Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Alkoholittomat häät on oxymoroni.
Vierailija kirjoitti:
Ap, teette juuri niin kuin haluatte. Jos jollekin alkoholi on kynnyskysymys, jääköön pois!
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.
Ketju on kahden vuoden takaa, ja silloin ap kertoi menevänsä n. vuoden päästä naimisiin. Jos aie on toteutunut, häät on pidetty vuonna 2021.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teette juuri niin kuin haluatte. Jos jollekin alkoholi on kynnyskysymys, jääköön pois!
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.Ketju on kahden vuoden takaa, ja silloin ap kertoi menevänsä n. vuoden päästä naimisiin. Jos aie on toteutunut, häät on pidetty vuonna 2021.
Ollaan myös järjestämässä alkottomia häitä ja on kivaa lukea vähän uudempia keskusteluja aiheesta. Monet keskustelut on väh. 10 vuotta vanhoja ja asenteet on muuttuneet viime aikoina alkoholin suhteen.
On kiva tarjota viiniä, kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.
Mä en ole koskaan ollut häissä, missä tarjotaan viinaa. Missäpäin tuollainen on tapana?
Täällä on ollut ketjuja, joissa keskustellaan häiden ruokatarjonnasta. Ja kasvis-tai vegaaniruoan tarjoaminen häissä on saanut täystyrmäyksen. Hääpari ei silloin huomio vieraita, vaan tuputtaa kuulemma omaa ideologiaansa, pitää ottaa lihansyöjät huomioon. Olisiko alkoholin kanssa vähän samoin? Aika moni mieltää juhlaruokiin myös juhlajuomat, eli hyvän ruoan kanssa kuuluu juhlissa siihen sopiva viini. Eihän sen nyt mitään ryyppäjäisiä tarvitse olla, alkumaljat voisi olla ja viiniä ruoan kanssa.
Onks tää joku vain Suomi-juttuja?
Olen ollut työssä hautajaisissa, yksi muistotilaisuus jäi mieleen kun siellä taisi olle 100 vierasta mutta kahvia ja teetä ei tarjottu-vain mehua. Oli joku sellainen uskonto-olisko mormoonit?
Kerrotte hääkutsussa jo, että hääjuhlassa ei tarjoilla eikä nautita alkoholituotteita vakaumuksenne takia. Tai pihiytenne takia.
Noihin häihin en vaivautuisi, ellei sitten ole oma lapsi.
Olen ollut alkoholittomassa häissä. Mua ei haitannut. Ei aina tarvi olla alkoholia juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.Mä en ole koskaan ollut häissä, missä tarjotaan viinaa. Missäpäin tuollainen on tapana?
Viiniä, ei viinaa. Oletko siis koskaan kuullut vaikkapa onnittelumaljoista, shampanjasta?
Olen ollut alkoholittomissa, tosi kivoissa häissä. Jo hääkutsussa oli maininta asiasta. Häissä oli paljon lapsia, siellä oli ohjelmaa kaikille ja tietysti herkullista ruokaa.
Olen ollut myös häissä, missä alkoholia oli tarjolla - mutta ei mitään ohjelmaa tai ajanvietettä. Olipa tylsää. Ohjelmalla en tarkoita nyt hääleikkejä, vaan musiikkia, puheita, jne. niin että tilaisuus on järjestetty ajatuksella.
Samaa ikäluokkaa ja samaa miettinyt kuin aloittaja. Lähinnä kylläkin sen takia, että molempien suvuissa paljon sellaisia, jotka eivät vain osaa ottaa kohtuudella, enkä halua mitään örveltämishäitä. Lisäksi meille itselle ei alkoholi ole mitenkään pakollinen juttu häihinkään. Olen ollut häissä, joissa tarjottiin alkumalja kuohuvaa ja lasillinen viiniä ruuan kanssa ja muu oli maksullista baarista. Mielestäni oli hyvä konsepti ja oli kivemmat häät kuin sellaiset, joihin on raahattu autolasteittain tölkkiolutta, -lonkeroa, -siideriä, viinejä ja viinoja...
Jos pitäisi valita alkoholittoman tai hääleikittömän hääjuhlan väliltä, ottaisin tuon hääleikittömän. Molemmat yhtäaikaa voisi olla jopa win-win. Alkoholittomuus voi olla ihan jees, kunhan se ei ole se pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
En kestä, vai on alkoholittomuuskin nyt joku katsomus , ei hyvää päivää. Ja viinan juonti on kunnon tavallisen suomalaisen kunnon touhuja. Mikä ihmisiä vaivaa.
En ole koskaan ollut häissä, joissa OLISI tarjottu alkoholia 😃 koska olen ollut vain pienimuotoista häissä. En osaisi edes kuvitella kutsuvani omiin häihini ihmisiä jotka ovat tapahtumasta niin ahdistuneita että oloa pitää helpottaa alkoholilla. En muutenkaan ole tekemisissä ihmisten kanssa joille alkoholi on vaatimus että voi harrastaa sosiaalista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut ketjuja, joissa keskustellaan häiden ruokatarjonnasta. Ja kasvis-tai vegaaniruoan tarjoaminen häissä on saanut täystyrmäyksen. Hääpari ei silloin huomio vieraita, vaan tuputtaa kuulemma omaa ideologiaansa, pitää ottaa lihansyöjät huomioon. Olisiko alkoholin kanssa vähän samoin? Aika moni mieltää juhlaruokiin myös juhlajuomat, eli hyvän ruoan kanssa kuuluu juhlissa siihen sopiva viini. Eihän sen nyt mitään ryyppäjäisiä tarvitse olla, alkumaljat voisi olla ja viiniä ruoan kanssa.
Miksi alkottomuus on ideologia, mutta alkoholin juominen ei? Miksi vegaanisuus on ideologia, mutta lihansyönti ei?
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran, kuivat oli, en mene toista kertaa. Mutta tuskin se haittaa.
Etkö sinä osaa olla ilman viinaa?
Etkö osaisi olla esim. 80v mummusi syntymäpäivillä jos niissä ei olisi viinatarjoilua?
Ei kai se ongelmasi voi johtua vain juhlan nimestä!
Joo. Tuosta sain idean, että järjestän ruoattomat ja alkoholittomat häät. Vieraat kutsutaan Ilmaiseen puistoon ja kaikilla on piknik-kori ja viltti mukanaan. Vihkiminen etukäteen maistraatissa ja maksu etukäteen (eikun lahja) tilille, vähintään 100 e per osallistuja. Myös lapset tietysti mukaan, niin saan rahastaa enemmän.
Ja punkkipihdit mukaan, kiitos.
Olen kerran ollut alkoholittomissa häissä, joissa hääpari kuitenkin oli päissään. Omat juomat olisi saanut baarista hakea omalla rahalla, mutta kukaan ei kehdannut tai raaskinut.
Oli vähän kai tiukka budjetti.
Toki sitten kun juhlien virallinen osuus oli ohi, niin jengi kittasi auton peräkontista salaa omia juomia. Mutta ravintolassa ei kukaan juonut mitään. :D