Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
101/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alkoholittomissa häissä kerran ja kivaa oli. Hääpari oli panostanut ruokaan todella paljon, alkubuffassa oli varmaan tusina erilaista salaattia, kalaa, leipää jne. Myös pää-ja jälkiruokia runsaasti. Näissä häiasä ei ollut myöskään tanssia. Mutta rento tunnelma, älyttömän hyvä ruoka, pari hyvällä maulla toteutettua ohjelmanumeroa ja puhetta sekä rento tunnelma.

Vierailija
102/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pitäkö ollenkaan hääjuhlia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut alkoholittomissa häissä kerran ja kivaa oli. Hääpari oli panostanut ruokaan todella paljon, alkubuffassa oli varmaan tusina erilaista salaattia, kalaa, leipää jne. Myös pää-ja jälkiruokia runsaasti. Näissä häiasä ei ollut myöskään tanssia. Mutta rento tunnelma, älyttömän hyvä ruoka, pari hyvällä maulla toteutettua ohjelmanumeroa ja puhetta sekä rento tunnelma.

Oltiinkohan me samoissa häissä,

Kutsussa luki jo että häät ovat alkoholittomat, mutta hetkeen en ole ollut niin hauskoissa häissä.

Eikä ollut leikkejä johon olisi pitänyt osallistua.

Parilla oli paljon ystäviä jotka olivat keksineet mukavaa ohjelmaa.

Ruoka oli hyvää ja syötiin pitkän kaavan mukaan.

Hyvät muistot jäi häistä.

Vierailija
104/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti ihmiset näin alkoholisteja että alkoholittomuus aiheuttaa sen ettei pysty nauttimaan tilaisuudesta ja seuraa yleistä paheksuntaa?

Ei siinä ny mistään alkoholismista ole kyse. Monilla, ellei useimmilla meistä on kokemuksia "juhlista" joissa juhlatunnelmaa on ollut yhtä paljon kuin hautajausissa, kun ihmiset eivät uskalla selvin päin rentoutua, ei olla ehkä niin läheisiä sukulaisten kanssa ja suomalaiset ollaan muutenkin ujoja ja varautuneita. No, ainahan muutama äänekäs henkilö löytyy jotka pitävät yllä illuusiota keskustelusta, mutta muut lähinnä tuntevat olonsa vaivautuneiksi ja vilkuilevat kelloa.

Kuinkahan erilaisia monet juhlat olisivat olleet, jos niitä olisi vähän julistettu alkoholijuomilla. Sehän se alkoholin perinteisin, maailmanlaajuisestikin käytetyin tarkoitus on: juhlajuoma. Kyllä, suomalaiset on taipuvaisia kännäämään, ne jotka on alkoholisteja juo kyllä vaikkei kuuluisikaan juoda. Näiden takia sitten ei haluta kenenkään rentoutuvan alkoholin avulla edes JUHLISSA.

Vierailija
105/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät on kuin sauna ilman löylyjä, takka ilman tulia, kahvi ilman kofeiinia, talo ilman asukkaita, tyhjä ilmapallo, muovinen miekka, väärennetty rolex, rikkinäinen auto jne. Ehkä eniten ahdistaa absolutistit jotka puuttuvat muiden juomiseen.

Vierailija
106/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiertänyt työni puolesta melkoisen monet häät, ja pakko sanoa että tunnelmaltaan vähemmän onnistuneina on jääneet mieleen molemmat ääripäät, eli häät joissa ei ole lainkaan alkoholitarjoilua ja häät joissa on kiskottu pohjanmaan kautta. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö hyviäkin juhlia voi järjestää täysin tipattomana, te tunnette vieraanne ja tietänette, toimiiko ratkaisu heidän kannaltaan.

Vierailija
107/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.

Taidat olla sen verran juoppo, ettei sinua todennäköisesti kutsuttaisi koko häihin.

Vierailija
108/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alkoholi kuuluu juhliin, niihin juhlavimpiin, siis. Itse olen täysi absolutisti, mutta tykkään silti juhlatunnelmasta, jota ei oikein synny ilman alkoholia. Hauskaa olla siinä mukana vaikka itse on vesiselvä. Iloisuus ja juhlafiilis tarttuu. On kiva katsella iloisesti tanssivia juhlavieraita.  Kerran ollut häissä, joissa ei tarjottu alkoholia. Bändi alkoi soittamaan, mutta mitään ryntäystä lattialle ei ollut. Tunnelma oli ja pysyi latteana. Ei sille mitään voi. Alkottomien häiden tulee olla melko lyhyet, kahvi- ja kakkutarjoilulla.

Vierailija
109/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.

Taidat olla sen verran juoppo, ettei sinua todennäköisesti kutsuttaisi koko häihin.

Heh. Tässä kommentissa oli jotain niin perin suomalaista.

Vierailija
110/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kuivat juhlat, jossa juhlakansa kiusaantuneena pyörittelee peukaloitaan ja vilkuilee kelloaan niin siitä vaan. Ainoastaan hihhulipiireissä tuo ei olisi pystyynkuollut idea.

Itse en käytä alkoholia lainkaan, mutta ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään järjestää holittomia häitä, koska en kestäisi katsella niitä tympääntyneitä ja kiusaantuneita ilmeitä, kun näkisi jo kilometrin päästä, että jokainen on koko ajan lähtökuopissa odottaen ainoastaan sitä, että kuka avaa pelin.

Vaikka itse osaankin juhlia ilman alkoa, niin en minä silti muita siihen haluaisi pakottaa, kun tiedän varsin hyvin, että valtaosalta se ei onnistu ja tuloksena olisi ainoastaan kiusallisen tuskainen ilmapiiri.

Miksi siis tuhlata rahaa häihin ollenkaan, jos meinaa vierailta ilon pilata? Itse jos en haluaisi häihin lainkaan alkoholia, niin silloin juhlat olisi minimaaliset jossa paikalla vain kaikkein läheisimmät ja kyseessä ainoastaan ruokailu tai kahvitilaisuus ja siinä kaikki.

Vierailija
111/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiinkohan me samoissa häissä,

Kutsussa luki jo että häät ovat alkoholittomat, mutta hetkeen en ole ollut niin hauskoissa häissä.

Eikä ollut leikkejä johon olisi pitänyt osallistua.

Parilla oli paljon ystäviä jotka olivat keksineet mukavaa ohjelmaa.

Ruoka oli hyvää ja syötiin pitkän kaavan mukaan.

Hyvät muistot jäi häistä.

Minkälaista kaikkea ohjelmaa siellä oli? Mietin vain, kun itseäni ei alkoholi tai tanssiminen nappaa yhtään.

Vierailija
112/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Minusta parhaimmat juhlat ovat sellaisia, jotka ovat juhlakalun/kalujen näköisiä, joten minusta ei olisi ongelma jos häät olisivat alkoholittomat tai muuten erilaiset. Vihaan perinteisiä häitä, tuntuu jotenkin pinnalliselta ja teenäiseltä. Koko ajan yritetään saada oma parisuhde vaikuttamaan prinsessasadulta ja hössössöö sitä sun tätä. Eroavat tod.näk kumminkin 5 vuodessa niin entä sitten...

Vierailija
113/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut, mutta osallistuisin mielelläni myös alkoholittomiin häihin. En näe mitään ongelmaa juomattomuudessa, nykyajan lehtikuohut ja kuusenkerkkäjuomat korvaavat kuoharin hyvin. Jos järjestäisin alkottomat häät, panostaisin ruokaan.

Vierailija
114/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaapa laimeilta "juhlilta"

Vierailija
115/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melko samankaltainen tilanne.

mentiin naimisiin maistraatissa ja hääjuhla sitten hienossa ravintolassa.

Vieraita kymmenkunta.

Koko keissi kesti ehkä reilu nelisen tuntia.

Tarjoiluun kuului menyy, alkuskumppa ja viini ruoan kanssa. Eli miltei alkoton reissu.

Halukkaille luonnollisesti täysin alkottomat vaihtoehdot, joihin osa tarttuikin. Osa porukasta osti sitten omaan piikkiin oluen tms jos teki mieli.

Mitään avointa baaria ei siis ollut, eikä Virosta tuotuja kaljatölkkikasaa auton takakontissa.

Kaikki viihtyivät,kivaa oli.

Moni jopa kehui jälkikäteen että oli kiva kun kerrankin juhlittiin lyhyen kaavan mukaan ja pääsi ajoissa kotiin nukkumaan. Jäi pois tuntikausien odottelu helteessä, muka hauskat hääleikit ja muu teennäisyys.

Vierailija
116/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella kivoilta häiltä! Kerrotko lisää häiden ohjelmanumeroista?

Vierailija
117/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Meillä melko samankaltainen tilanne.

mentiin naimisiin maistraatissa ja hääjuhla sitten hienossa ravintolassa.

Vieraita kymmenkunta.

Koko keissi kesti ehkä reilu nelisen tuntia.

Tarjoiluun kuului menyy, alkuskumppa ja viini ruoan kanssa. Eli miltei alkoton reissu.

Halukkaille luonnollisesti täysin alkottomat vaihtoehdot, joihin osa tarttuikin. Osa porukasta osti sitten omaan piikkiin oluen tms jos teki mieli.

Mitään avointa baaria ei siis ollut, eikä Virosta tuotuja kaljatölkkikasaa auton takakontissa.

Kaikki viihtyivät,kivaa oli.

Moni jopa kehui jälkikäteen että oli kiva kun kerrankin juhlittiin lyhyen kaavan mukaan ja pääsi ajoissa kotiin nukkumaan. Jäi pois tuntikausien odottelu helteessä, muka hauskat hääleikit ja muu teennäisyys.

Nämäkin kuulostavat todella kivoilta häiltä! Ehkä päädymme johonkin tällaiseen ratkaisuun.

Vierailija
118/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini on kuitenkin ihan tavallinen ruokajuoma ympäri maailmaa, joten en ymmärrä miksi siitä tehdään niin iso numero, että kielletään kokonaan. 

Menisin kultaista keskitietä. Ei mitään ryyppyjuhlia eikä täysin ilmankaan vaan juuri sopivasti alkumaljoineen ja ruokajuomineen. Niin ja itse en juo alkoholia laisinkaan, mutta ajattelen kuitenkin ettei  kaikki suhtaudu alkoholiin samalla tavalla kuin minä. Ei minua haittaa, jos muut ottavat lasilliset. 

Vierailija
119/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Alkoholi keventää tunnelmaa.”

”Suomalaiset ovat jäykkiä ilman viinaa.”

”On tylsää seurata morsiamenryöstöä ilman viinaa.”

”Vieraiden ihmisten kanssa on raskasta ilman viinaa.”

Että semmoisia perusteluja.

Vierailija
120/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomat häät on kuin sauna ilman löylyjä, takka ilman tulia, kahvi ilman kofeiinia, talo ilman asukkaita, tyhjä ilmapallo, muovinen miekka, väärennetty rolex, rikkinäinen auto jne. Ehkä eniten ahdistaa absolutistit jotka puuttuvat muiden juomiseen.

Itse asiassa vielä pahempia ovat ne alkoholinkäyttäjät, jotka tuntevat olonsa uhatuksi, kun paikalla on niitä, jotka eivät juo. He tyrkyttävät omaa rentoutumispaukkuansa tarmokkaasti ja loukkaantuvat, kun toinen ei voi juoda tippaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi