Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
141/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko absolutisteilla jokin pahempikin alkoholiongelma, kun kieltävät sen jopa ruokajuomana? Heiltä lähtee lapasesta irti, jos näkevät jonku muun vähän juovan alkoholia? Tällainen mielikuva tulee täysin alkoholittomista juhlista. Täytyy olla paha ongelma, että pitää kieltää kaiken juomisen. 

Kaikille alkoholi ei merkitse mitään, itse en ota alkoholia vaikka sitä häissä olisikin tarjolla.

En tarvitse sitä mihinkään.

Vierailija
142/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko absolutisteilla jokin pahempikin alkoholiongelma, kun kieltävät sen jopa ruokajuomana? Heiltä lähtee lapasesta irti, jos näkevät jonku muun vähän juovan alkoholia? Tällainen mielikuva tulee täysin alkoholittomista juhlista. Täytyy olla paha ongelma, että pitää kieltää kaiken juomisen. 

Kaikille alkoholi ei merkitse mitään, itse en ota alkoholia vaikka sitä häissä olisikin tarjolla.

En tarvitse sitä mihinkään.

Ei siinä mitään, mutta miksi kieltää myös muiltakin? Se tekee tästä ongelman. Itse en juo, mutta tarjoan kyllä muille, jos heille maistuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häissä voi jotain alkoholia olla, mutta semmonen känniperseily häissä on niin... Yäk

Vierailija
144/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

AP:llä ei muuten ollut alkoholin suhteen mikään "katsomus" taustalla. Kyseessä on häätarjoilujen valinta. Suurin osa osaa juhistaa hääpäivää kaikella muulla tavallakin.

Vierailija
145/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten se ruokailukaan ei ole mitään erityistä luksusta, joten kaikki voivat hyvällä omallatunnolla antaa paljon pienemmän lahjan kuin jos tarjottaisiin alkoholia, koska pihiydestähän yleensä on kysymys. Jokainen kuitenkin päättää, millaiset häät pitää ja kannattaako kutsua oman perheen lisäksi ketään muuta, jos pitää ns. körttijuhlat. Jos e edes tervetuliaismaljaa tarjota, melko köyhäilyä on. 

Vierailija
146/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät kestää muutaman tunnin ja sitä ette pysty oleen ilman viinaa. Suurimmalle osalle teistä mikään juhla ei ole juhlaa jos ei ole viinaa.

Vierailija
147/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat muutenkin järkyttävän tylsiä, niin juhlaruoka voisi sisältää edes viinin. Tervetulomalja voi olla vaikka alkoholiton kuohuviini. 

Vierailija
148/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte alkoholittomat häät.

Kyseessä on teidän juhla.

Joka ei tajua, että kyseessä teidän juhla ja valinnat niin on omaan napaan tuijottaja joista ei paljon kannata perustaa.

En minäkään missään kemuissa viinaksia tarjoa kun itse emme käytä, se on meidän valinta ja omissa kemuissa määrätään itse mitä siellä tarjotaan.

En minäkään ala nillittämään ystävien kemuissa joissa muut dokaa perseet että kyllä pitäis olla alkottomat juhlat, noloa tuollainen örveltäminen.

Juhlan tulee olla teidän näköiset, joten sen mukaan meette ja teette mikä ln teitä itseänne 😊

Vierailija
149/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhät järjestävät häitä? Rahastaakseen. M.O.T.

Vierailija
150/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan kutsussa ilmoittako alkoholittomuutta. Silloin juopoimmat eivät edes tule (mikä on ihan hyvä asia) tai ottavan mukaan omat juomat (=ongelmia).

Jos ateria on jotain hyvin perinteistä tyyliin karjalanpaisti, siihen ei edes kuulu viini vaan kotikalja. Jos jotain sellaista, jonka kanssa on tapana nauttia viiniä, voi aivan hyvin olla tarjolla hyvää marjamehua. Esimerkiksi variksenmarjamehu on erinomainen viininkorvike. Onnittelumalja voi olla alkoholitonta kuohuvaa, eikä todellakaan mitään pommacia.

Alkoholittomuudesta ei tarvitse tehdä mitään sen suurempaa numeroa. Ei alkoholi ole muutenkaan kuulunut välttämättömänä osana suomalaisiin häihin. Tosin jossain päin maata paikallisissä häissä ja hautajaisissa on yksi pieni ero: jälkimmäisissä on yksi humalainen vähemmän.

Vierailija
151/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään voi hoitaa tylsät häät MobilePayn kautta. Rahastajat saavat rahansa eikä mene turhaa aikaa jonninjoutaviin juhliin. Kaikkien aika säästyy.

Vierailija
152/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi varaa maksaa juomat kaikille. Kyse ei ole siitä. Olemme molemmat olleet melkein kymmenen vuotta vakitöissä, talo on velaton ja autot omalla rahalla ostettuja. Selvisimme tuloksettomista lapsettomuushoidoista eroamatta. Lapsia ei siis tule. Matkailtu on tarpeeksi. Emme odota emmekä toivo häävierailta lahjoja, vaan pyydämme häävieraiden halutessaan lahjoittavan hyväntekeväisyyteen (paikalliselle työttömien yhdistykselle, alueen perinnerakennussäätiölle tai paikkakunnan lukion stipendirahastoon, jolla tuetaan vähävaraisten perheiden nuorten lukio-opiskelua).

Juhlien alkoholittomuus ei siis johdu meidän varattomuudestamme tai piheydestämme, vaan aiemmin mainitsemistani syistä.

Ap

Vierailija
153/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät kestää muutaman tunnin ja sitä ette pysty oleen ilman viinaa. Suurimmalle osalle teistä mikään juhla ei ole juhlaa jos ei ole viinaa.

Viinasta tässä ei ole kai kukaan puhunut, kuoharista ja viinistä kyllä.

Mutta tietysti näitä on vaikea erottaa, jos jo muutama tunti alkoholin läheisyydessä aiheuttaa suurta tuskaa. Sellaista se alkoholiongelma on.

Vierailija
154/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, ja olivat yhdet ihanimmista häistä, joissa olen ollut. Ei se alkoholi juhlaa tee! Totta kai pidätte alkottomat juhlat, jos se tuntuu teistä hyvältä. Ihan oikeasti sitä alkoholin kulttuurista merkitystä voisi miettiä. Miten se on muka niin tärkeä osa?

Vierailija
155/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut häissä, joissa oli alkumaljat, kaksi kaatoa viiniä ruoan kanssa sekä konjakki kahvin kanssa. Kukaan ei ollut ördäyskunnossa. Oli tyylikästä ja siistiä, mutta rentoa. Minulle tulee aina vähän holhousfiilis, jos aikuiset eivät saa juhlissa ruoan kanssa yhtään lasia viiniä (etenkin jos taustalla eivät ole uskonnolliset syyt). Oikein valittu viini kuuluu hienoon ateriaan.

Vierailija
156/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkoholittomat häät morsiamen isän alkoholismin takia. Ei kukaan tullut valittamaan jälkeen päin.

Vierailija
157/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juo alkoholia, yhden kerran olen maistanut viiniä. Tunnen monta alkoholistia, ja heidän käytös on saanut mut inhoamaan alkoholia. En siis ymmärrä mikä siinä aineessa on niin upeaa, että juoman eteenkin juhlissa täytyy sisältää alkoholia. Voiko joku selittää? Onko siinä joku tietty maku tai suutuntuma? Hienostunutta se ei ole.

Vierailija
158/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette pidä juhlia ollenkaan, ongelmat ratkaistu

Vierailija
159/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skål kuohuviinillä/ pommacilla. Kahvin kanssa konjakki. Tyylikästä.

Vierailija
160/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte mennä naimisiin ilman juhliakin.

Jos pidätte alkoholittomat häät niin kertokaa se kutsussa.

Olen ollut yksissä alkoholittomissa häissä, tylsät, arki-iltana. Vieraat lähti kotiin parin tunnin jälkeen.

Hyvissä häissä ei juoda Tallinnan tuliaisia, vaan kuohuviini onnitteluun, ruuan kanssa 2 lasia viiniä, kahvin kanssa konjakki. Illalla tarjolle mietoa boolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme