Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Menette naimisiin ja muutaman lährisimmän kanssa ravintolaan, siinä tarpeeksi naintijuhlaa teille
Meidän häät oli täysin alkoholittomat. Ensin nopea vihkiminen maistraatissa ja sieltä mentiin ravintolaan, jossa oli ruokailu ja seurustelua. Vieraita minun ja mieheni lisäksi oli 15 hlö, joukossa mm. meidän omat lapset ja yksi heidän serkuistaan. Limonadi virtasi kyllä. Alkuruoka oli todella gourmet, vaihtoehtoja 3, pääruokana naudan lehtipihviannos tai kuhaa ja jälkiruokana pannacotta tai jäätelöannos. Oivoi, kuinka hauska päivä se olikaan! Jatkoille mentiin meidän kotiin syömään ihanaa kakkua.
No voi jeesus, tarjoa alkoholitonta kuohuviiniä alkumaljaksi, alkoholittomia viinejä ruoan kanssa. Makuhan se on tärkein, ei alkoholin määrä juomassa! Alkoholittomista löytyy aiva yhtä hyviä makuvaihtoehtoja niille jotka sitä makua aterian täydentämiseksi kaipaavat esim lihan tai kanan kanssa.
Ja ne jotka ei kaipaa juovat sitten vaikka vettä tai maitoa.
Kutsuun ei missään nimessä mitään mainintaa alkoholittomuudesta, täysin tyylitöntä.
Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.
Pidätte sellaiset juhlat kun haluatte. Sekä alkoholilliset että -holittomat juhlat voivat olla hauskat tai tylsät.
Itse tuskin istuisin montaa tuntia alkoholittomissa juhlissa, paitsi jos kyseessä on jonkun läheisen kaverin juhlat jossa on paljon hyvää juttuseuraa. Harvasta suomalaisesta on hyväksi juttuseuraksi ilman pientä sievää. Jos joskus omat häät järkkään niin ehdottomasti tarjolla jonkin verran alkoholia, muuten tunnelma olisi liian hautajaismainen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häät oli täysin alkoholittomat. Ensin nopea vihkiminen maistraatissa ja sieltä mentiin ravintolaan, jossa oli ruokailu ja seurustelua. Vieraita minun ja mieheni lisäksi oli 15 hlö, joukossa mm. meidän omat lapset ja yksi heidän serkuistaan. Limonadi virtasi kyllä. Alkuruoka oli todella gourmet, vaihtoehtoja 3, pääruokana naudan lehtipihviannos tai kuhaa ja jälkiruokana pannacotta tai jäätelöannos. Oivoi, kuinka hauska päivä se olikaan! Jatkoille mentiin meidän kotiin syömään ihanaa kakkua.
No gourmet hyvinkin.
Meillä oli häissä alkumaljat, ruokaviinit ja kahvi avecit. Myös alkoholittomat vaihtoehdot näille. Kukaan ei ollut päissään ja tunnelma ja puheensorina hyvä. Sen jälkeen sai omalla rahalla baarista jos halusi alkollista, alkoholitonta meidän piikkiin.
Olen ollut, kaverin häät jotka morsiamen perheen vakaumuksen vuoksi oli kuivat. Häät oli siis aivan täysin alkoholittomat, mitään onnittelumaljojakaan tms. ei ollut, ruokajuomana oli vissyä ja maitoa, ehkä kotikaljaa myös. Myöskään mitään paikkaa ei ollut, mistä alkoholia olisi voinut itse ostaa. Olihan se aika ankeaa kärvistelyä. Pienellä porukalla mentiin sitten häiden jälkeen kyllä vielä bestmanin kotiin, jossa oli normaalit bileet.
Mutta teidän juhla, joten teidän valinta. Voihan olla, että näiden hihhulisukulaisten mielestä nuo kaverini häätkin oli täydellisen onnistunut juhla.
M41
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, kaverin häät jotka morsiamen perheen vakaumuksen vuoksi oli kuivat. Häät oli siis aivan täysin alkoholittomat, mitään onnittelumaljojakaan tms. ei ollut, ruokajuomana oli vissyä ja maitoa, ehkä kotikaljaa myös. Myöskään mitään paikkaa ei ollut, mistä alkoholia olisi voinut itse ostaa. Olihan se aika ankeaa kärvistelyä. Pienellä porukalla mentiin sitten häiden jälkeen kyllä vielä bestmanin kotiin, jossa oli normaalit bileet.
Mutta teidän juhla, joten teidän valinta. Voihan olla, että näiden hihhulisukulaisten mielestä nuo kaverini häätkin oli täydellisen onnistunut juhla.
M41
Jatkan vielä, että kyseessä oli isot häät, vieraita yli sata, ja puheita ja muuta ohjelmaa runsaasti. Siitä tuli tuo kärvistelyn kokemus. Kun sitä sukulaissetien Raamatunlukua vain jatkui ja jatkui. Pienet juhlat olisikin ollut ihan ok ilman alkoa.
M41
Mun omat häät olivat täysin alkoholittomat, sillä hääjuhla pidettiin helluntaiseurakunnan tiloissa. Itse olisin mielelläni tarjonnut edes alkumaljan alkoholillisena mutta seurakunta päätti että ei sitten lainkaan alkoa. Jos menisin nyt naimisiin, toimisin varmaan niin että alkumaljassa on alkoholillinen vaihtoehto tai sitten ruoan kanssa tuo lasillinen viiniä, mutta ei mitään yletöntä alkotarjoilua. Ravintolassa jokainen ostakoon itse jos haluaa enemmän juoda. Alkoholittomissa juomissa on nykyään vallan mainioita vaihtoehtoja jos haluaa juomia kuitenkin tarjota eikä pihistellä. Eikä hääjuhlasta ole kiva jäädä kokemus että siellä "oltiin vain vedellä ja kotikaljalla".
N44
Minun suvussani on ns uskovaista porukkaa (itse en ole) ja lähes poikkeuksetta kaikki perhejuhlat häitä myöten olleet alkoholittomia. En osaa nähdä siinä mitään kummallista vaikka omassa elämässäni käyn drinkeillä ja after workeillä toisinaan pikku hiprakkaan saakka. Yhdet tädin 60-vuotisjuhlat muistan, joissa tarjoiltiin alkumalja skumppaa ja lounaalla viiniä. Kukaan ei juonut kahta lasia enempää. Päihtyneenä olemista ei katsota suvussani hyvällä ja siitä olen itseasiassa ihan ylpeä vaikka uskovaiset voivatkin olla välillä vähän outoja.
Minusta olisi hassua, jos te alkaisitte vieraiden vuoksi painostamaan kunnon alkoholitarjoiluihin, jos ette itse käytä. Hyvät juhlat eivät tarvitse alkoholia! Alkumaljaksi esim kuusenkerkkäjuoma on arvokas ja hienostunut vaihtoehto ja ruoan kanssa sopii esim laadukkaat vichyt ja kivennäisvedet. Jälkiruoan kanssa kahvia tai teetä. Näillä mennään minun suvussani ja sopii oikein hyvin!
Omat hääni aion ehkä pitää joko täysin alkoholittomana (miesystävä on uskovaisuuteen päin kallellaan eikä vakaumuksen takia halua käyttää alkoholia) tai sitten tarjoan alkuskumpat halukkaille ja lasin tai kaksi viiniä ruoan kanssa. Mutta ei enempää eikä esim boolia.
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus, tarjoa alkoholitonta kuohuviiniä alkumaljaksi, alkoholittomia viinejä ruoan kanssa. Makuhan se on tärkein, ei alkoholin määrä juomassa! Alkoholittomista löytyy aiva yhtä hyviä makuvaihtoehtoja niille jotka sitä makua aterian täydentämiseksi kaipaavat esim lihan tai kanan kanssa.
Kutsuun ei missään nimessä mitään mainintaa alkoholittomuudesta, täysin tyylitöntä.
Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.
Kukaan, joka luulee alkoholittomia viinejä hyvänmakuiseksi ei ymmärrä viineistä yhtään mitään. Älä ap kuuntele tällaista. Alkoholittomat viinit 99% täyttä kuraa, mieluummin reilusti vettä ja mehua kuin moista jäteöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja todellakin maininta kutsuun tai muuten info etukäteen vieraille. Aika monella tämä voi vaikuttaa siihen, millä kulkuvälineellä tulee häihin. Ihan kohtuukäyttäjilläkin. Auto jää kotiin, vaikka aikoisi juoda vaan sen pari lasia ruuan kanssa. Joillakin ulkopaikkakuntalaisilla tieto voi vaikuttaa jopa majoitukseen.
Olen kaksi kertaa ollut alkoholittomissa häissä. Toiset oli järjestetty seurakunnan tiloissa. Ne olivat iloiset ja värikkäät, paljon hauskaa ohjelmaa ym. Vain alkoholia ei ollut. Itse oli olin silloin pienen lapsen äiti enkä olisi paljoa voinut juoda muutenkaan. Muutenkin paikalla oli paljon lapsiperheitä, joten alkoholittomuus oli varmasti ihan hyvä valinta. Toiset häät taas olivat raitistuneen alkoholistin häät, joissa ei siksi tarjoiltu alkoholia. Ne olivat pienimuotoiset mutta ihan tunnelmalliset.
Tehän siinä naimisiin olette menossa ja päätätte itse, mitä tarjoatta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiä alapeukkuja tällekin kommentille. Kertokaa tietämättömälle miten alkoholi muuttaa makua? Mitä se sille juomalle tekee? Jos laittaisin kokikseen mautonta alkoholia, niin miten se kokiksen maku tai koostumus muuttuisi? Hyvään suuntaan selvästikin, mutta millä tavalla?
Eihän kukaan ihmettele alkoholittomia ristiäisiä, rippijuhlia tai lakkiaisiakaan. Miksi sitten häitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.Pelkkiä alapeukkuja tällekin kommentille. Kertokaa tietämättömälle miten alkoholi muuttaa makua? Mitä se sille juomalle tekee? Jos laittaisin kokikseen mautonta alkoholia, niin miten se kokiksen maku tai koostumus muuttuisi? Hyvään suuntaan selvästikin, mutta millä tavalla?
Olettaisin, että se on se alkoholin aiheuttama olotila, ei maku tai koostumus. Kännissä on kiva olla.
Vierailija kirjoitti:
En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.
Eikö hääpärin kunnioitukseen kuulu heidännäköisensä juhla? Et selvästi mene juhliin ihmisten takia vaan ainoastaan ilmaisen viinan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.Pelkkiä alapeukkuja tällekin kommentille. Kertokaa tietämättömälle miten alkoholi muuttaa makua? Mitä se sille juomalle tekee? Jos laittaisin kokikseen mautonta alkoholia, niin miten se kokiksen maku tai koostumus muuttuisi? Hyvään suuntaan selvästikin, mutta millä tavalla?
Mitä hittoa? "Miten maku muuttuisi, jos lisäisi mautonta alkoholia?" Ei varmaan mitenkään, koko kysymys on täysin absurdi. Mautonta alkoholia ei ole edes olemassa. Eikä viiniä valmisteta laittamalla sinne alkoholia, vaan käymisteitse. Käytetty rypälemehu nyt yllättäen maistuu erilaiselta kuin käymätön rypälemehu. Jostain syystä alkoholittomien juomien valmistajat eivät osaa imitoida viinin makua, vaan alkoholittomat ovat liki poikkeuksetta esimerkiksi reilusti makeampia kuin alkoholilliset. Siitä, miksei osata tehdä kuivia alkoholittomia viinejä voit varmaan kysyä juomia valmistavilta yrityksiltä, harva maallikko siihen varmaan osaa vastata. Mutta samalta ne eivät todellakaan maistu ja tällaista on ihan turha kenenkään väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että se on se alkoholin aiheuttama olotila, ei maku tai koostumus. Kännissä on kiva olla.
No ei todellakaan ole. Jos sinä et ymmärrä hyvistä viineistä tai niiden ruuan makua korostavista ominaisuuksista mitään, niin se ei tarkoita sitä ettei kukaan muukaan ymmärtäisi.
Enkä siis mitenkään vastusta alkoholittomia häitä, kyse oli vain ja ainoastaan mausta. Ei ole sama asia.
En minäkään, mutta muut ottakoon, jos haluavat.