Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ja miniä pahoina, kun sanoin etteivät heidän lapset ole tervetulleita kesäpaikkaamme.

Vierailija
17.06.2020 |

Minulla on ihana mökki saaristossa, jossa vietän suurimman osan kesää. Kulkuyhteydet ovat hankalat, mökki ei ole suuren suuri (olo/takkahuone, ruokahuone ja baarikeittiö, kaksi makuuhuonetta ja lasitettu veranta sekä terassia, jossa mm ulkotakka ja kesäkeittiö. Rantasauna ja laituri veneille.

Poikani ja hänen vaimonsa haluavat tulla mökilleni pariksi kolmeksi viikoksi heinäkuussa. Sanoin, että ei käy, heillä kolme pientä lasta, nuorin vasta vauva. En jaksa lasten riehumista ja huutoa. Haluan keskittyä omiin juttuihin ja olla rauhassa. Saari ei ole sopiva paikka pienille lapsille, siellä ei ole leikkipaikkoja eikä tekemistä. Lisäksi mainitsin vielä koronan syynä, mutta tosiasia on, että meluavat pikkulapset ahdistaa jo ajatuksenkin tasolla.

Poika veti erityisesti herneen nenään, kun ei voi tulla ”omaan” saareen. Sori, mun se on.

Kommentit (401)

Vierailija
201/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta voidaan havaita, että nykyisestä syntyvyyden laskusta voidaan syyttää paitsi itsekkäitä millenniaalifeministejä, myös vielä itsekkäämpiä suurten ikäluokkien (1945-65) feministejä.

M/40

Jos et olisi syrjäytynyt jo kouluiässä, tietäisit, etteivät suuret ikäluokat ulotu 60-luvulla syntyneisiin millään laskuopilla.

Kyseessä on laskennallinen määritelmä. Suuret ikäluokat, jotka ehtivät päästä helppoon elämään kiinni ennen 90-luvun lamaa, eivätkä ole otettaan sittemmin irroittaneet. Tosin ehkä tarkemmin ottaen aikavälin pitäisi ollakin 1945-63. 1965 syntyneissä saattaa olla jo niitä, jotka ovat kokeneet kusetuksen joka nuorempiin ikäluokkiin on suunnattu 90-luvun lamasta lähtien.

M/40

"Suuret ikäluokat" syntyivät sodan jälkeen 1945-1950 ja "helppoa elämää" emme todellakaan viettäneet. Mene puhumaan tuota soopaasi muualle. 1950-luku oli Suomessa erittäin köyhää, perheet olivat suuria +10 lasta oli hyvin tavallista. Nämä suuret ikäluokat muuttivat massoittain Ruotsiin työn perässä täysin kielitaidottomina; vertaa tämän päivän maahantulijat, jotka lähtevät työn perään kielitaidottomina vieraisiin kulttuureihin. Silloin suomalaiset pääsivät suoraan töihin liukuhihnalle.

Suomeen jääneet  "suuret ikäluokat" jäivät myös 90-luvun laman jalkoihin. Työpaikat menivät alta (teollisuustyö siirtyi muualle) ja huonolla pohjakoulutuksella ei enää löytynyt uutta työpaikkaa. Syntyi "pitkäaikaistyöttömien " ryhmä, joille ei löytynyt työtä, mutta jotka olivat vielä liian nuoria eläkkeelle. Juuri näissä "suurissa ikäluokissa" on nyt paljon todella pienituloisia eläkeläisiä juuri sen takia, että viimeiset työvuodet kuluivat työttömyyskortistossa merkkaillen työkkärin "työtön, työtön, työtön " lappua. Toki heissä on myös hyväonnisia, jotka onnistuivat saamaan keskikoulupohjalta hyvän viran, mutta nämä onnekkaat ovat vähemmistönä.

Nyt on taas sellaista boomerin puhetta, että oksat pois suutarin joulukuusesta, enkä tiedä edes mistä aloittaa. Paljon enemmänhän oli lapsia noissa perheissä, mutta tämäkin riippui alueista eikä niitä nyt ihan kymmenittäin ollut. Suurissa ikäluokissa lapsia syntyi perheisiin paljon joo, mutta yhteiskunta oli ihan toinen kuin nykyään. Siitä huolimatta boomerit olivat se ahne sukupolvi, joka on laittanut sileäksi kaiken ja käärinyt kaiken omiin taskuihinsa, ja lapsille on äärimmäisen vaikeaa osoittaa edes myötätuntoa. Sitä paitsi vaiettu totuus on myös, että moni laman jalkoihin jäänyt yrittäjä tai muu sen aikainen raharössi k u s i asiansa aivan itse, mutta ratsasti sillä tarinalla miten lama vei. Toisin sanoen lama tuli ja lopetti sen elämäntyylin mahdollistamisen. Kuinka paljon tiedänkään yrittäjiä, jotka istuivat kännissä töissä, veivät vähän asiakkaita sinne ja tänne ja ottivat lainat tappiin asti luottaen miten kaikki kyllä hoituu. Kun lama tuli eikä asiat itsestään hoituneetkaan ja ryyppy oli jo päällä valmiiksi, niin lopputulos oli sen mukainen. Olen tällaisessa yrittäjäperheessä kasvanut ja nähnyt miten mersu vaihtuu datsuniin ja talo jää vasaran alle, kun isi jätti laskut maksamatta jo kauan ennen lamaa. Näitä perheitä oli muitakin, ja sissus mitä menoa. Lisäksi tosi moni ikäluokastani on menettänyt tällaisille vanhemmille isovanhempien säästämät rahastot ja tilit ja moni perheyritys on katkennut boomervanhempaan, joka on ottanut vähän hintaa kun elämä olikin niin rankkaa. 

Helposta elämästä en myöskään vinkuisi, koska olemme se pätkätyösukupolvi, jonka työhistoria on enemmän kuin tilkkutäkki. 

Vierailija
202/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanhempi huolehtii niistä lapsistaan.

Minusta tuollainen olisi ihanaa, jos joskus must tulee isovanhempi.

Tapaan säännöllisesti lapsenlapsiani, mutta omien lasteni kanssa olen epäonnistunut. He eivät näe minua vanhempana ihmisenä, joka ei jaksa enää kuten ennen. Helposti tulee sanomista, jos kerron olevani väsynyt, että on en jaksa.

Silloin menee hyvin, kun pyykkään ja passaan kuten nuorempana. Toivoisin jo välillä, että he pyörittäisivät ruoka- yms. palettia ja minä saisin olla vain lastenlasten kanssa ja olla jo saavana osapuolena. Meillä pamahtaa aikuisten lasten kanssa vanhat äiti-lapsi roolit herkästi päälle, kun vietetään aikaa mökillä. Eli jotain on mennyt kasvatuksessa pieleen.

Parhaiten menee, kun olen ipanoiden kanssa ja vanhemmat käyvät kylässä.

Menevätkö nämä roolit päälle silloinkin kun olet heillä? Se on omien kokemusteni perusteella helpoin tapa välttää tämä asia. Harva omassa kodissaan passauttaa vierailla kotitöitä. Eli mene heidän luokse tapaamaan lapsenlapsia.

En suoraan sinulle sano, kun en todellista tilannetta tiedä. Mutta moni isovanhempi ei tajua teiden kulkevan molempiin suuntiin. Minusta ainakin on mukava ajella omalta kylältä välillä pois lasteni perheiden luokse. Siellä meidän keskinäinen oleminen on rennompaa ja jotenkin "aikuisempaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää olla siellä saarella koko ajan? Itse antaisin kyllä mökin oman lapseni käyttöön edes vähäksi aikaa. Minusta toimit itsekkäästi.

Vierailija
204/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat hoitaneet omat vanhempansa vanhuudessa ja lapsensa ( sinut). Sinä hoidat omat vanhempasi vanhuudessa ja lapsesi. Lapsesi hoitaa sinut vanhuudessa ja omat lapsensa. Näin se ketju menee.

Vierailija
205/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselliset ihmiset on todella usein hyvin itsekkäitä. Minunkin kupeitteni hedelmä kuvitteli, että olen milloin tahansa olemattomalla varoitusajalla käytettäväksi lapsenvahtina. No, en ole; minulla on omakin elämä. Jos ajoissa sovitaan eikä ole jatkuvaa, niin sitten tietysti, mutta jos minuun suhtaudutaan itsestäänselvyytenä, alkaa vanhakin akka äkkiä ikäväksi.

Onneksi et ole äitini, minun äitini ei ikinä käyttäisi omasta lapsestaan tuollaista halventavaa "kupeitteni hedelmä" nimitystä.

Tuo "kupeitteni hedelmä" on käytössä tuolla lapsettomien (velojen ) piireissä. Ei kukaan oikeasti äiti käytä ko nimitystä.

Vierailija
206/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kumpikin on oikeassa. Sinulla on täysi oikeus kieltää poikasi perhettä kyläilemästä ja heillä on täysi oikeus vetää siitä herneet nenään. Kumpikin on ihan ymmärrettävää ja luonnollista.

Vierailija
207/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselliset ihmiset on todella usein hyvin itsekkäitä. Minunkin kupeitteni hedelmä kuvitteli, että olen milloin tahansa olemattomalla varoitusajalla käytettäväksi lapsenvahtina. No, en ole; minulla on omakin elämä. Jos ajoissa sovitaan eikä ole jatkuvaa, niin sitten tietysti, mutta jos minuun suhtaudutaan itsestäänselvyytenä, alkaa vanhakin akka äkkiä ikäväksi.

Onneksi et ole äitini, minun äitini ei ikinä käyttäisi omasta lapsestaan tuollaista halventavaa "kupeitteni hedelmä" nimitystä.

Niin totta! Kyllä huomma että tämä, samoin kuin ap, ovat eronneita. Silkkaa itsekkyyttä!

Vierailija
208/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat hoitaneet omat vanhempansa vanhuudessa ja lapsensa ( sinut). Sinä hoidat omat vanhempasi vanhuudessa ja lapsesi. Lapsesi hoitaa sinut vanhuudessa ja omat lapsensa. Näin se ketju menee.

No ei mene. Vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsensa, koska ovat syyllisiä näiden olemassa oloon. Sen sijaan en näe mitään syytä, miksi lapsilla olisi mitään velvollisuuksia hoitaa vanhempiaan. Eihän lapset ole voineet vaikuttaa siihen, että ovat syntyneet. Karkeasti ilmaistuna: lasten ei tarvitse olla elinikäisessä kiitollisuuden velassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet n*******n ilman ehkäisyä. Minä olen kirjannut oma kantaan hoitotahdoksi, että lapsiani ei saa velvoittaa hoitamaan minua.

Vierailija
209/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn tapauksessa se ”oma aika ja rauha” pyörii lähinnä juomisen ympärillä. Lasten ja lastenlasten vierailu häiritsisi päihteiden käyttöä. Olisihan se hankala perustella lapsenlapsille miksi mummi aloittaa juomisen aamun sarastaessa ja on jo ennen puoltapäivää sammumispisteessä housut märkänä ja ulosteissa. Yhtä hankalaa on perustella öisiä, tunteja kestäviä raivokohtauksia esineiden heittelyineen, huutamisineen ja rähjäämisineen kuvitteellisille hahmoille. Ei lainkaan sopiva ympäristö pienille lapsille.

Vierailija
210/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin tarjota mökkini lapsen perheen käyttöön esim viikoksi, mutta saattaisin hyvinkin olla sen ajan itse poissa sieltä. Sovitusti voisin piipahtaa kylään jonakin päivänä. Mökkini on pieni ja varustettu kaikilla epämukavuuksilla, ja vaikka sopu sijaa antaakin, olisi varmaan kuitenkin kivempaa olla vähän väljemmin. Minun mökilleni ei tosiaankaan voi rakentaa mitään vierasmajaa tai muutakaan yöpymispaikka, tontti on myös pieni. Me kuitenkin tapaamme lapsen perheen kanssa lähes viikoittain muutenkin, eli suhteemme ei varsinaisesti kärsisi siitä, etten olisi siellä paikalla. Toistaiseksi he eivät kuitenkaan ole mökkeilystä innostuneet päiväreissuja enempää, mutta ehkä se koittaa muutaman vuoden päästä kun heidän lapset lähenevät kouluikää.

Vierailija
211/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn tapauksessa se ”oma aika ja rauha” pyörii lähinnä juomisen ympärillä. Lasten ja lastenlasten vierailu häiritsisi päihteiden käyttöä. Olisihan se hankala perustella lapsenlapsille miksi mummi aloittaa juomisen aamun sarastaessa ja on jo ennen puoltapäivää sammumispisteessä housut märkänä ja ulosteissa. Yhtä hankalaa on perustella öisiä, tunteja kestäviä raivokohtauksia esineiden heittelyineen, huutamisineen ja rähjäämisineen kuvitteellisille hahmoille. Ei lainkaan sopiva ympäristö pienille lapsille.

Ihan sama tuli mieleen. Apn lapsi tietää kuvion ja siksi on ärtynyt koska arvaa todellisen syyn apn eristäytymiseen saaneensa. Kyllä ne aineet aina saavat etusijan lapsiin ja lapsenlapsiin nähden.

Vierailija
212/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökkinaapurina juuri tuollainen alkonarkki. Viime kesä oli pitkästä aikaa tosi mukava viettää mökillä, kun naapuri oli joko katkolla tai psykiatrisessa hoidossa koko kesän

Vierailija
213/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä voit miettiä tuota, kun makaat hoitokodissa vaipoissa odottaen lapsia ja lastenlapsia vierailulle.

:D Voi Luoja

Niinpä.

Useat sitä paitsi lähtevät ns saappaat jalassa ilman makaamista hoitokodissa vaipoissa.

Ja vaikka kuinka olisi ollut kynnysmatto-isovanhempi, ei se ole tae, että se jälkikasvu käy vilkaisemassa sen pakollisen 1 kerran/kk nuutunutta hoitolamummua.

Vierailija
214/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Ap hakeudu hoitoon ja anna lastenlasten viettää kiva kesäloma saaressa normaaliin käytökseen kykenevien vanhempiensa kanssa.

Vierailija
215/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus kuvastaa hyvin nyky isovanhempien itsekkyyttä. 😓. Ei ihme, että syntyvyys on kääntynyt laskuun, kun nykyajan pienten lasten vanhemmilla on ei ole mitään tukiverkkoja. Ja omat lapsenlapset nähdään ilonpilaajina. 😨 Ei kannata ihmetellä, jos kukaan ei tätäkään mummoa kaipaa tai muistele, kun viruu hoitolaitoksessa.

Vierailija
216/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni vietti kesäänsä tuolla tapaa alkoholin ja pillereiden voimalla. Rehki kaikenlaista täysin älytöntä ja turhaa aamusta iltaan ja oli pienessä sievässä päivät ja täysin sekaisin illat. Onneksi naapuriin oli matkaa, eikä olis kyennyt humalaltaan sinne mennä häiriköimään.

Vierailija
217/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä kutsuivat käymään mutta aina viikkoa ennen tuli se sammaltaen soitettu puhelu, jossa lueteltiin erilaisia esteitä ja syitä miksi ei tällä kertaa voikaan tulla. Oikea syy perumiseen oli viikon kestänyt putki, jota haluttiin vielä jatkaa.

Vierailija
218/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt yhtäkkiä isovanhemmat, ap mukaan lukien, onkin yhtäkkiä juoppoja sekakäyttäjiä, jotka kusee ja paskoo housihinsa :D. 

Vierailija
219/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas minun aloitukseen tullut vastausta ja kommenttia. Kiitos niistä, ihan kiva! Luen ehkä joskus ne kaikki, kun on enemmän aikaa. Elleivät sitten katoa bittiavaruuteen.

Näyttää siltä, muutaman hajanaisen viestin luettuani, että teitä askarruttaa erityisesti muutama kysymys, joihin ajattelin vastata tässä. Muuten en kommentoi omaa enkä perheemme tilannetta. Eli tässä kysymykset ja vastaukset:

Onko tämä tilanne uusi? Kauanko mökki on ollut minulla ja onko poikani aikaisempina kesinä ollut mökillä perheineen tai ilman perhettä? Kesäpaikka saaressa on ollut minulla 6 vuotta. Hankin sen mieheni kuoleman jälkeen, kun tunsin tarvitsevani omaa rauhaa ja pakopaikan arjen kiireistä ja myrskyistä. Poikani on joskus viettänyt luonani saaressa viikonloppun tai ehkä kaksi vaimonsa kanssa. He eivät koskaan aikaisemmin olleet kiinnostuneita tulemaan mökillä eivätkä ilmaisseet halukkuutta lomailla kanssani. Heillä on tapana lomailla Etelä-Ranskassa tai Italiassa ystäväperheiden kanssa. Vuokraavat talon ja lomailevat siellä useita viikkoja. Nyt koronan vuoksi tämä ei ole oikein mahdollista, joten loma saaressa alkoikin tuntua hiukuttelevalta (ainoa vaihtoehto).

Miksen kutsunut poikaani perheineen lyhyemmäksi ajaksi, esim viikonlopuksi? Kutsuinkin. Milloin tahansa 3 päivää olisi ollut minulle aivan fine. Rajoituksia tekee mm se, miten paljon ruokaa jääkaappiini mahtuu. Yhden hengen (syön aika vähän) tarpeiksi noin 10 päivän ruuat, kolmen aikuisen ja kolmen lapsen kolmen päivän tarpeet. Sitten on tehtävä kauppamatka veneellä noin 1,5 tuntia ja autolla 20 km yhden lossin yli. Poika ei ollut kiinnostunut kolmen päivän vierailusta vaan kolmesta viikosta. En edes tarjonnut mökkiä pojan omaan käyttöön, koska tämä paikka on niin eristyksissä ja hän ei osaa käyttää generaattoreita, aurinkopaneleita, venettä eikä varmaan löytäisi täältä edes pois veneellä. Olisi vastuutonta jättää joku maakrapu tänne kolmen pienen lapsen kanssa.

Ap

Vierailija
220/401 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas törkeä. Et omaa lastasi ja lastenlastasi päästä vierailemaan? Tässä haisee itsekkyys ja narsisimi todella vahvasti.  Huono äiti, huono isoäiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi