Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."
Montas kertaa olet nähnyt kun loppuillasta porukka sammuilee ja riitelee sen vuoksi että ovat juoneet vähän liikaa kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."
Montas kertaa olet nähnyt kun loppuillasta porukka sammuilee ja riitelee sen vuoksi että ovat juoneet vähän liikaa kahvia?
Aika harvoin. Kyllä sitäkin joskus näkee, mutta harvemmin sukujuhlissa, vaikka ALKOHOLIA onkin ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista näkee millaisia juoppoja suomalaiset ovat 😳 Jos ei aikuinen ihminen selviä muutamaa tuntia ilman viinaa, suosittelen hakeutumaan hoitoon.
Pidätte juuri sellaiset häät kuin haluatte. Me vietimme alkoholittomat häät ja kaikilla oli hauskaa. Ainut moka oli unohdus ilmoittaa siitä sukulaisille, mutta hengissä näkyivät hekin selviävän. Suurin osa vieraista tuli autolla.
Nykypäivänä on monia juhlavia alkoholittomia vaihtoehtoja kuohuviinin ym. korvikkeeksi.
harvoin kai häissä viinatarjoilua on, en ole ainakaan itse sellaiseen törmännyt. Monille vain juhlaruokiin kuuluu vähän juhlavampi juomakin kuin maito tai vesi.
Jotenkin ihanan suomalainen tämä kommentti; joko häissä/juhlissa on oltava viinaa, maitoa tai vettä :D Ei muita vaihtoehtoja.
Alkoholittomissa juomissa on nykyään hyvä valikoima. Netti on täynnä mocktail-ohjeita, joista voi koostaa isommankin boolin. Saa ihan just niin hienoja drinkkejä ja alkumaljoja ilman alkoholia kuin vain budjetti ja aika+vaiva antaa myöten. Itse en juo alkoholia suolistosairauden takia, ja sen kerran kun satun lähtemään viihteelle, olen antanut baarimikolle vapaat kädet tehdä mocktailin minulle budjetilla X. Aina on ollut mitä hienoimpia luomuksia useista eri ainesosista, jotka pystyy hyvin hankkimaan itsekin hienompiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän häät, te päätätte. Eivät vieraat siihen kuole, jos eivät saa yksissä juhlissa alkoholia. Jos jotakuta ärsyttää, jääköön kotiinsa.
Pitää sitten vaan mainita kutsussa, ettei tule yllärinä. Vastaavasti vois sitten todeta, että älkää sitten loukkaantuko, jos joku päättää jättää väliin. Reilu peli molempiin suuntiin.
Jos joku jättää tulematta häihin siksi, ettei siellä ole alkoholitarjoilua, kertoo se enemmän siitä, että ihminen arvostaa sitä alkoholin tuomaa hyvää pöhinää pariskunnan juhlaa enemmän. Ei siis haittaa, jos jättää tulematta. En itse kokisi menettäväni mitään tällaisessa tapauksessa juhlien järjestäjänä.
Toki voi olla alkottomat häät, mutta niissä ei jaksaisi riekkua yötä myöten.
Rokkimuija kirjoitti:
Jos minä pääsen joskus naimisiin niin kyllä niissä juhlissa pitää olla tupakkaa, viinaa, villejä naisia sekä muita huumeita jotta ihmiset sekoilis kunnolla eli rock´n rollia :-D :-D :-D
Nämä olisi kyllä sellaiset kerran elämässä-häät, että minä alkoholiton-polttamaton-huumeeton tulisin heti näihin häihin kuokkimaan :D :D :D Kunnon 70-luvun punkbändin takahuonemeininki!
Meillä oli alkottomat häät, kummankin suku tietää ettei käytetä alkoholia. Hyvin meni, voileipäkakut ja täytekakut yms riittivät mainiosti, ilmakin oli ihana. Meillä ei myöskään pelattu/leikitty mitään typeriä juttuja, seurusteltiin ulkona. Osa suvusta lähti jatkoille, käytiin tanssimassa se pakollinen ja lähdettiin kotiin..
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä.
Lukekaa Herran sana ja kätkekää se sydämeenne (Sananl. 23:31-33)
Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa,
kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
Lopulta se puree kuin käärme
ja pistää kuin myrkkylisko.
Silmäsi outoja näkevät,
ja sydämesi haastelee sekavia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
Ei ole alkoholia = tyrkyttäminen?
Jaana ja Jaakko Janoista varmasti tympäsee, kun jää ilmainen känni saamatta.
Olen ollut kolmissa häissä, kaikki alkoholittomia. Tylsää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 11 kertaa häissä vieraana, plus omat häät, enkä ole kertaakaan nähnyt kenenkään riitelevän koska ovat juoneet alkoholia liikaa. Ehkä ne on ne porukat joista omat läheiset koostuu? Itse viihdyn seurassa jossa kaikki osaavat ottaa alkoholia sopivasti, mutta ymmärrän että monella läheiset ovat juoppoja joiden pelkää pilaavan ne omat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän häät, te päätätte. Eivät vieraat siihen kuole, jos eivät saa yksissä juhlissa alkoholia. Jos jotakuta ärsyttää, jääköön kotiinsa.
Pitää sitten vaan mainita kutsussa, ettei tule yllärinä. Vastaavasti vois sitten todeta, että älkää sitten loukkaantuko, jos joku päättää jättää väliin. Reilu peli molempiin suuntiin.
Jos joku jättää tulematta häihin siksi, ettei siellä ole alkoholitarjoilua, kertoo se enemmän siitä, että ihminen arvostaa sitä alkoholin tuomaa hyvää pöhinää pariskunnan juhlaa enemmän. Ei siis haittaa, jos jättää tulematta. En itse kokisi menettäväni mitään tällaisessa tapauksessa juhlien järjestäjänä.
Ja juuri tästä syystä se onkin hyvä laittaa jo kutsuun. Niin ja kannattaa laittaa myös sekin jos ei halua että vieraat ottavat myöskään omia juomia mukaan.
Meidän häät oli alkoholittomat, oma isäni on alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholittomissa häissä enkä pitänyt sitä mitenkään kummallisena. Mutta minä nyt en muutenkaan viihdy häissä vaan käyn vain niissä, joissa on pakko ja viivyn vain sen aikaa, kun on pakko.
Tämä! Ihan kuin minun kirjoittamani.
Olen ollut lukuisissa alkoholittomissa häissä. En näe siinä mitään ihmeellistä. Siellä mistä minä olen kotoisin, alkoholittomat häät olivat ihan normaalit eikä kukaan edes olettanut että häissä tarjottaisiin edes olutta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häät oli alkoholittomat, oma isäni on alkoholisti.
Munkin läheinen on alkoholisti, enkä alkanut hänen mielensä mukaan omia häitäni suunnittelemaan, vaan meillä oli alkoholia häissä. Alkoholisti kävi kirkossa, ja syömässä, ja lähti kotiin ennen kuin alkoholia kukaan alkoi kittaamaan sen kummemmin. häntä ei haittaa jos pöytäseurueessa joku juo viiniä.
Ap, erittäin hyvä idea! Tulisin mielelläni juhliin, olisi kerrankin raikas ja holiton juhla!
Mihin sitä holia tarvitsee? Niin vanhanaikaista. Sober curious, on nykyaikaa!
Alkoholittomat juomat esim. skumppa, siideri ovat tosi hyviä, jos haluaa alkumaljan tms. tarjota. Mutta saman asian ajaa pommac- limppari!
Järjestäkää juuri sellaiset hääjuhlat kuin haluatte, se on teidän juhlanne!!🤗🌼
Ap, teette juuri niin kuin haluatte. Jos jollekin alkoholi on kynnyskysymys, jääköön pois!
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.
Ei siellä ujona uskaltais ilman viinaksia olla