Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
361/957 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut juhlissa, joissa ei tarjottu alkoholia. Sen kännisempiä ihmisiä en ole juhlissa nähnyt. Puskat vain pölisivät.

Häpesin kännisten vieraiden takia. Kyllä nyt yhden illan kestää ilman viinaa. Voi vaikka lähteä aiemmin pois, jos juhlat eivät miellytä.

Laittaisin jo kutsuun tiedon, ettei alkoholia ole tarjolla. Palstahörhöille jo valmiiksi: jokainen vastaa omasta käytöksestään. Juhliin ei ole pakko tulla.

Vierailija
362/957 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainanki ukko seuraavissa häissä  tarjoilee XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/957 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä pian 20v. sitten oli ruokajuomana vesi, maito ja kotikalja.

Tanssin alettua alkoi boolitarjoilu ja lisäksi vieraat saivat ostaa baarista mitä halusivat.

Vierailija
364/957 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos alkoholi ei kerran ” luontevasti kuulu arkeenne”, niin miksei alkoholia voisi teidän häissänne luontevasti olla? Tehän aliarvioitte häävieraitanne, luulette heidän olevan räkäposkella ja pilaavan häänne ja perusteluistasi, tai selittelyistäsi paistaa läpi, että te olette hieman nipottajia alkoholin suhteen ja pyritte olemaan hieman fiinimpää sorttia, mutta tehän parhaiten itse tiedätte ketä olette häihinne kutsumassa, ehkä heidä joukossaan on tunnetusti sellaisia henkilöitä joista tulee muutaman lasin jälkeen todellisia urpoja?

Vierailija
365/957 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkottomissa häissä saa tunnelman kohoamaan hääleikillä, jossa vieraat etsivät juhlapaikalle piilotettuja pulloja. Sitä kaamean viinanhimon siivittämää kohellusta on kiva seurata, vaikka itse olis vesiselvä. Etenkin jos osa pulloista on kätketty haastaviin paikkoihin, jonnekin kattonrajaan vaikka.

Vierailija
366/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi mennä häihin, jossa ei ole alkoholitarjoilua.

Vierailija
367/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat teidän, ja niin on myös  päätös siitä, että alkoholia ei tarjota

Vierailija
368/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyttepä, tuleva hääpari, mihin ratkaisuun tahansa alkoholitarjoilun suhteen, kannattaa kuitenkin ilmoittaa etukäteen vieraille, jos juhlat ovat alkoholittomat, ettei tule (negatiivisena) yllätyksenä.

Vierailija
369/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi näitä vanhoja aloituksia. Ap-hääpari kysynyt tätä asiaa jo kaksi vuotta sitten, joten lienevät jo naimisissa.

(Näin pitkiä ketjuja ei jaksa lukea, anteeksi jos pari onkin jossain kertonut, millaiset häät oli)

Vierailija
370/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä menneet viime kesänä jo naimisiin?

noin muuten, kyllä mulle kelpaa alkottomat häät oikein hyvin. Syön mielelläni, ja seurustelen jonkin aikaa, onnittelen, ja lähden omalla autolla kotiin. Tämä kyllä kannattaa kertoa heti jo kutsussa, jotta en turhaan järjestele kyytiä juhlapaikalle ja pois, kun voin kätevästi hurauttaa omalla autolla.

Tuttuni järjesti synttärijuhlat kun täytti pyöreitä. Sivulauseessa tuli ilmi että siellä ei tarjoilla alkoholia ollenkaan, mikä oli hyvä, koska olisi ollut vaikea järjestää sinne mökille pöpelikköön kyytiä (taksi aika kallis ja vaikea saada, varsinkin jos ei tiedä poislähtöajankohtaa)

Ilmoitin että tulen mieheni kanssa mielellään, ja näin teimme Kävimme juhlimassa pari tuntia, ja syömässä hyvin, veimme kivan lahjan, ja poistuimme paikalta. Selkeästi sinne oli tullut myös vieraita jotka eivät alkottomuudesta tienneet, eivätkä täten olleet tajunneet ottaa omaakaan juomaa mukaan. Juhlakalu paljasti minulle myöhemmin että se oli tarkoituskin, ja mökin sijainti tarkoituksella niin ettei sieltä päässyt hakemaankaan alkoholia, oli ssen verran kaukana. Moni vieras oli myös ilmoittanut jäävänsä yöksi kun sellainen mahis oli.

Me menimme kotiin ja laitoimme pihasaunan tulille, ja olimme sopineet illanvieton meillä vielä noiden häiden päälle parin ystäväpariskunnan kanssa.

Vierailija
371/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kummallinen hääruokailu on minusta suurempi ongelma kuin häiden alkottomuus. Nuo viimeiset ruokaehdotukset ovat suoraan sanottuna kuvottavia.

Vierailija
372/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomissa häissä paras mahdollinen alkumaljavaihtoehto on lehtikuohu. Eikä tarvitse erikseen mainita ettei siinä ole alkoholia, koska ei sitä huomaa jos ei tiedä. Jos ihmiset luulevat tarvitsevansa alkoholia päästäkseen juhlatunnelmaan, niin kyllä tuo vaan antaa tarvittavan lumevaikutuksen. Testattu on ja toimii!

Vierailija
373/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkoholittomuus on teille sopiva valinta, niin menkää sillä. Juhlat on teidän, ei pelkästään vieraiden. Hyviä täysin alkoholittomia (ei siis edes 0,5-0,8) vaihtoehtoja on olemassa. Alkon nettisivuille mars tutkimaan hyvää valikoimaa!

Meillä häissä oli vain alkoholitonta alkumaljaa ja alkoholillista tai alkoholitonta viiniä tai olutta ruuan kanssa. Baari oli kyllä auki vieraan omakustanteisesti ja varmistin, että siellä oli tarjolla myös täysin alkoholiton kuohuva, siideri ja olut.

Aika kireällä saa nuttura olla, jos ei juhlatunnelmaan pääse ilman alkoholia. Minua itseasiassa säälittää ihmiset, jotka eivät kykene rentoutumaan ja nauttimaan juhlista ilman viinaa.

Vierailija
374/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte. Jos jollekin on niin tärkeää viinan vetäminen, niin ei teidän tarvitse heitä miellyttää, menkööt muualle ryypeksimään. Ilman alkoa voi pitää hyvin hauskaa. Tämä suomalainen mentaliteetti on täysin sairas, joka käänteessä pitäisi lutrata.

Mikä tekee tästä yksinomaan suomalaisen ongelman? Oletko ollut häissä monessa muussakin maassa ja tehnyt vertailuja?

Vierailija
375/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaisi mennä häihin, jossa ei ole alkoholitarjoilua.

Olen ollut kaksissa häissä maalla, joissa ei tarjottu, eikö ollut ostettavissa pisaraakaan alkoholia.

Varsinkin ne jälkimmäiset olivat tylsimmät juhlat koskaan.

Vierailija
376/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova känni, sama se häät tai hautajaiset, sohva tai ojanpohja.

Vierailija
377/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin 11 vuotta sitten 35 vuotiaana. Meidän häissä ei juurikaan alkoholia ollut. Jotain viiniä oli ja olutta taisi olla kolme koppaa ja pari viski pulloa. Vieraita oli 55 muistaakseni. Niitä jäi ylikin ettei niitä kaikkia juotu joten ei kukaan kännännyt meidän häissä. Itse kyllä tykkään oluesta mutta häissä en juonut tippaakaan alkoholia. Joulunakaan en juo alkoholia yhtään. Vaimoni joi jokusen lasia viiniä häissämme. Alkoholia sitten voi juoda joskus muuten mutta alunperinkin olin sitä mieltä ettei häissämme ryypiskellä.

Enkä nyt 46 vuotiaana enää edes jaksa juoda alkoholia kovin usein. Tänä vuonna 2 viikonloppuna olen olutta juonut.

Vierailija
378/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo

Vierailija
379/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana. 

Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä. 

####Pommac on mielestäni parempaa, kuin alkoholipitoiset kuohuviinit, enkä ole alkoholijuomien mauan suhteen kovin kokematon, hiukan yli 500 eri alkoholijuomaa  maistaneena tiedän mielestäni aika hyvin, mistä puhun eli kirjoitan. Olen maistanut kuohuviinejä, oikeaa samppanjaa, oluita, ciidereitä, valoviinejä, punaviinejä, roseviinejä, eri marjoista tehtyjä viinejä, sherryjä, portviinejä, vermutteja, votkaa ja  muuta kirkasta juomaa kuten geneveriä, giniä, mausteisia viinoja sekä makeita että täysin sokerittomia, rommia, viskiä, akvaviittia, omenaviinaa, luumuviinaa. Kannattaa muistaa, ettei pulloa tarvi heti juoda pohjaan saakka päästäkseen selville mausta. Viiniäkin kun juo lasin pari kahtena eri käyttökertana, tietää aika hyvin, miltä se maistuu.

Jokin itse tai alan harrastajan tai ammattilaisen tekemä vaikka pommacpohjainen voisi olla hyvältä maistuva vaihtoehto alkoholijuomille.

Vierailija
380/957 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin juoda häissä jäävettä, mutta kyllä se hääetikettiin kuuluu, että tarjotaan alkumalja (kuohuviiniä tai alkoholitonta boolia) ja ruoan kanssa lasi pari viiniä. Ei kaikkien ole pakko viiniä todellakaan ottaa. Varsinkin jos ruoka on vaatimatonta suomalaiseen tyyliin, vesilasillinen vetää viimeisenkin juhallisuuden juhlista.

Viinittömään juhlaan ei tarviset varata pitkää aikaa ja maksaa turhaa vuokraa häätiloista. Kaikki muut paitsi hääpari ja hänen lähisukulaisensa haluavat päästä heti ruokailun jälkeen pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme