Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
381/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli alkoholia vain kuohuviinilasilliset. Näin suurimmassa osassa uskovaisten häitä, täysin normaalia, vaikkei mekään absolutisteja olla :) 

Vierailija
382/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin juoda häissä jäävettä, mutta kyllä se hääetikettiin kuuluu, että tarjotaan alkumalja (kuohuviiniä tai alkoholitonta boolia) ja ruoan kanssa lasi pari viiniä. Ei kaikkien ole pakko viiniä todellakaan ottaa. Varsinkin jos ruoka on vaatimatonta suomalaiseen tyyliin, vesilasillinen vetää viimeisenkin juhallisuuden juhlista.

Viinittömään juhlaan ei tarviset varata pitkää aikaa ja maksaa turhaa vuokraa häätiloista. Kaikki muut paitsi hääpari ja hänen lähisukulaisensa haluavat päästä heti ruokailun jälkeen pois.

No johan on näkemys :O Ai että juhlia ei voi ilman alkoholia? Kannattaa tarkistaa asenteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mielelläni alkoholittomiin häihin, enkä ole edes absolutisti. Tunnelma lässähtää häissä aina siinä vaiheessa, kun juomatarjoilu alkaa.

Jos itse menen naimisiin haluan alkoholittomat häät. Miehen kavereissa on sellaisia joilla alkoholin kanssa menee aina överiksi ja sitten he haluavat varastaa shown ja tätä en häihini haluaisi.

Vierailija
384/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on sinun hääpäivä, joten ei tietenkään tarvitse tarjoilla mitään alkoholillista! Kertoo enemmän niistä ihmisistä jotka kieltäytyvät tulemasta kun ei ole viinaa tarjolla. En itse ole absolutisti, mutta tulevaisuudessa jätän alkoholin kokonaan pois häistäni jotta ei tulisi mitään ikäviä tilanteita jotka toisi lapsuusajan traumoja mieleen. Tuleva vaimo ymmärsi hyvin vaatimukseni eikä häissä tulla varmastikaan näkemään alkoholistiperheeni jäseniä

Vierailija
385/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alueella, jolla uskonnollisista syistä huomattava osa ihmisistä ei käytä alkoholia. Niinpä alkottonat häätkin ovat ihan tavalliset meilläpäin. Onnittelumaljat voi nostaa hyvän alkoholitroman boolin voimin. Monille vieraille on helpotus, kun ei tarvitse miettiä kyytejä, vaan voi tulla reilusti omalla autolla. Ei ole noloa järjestää raittiit juhlat.

Vierailija
386/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että juhlan pitäjät, tässä tapuaksessa kun on häät niin morsian ja sulhanenn päättää mitä siellä on eli mitä hääjuhlat pitää sisällään.

Ne joille kyseinen juhla sitten ei sovi niin pitää suun supussa ja jättää menemättä eikä nurise että on niin ankeeta tai kuivaa.

Eli hääjuhat on morsiammen ja sulhasen juhlat ei vieraitten juhla.

Vierailija
387/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voin juoda häissä jäävettä, mutta kyllä se hääetikettiin kuuluu, että tarjotaan alkumalja (kuohuviiniä tai alkoholitonta boolia) ja ruoan kanssa lasi pari viiniä. Ei kaikkien ole pakko viiniä todellakaan ottaa. Varsinkin jos ruoka on vaatimatonta suomalaiseen tyyliin, vesilasillinen vetää viimeisenkin juhallisuuden juhlista.

Viinittömään juhlaan ei tarviset varata pitkää aikaa ja maksaa turhaa vuokraa häätiloista. Kaikki muut paitsi hääpari ja hänen lähisukulaisensa haluavat päästä heti ruokailun jälkeen pois.

No johan on näkemys :O Ai että juhlia ei voi ilman alkoholia? Kannattaa tarkistaa asenteensa.

Tottakai voi, ja sinnehän jää se oma perhe juhlimaan kuivin suin kun muut lähtevät  heti ohjelman jälkeen pois.

Vierailija
388/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alkoholittomissa häissä useamman kerran. Jos häät ovat ihan sellaisen perinteisen kaavan mukaan, eli niissä menee tunteja ja tunteja, on ne myötähäpeäleikit ja kaikenlaiset puheet ja ohjelmanumerot, morsian prinsessa-asussaan ja ryöstetään jnejne niin kyllä sitä alkaa kummasti viinilasillista kaipaamaan. En siis ole tykännyt, tylsää on ollut.

Mutta sitten taas olen ollut hyvin uskonnollisissa häissä, joissa ei alkoholia ollut, ja en tietenkään sitä kaivannut. Sen lisäksi olen ollut sellaisissa kauniissa ja vaatimattomissa häissä, joissa on vihkiminen kirkossa ja vaikka pienelle porukalla ruokailu kirkon tiloissa sen jälkeen, silloinkin alkoholin puuttuminen on ihan hyvä niin.

Vierailija
389/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä.

Vierailija
390/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän siinä sitten kävi, että järjestämissämme häissä joku oli tuonut omat juomat. Täysin alkottomat juhlat eivät olleet ja silti piti nurkan takana käydä hörpyllä ja tarjota kaverillekin. Putkaan joivat itsensä.

Vierailija
391/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista näkee millaisia juoppoja suomalaiset ovat 😳 Jos ei aikuinen ihminen selviä muutamaa tuntia ilman viinaa, suosittelen hakeutumaan hoitoon.

Pidätte juuri sellaiset häät kuin haluatte. Me vietimme alkoholittomat häät ja kaikilla oli hauskaa. Ainut moka oli unohdus ilmoittaa siitä sukulaisille, mutta hengissä näkyivät hekin selviävän. Suurin osa vieraista tuli autolla.

Nykypäivänä on monia juhlavia alkoholittomia vaihtoehtoja kuohuviinin ym. korvikkeeksi.

Vierailija
392/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut töissä tarjoilijana useammassakin ISOSSA ns, banketti-juhlassa (eli satoja vieraita ohjatussa pöytiintarjoilussa), joissa ei ole ollut minkäänlaista alkoholitarjoilua - ohjelmaa ja viihdykettö tosin.. no täytyy sanoa, etten toisia yhtä tylsiä ja mitäänsanomattomia juhlia olekaan kokenut, vaikka kaikennäköisiä on muuten tullut nähtyä. Porukka ei vapaudu missään vaiheessa,. ei seurustelua - pelkkää pönötystä ja ilmeisimmin toivotusta, että juhlat päättyisivät pian. Yksikin viinilasillinen parantaisi tilanteet - lasi kourassa hienosti viiniä siemaillen se juttukin lentää paremmin . Kyllä suosittelisin, että häissä, jotka ovat iloinen sosiaalinen tapahtuma ainakin se tervetuliasskumppalasillinen tarjoiltaisiin - ruoan kanssakin lasillinen viiniä saa vieraat hyvälle tuulelle. Ei alkoholia tarvitse ämpärikaupalla tarjoilla - eivät kaikki kuitenkaan ota sitä ensimmäistäkään lasillista, mutta jos hauskat häät haluaa pitää niin...

Vierailija
393/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oli aikamoinen yllätys minkälainen show siitä seurasi kun ilmoitimme haluavamme holittomat häät. Suomessa tämä on lipun polttamiseen verrattavissa oleva pyhäinhäväistys. Ihan järkevinä pitämänikin lähisukulaiset alkoivat lähestyä asian tiimoilta isällisesti ja äidillisesti tyyliin: "Mutta oletteko ajatelleet, että..."

Loppujen lopuksi homma meni niin päättömäksi pelleilyksi, että luovutimme ja häissä kuitenkin tarjottiin alkoholia, mutta emme itse nauttineet sitä.

Vierailija
394/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista näkee millaisia juoppoja suomalaiset ovat 😳 Jos ei aikuinen ihminen selviä muutamaa tuntia ilman viinaa, suosittelen hakeutumaan hoitoon.

Pidätte juuri sellaiset häät kuin haluatte. Me vietimme alkoholittomat häät ja kaikilla oli hauskaa. Ainut moka oli unohdus ilmoittaa siitä sukulaisille, mutta hengissä näkyivät hekin selviävän. Suurin osa vieraista tuli autolla.

Nykypäivänä on monia juhlavia alkoholittomia vaihtoehtoja kuohuviinin ym. korvikkeeksi.

Mistä sait käsityksen ettei ihminen selviä muutamaa tuntia ilman viinaa? Moni nukkuu 8h yössä, ja on sen ihan koko ajan ilman viinaa. Moni käy töissä, ja on koko työpäivän ilman viinaa. Moni ottaa vain joskus ja jouluna, ja juhlissa, esim. häissä alkoholia. Mistä tällainen ajatus ettei pärjätä muutamaa tuntia ilman viinaa? Kaikki eivät edes viinaan koske, vaan juovat vain olutta/viiniä/siideriä.

Vierailija
395/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kolmasti alkoholittomissa häissä ja oli kivaa.. Kivempaa kun ryyppyhäissä, joissa yleensä ainakin joku juo liikaa jaalkaa möykkäämään.

Vierailija
396/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."

Vierailija
397/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harvoin kai häissä viinatarjoilua on, en ole ainakaan itse sellaiseen törmännyt. Monille vain juhlaruokiin kuuluu vähän juhlavampi juomakin kuin maito tai vesi.

Vierailija
398/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkumaljoiksi on nykyään tarjolla kivoja alkoholittomia vaihtoehtoja, ihan yhtä juhlavia kuin skumppa. Ruuan kanssa sitten ruuasta riippuen voi myös keksiä sopivia alkoholittomia tarjottavia, perus pitopöytään sopii kotikalja, fiinimpien tarjottavien kanssa moni on tottunut siihen viiniin, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Kahvin aveceista ei moni tykkää muutenkaan. Ei ole mikään pakko tarjoilla alkoholia

Vierailija
399/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muuten edelleen kärsitään siitä viime vuosisadan alun raittiusliikkeen aivopierusta nimeltä kieltolaki. Se opetti suomalaiset arvostamaan tiukkoja viinoja siistin kulttuurin sijaan. Jos kieltolakia ei olisi ollut, täällä olisi paljon siistimmät tavat viinasten suhteen kuin nyt. Ja kaikenmoinen jeesustelu vain aiheuttaa lisää närkästelyä, joka kuitataan "pienellä siivulla", ihan piruuttaan.

Vierailija
400/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin jos ajattelee, että tarjoillaan alkoholia eikä sitä halua tarjota, niin ei sitten. Mutta voihan sitä vieraille tosiaan olla kuohuviinit lasin nostamiseen, viiniä tai olutta ruoan painikkeeksi ja konjakki tai likööri kahvin aveciksi halukkaille. Joillekin tuo alkoholi vain tuntuu olevan se piikki lihassa. Jos suhtautuu kaikkiin alkoholia sisältävään asiaan alkoholina, niin elämä on aika nuivaa. Vähän kuin suhtautuisi kahveihin kofeiinina. "En haluaisi tarjota juhlissani kofeiinia, koska itse vierastan sitä."

Minusta alkoholiksi riittäisi hyvin se lasi-pari viiniä. Skumpan sijaan käy yhtä hyvin alkoholiton ja kahvin avec ei ole välttämätön kun on kuitenkin kakkua ja muuta siinä. Mutta viini on kyllä semmoinen juttu jota saattaisi jäädä kaipaamaan. Tuo skumppa+pari kaatoa+avec on kuitenkin jo semmoinen määrä että herkimmillä nousee päähän, eikä ole enää auton rattiin asiaa, lasi-kaksi viiniä ei vielä yleensä vaikuta juurikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä