Alkoholittomat häät
Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?
Kommentit (957)
Alkoholiton lehtikuohu lienee 15 e pullo.
Höh,nykyään voi olla morsiattomia häitä, kun kaks miestä nai.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut häissä, joissa ei olisi tarjottu alkoholia mutta ymmärtäisin hyvin, jos hääpari moiseen ratkaisuun päätyisi. Itse pidän ruuan yhdistämisestä viiniin, joten arvostaisin sitä, että ruuille olisi mietitty niille sopivat alkoholittomat vaihtoehdot. Pelkkä vesi ruokajuomana olisi plääh mutta niin on myös halpa makeaaniin kamalaaa ko6tikalja ettei teer mieli enää edes missään maistaa viini. Perinteiseen suomalaiseen pitopöytään sopii muutenkin kotikalja paremmin kuin viini.
Seurusteluun ja onnittelumaljoihin on vaikka mitä ihania drinkkejä olemassa, joten en jäisi kaipaamaan alkoholia.
Joskus saa niin pahaaa kotikaljaa, etttei enää tee mieli edes maistaa, liikaa hiivaa ja ylikäynyttä. Mieluummin pullotettuja tuotteita, tai vaikka mehuja veden lisäksi
Yksi ehdotus edellä oli maksullinen viinabaari, mutta sekin voi saada arvostelua, että joutuu maksamaan. Mieluiten itse sitten tekisin niin, että ruuan kanssa saa lasillisen, pari ja muuten myöhemmin ei
Kuvitelkaa viinattomia häitä vaikka Italiassa🤣🤣🤣
No eipähän sitä viinaa tartte saavikaupalla tarjota. Kahdeksankymmentäluvulla ei oltu missään käyhiä eikä kipeitä. Silloin oli tapana, että Wärtsilän/MasaYardsin henkilökunta sai laivalla omat laivanluovutusbileensä ihan kaikille osallistuneille (ennen hienoja juhlia presidentille, ministereille yms).
Itsekin pääsin juhliin pari kertaa suunnittelijana työskennelleen mieheni mukana. No, ruokatarjoilut oli enimmäkseen aika kevyitä, mutta drinkkiannokset järjettömän suuria ja viinan määrä esim. gin tonicissa varmaan tuplat tai triplat normaaleista. Työmiesten raskas työ näytti vaativan raskaat huvitkin. Parissa tunnissa jotkut olivat vetäneet itsensä siihden kuntoon, että ukko piti paareilla kantaa ulos. Eivät sentään kuolleet. Ei yllättänyt, että seuraavalla kerralla oli drinkkilaput käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
Se olisi sinusta kuivaa siksi, koska sinulle on kehittynyt riippuvuus noihin aineisiin.
Meillä oli alkoholittomat häät, ei käynyt edes mielessä tarjota alkoholia. Ehkä elän tynnyrissä, mutta ei kai sinne häihin ryyppäämään tulla ja hauskaa voi olla ilman että olisi sekaisin :)
Jos haluaa muodolliset muodon vuoksi juhlat jotka loppuvat nopeasti, niin holiton on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluaa bileet, joista monelle jää kiva muisto, niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli alkoholittomat häät, ei käynyt edes mielessä tarjota alkoholia. Ehkä elän tynnyrissä, mutta ei kai sinne häihin ryyppäämään tulla ja hauskaa voi olla ilman että olisi sekaisin :)
Tää kertoo aika paljon. Suomessa on kaksi vaihtoehtoa: ryyppääminen ja alkoholiton. On kuitenkin olemassa välimuotoja pienin seurustelua keventävin tarjoiluin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kertoo aika paljon. Suomessa on kaksi vaihtoehtoa: ryyppääminen ja alkoholiton. On kuitenkin olemassa välimuotoja pienin seurustelua keventävin tarjoiluin ym.
Mietin samaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut häissä, joissa OLISI tarjottu alkoholia 😃 koska olen ollut vain pienimuotoista häissä. En osaisi edes kuvitella kutsuvani omiin häihini ihmisiä jotka ovat tapahtumasta niin ahdistuneita että oloa pitää helpottaa alkoholilla. En muutenkaan ole tekemisissä ihmisten kanssa joille alkoholi on vaatimus että voi harrastaa sosiaalista kanssakäymistä.
Hyvä pointti.
Olen järkyttynyt (taas) miten alkoholikeskeisiä suomalaiset ovat.
Puhutaan todella rumasti häistä missä ei ole ollut alkoa tarjolla.
Taas kerran tulee se vaikutelma, että ongelma on siellä päässä, joka ei osaa juhlia ilman alkoholia. Itse en haluaisi tulla edes juhliin joissa ohjelma olisi vain juomien nauttimista ja juttelua ja loppuajasta niiden katsomista ja myötähäpeää, joilla homma lähtee käsistä.
Itse en kaipaa alkoholia juhlissa. Aloittajalle sanoisin, että ehkä tervetuliaismalja ja vaikka joku viini ruuan kanssa. Ei muuta. Tai vain alku/onnittelumaljat.
Hyvää juhlia kaikille!
Pitäkää rohkeasti omanlaiset, alkottomat juhlat. Suomalaiset hukkuvat alkoholiin, teidän ei tarvitse edesauttaa sitä.
Takakonttipullot on perinteisen juhlan kohokohtia. Ei siellä juhlissa tarvitse tarjoilla. Itsellä porukoilla on niitä viinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut häissä, joissa OLISI tarjottu alkoholia 😃 koska olen ollut vain pienimuotoista häissä. En osaisi edes kuvitella kutsuvani omiin häihini ihmisiä jotka ovat tapahtumasta niin ahdistuneita että oloa pitää helpottaa alkoholilla. En muutenkaan ole tekemisissä ihmisten kanssa joille alkoholi on vaatimus että voi harrastaa sosiaalista kanssakäymistä.
Hyvä pointti.
Olen järkyttynyt (taas) miten alkoholikeskeisiä suomalaiset ovat.
Puhutaan todella rumasti häistä missä ei ole ollut alkoa tarjolla.Taas kerran tulee se vaikutelma, että ongelma on siellä päässä, joka ei osaa juhlia ilman alkoholia. Itse en haluaisi tulla edes juhliin joissa ohjelma olisi vain juomien nauttimista ja juttelua ja loppuajasta niiden katsomista ja myötähäpeää, joilla homma lähtee käsistä.
Itse en kaipaa alkoholia juhlissa. Aloittajalle sanoisin, että ehkä tervetuliaismalja ja vaikka joku viini ruuan kanssa. Ei muuta. Tai vain alku/onnittelumaljat.
Hyvää juhlia kaikille!
Pitäkää rohkeasti omanlaiset, alkottomat juhlat. Suomalaiset hukkuvat alkoholiin, teidän ei tarvitse edesauttaa sitä.
Rasisti! En ole koskaan ollut häissä joissa ördätty.
Parhaat häät ovat olleet alkottomat häät. Muutamista on kokemusta.
Ilmapiiri pysyy mukavana, eikä illan mittaan tule välienselvityksiä viinan myötä.
- on myös kokemusta alko häistä ja joku aina onnistuu kännipäissään pilaamaan häät.
Varautua voi kuitenkin, että jollakin on se pimeä pullo, josta käydään nurkan takana ottamassa.
Poikani häissä oli ruuan kanssa viinilasillinen, eikä minusta sitäkään olis tarvinnut, todella hyvä ruoka riittää.
Ikäväkseni näin sitten kun ex mieheni oli pullon kanssa auton takana piilossa juomassa. Lähdin lastenlasten kanssa kotiin.
Ja jos paikalla on lapsia, ei heidän kuulu nähdä känni ukkoja ja aikkoja.
👩👨Rohkeasti vain, viettämään oman näköiset juhlat💌 ja hyvää hääpäivää 💞💞.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat häät ovat olleet alkottomat häät. Muutamista on kokemusta.
Ilmapiiri pysyy mukavana, eikä illan mittaan tule välienselvityksiä viinan myötä.
- on myös kokemusta alko häistä ja joku aina onnistuu kännipäissään pilaamaan häät.Varautua voi kuitenkin, että jollakin on se pimeä pullo, josta käydään nurkan takana ottamassa.
Poikani häissä oli ruuan kanssa viinilasillinen, eikä minusta sitäkään olis tarvinnut, todella hyvä ruoka riittää.
Ikäväkseni näin sitten kun ex mieheni oli pullon kanssa auton takana piilossa juomassa. Lähdin lastenlasten kanssa kotiin.Ja jos paikalla on lapsia, ei heidän kuulu nähdä känni ukkoja ja aikkoja.
👩👨Rohkeasti vain, viettämään oman näköiset juhlat💌 ja hyvää hääpäivää 💞💞.
Maksullinen baari on kuitenkin se huonoin vaihtoehto.
Kun teillä on kuitenkin ongelmia sukulaisissa alkoholi, niin jättäisin viinan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?
Se olisi sinusta kuivaa siksi, koska sinulle on kehittynyt riippuvuus noihin aineisiin.
Riippuvuus voi syntyä myös siihen hyvänolontunteeseen, joka tulee arvostellessa muiden elämäntapoja. Eli aivot tuottavat mielihyvähormoneja, kun taas kerran pääsi näpäyttämään jotain mielestään elämäntavoiltaan huonompaa. Kaikki me taidetaan olla riippuvaisia johonkin, toiset vain myöntävät sen myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teette juuri niin kuin haluatte. Jos jollekin alkoholi on kynnyskysymys, jääköön pois!
Hieno valinta, ja tulee halvemmaksikin kun ei törsää viinaan.Mä en ole koskaan ollut häissä, missä tarjotaan viinaa. Missäpäin tuollainen on tapana?
Viiniä, ei viinaa. Oletko siis koskaan kuullut vaikkapa onnittelumaljoista, shampanjasta?
En ymmärrä kysymystäsi. Kaikissa häissä, missä olen ollut, on ollut tarjolla ainakin onnittelumaljat. Mutta ei niissä ole viinaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan ollut tilanteessa, että juodaan vaikka lasillinen viiniä ruoan kanssa? On siis muitakin vaihtoehtoja kuin absolutismi tai ryypätä niin, että on sekaisin.
Tervetuliaismaljoja ja viinejä on myös alkoholittomana, joten fiksua on laittaa tarjolle molempia. Viiniä pari lasillista per osallististuja. Nuo alkoholittomat ovat yhtä kalliita ja aitoja kyykkyviinejä saa edullisiakin. Rahastahan tämän täytyy olla kiinni.