Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Aikuiselämäni hauskimmat häät olivat serkkuni alkoholittomat, isot ruokahäät :)
Meillä oli alkoholittomat häät. Olen puolueellinen sanomaan miten meni, mutta ainakin iloista puheensorinaa kuului reilusti. Minä olen absolutisti ja mies juo erittäin harvoin, olemme uskossa mutta läheskään kaikki sukulaiset eivät, joten hääjuhla oli varsin uskontoneutraali. Ohjelmassa oli pari puhetta, musiikkiesityksiä ja meidän esittämä häävalssi mutta ei yleistä tanssia. Häät olivat ravintolassa ja sieltä olisi saanut kyllä ostaa alkoholijuomia, eikä se olisi meitä haitannut, mutta kukaan ei ostanut. Ruoasta tykättiin kyllä yleisesti, oli monipuolista ja hyvää. Meillä oli muuten myös lähes täysin gluteenittomat häät, jonkun pastasalaatin taisi ravintola väsätä normaali-ihmisille erikseen, mutta esim. hääkakku oli gluteeniton jotta me viljavammaiset vastanaineet pääsimme itsekin syömään sitä the hääkakkua eikä jotain erityisversiota. Eipä siitäkään kukaan valittanut.
Mieheni sisko saattaa humalassa olla itsetuhoinen, esimerkiksi lukittautua vessaan leipäveitsen kanssa ja uhkailla itsensä satuttamisella. Selvinpäin hän on fiksu ja sydämellinen ihminen. Oma setäni saattaa yhdestä juomasta ratketa useiden viikkojen putkeen, joka päättyy vasta sairaalareissuun. Hän on lähisukulainen, jonka kutsumatta jättäminen harmittaisi minua. Arvostan mielipiteitä, joissa kehotetaan kohtuuteen. Valitettavasti häihimme on tulossa ihmisiä, joille kohtuutta ei ole olemassa. Haluamme kuitenkin kutsua nämäkin ihmiset juhliimme. Valitsemme mieluummin heidän läsnäolonsa kuin lasilliset viiniä.
Minä enkä mieheni ole absolutisteja, kuten kerroin jo aloitusviestissä. Alkoholittomuus ei ole myöskään uskonnollinen valinta (olen tapaluterilainen, mieheni ateisti).
Harkitsimme myös sitä, että olisimme käyneet maistraatin jälkeen vain kahdestaan syömässä, mutta haluamme kuitenkin juhlistaa liittoamme yhdessä rakkaiden ihmisten kanssa. En usko yhdenkään vieraamme oikeasti pahoittavan mieltään siitä, ettei häissä juoda alkoholia. Se saattaa olla monelle jopa helpotus, joka vapauttaa nauttimaan juhlista. Tiedän myös, että perheemme ja ystävämme ovat mukavia ihmisiä, joilla on kelvolliset sosiaaliset taidot. Uskon juhlien olevan rennot ja hyväntuuliset.
Tämä keskustelu on antanut uusia näkökulmia häidemme suunnitteluun. Kiitos niistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran ollut, enkä toista kertaa mene. Toteuta suunnitelmasi vain jos haluat välit poikki kaikkiin näihin 50 henkeen.
Vai että oikein koko kutsuvierasjoukko vanhemmista lähtien pistää välit poikki, kun ei saa alkoholia häissä :D.
Olen ollut häissä, jotka olivat alkoholittomat, koska sekä morsiamen että sulhasen läheisissä oli alkoholisteja, eikä hääpari halunnut katsoa häissään sitä samaa känniörvellystä, josta oli joutunut lapsuutensa kärsimään. Ihan OK häät ja ymmärrän ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholittomissa häissä kerran ja kivaa oli. Hääpari oli panostanut ruokaan todella paljon, alkubuffassa oli varmaan tusina erilaista salaattia, kalaa, leipää jne. Myös pää-ja jälkiruokia runsaasti. Näissä häiasä ei ollut myöskään tanssia. Mutta rento tunnelma, älyttömän hyvä ruoka, pari hyvällä maulla toteutettua ohjelmanumeroa ja puhetta sekä rento tunnelma.
Oltiinkohan me samoissa häissä,
Kutsussa luki jo että häät ovat alkoholittomat, mutta hetkeen en ole ollut niin hauskoissa häissä.
Eikä ollut leikkejä johon olisi pitänyt osallistua.
Parilla oli paljon ystäviä jotka olivat keksineet mukavaa ohjelmaa.
Ruoka oli hyvää ja syötiin pitkän kaavan mukaan.
Hyvät muistot jäi häistä.Minkälaista kaikkea ohjelmaa siellä oli? Mietin vain, kun itseäni ei alkoholi tai tanssiminen nappaa yhtään.
Musiikki ja lauluesityksiä, tietokilpailuja hääparin yhteisestä tapaamisesta ja elämästä perinteinen kenkäleikki hauskoilla kysymyksillä.
Puheita vanhemmilta, runoja.
Vaikuttaa tavanomaiselta ohjelmalta mutta tunnelma oli lämmin ja välitön.
Väkeä oli n, 50. Kotiin lähdettiin jo 23,00
Olen ollut kerran alkoholittomissa häissä. Kyllähän ne tylsät oli. Tosin en tuntenut ketään juhlavieraista, kyllä sekin vaikutti asiaan.
Me olemme mieheni kanssa samanlaisia alkoholin kuluttajia kuin te. Pidän kuitenkin viinilasillista tapakulttuurin ja etiketin kannalta osana juhla-ateriaa.
Ajatuksesi tarjota pari lasia viiniä ruuan kanssa on hyvä. Ja alkumalja shampanjaa. Haluatte varmaan, että hääparille nostetaan malja?
En tiedä, mitä teillä on tarkoitus tehdä ruuan jälkeen? Kahvi ja jälkkäri?
Sen jälkeen suuri osa vieraista lähtee pois, ellei ole mitään muuta tarjolla. Jos teitä ei haittaa, että vieraat siirtyvät muualle jatkoille tai menevät kotiin, niin voit oikein hyvin mennä lyhyen kaavan mukaan.
Baarista ostaminen on minusta huono idea: olen kyllä ollut sellaisissakin häissä. Tulee nuuka vaikutelma häistä, eikä se estä alkoholisteja ryyppäämästä.
Onko absolutisteilla jokin pahempikin alkoholiongelma, kun kieltävät sen jopa ruokajuomana? Heiltä lähtee lapasesta irti, jos näkevät jonku muun vähän juovan alkoholia? Tällainen mielikuva tulee täysin alkoholittomista juhlista. Täytyy olla paha ongelma, että pitää kieltää kaiken juomisen.
Olen kerran ollut alkoholittomissa häissä. Ihan kivat. Loppuivat tosin normaalia aiemmin, heti sen jälkeen kuin ohjelmat loppuivat, sillä vapaa seurustelu ilman alkoholia oli monille vähän outo juttu.
Mä oon ollut kunnon viroviinahäissä, alkoholihäissä ja alkoholittomissa häissä.
Alkoholittomat häät olivat yhden läheisen ystäväni häät, ja tunsin vieraista hyvin yli puolet. Näiden tuttujen takia alkoholittomuus ei haitannut, mutta työkaverin häissä lähes tuntemattomien kanssa pari viinilasia toi mukavaa rentoutta ja helpotto small talkia.
Minulle sopii varsin hyvin alkoholittomat häät, ja yhtä hyvin sopii alkoholillisetkin. Siitä olisi kuitenkin kiva tietää etukäteen lähinnä siksi, että sitten voisi helposti lähteä autolla liikkeelle. Yhden viinilasillisen kun juo ruoan kanssa, voi illalla jo surutta ajaa kotiin, mutta jos perinteiseen malliin on tarjolla useampikin lasillinen, kuljen tietysti taksilla. Tämä on siis ihan käytännön seikka, ei se sen suurempaa henkistä valmentautumista vaadi.
En ole ollut alkoholittomissa häissä, mutta ihan mielelläni menisin. En itse kaipaisi alkoholia ollenkaan, hyvä ruoka ja viihtyisä ilmapiiri riittää. Ja onnellinen hääpari tietysti.
Sellaiset häät kuin on pariskuntakin. Teidän häät, teidän toiveet.
Minusta on kiva, jos hääjuhlassa on tarjolla yksi lasi kuohuvaa ja viinilasillinen pääruuan kanssa. Muuta en kaipaa, etenkään jos on ennemminkin päiväjuhla kyseessä.
Toki kokonaan ilmankin pärjää. Mutta sitten soisi olevan jotain muita hyviä juhlajuomia tarjolla. Ainakin joku raikas mocktail, jolla kippistää parin kunniaksi yhdessä. Minusta hyvä ruoka ja juoma kuuluvat juhlaan, mutta jos hääpari ei itse alkosta välitä ja vieraanakin on toipuvia alkoholisteja niin ehkä parempi pysyä kokonaan holittomissa tarjoiluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko saattaa humalassa olla itsetuhoinen, esimerkiksi lukittautua vessaan leipäveitsen kanssa ja uhkailla itsensä satuttamisella. Selvinpäin hän on fiksu ja sydämellinen ihminen. Oma setäni saattaa yhdestä juomasta ratketa useiden viikkojen putkeen, joka päättyy vasta sairaalareissuun. Hän on lähisukulainen, jonka kutsumatta jättäminen harmittaisi minua. Arvostan mielipiteitä, joissa kehotetaan kohtuuteen. Valitettavasti häihimme on tulossa ihmisiä, joille kohtuutta ei ole olemassa. Haluamme kuitenkin kutsua nämäkin ihmiset juhliimme. Valitsemme mieluummin heidän läsnäolonsa kuin lasilliset viiniä.
Minä enkä mieheni ole absolutisteja, kuten kerroin jo aloitusviestissä. Alkoholittomuus ei ole myöskään uskonnollinen valinta (olen tapaluterilainen, mieheni ateisti).
Harkitsimme myös sitä, että olisimme käyneet maistraatin jälkeen vain kahdestaan syömässä, mutta haluamme kuitenkin juhlistaa liittoamme yhdessä rakkaiden ihmisten kanssa. En usko yhdenkään vieraamme oikeasti pahoittavan mieltään siitä, ettei häissä juoda alkoholia. Se saattaa olla monelle jopa helpotus, joka vapauttaa nauttimaan juhlista. Tiedän myös, että perheemme ja ystävämme ovat mukavia ihmisiä, joilla on kelvolliset sosiaaliset taidot. Uskon juhlien olevan rennot ja hyväntuuliset.
Tämä keskustelu on antanut uusia näkökulmia häidemme suunnitteluun. Kiitos niistä.Ap
Jos tilanne on tuo että alkoholin tarjoilu johtaa käytännössä väistämättä katastrofiin, niin miksi edes kysyit asiasta täällä..?
Minusta alkoholittomat häät ovat ok, kunhan tietää ennalta niin voi tulla omalla autolla eikä turhaan ajele taksilla eestaas.
Mua ihmetyttää että miksi just häissä pitäisi juoda niin paljon. Noi nykyiset parikymppiset ei enää pidä kännäämistä mitenkään hienona ja alkaa suuri osa keski-ikäisistäkin arvostaa hyviä yöunia ja pirteää seuraavaa aamua kun on ilta mennyt ilman alkoholia. Ja muutenkin alkoholittomien juomien suosio lisääntyy koko ajan tosi paljon, ainakin pääkaupunkiseudulla. Minusta häät ilman alkoholia olisi helpot, voisi mennä autolla ja autolla kotiin kun juhlat alkaa olla over. Juhlista tulee kivat jos juhlavieraat pitää toisistaan aidosti ja tykkää yleensäkin viettää aikaa yhdessä. Jos näin ei alunperinkään ole niin ei se baari paranna asiaa. Ja jos vieraissa on alkoholiongelmaisia niin ainakin joutuvat tsemppaamaan juhlien ajan ilman juomista, voi olla iso helpotus heidän läheisilleen. Kalliiden juomien sijaan voi panostaa hyviin holittomiin juomiin ja ruokiin ja jälkkäreihin. Ravintoloitsija siinä tietenkin menettää mutta kyllä juhlia voi järjestää monella tavalla. Jos joku siitä suuttuu että juhlissa ei ole alkoholia ja jättää siksi häät väliin niin ei varmaan ole kovin läheinen hääparin kanssa muutenkaan ja voi varmaan jäädä suosiolla kotiin.
Olen ollut alkoholittomissa häissä ja siellä oli varmaan parhaimmat ruuat mitä häissä olen syönyt. Ei haitannut alkottomuus, tosin heillä tosiaan oli Pommacia alkumaljana ja se oli vähän onneton.
Huonoimmat häät missä olen ollut olivat sitten taas sellaiset, joissa alkoa piisasi, mutta ruoka ja kakku loppui kesken... Eikä holittomia juomavaihtoehtoja ollut muuta kuin vesi. Se se vasta surkeeta oli.
Tehkää kuten haluatte, ei alkoholilla ole merkitystä.
Olen ollut melkein alkoholittomissa häissä. Osallistuin suunnitteluun ja toteutukseen, mm viinien määrän ja hankinnan osalta, mutta sitä juhlapari ei vaan saaneet sanottua ja suuta auki että puolet suvusta ja siis noin 75% osallistujista muuten on sitten uskovaisia. Ihan hyvät häät sitten tuli siis ”ilman alkoakin”, oli alkumalja alkoholilla ja ilman, kukaan ei siitä humaltunut. Ja ruoan kanssa oli toki viiniä mutta juuri kukaan ei sitä juonut. Muuten vaan että jos sen olisi tiennyt etukäteen niin ei olisi tarvinnut miettiä, laskea, hankkia ja kuljettaa sellaisia määriä kun varaudutaan ruokaviinien yms osalta periaatteessa kaikille aikuisille kohtuurajoissa. Että muutoin hyvät häät eikä siihen alkoa tarvittu. Hieman munatonta saada suuta auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä.
Ei häissä todellakaan mitään Pommacia tarjoilla, vaan oikeaa kuohujuomaa, hinta 10-15€/pullo! On kuule ihan yhtä juhlavaa kuin joku kuohuviini.
Mitä on oikea kuohujuoma?
Jos pelkäät sitä että joku repsahtaa niin ei se maksullinen baari asiaa auta yhtään.
Ja toisekseen, miksi sinun pitäisi kantaa seuraukset siitä eli siis ennakoida ettei kukaan heikko nyt repsahda onpa kyse alkoholisteista tai itsensä ylipainoon herkuilla mässäilleistä?
Sinun juhlasi, tee niin kuin haluat ja anna muidenkin kantaa vastuu tekemisistään, juomisistaan ja syömisistään. Jos ei kykene olemaan repsahtamatta niin sitten ei pidä tulla juhliin. Todella hiirimäistä alkaa suunnittelemaan omia juhlia sen mukaan mitä heikkouksia muilla on.
Jonkin verran ollut lähipiirissä samoja pohdintoja.
Hääpari valitsi juhlajuomaksi pommacia mikä toimi maun puolesta hyvin. Toki alkoholittomia oluita ja viinejä saa ostettua myös.
Ehkä voisit toisaalta jättää asian vieraiden päätettäväksi. Kysytte ennakkoon haluaako osa alkoholittoman viinin mielummin. Tämän voi sanoa myös kutsun yhteydessä, että olette valmiita tarjoamaan myös alkoholittomia vaihtoehtoja. Näin osa saa valita sen, mikäli asia tuottaa heille ahdistusta. Kannattaa tehdä selväksi että alkoholittoman valitseminen ei tarkoita että kieltäisi alkoholin koko porukalta vaan että juhlissa on tarjolla molempia. Luulis myös hillitsevän juomista kun porukka tietää että osa on ihan selvinpäin ja muistaa illan.