Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
181/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut, enkä toista kertaa mene. Toteuta suunnitelmasi vain jos haluat välit poikki kaikkiin näihin 50 henkeen.

Jos välit menevät poikki, joihinkin alkoholisteihin joille päihteet menevät kaiken muun ohi on se pitemmän päälle vain hyvä asia.

Vierailija
182/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tätä edes pohtia? Miksi ? Ei missään ole määrätty , että häissä pitää tarjoilla viinaa yhtään sen enempää kuin karjalanpaistiakaan.

Jos joku jättää osallistumatta , koska ei saa kaljaa niin menetys ei ole suuri päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häissä tarvita alkoholia, herran jestas sentään! En itse käytä, eikä meidän lähipiirissä kukaan juo. Joku onnittelumalja on ok, mutta hyvä ruoka ei kaipaa viinejä.

Olin pari kesää sitten häissä, joihin oli ulkomailta asti haettu olutta. Se oluen kittaaminen olikin häiden ainoa ohjelmanumero. Sulhanen istui melkein koko illan omien kavereittensa kanssa ryypiskelemässä ja morsian toisti samoja juttuja koko ajan. ”Ooi miten ihanaa, kun pääsitte tulemaan meidän suurena päivänä.” ”Kiiitoosh tosi paljon, kun tulitte.” ”Musta on niiiiin ihanaa, kun melkein kaikki joita kutsuttiin on täällä”. Kaksi raavasta miestä talutti sulhasen autoon, kun hääpari lähti hotellin sviittiin, muovipussissa tietysti eväänä muutamat oluet.

Vierailija
184/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häissä tarvita alkoholia, herran jestas sentään! En itse käytä, eikä meidän lähipiirissä kukaan juo. Joku onnittelumalja on ok, mutta hyvä ruoka ei kaipaa viinejä.

Olin pari kesää sitten häissä, joihin oli ulkomailta asti haettu olutta. Se oluen kittaaminen olikin häiden ainoa ohjelmanumero. Sulhanen istui melkein koko illan omien kavereittensa kanssa ryypiskelemässä ja morsian toisti samoja juttuja koko ajan. ”Ooi miten ihanaa, kun pääsitte tulemaan meidän suurena päivänä.” ”Kiiitoosh tosi paljon, kun tulitte.” ”Musta on niiiiin ihanaa, kun melkein kaikki joita kutsuttiin on täällä”. Kaksi raavasta miestä talutti sulhasen autoon, kun hääpari lähti hotellin sviittiin, muovipussissa tietysti eväänä muutamat oluet.

Tietenkään hyvä ruoka ei kaipaa absolutistin mielestä viiniä. Eihän letutkaan kaipaa hilloa sellaisen mielestä joka ei hillosta tykkää, tai kahvi kaipaa maitoa tai sokeria jos itse tykkää juoda mustana. Haloo nyt hei.

Vierailija
185/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin masentava ketju. Vaihtoehdot ovat siis joko humala tai täysraittius. Kohtuukäyttö ei näytä olevan mahdollista. Joo, tiedän missä maassa asun, mutta silti....

Vierailija
186/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jatkossa on yhä enemmän alkoholittomia juhlia. Alkoholia pidetään liian normaalina asiana. Sen lisäksi voisi ruveta korvaamaan myös sokeria muilla vaihtoehdoilla. Mutta siinä menee aikaa. Vielä 50-luvulla lääkärit mainostivat tupakkaa. Nykyään taas puhutaan alkoholin kohtuukäytöstä. Milloin tajutaan että hermomyrkkyjä ei olisi suositeltavaa juoda ollenkaan?

Vierailija
187/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häät oli täysin alkoholittomat. Ensin nopea vihkiminen maistraatissa ja sieltä mentiin ravintolaan, jossa oli ruokailu ja seurustelua. Vieraita minun ja mieheni lisäksi oli 15 hlö, joukossa mm. meidän omat lapset ja yksi heidän serkuistaan. Limonadi virtasi kyllä. Alkuruoka oli todella gourmet, vaihtoehtoja 3, pääruokana naudan lehtipihviannos tai kuhaa ja jälkiruokana pannacotta tai jäätelöannos. Oivoi, kuinka hauska päivä se olikaan! Jatkoille mentiin meidän kotiin syömään ihanaa kakkua.

Meillä oli melkein sama setti v. 2009 ja melkein sama vierasmääräkin. Maistraatti ensin ja sitten 3 ruokalajin juhlaruokailu eräässä kartanossa. Alkoholittomat juomat sisältyi hintaan. Hääkakku oli anopin tekemä (entinen kondiittori ammatiltaan) ja se syötiin kauniissa kesäillassa meidän takapihalla. Appiukko tarjoili konjakkia kahvin ja kakun seurana, mutta eipä se tainnut kelvata juuri kenellekään. Onneksi sattui hyvä sää, että pystyttiin olemaan takapihalla eikä sisällä kotona.

Vierailija
188/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta molemmista ja alkoholittomat ovat olleet kyllä tylsiä. Jengi kärvistelee ja odottaa että milloin loppuu.

Alkoholia sisältäneissä häissä ollut joskus jopa negatiivinen ylilyönti, tyyliin morsiusneito piti hakea ambulanssilla, mutta silti häät oli tosi hauskat. Hengenvaaraa ei ollut kuitenkaan.

Onneksi itsellä on sattunut tuttaviksi ihmisiä joista ylivoimaisesti suurin osa on kännissä hauskohja, jos sattuvat itsensä känniin juomaan.

Neuroottiset absolutistit on melko happamaa seuraa. Erottelin neuroottiset koska tunnen useita "ei neuroottisia" absolutisteja. Muutaman neuroottisen myös, mutta heidän "absolutisminsa" on uskonnollisen maailmankatsomuksen sivutuote.

Suomalaiset on valitettavasti melko jäykkää porukkaa. Alkottomissa häissä en itse onnistunut kenenkään kanssa menemään jutuille. Ei se itsellekkään varmaan luontevaa ole ja ei ole tulllut kyllä muutaan juttuja avaamaan.

Alkoholi taas on auttanut saavuttamaan hyvin syvällisiä aiheita ihan vasta tavattujen ihmisten kesken.

Ehkä tässä näkyy kokemusten erilaisuus, itsellä lähipiirissä vain kaksi ihmistä joiden nuoruutta voisi kuvata "osittain alkoholi ongelmaiseksi". Häissäkään ei ole siis ollut ongelma tilanne jossa yritetään vetää pää täyteen ja pilataan juhlat. Joskus toki on joku voinut olla humalassa, heitä (luoja varjele) on saattanut olla jopa useita, mutta silti on ollut hauskaa. Vastaan jo ennakkoon, että hääparilla on ollut hauskaa, jokaisen yksittäisen vieraan kantaa asiaan en voi tietää. 

Vierailija
189/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään hyvä ruoka ei kaipaa absolutistin mielestä viiniä. Eihän letutkaan kaipaa hilloa sellaisen mielestä joka ei hillosta tykkää, tai kahvi kaipaa maitoa tai sokeria jos itse tykkää juoda mustana. Haloo nyt hei.

Vähän ohis, mut ei tarvii olla absolutisti, jos on sitä mieltä, ettei hyvä ruoka tarvitse viiniä. Itse en pidä minkäänlaisesta viinistä, en punaisesta, valkoisesta enkä kuohuvasta. Juhlavan aterian kanssa mieluiten vesi, että maistaa kunnolla ne maut eikä turruta makuhermojaan viineillä. Enkä ole absolutisti, otan hillitysti ja seurustelujuomana mietoja.

Vierailija
190/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te maksatte itse häänne, te myös itse päätätte niistä, muiden mielipiteillä ei ole väliä.

Minusta aloituksessa oli jo monta hyvää syytä pitää alkoholittomat juhlat

1. Hääpari ei itse juo käytännössä ollenkaan, miksi siis teidän juhlissa juostaisiin....

2. & 3. Juhlissa on toipuvia alkoholisteja ja alkoholi ongelmallisia tulee vaan likaa paineita kaikille kun pitää perään katsoa... ja joskus kuivilla olevan alkoholisti ei siedä edes viinin hajuja ja sortumisvaara kasvaa.

Nauttikaa juhlistanne ja tarjotkaa hyviä alkoholittomia juomia.

Itse olen ollut alkohollittomissa häissä, hääpari halusi kunnioittaa morsiamen isää joka oli kuollut alkoholistisena ja äidille olisi ollut liian vaikeaa katsoa känniläisiä juhlijoita... itse olin silloin 15.

Vierailija
191/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tätä edes pohtia? Miksi ? Ei missään ole määrätty , että häissä pitää tarjoilla viinaa yhtään sen enempää kuin karjalanpaistiakaan.

Jos joku jättää osallistumatta , koska ei saa kaljaa niin menetys ei ole suuri päinvastoin.

Karjalanpaistia häissä? Siis vuonna 2020? Ymmärrän, jos se on ollut muotia tyyliin 1990, mutta enpä ole itse moiseen törmännyt. Syntynyt siis -95.

Vierailija
192/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet alkoholittomat muistan. Niissä kiinnitti huomiotani että kun ruokailu oli ohi ja seurusteluosuus alkoi,  bändin viritellessä soittimiaan, suuri osa vieraista oli häipymässä. Etenkin morsiamen harrastekaverit, joita oli paikalla isohko joukko, suorittivat oikein joukkopaon jo klo 18 maissa. Häät olivat muuten  ok, ruokaa oli riittävästi, paikka oli ihan kiva. Säälitti hiukan morsiamen vanhemmat, jotka olivat tilaisuuden järjestäjät, kun he saivat katsella vieraiden aikaista poistumista voimatta asialle oikein mitään. Sulhon vanhemmat olivat etukäteen arvanneet juhlien luonteen ja käyttivät ahkerasti yksityistä takakonttibaariaan. Eivät ne häät oikein ottaneet käynnistyäkseen ja loppuivat melko aikaisin.

P.S. Näitä lueskellessa mietin, että mahtaako missään muussa maassa tämä alkoholin tarjoilu tai tarjoamattomuus tällä tavoin muodostua avainkysymykseksi. Muslimimaat pois lukien.

Vierailija
193/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jeesus, tarjoa alkoholitonta kuohuviiniä alkumaljaksi, alkoholittomia viinejä ruoan kanssa. Makuhan se on tärkein, ei alkoholin määrä juomassa! Alkoholittomista löytyy aiva yhtä hyviä makuvaihtoehtoja niille jotka sitä makua aterian täydentämiseksi kaipaavat esim lihan tai kanan kanssa.

Ja ne jotka ei kaipaa juovat sitten vaikka vettä tai maitoa.

Kutsuun ei missään nimessä mitään mainintaa alkoholittomuudesta, täysin tyylitöntä.

Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.

Pelkkiä alapeukkuja tällekin kommentille. Kertokaa tietämättömälle miten alkoholi muuttaa makua? Mitä se sille juomalle tekee? Jos laittaisin kokikseen mautonta alkoholia, niin miten se kokiksen maku tai koostumus muuttuisi? Hyvään suuntaan selvästikin, mutta millä tavalla?

Mitä hittoa? "Miten maku muuttuisi, jos lisäisi mautonta alkoholia?" Ei varmaan mitenkään, koko kysymys on täysin absurdi. Mautonta alkoholia ei ole edes olemassa. Eikä viiniä valmisteta laittamalla sinne alkoholia, vaan käymisteitse. Käytetty rypälemehu nyt yllättäen maistuu erilaiselta kuin käymätön rypälemehu. Jostain syystä alkoholittomien juomien valmistajat eivät osaa imitoida viinin makua, vaan alkoholittomat ovat liki poikkeuksetta esimerkiksi reilusti makeampia kuin alkoholilliset. Siitä, miksei osata tehdä kuivia alkoholittomia viinejä voit varmaan kysyä juomia valmistavilta yrityksiltä, harva maallikko siihen varmaan osaa vastata. Mutta samalta ne eivät todellakaan maistu ja tällaista on ihan turha kenenkään väittää.

Mun käsittääkseni alkoholittomat viinit tehdään niin kuin muutkin viinit ja alkoholi poistetaan. Ei se muuten olisi viiniä. Se, että ne ovat yleensä aika pahoja, liittyy luullakseni siihen, että 1) alkoholin maku vaikuttaa viinissä paljon 2) valikoima on ainakin Suomessa myytävissä kovin suppea. En tiedä, onko joka paikassa, jossa olen maistanut alkoholitonta punaviiniä, ollut tasan samaa viiniä, kun aina ollut samalla tavalla pahaa. Ei ole ollut makeaa, ihan vaan pahaa. Eri tavalla pahaa kuin punaviini yleensä. Olisiko alkoholin maku yritetty korvata jollain muulla pahalla maulla, en tiedä. Alkoholittomaan valkoviiniin olen törmännyt muistaakseni kerran ja se oli ihan ok, otin toisenkin lasillisen. Ei muistaakseni erityisen makea ollut sekään. En ole mikään viiniharrastaja ollut koskaan, joten en osaa vertailla hyviä ja huonoja valkoviinejä pahemmin, mutta maistui ihan kelvolliselta siinä missä alkoholillisetkin ihan hyviksi kehutut valkoviinit, vaikka alkoholin väkevyys tietenkin puuttui.

Vierailija
194/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mut ei tarvii olla absolutisti, jos on sitä mieltä, ettei hyvä ruoka tarvitse viiniä. Itse en pidä minkäänlaisesta viinistä, en punaisesta, valkoisesta enkä kuohuvasta. Juhlavan aterian kanssa mieluiten vesi, että maistaa kunnolla ne maut eikä turruta makuhermojaan viineillä. Enkä ole absolutisti, otan hillitysti ja seurustelujuomana mietoja.

Olet oikeassa, oli tyhmästi muotoiltu. Sama logiikka toki pätee sinuunkin. Jos ei tykkää asiasta x, niin ei varmaan kaipaa sitä myöskään yhteydessä y. Kuten juuri viinistä tykkäämätön ei kaipaa viiniä aterialle. Itse taas en tykkää kahvista enkä kaipaa sitä esim. aamiaisen tai pullan kaveriksi. Ymmärrän silti, että joku muu voi kokea sen ikäänkuin kuuluvan asiaan. Vähän niinkuin moni kokee viinin kuuluvan juhla-aterialle.

Eikä ole kannanotto alkoholittomia häitä vastaan, ainoastaan huomautus että viinistä syystä tai toisesta nauttimaton ihminen lienee jäävi arvioimaan sitä tarvitseeko ruoka kaverikseen viiniä vai ei.

Vierailija
195/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te maksatte itse häänne, te myös itse päätätte niistä, muiden mielipiteillä ei ole väliä.

Minusta aloituksessa oli jo monta hyvää syytä pitää alkoholittomat juhlat

1. Hääpari ei itse juo käytännössä ollenkaan, miksi siis teidän juhlissa juostaisiin....

2. & 3. Juhlissa on toipuvia alkoholisteja ja alkoholi ongelmallisia tulee vaan likaa paineita kaikille kun pitää perään katsoa... ja joskus kuivilla olevan alkoholisti ei siedä edes viinin hajuja ja sortumisvaara kasvaa.

Nauttikaa juhlistanne ja tarjotkaa hyviä alkoholittomia juomia.

Itse olen ollut alkohollittomissa häissä, hääpari halusi kunnioittaa morsiamen isää joka oli kuollut alkoholistisena ja äidille olisi ollut liian vaikeaa katsoa känniläisiä juhlijoita... itse olin silloin 15.

Kyllä se pitää vieraille riittää että saa itse valita juoko  ai ei. Ei hääjuhla ole yhtä toipuvaa vierasta varten. Koskeeko sama myös jos joku yrittää päästä herkuista eroon? Juhlissa tarjotaan kaikille vain vettä ja riisikakkuja salaatinlehdellä? 

Vierailija
196/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jeesus, tarjoa alkoholitonta kuohuviiniä alkumaljaksi, alkoholittomia viinejä ruoan kanssa. Makuhan se on tärkein, ei alkoholin määrä juomassa! Alkoholittomista löytyy aiva yhtä hyviä makuvaihtoehtoja niille jotka sitä makua aterian täydentämiseksi kaipaavat esim lihan tai kanan kanssa.

Ja ne jotka ei kaipaa juovat sitten vaikka vettä tai maitoa.

Kutsuun ei missään nimessä mitään mainintaa alkoholittomuudesta, täysin tyylitöntä.

Ja kukaan ei tule känniin alkoholittomista juomista. Ja vahdit sitten että siihen pöydän päähän jossa nämä repsahtajat istuvat ei laiteta kuin vesikannu.

Pelkkiä alapeukkuja tällekin kommentille. Kertokaa tietämättömälle miten alkoholi muuttaa makua? Mitä se sille juomalle tekee? Jos laittaisin kokikseen mautonta alkoholia, niin miten se kokiksen maku tai koostumus muuttuisi? Hyvään suuntaan selvästikin, mutta millä tavalla?

Mitä hittoa? "Miten maku muuttuisi, jos lisäisi mautonta alkoholia?" Ei varmaan mitenkään, koko kysymys on täysin absurdi. Mautonta alkoholia ei ole edes olemassa. Eikä viiniä valmisteta laittamalla sinne alkoholia, vaan käymisteitse. Käytetty rypälemehu nyt yllättäen maistuu erilaiselta kuin käymätön rypälemehu. Jostain syystä alkoholittomien juomien valmistajat eivät osaa imitoida viinin makua, vaan alkoholittomat ovat liki poikkeuksetta esimerkiksi reilusti makeampia kuin alkoholilliset. Siitä, miksei osata tehdä kuivia alkoholittomia viinejä voit varmaan kysyä juomia valmistavilta yrityksiltä, harva maallikko siihen varmaan osaa vastata. Mutta samalta ne eivät todellakaan maistu ja tällaista on ihan turha kenenkään väittää.

Mun käsittääkseni alkoholittomat viinit tehdään niin kuin muutkin viinit ja alkoholi poistetaan. Ei se muuten olisi viiniä. Se, että ne ovat yleensä aika pahoja, liittyy luullakseni siihen, että 1) alkoholin maku vaikuttaa viinissä paljon 2) valikoima on ainakin Suomessa myytävissä kovin suppea. En tiedä, onko joka paikassa, jossa olen maistanut alkoholitonta punaviiniä, ollut tasan samaa viiniä, kun aina ollut samalla tavalla pahaa. Ei ole ollut makeaa, ihan vaan pahaa. Eri tavalla pahaa kuin punaviini yleensä. Olisiko alkoholin maku yritetty korvata jollain muulla pahalla maulla, en tiedä. Alkoholittomaan valkoviiniin olen törmännyt muistaakseni kerran ja se oli ihan ok, otin toisenkin lasillisen. Ei muistaakseni erityisen makea ollut sekään. En ole mikään viiniharrastaja ollut koskaan, joten en osaa vertailla hyviä ja huonoja valkoviinejä pahemmin, mutta maistui ihan kelvolliselta siinä missä alkoholillisetkin ihan hyviksi kehutut valkoviinit, vaikka alkoholin väkevyys tietenkin puuttui.

Minä en pahemmin juo valkoviiniä, mutta punaviini on ollut oman kokemukseni mukaan samanlaista kuin kuvailet, eli lähinnä vaan pahaa ja nimenomaan merkistä riippumatta samalla tavalla pahaa. Kuohuviinit on olleet kaikki omaan makuun aivan liian makeita (normaalisti juon vain erittäin kuivaa), eikä esim. Alkon myyjän mukaan heillä ollut valikoimissa yhtään kuivaa kuohuviiniä tai valkoviiniä. Joku yksittäinen puolikuiva valkkari taisi olla, mutta kuivasta tykkäävälle sekin on liian makea. Ilmeisesti näitä on jostain syystä vaikea valmistaa, kun kysynnästä huolimatta ei ole missään tarjolla. Ja neljästi raskaana olleena viininystävänä olen kyllä lähes joka kiven kyllä kääntänyt. Lopulta olen useimpien viineistä tykkäävien tuttujeni tapaan tyytynyt suosiolla limuihin, mehuihin ja kivennäisvesiin.

Vierailija
197/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se viinikään takaa hyvää ruokaa ja toisaalta usein häissä juonut viiniä, mitä en itse ikinä ostaisi. Makuja on monia ja minusta turha todeta, että häät ilman alkoholia olisi automaattisesti huonot. Itsellä suurin ongelma häissä ollut ylipitkät puheet ja myötähäpeää aiheuttavat leikit. Ihmiset kuitenkin tykkäävät eri asioista ja siksi hääpari pitääkin mieleisensä juhlat. Kutsutut sitten valitsevat haluavatko osallistua vaiko eivät.

Vierailija
198/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jatkossa on yhä enemmän alkoholittomia juhlia. Alkoholia pidetään liian normaalina asiana. Sen lisäksi voisi ruveta korvaamaan myös sokeria muilla vaihtoehdoilla. Mutta siinä menee aikaa. Vielä 50-luvulla lääkärit mainostivat tupakkaa. Nykyään taas puhutaan alkoholin kohtuukäytöstä. Milloin tajutaan että hermomyrkkyjä ei olisi suositeltavaa juoda ollenkaan?

Aivan. Lisää alkoholittomia juhlia ja kulttuuri avartuu niin, ettei tarvitse enää keskustella, voiko olla juhlat ilman alkoholia. Onneksi parempaan päin ollaan menossa, nykyään lähes kaikkialla on muutakin alkoholitonta juomaa jo tarjolla kuin vettä.

Olen valinnut linjan, että kysyn aina alkoholittomia vaihtoehtoja. En ole täysin absolutisti, mutta en käytännössä kaipaa alkoholia mihinkään. Jos pitää jossain istua iltaa niin mieluummin lipittäisin hyvää siideriä kuin fantaa. Siksi kysyn baarissa alkoholittomia juomia, jotta niille olisi kysyntää ja tulisi alkoholittomiakin vaihtoehtoja lisää. Ja valitsemalla aina alkoholittomat tarjoilut kaikissa tilaisuuksissa ehkä osaltani normalisoin alkoholittomuutta. Ei tarvitse olla entinen alkoholisti tai raskaana tai autolla liikkeellä tai uskonnollisen vakaumuksen takia kieltäytyä alkoholista valitakseen pommacin kuohuviinin sijasta. Lisäksi olen usein utelias näkemään, mitä alkoholittomia on tarjolla. :)

Vierailija
199/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minusta tuo on ihanan raikasta että ei tarjota alkoholia..sillo varmasti kaikki osaa käyttäytyy..ja voihan vieraat siitä siirtyä itse jatkoille johonkin ravintolaan..kun juhlat loppu..

Vierailija
200/957 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät eivät haittaa, mutta kannattaa kyllä muistaa, että moni suomalainen on parempi seuramies tai -nainen pikkuisen otettuaan. Kyllä jos omia hääkokemuksiani mietin niin hauskinta on ollut "holillisissa" häissä, silloin kun ei ole vielä menty ihan överin puolelle.