Opiskelijoiden lomista
Olen miettinyt miksi opiskelijoilla ei ole oikeutta edes pieneen lomaan? Ensin koko vuosi rankkaa opiskelua plus siihen vielä työt, koska moni opiskelija käy myös jossain töissä opintojen ohella. Sen jälkeen sitten kesä"lomalle", eli töihin koko kesäksi jotta yritysten muut työntekijät pääsisivät lomille ja itsellä riittäisi jotenkin rahaa elämiseen. Joo onhan opiskelijoilla sitten joulu ja hiihtolomat yms. mutta oman kokemuksen mukaan ei noitakaan voi lomiksi kutsua. Itsellä nuo lomat ovat aina menneet koulujuttujen hoitamiseen ja töissä käymiseen. Olen aina kaikki jouluaatotkin ollut töissä koska opiskelijana minut sinne laitetaan jotta vanhemmat työntekijät saavat lomansa. Ei ole omasta mielestäni kauhean reilua. Todella kuluttavaa. Ja jatkuvasta raatamisesta huolimatta iso osa opiskelijoista elää silti köyhyysrajan alapuolella.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!
Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)
Sinusta huomaa hyvin, ettet ole koskaan opiskellut yhtään mitään. Taidat olla peruskoulukin nipinnapin päässyt läpi.
Valmistuin juuri maisteriksi :) Suoritin opinnot 5 vuodessa, työskennellen samalla 40h/vko.
Opinnot olisi voinut helposti suorittaa lyhyemmässäkin ajassa, mutta ei huvittanut koko aikaa tahkoa niiden parissa.
Millä alalla voi tehdä koko tutkinnon käymättä yliopistolla kertaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.
Näin tein minäkin. Mut laiskoilta opiskelijoilta se on liikaa vaadittu.
Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.
Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.
/3
Kertyyhän tunti-ilmoituksella ihan samalla tavalla lomia kuin muutenkin, ne todella maksetaan sinulle etukäteen eli saat loma-ajan palkan muun palkan yhteydessä. On ihan sinusta itsestäsi kiinni, milloin lomasi pidät.
En saa pitää mitään lomaa. Kun pomo soittaa, menen töihin jotta soittaa jatkossakin. Nollasopparielämä on mahtavaa.
/3
Onko esimiehesi noin mulkero, että hänen kanssa ei voi sopia vapaasta viikosta?
Ei hän ole mulkero. Hän tarvitsee työntekijöitä ja soittaa niille jotka tulevat töihin. Eli minulle. Monet muut sanovat säännöllisesti ei ja ihmettelevät kun vuoroja ei enää tarjota.
Plus että en halua kyllä olla viikkoakaan ilman palkkaa. Ja viikon loma vuodessa on muutenkin yhtä tyhjän kanssa.
/3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä silti on, että opintotuesta (joka taitaa olla max 250e) leikataan heti, jos tienaa liikaa. Nykyään kun opintotukea maksetaan vain tietty aika, on mielestäni hullua miten ahtaalle opiskelijat taloudellisesti laitetaan.
Olet asian ytimessä. Tuolla järjettömällä rajoituksella (tuen lisäksi saa tienata rapiat 600 e/kk!) varmistetaan se ettei rahaa jää säästöön, eli loman pitäminen tehdään mahdottomaksi myös tällä tavoin.
Itse olen opiskellut 7 vuotta, eli siis lomaa minulla ei ole ollut 7 vuoteen. Hommaan on jo tottunut, mutta kieltämättä mietityttää välillä että miksi minä en ansaitse breikkiä töistä ja/tai opiskelusta. Joka kevät on naurattanut kun itse olen riemuinnut pääseväni lomalle, joka siis omalla kohdallani on tarkoittanut ihan täyspäivästä kolmivuorotyötä (samalla tapaa kuin talvisinkin). En oikein ole edes hahmottanut että normaalissa tilanteessa loma on täysin vapaata-aikaa, ei koulutöitä eikä töitä.
Se tuntuu absurdilta, joltain unelmatilanteelta johon ei voi päästä. No, voisin toki vaikka valmistua.
Jos vuodessa nostaa opintotukea kymmeneltä kuukaudelta, mikä taitaa olla se yleisin, saa vuodessa tienata reilun 12 000 euroa ilman että se vaikuttaa opintotukeen. Se on siis yli tonni kuukaudessa, ei kuusisataa euroa.
Kela.fi:
"Vuosituloraja lasketaan siten, että tuloja voi olla 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti."
/3
Niin? Tukea saadaan yleensä syyskuu-toukokuu. Se tekee 9 kuukautta. 9x696=6264e. Tuettomia kuukausia jää 3, eli 3x2078=6234e. Ne kun laskee yhteen niin vuodessa saa tienata 12498e. Sen summan voi tienata vaikka tammikuussa jos niin haluaa. Tuet laskevat vasta sitten, kun vuoden tienestit ylittävät tuon summan. Se on ihan vaan omaa hölmöyttä pitää lomaton kesä, etenkin jos työskentelee myös muuna aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä silti on, että opintotuesta (joka taitaa olla max 250e) leikataan heti, jos tienaa liikaa. Nykyään kun opintotukea maksetaan vain tietty aika, on mielestäni hullua miten ahtaalle opiskelijat taloudellisesti laitetaan.
Olet asian ytimessä. Tuolla järjettömällä rajoituksella (tuen lisäksi saa tienata rapiat 600 e/kk!) varmistetaan se ettei rahaa jää säästöön, eli loman pitäminen tehdään mahdottomaksi myös tällä tavoin.
Itse olen opiskellut 7 vuotta, eli siis lomaa minulla ei ole ollut 7 vuoteen. Hommaan on jo tottunut, mutta kieltämättä mietityttää välillä että miksi minä en ansaitse breikkiä töistä ja/tai opiskelusta. Joka kevät on naurattanut kun itse olen riemuinnut pääseväni lomalle, joka siis omalla kohdallani on tarkoittanut ihan täyspäivästä kolmivuorotyötä (samalla tapaa kuin talvisinkin). En oikein ole edes hahmottanut että normaalissa tilanteessa loma on täysin vapaata-aikaa, ei koulutöitä eikä töitä.
Se tuntuu absurdilta, joltain unelmatilanteelta johon ei voi päästä. No, voisin toki vaikka valmistua.
Jos vuodessa nostaa opintotukea kymmeneltä kuukaudelta, mikä taitaa olla se yleisin, saa vuodessa tienata reilun 12 000 euroa ilman että se vaikuttaa opintotukeen. Se on siis yli tonni kuukaudessa, ei kuusisataa euroa.
Kela.fi:
"Vuosituloraja lasketaan siten, että tuloja voi olla 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti."
/3
Niin? Tukea saadaan yleensä syyskuu-toukokuu. Se tekee 9 kuukautta. 9x696=6264e. Tuettomia kuukausia jää 3, eli 3x2078=6234e. Ne kun laskee yhteen niin vuodessa saa tienata 12498e. Sen summan voi tienata vaikka tammikuussa jos niin haluaa. Tuet laskevat vasta sitten, kun vuoden tienestit ylittävät tuon summan. Se on ihan vaan omaa hölmöyttä pitää lomaton kesä, etenkin jos työskentelee myös muuna aikana.
Joo, tuossa kuviossa kannattaa muuten lomailla juuri silloin kun massia on tiedossa eniten, eli kesällä. Ei ole mahdollista suurimmalle osalle. Jo toki senkin vuoksi että ovat kesätyöntekijöitä, eivät siis kesälomailijoita. Kiva hakea kesätöitä ja ilmottaa heti hakemuksessa että niin, kesällä olen muuten sitten lomalla.
/3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.
Näin tein minäkin. Mut laiskoilta opiskelijoilta se on liikaa vaadittu.
Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.
Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.
/3
Kertyyhän tunti-ilmoituksella ihan samalla tavalla lomia kuin muutenkin, ne todella maksetaan sinulle etukäteen eli saat loma-ajan palkan muun palkan yhteydessä. On ihan sinusta itsestäsi kiinni, milloin lomasi pidät.
En saa pitää mitään lomaa. Kun pomo soittaa, menen töihin jotta soittaa jatkossakin. Nollasopparielämä on mahtavaa.
/3
Onko esimiehesi noin mulkero, että hänen kanssa ei voi sopia vapaasta viikosta?
Ei hän ole mulkero. Hän tarvitsee työntekijöitä ja soittaa niille jotka tulevat töihin. Eli minulle. Monet muut sanovat säännöllisesti ei ja ihmettelevät kun vuoroja ei enää tarjota.
Plus että en halua kyllä olla viikkoakaan ilman palkkaa. Ja viikon loma vuodessa on muutenkin yhtä tyhjän kanssa.
/3
Ei tietenkään esimiehelle sanota ei silloin kun tämä soittaa vaan hänen kanssaan sovitaan, voiko olla sen ja sen viikon kokonaan pois. Ethän sinä ole viikkoa ilman palkkaa, koska saat joka tilissä erikseen lomakorvauksen. Et sinä sitten loman tarpeessa ole, jos viikon loma ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela.fi:
/3
Joo, tuossa kuviossa kannattaa muuten lomailla juuri silloin kun massia on tiedossa eniten, eli kesällä. Ei ole mahdollista suurimmalle osalle. Jo toki senkin vuoksi että ovat kesätyöntekijöitä, eivät siis kesälomailijoita. Kiva hakea kesätöitä ja ilmottaa heti hakemuksessa että niin, kesällä olen muuten sitten lomalla.
/3
Työsopimuksen kirjoittamisen yhteydessä voi kysyä, maksetaanko firmassa lomat rahana vai pidetäänkö ne vapaana. Työpaikalla voi käydä ihan hyvin, että lomat saa vapaana elokuun lopussa. Asia pitää kysyä heti alussa eikä sanoa, että minä olen sitten heinäkuussa kaksi viikkoa pois. Kysymisestä ei rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!
Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)
Sinusta huomaa hyvin, ettet ole koskaan opiskellut yhtään mitään. Taidat olla peruskoulukin nipinnapin päässyt läpi.
Valmistuin juuri maisteriksi :) Suoritin opinnot 5 vuodessa, työskennellen samalla 40h/vko.
Opinnot olisi voinut helposti suorittaa lyhyemmässäkin ajassa, mutta ei huvittanut koko aikaa tahkoa niiden parissa.
Millä alalla voi tehdä koko tutkinnon käymättä yliopistolla kertaakaan?
Missä on sanottu, että ei ole käynyt yliopistolla kertaakaan?
Miksi opiskelijoita ei haeta kotoa taksilla luennoille? Miksi ei anneta ilmaisia viinoja viikonlopuksi? Miksi ei tulla kotiin pyyhkimään takapuoli? On se elämä kovaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijoita ei haeta kotoa taksilla luennoille? Miksi ei anneta ilmaisia viinoja viikonlopuksi? Miksi ei tulla kotiin pyyhkimään takapuoli? On se elämä kovaa!
Katkeruus paistaa lävitse.
Laittakaapas allekirjoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!
Saataisiin asumiskustannuksia alemmas 🤓
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikki muumit laaksossa?
Jaa että pitäisikö tukia maksella jossakin kuussa enemmän että arvon opiskelija saa maata perse homeessa.
Kuule älä opiskele ja käy töissä jos on noin rankkaa. Kyllä sossu maksaa sullekin elämän ja taas voidaan kiristää rikkaiden verotusta.
Mistä on tullut käsitys että opiskelijat makaavat "perse homeessa" päivät pitkät? Töitähän he tekevät. Siis opintojensa eteen, ja todella paljon. Ei korkeakoulu opiskelu ole sellaista että "hihi välillä käydään luennolla silloin kun huvittaa ja kotona ei sitten tehdä mitään". Ja ne jotka täällä väittävät opiskelun olevan jotenkin jatkuvaa lomailua eivät itse ole korkeakoulussa opiskelleet, tai sitten ovat kovia löysäilemään ja selviävät rimaa hipoen. Tottakai riippuu myös paljon alasta kuinka paljon kouluhommia on. Mutta itsellä menee ainakin iso osa päivästä koulujuttuihin, mutta minä ajattelinkin valmistua hyvillä papereilla. On ihan huuhaata että korkeakouluopinnot eivät muka vaatisi yhtään mitään ja että pelkällä laiskottelua selviää.
Kyllä töihin meno tuntuu lepäämiseltä kokoaikaisen opiskeluvuoden jälkeen. Saman pituiset päivät, mutta töistä saa palkkaa ja kotiin tultua ei tarvitse ajatella asiaa ollenkaan. Opinnoissa velkaannut ja ikuiset ressit kurssien etenemisestä, tenttien läpäisystä, tukien takaisinperimisistä, rahojen riittävyydestä, keskittymisestä, jaksamisesta, siitä ja tästä ja tuosta.
Minusta olisi ihan paikallaan, että opiskelija saisi edes kesän ajaksi jotain taloudellista turvaa, jos töitä ei saa. Opintotukikuukausia voisi olla vähän enemmän, niin ei olisi koko ajan hirveä pelko persiissä niiden riittävyydestä.
Varjossa kirjoitti:
Jaa että pitäisikö tukia maksella jossakin kuussa enemmän että arvon opiskelija saa maata perse homeessa.
Kuule älä opiskele ja käy töissä jos on noin rankkaa. Kyllä sossu maksaa sullekin elämän ja taas voidaan kiristää rikkaiden verotusta.
Onko sinulla luetun ymmärtämisessä vikaa vai oletko katkera ja tyhmä? Semmosta oksennusta päästit suustasi että myötähäpeä nousi ihan uusiin ulottuvuuksiin. 🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela.fi:
/3
Missä voi opintojen ohella tienata 12498€/kk? Saako kyseiseen työpaikan kaikki opiskelijat jos vaan haluaa? Kerro ihmeessä meille!
Olen AMK-opiskelija ja teen kesät töitä ja välillä opintojen ohessa jopa täyspäiväisesti. Nyt on marraskuu ja viimeksi vietin viikon hiihtoloman maaliskuussa ja se hujahtikin sairastaessa ja yksin omaehtoisessa karanteenissa koronatilanteen vuoksi.
Viime vuoden kesäloman ajan tein täyspäiväisen työn lisäksi vielä toista viikonlopputyötä ja keikkatöitä päälle. Plus joka päivä yhteensä kahden tunnin työmatkat. Olin niin väsynyt, että meinasin pari kertaa nukahtaa rattiin ja oli pakko joka päivä töiden jälkeen pysähtyä linja-autopysäkille nukkumaan. Palkkaa kokopäiväisestä työstä en saa edes kahta tonnia kuussa.
Muilla lyhyet lomat menee koulujuttujen tekemiseen. Niitä sanotaankin meidän koulussa "itsenäisiksi opiskelujaksoiksi".
Puhumattakaan siitä, että kun opiskelija sairastuu, saa toki olla sairaslomalla, mutta ne ohi menneet jutut on sitten kirittävä kiinni ja hommia saa tehdä sitten tuplasti.
Loppuun palaminen on lähellä, koska ei vaan meinaa jaksaa enää. Mutta on pakko tehdä töitä, kun en halua velaksi elää ja työelämään on pakko päästä jo opiskeluiden aikana. Ei valmistumisen jälkeen todellakaan voi nollakokemuksella vaan marssia töihin ainakaan minun alalla. Kilpailu on todella kovaa ja koko ajan on pelko siitä, että joudun kortistoon, kun valmistun.
Opinnot on toki nyt kärsineet työn teosta. Olen vaan ihminen, enkä vaan jaksa kaikkea työtä ja epävarmuutta. Pitää varmaan kohta mennä johonkin kallonkutistajalle, eikä sekään mitään ilmaista lystiä ole. En sano, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minulle lomailusta. En tiedä, mikä ratkaisu tähän on, mutta vähän hullulta tämäkin alkaa tuntua.
Hih hih. Kieltämättä muistan itsekin opiskeluaikana hieman vastaavia miettineeni.
Mutta totuus on, että opiskeluaika oli vuosia iloista vapautta ja lomailua. Sen vaan tajuaa vasta jälkeenpäin, kun tekee töissä oikeasti rankkaa duunia ja pitkää päivää.
Suomessa opiskelijat pääsee niin helpolla, etteivät ymmärrä edes olla kiitollisia kaikesta saamastaan hyvästä ja ilmaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla ei ole syys- ja hiihtolomiakaan. Jouluna on käytännössä ainoa loma. Ei ole kyllä itseäni haitannut, vaikka edellisestä kesälomasta on nyt neljä vuotta.
Itse kaksi maisterin tutkintoa, pääasiassa työn ohessa tehneenä, en ymmärrä päätoimisen opiskelijan erityistä loman tarvetta🙈.
Ei se oikeesti ole niin rankkaa, tosin in myönnettävä ettei kumpikaan tutkinto valmistunut aivan tavoiteajassa.
On teillä sitten mitoitus ihan pielessä kun 1 op vastaa 27 tuntia