostamaan kupla-asuntoa. Sen sijaan yhteiskunta, joka Suomessa on vallinnut 90-luvun alusta lähtien, on pakottanut työmarkkinoiden, asumisen hintojen jne. kautta valtavan määrän nuoria ikäluokkia paskoihin elämäntilanteisiin.

M/40

Vierailija
131/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein ap. Mummon ei tarvitse eikä pidä vielä mummonakin asettaa koko hemmetin muuta maailmaa itsensä edelle. Johan sinä varmaan olet 30-40 vuotta joustanut.

Tsemp, tajuaa nuori polvi tai ei, teet oikein.

Vierailija
132/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat itsekkäältä kurpalta.

Ja sinä uhmaikäiseltä jonnelta.

Vierailija
133/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilat on toki pienet. Ehkä he voisivat tulla mökkeilemään oman perheensä kesken tai sinä rakennutaa heille pienen vierasmajan mökin viereen.

Mun isovanhemmat rakennutti päämökin kupeeseen pienemmän mökin. Se oli yhtä isoa tilaa mutta kun heidän lapset lapsenlapsineen tulivat mökille niin majoittuvat sinne. Sisaruksia oli neljä ja kolmella heillä lapsia. Joskus oltiin siellä kaikki yhtaikaa. Yks pariskunta nukkui parvella ja heidän lapset parven alla. Mulla ja sisaruksella oli kerrossänky ja vanhemmat nukkui levitettävällä laverilla ja toinen pariskunta toisella levitettävällä laverilla. Jos nuorin sisaruksista tuli lapsikatraansa kanssa niin tiivistettiin ja otettiin lattialle patjat mukaan. Ulkona oli tilaa juosta lapsilla ja jokaisen omat vanhemmat katsoivat perään. Minä serkuksista vanhimpana olin vahtivuorossa kun muut teki ruokaaa. Se syötiin aina yhdessä isommassa mökissä. 

Parhaat lapsuudenmuistot:) Myöhemmin kävin mökillä joskus oman perheeni kanssa. olin niin tottunut siihen pienempään mökkiin että yövyttiin siellä vaikka isommassakin olis saanut. 

Vierailija
134/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein ap. Mummon ei tarvitse eikä pidä vielä mummonakin asettaa koko hemmetin muuta maailmaa itsensä edelle. Johan sinä varmaan olet 30-40 vuotta joustanut.

Ai jaa, mä kyllä näen asian niin, että vanhempi on ikuisesti ”velkaa” lapselleen, kun on hänet tähän maailmaan kerran tuonut. Eli ap:lla on mielestäni velvollisuus jeesata poikaansa ja joustaa niin pitkälle kuin vain ikinä pystyy.

Vierailija
135/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Noin minunkin isäni teki. Tai sitten kutsui meidän perheen lapsineen katselemaan mökille juhannuksen ryyppyjuhlia tms lapsille sopimatonta.

Nyt hän pörrää rollaattorin varassa, jos ulkona on kaunis ilma. Olen kutsunut häntä juoksemaan ym mukavaa, yhtä sopivaa yhteistä tekemistä, millä hän tuki meitä pikkulapsiaikana. Ei ole tarvinnut isää paljon nähdä:)

Juu, olen pikkumainen, mutta kerran oli "omat hommansa hoitanut" heti kun täytin 18, eikä kertaakaan sen jälkeen tukenut missään, niin en minä jaksa sellaista ihmistä katsella.

Itsellä on samanlainen, 19v lapsi. Kuvittelee saavansa perintönä lähemmäs 800 000 euroa, tulee yllättymään kun isipappa onkin pistänyt rahat sileäksi ja lapselle jääkin vain velkaa kuolinpesästä. Ai että kun olisin näkemässä typerän kakaran ilmeen.

Vierailija
136/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M/40

M/40

"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.

Suomeen jääneet  "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.

Vierailija
137/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanhempi huolehtii niistä lapsistaan.

Minusta tuollainen olisi ihanaa, jos joskus must tulee isovanhempi.

Tapaan säännöllisesti lapsenlapsiani, mutta omien lasteni kanssa olen epäonnistunut. He eivät näe minua vanhempana ihmisenä, joka ei jaksa enää kuten ennen. Helposti tulee sanomista, jos kerron olevani väsynyt, että en jaksa.

Silloin menee hyvin, kun pyykkään ja passaan kuten nuorempana. Toivoisin jo välillä, että he pyörittäisivät ruoka- yms. palettia ja minä saisin olla vain lastenlasten kanssa ja olla jo saavana osapuolena. Meillä pamahtaa aikuisten lasten kanssa vanhat äiti-lapsi roolit herkästi päälle, kun vietetään aikaa mökillä. Eli jotain on mennyt kasvatuksessa pieleen.

Parhaiten menee, kun olen ipanoiden kanssa ja vanhemmat käyvät kylässä.

Vierailija
138/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M/40

M/40

"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.

Suomeen jääneet  "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.

Oon kans kuullu tästä paljain jaloin hiihtämisestä. Mahtaa olla ollut kovaa hommaa! Sitä olen aina miettinyt, että miten se paljas jalanpohja saatiin luistamaan riittävästi kouluun hiihtäessä, että ei tuhraantunut ihan tunteja matkaan. Tietty kovalla pakkasella jalkapohja varmaan jäätyi aika nopeasti, ja sillä oli sitten kätevä hiihdellä kansakouluun, mutta loskakelillä tätäkään hyötyä ei saanut, joten on täytynyt varmaan jotain vaseliinia laittaa jalanpohjaan tai jotain...

M/40

Vierailija
139/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, mä kyllä näen asian niin, että vanhempi on ikuisesti ”velkaa” lapselleen, kun on hänet tähän maailmaan kerran tuonut. Eli ap:lla on mielestäni velvollisuus jeesata poikaansa ja joustaa niin pitkälle kuin vain ikinä pystyy.

Meillä äiti antoi ymmärtää että me olemme ikuisesti velkaa koska "hän on meidät synnyttänyt". Lol.

Tosin tässä ei puhuttu ettei ap jaksaisi poikaansa. Pojan velvollisuus on auttaa lapsiaan, ei ap:n kaikkia sukupolvia ja millä tahansa lapsimäärillä tästä iäisyyteen.

Vierailija
140/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap:ta, tekisin samoin. Olen itse vielä sen verran nuori, alle viisikymppinen isoäiti ja vaativassa työssä, nuoremmat lapset vielä teinejä etten jaksaisi paapoa vanhimman lapseni vauvaperhettä lomalla. Onneksi he sen ymmärtävätkin ja välit ovat oikein hyvät ja lämpimät.