Opiskelijoiden lomista
Olen miettinyt miksi opiskelijoilla ei ole oikeutta edes pieneen lomaan? Ensin koko vuosi rankkaa opiskelua plus siihen vielä työt, koska moni opiskelija käy myös jossain töissä opintojen ohella. Sen jälkeen sitten kesä"lomalle", eli töihin koko kesäksi jotta yritysten muut työntekijät pääsisivät lomille ja itsellä riittäisi jotenkin rahaa elämiseen. Joo onhan opiskelijoilla sitten joulu ja hiihtolomat yms. mutta oman kokemuksen mukaan ei noitakaan voi lomiksi kutsua. Itsellä nuo lomat ovat aina menneet koulujuttujen hoitamiseen ja töissä käymiseen. Olen aina kaikki jouluaatotkin ollut töissä koska opiskelijana minut sinne laitetaan jotta vanhemmat työntekijät saavat lomansa. Ei ole omasta mielestäni kauhean reilua. Todella kuluttavaa. Ja jatkuvasta raatamisesta huolimatta iso osa opiskelijoista elää silti köyhyysrajan alapuolella.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!
Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)
No ei se opiskelu korkeakoulussa kyllä mitään lomailua ole. Ei lähellekään.
No kyllä se on :D
Ai? Mitäs opiskelet?
En opiskele enää, kun valmistuin juuri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla ei ole syys- ja hiihtolomiakaan. Jouluna on käytännössä ainoa loma. Ei ole kyllä itseäni haitannut, vaikka edellisestä kesälomasta on nyt neljä vuotta.
Kyllä meillä oli yliopistossa myös 3kk kesäloma.
Toki, itselläni se on usein ollut 3,5 kuukautta, mutta oletuksena tässä keskustelussa oli nyt se, että kesä tehdään töitä, ei lomailla.
Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä silti on, että opintotuesta (joka taitaa olla max 250e) leikataan heti, jos tienaa liikaa. Nykyään kun opintotukea maksetaan vain tietty aika, on mielestäni hullua miten ahtaalle opiskelijat taloudellisesti laitetaan.
Olet asian ytimessä. Tuolla järjettömällä rajoituksella (tuen lisäksi saa tienata rapiat 600 e/kk!) varmistetaan se ettei rahaa jää säästöön, eli loman pitäminen tehdään mahdottomaksi myös tällä tavoin.
Itse olen opiskellut 7 vuotta, eli siis lomaa minulla ei ole ollut 7 vuoteen. Hommaan on jo tottunut, mutta kieltämättä mietityttää välillä että miksi minä en ansaitse breikkiä töistä ja/tai opiskelusta. Joka kevät on naurattanut kun itse olen riemuinnut pääseväni lomalle, joka siis omalla kohdallani on tarkoittanut ihan täyspäivästä kolmivuorotyötä (samalla tapaa kuin talvisinkin). En oikein ole edes hahmottanut että normaalissa tilanteessa loma on täysin vapaata-aikaa, ei koulutöitä eikä töitä.
Se tuntuu absurdilta, joltain unelmatilanteelta johon ei voi päästä. No, voisin toki vaikka valmistua.
Jos vuodessa nostaa opintotukea kymmeneltä kuukaudelta, mikä taitaa olla se yleisin, saa vuodessa tienata reilun 12 000 euroa ilman että se vaikuttaa opintotukeen. Se on siis yli tonni kuukaudessa, ei kuusisataa euroa.
Kela.fi:
"Vuosituloraja lasketaan siten, että tuloja voi olla 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti."
/3
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.
Näin tein minäkin. Mut laiskoilta opiskelijoilta se on liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.
Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.
/3
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla ei ole syys- ja hiihtolomiakaan. Jouluna on käytännössä ainoa loma. Ei ole kyllä itseäni haitannut, vaikka edellisestä kesälomasta on nyt neljä vuotta.
Realismia:
- lukuvuosi alkaa elokuun lopulla ja luennot kestävät joulukuun alkuun, noin keskimäärin reilu 3 kk, ja sitten tentit
- joulun aikaan on opetuksesta taukoa noin puolivälistä joulukuuta tammikuun toiselle viikolle
- hiihtolomaa ei ole, väliviikolla 10 tenttiviikko
- pääsiäisenä opetuksesta viikon tauko
- luennot loppuvat taas keskimäärin toukokuun alkuun - noin 3,5kk ja sitten tenttiviikko
Meidän opiskeluongelma ja opintojen pitkittyminen johtuu paljolti siitä ettei suuri osa opiskelijoista sitoudu vain opiskelemaan vaan haluavat tehdä muutakin opintojen aikana, matkustella, viettää aikaa perheen ja kavereiden kanssa. Tämä ei ole opiskeljoiden syytä, koska yhteiskunta = me hyväksymme tällaisen elämäntavan. Tämän saisi ratkaistua suuremmalla opintotuella mutta samalla pitäisi vaatia opintojen etenemistä. Tämäkään ei onnistu perheellisiltä opiskelijoilta. V
altiovalta yrittää nopeuttaa opintojen aloittamista ja myös valmistumista nuorempana
Meillä on lyhyempi opetusaika kuin useassa muussa maassa ja opiskelutahti on verkkaisempi kuin esim. Wageningenissä. No mistä tiedän? Siitä kun olen yo-opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!
Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)
Itse työskentelin it-asiantuntijana ja voin sanoa, että työ oli todella paljon kevyempää kuin opiskelu yliopistossa. Opiskelu töiden ohessa oli aivan kauheaa. Itse asiassa työssä käydessä tein päivässä vain 8-9h töitä+tauot, viitenä päivänä viikossa ja rahaa tuli enemmän kuin sai kulumaan. Opiskelijana se on 8-10h päivässä 6-7 päivänä viikossa ja hyvin lyhyillä tauoilla, rahat riittävät niukin naukin elämiseen, eikä mihinkään muuhun. Hyvä juttu on se, että en kyllä ehtisikään tehdä mitään muuta kun pitää opiskella rivakalla tahdilla, ettei talous kaadu.
On se vaan erikoista kuinka aloituksen pointti menee monelta täysin ohi. Lisäksi joku vielä tulee pätemään ilman perusteluja miten opiskelu on yhtä lomaa. Joku väitti ettei opiskelijat tee töitä..? :D anteeks mitä?
Tässä muutamia faktoja joiden pohjalta voidaan todellakin sanoa että ei ole tosiaan lomaa tiedossa:
-opiskelu vaatii töitä, istut koulunpenkillä ja illat teet tehtäviä. Riippuu toki alasta paljonko, mutta ei kukaan tekemättä mitään valmistu mistään, joten on höpöhöpöä sanoa että opiskelu on yhtä lomaa
-osa opiskelijoista tekee töitä opintojen ohella, jotta ei tarvitsisi lainalla elellä, harva velaksi haluaa ostaa ruokansa pöytään.
-läheskään kaikkien vanhemmat ei maksa elämistä
-moni opiskelija (kuten minä) haluaisi tehdä töitä opiskelujen ohella mutta ei ole saanut töitä, koska työpaikat ovat tiukassa eikä kaikille vain niitä riitä
-jos et mene kesällä töihin, et pysty maksamaan juoksevia kuluja eli kesätöissä on pakko olla
-säästöjä ei voi kerryttää pahemmin koska tuet lakkaa juoksemasta —> ei voi säästää pitääkseen vaikka sen viikon pari lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä silti on, että opintotuesta (joka taitaa olla max 250e) leikataan heti, jos tienaa liikaa. Nykyään kun opintotukea maksetaan vain tietty aika, on mielestäni hullua miten ahtaalle opiskelijat taloudellisesti laitetaan.
Olet asian ytimessä. Tuolla järjettömällä rajoituksella (tuen lisäksi saa tienata rapiat 600 e/kk!) varmistetaan se ettei rahaa jää säästöön, eli loman pitäminen tehdään mahdottomaksi myös tällä tavoin.
Itse olen opiskellut 7 vuotta, eli siis lomaa minulla ei ole ollut 7 vuoteen. Hommaan on jo tottunut, mutta kieltämättä mietityttää välillä että miksi minä en ansaitse breikkiä töistä ja/tai opiskelusta. Joka kevät on naurattanut kun itse olen riemuinnut pääseväni lomalle, joka siis omalla kohdallani on tarkoittanut ihan täyspäivästä kolmivuorotyötä (samalla tapaa kuin talvisinkin). En oikein ole edes hahmottanut että normaalissa tilanteessa loma on täysin vapaata-aikaa, ei koulutöitä eikä töitä.
Se tuntuu absurdilta, joltain unelmatilanteelta johon ei voi päästä. No, voisin toki vaikka valmistua.
Nyt taisit unohtaa, että voit pitää täysin tuettomia kuukausia ja tienata silloin vähän yli 2000 e/kk. Tai tehdä yhtenä kuukautena 4000 euron tilin ja lomailla seuraavan kuukauden, Valinta on sinun.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan erikoista kuinka aloituksen pointti menee monelta täysin ohi. Lisäksi joku vielä tulee pätemään ilman perusteluja miten opiskelu on yhtä lomaa. Joku väitti ettei opiskelijat tee töitä..? :D anteeks mitä?
Tässä muutamia faktoja joiden pohjalta voidaan todellakin sanoa että ei ole tosiaan lomaa tiedossa:
-opiskelu vaatii töitä, istut koulunpenkillä ja illat teet tehtäviä. Riippuu toki alasta paljonko, mutta ei kukaan tekemättä mitään valmistu mistään, joten on höpöhöpöä sanoa että opiskelu on yhtä lomaa
-osa opiskelijoista tekee töitä opintojen ohella, jotta ei tarvitsisi lainalla elellä, harva velaksi haluaa ostaa ruokansa pöytään.
-moni opiskelija (kuten minä) haluaisi tehdä töitä opiskelujen ohella mutta ei ole saanut töitä, koska työpaikat ovat tiukassa eikä kaikille vain niitä riitä
-jos et mene kesällä töihin, et pysty maksamaan juoksevia kuluja eli kesätöissä on pakko olla
-säästöjä ei voi kerryttää pahemmin koska tuet lakkaa juoksemasta —> ei voi säästää pitääkseen vaikka sen viikon pari lomaa
Mistä keksit, että opiskelijan tuet pienenevät, jos raha on säästössä? Toimeentulotuki on ainoa tukimuoto, jossa katsotaan säästöjä ja se on opiskelijalla se viimesijainen tuki, ennen sitä pitää olla lainatkin nostettuna.
Joten opiskelija voi säästää, opiskelija voi omistaa ja opiskelija voi jopa lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se opiskelu korkeakoulussa kyllä mitään lomailua ole. Ei lähellekään.
No kyllä se on :D
Ai? Mitäs opiskelet?
En opiskele enää, kun valmistuin juuri :)
Eli et näköjään ole opiskellut koskaan kun et kerro alaa. Liian suuri riski sanoa ala jossa joutuukin tekemään töitä. Noloa. Kannattaa pitää suu kiinni asiasta mistä ei mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.
Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.
/3
Kertyyhän tunti-ilmoituksella ihan samalla tavalla lomia kuin muutenkin, ne todella maksetaan sinulle etukäteen eli saat loma-ajan palkan muun palkan yhteydessä. On ihan sinusta itsestäsi kiinni, milloin lomasi pidät.
Opiskelen ammattikorkeassa ja kyllä mulla on tänä kesänä 4 viikkoa lomaa töistä. Kun siellä jaksaa käydä koulun ohella niin kertyy samalla tavalla kuin muillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-säästöjä ei voi kerryttää pahemmin koska tuet lakkaa juoksemasta —> ei voi säästää pitääkseen vaikka sen viikon pari lomaaMistä keksit, että opiskelijan tuet pienenevät, jos raha on säästössä? Toimeentulotuki on ainoa tukimuoto, jossa katsotaan säästöjä ja se on opiskelijalla se viimesijainen tuki, ennen sitä pitää olla lainatkin nostettuna.
Joten opiskelija voi säästää, opiskelija voi omistaa ja opiskelija voi jopa lomailla.
Luepa uudestaan. Sanoin että säästöjä ei voi kerryttää eli et voi tienata säästääksesi ilman että tuet lakkaa juoksemasta. En sanonut että jos tilillä on jo valmiiksi rahaa niin ei saa tukia. Se raha täytyy sinne kuitenkin saada jotenkin ja opiskeluaikana sitä ei sinne noin vaan saada. Kela katsoo että jos tienaat yli tuon vajaa 700€ tukikuukautta kohti, niin tuet poistuu koska silloin sinun tulee maksaa siitä tehdystä työstä kaikki kulut.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen ammattikorkeassa ja kyllä mulla on tänä kesänä 4 viikkoa lomaa töistä. Kun siellä jaksaa käydä koulun ohella niin kertyy samalla tavalla kuin muillekkin.
Aijaa ihan tosi? No oletko valmis antamaan sen työpaikkasi niille jotka eivät töitä saaneet (katsos kun niitä töitä ei ole kaikille). Ai et? No älä sitten tule pätemään.
Kyllä opiskelijoilla on oikeus lomaan, heitä koskevat ihan samat vuosilomalait kuin muitakin työntekijöitä. Tyttäreni työskentelee osa-aikaisesti lukuvuoden aikana ja tästä kertyy lomapäiviä. Kesällä hän työskentelee enemmän ja lomapäiviä kertyy lisää. Näin voi saada ihan palkallista lomaa, siinä missä muutkin työntekijät.
Jos ei ole työsuhdetta, silloinhan on lomaa koko kesä.
Vierailija kirjoitti:
Luepa uudestaan. Sanoin että säästöjä ei voi kerryttää eli et voi tienata säästääksesi ilman että tuet lakkaa juoksemasta. En sanonut että jos tilillä on jo valmiiksi rahaa niin ei saa tukia. Se raha täytyy sinne kuitenkin saada jotenkin ja opiskeluaikana sitä ei sinne noin vaan saada. Kela katsoo että jos tienaat yli tuon vajaa 700€ tukikuukautta kohti, niin tuet poistuu koska silloin sinun tulee maksaa siitä tehdystä työstä kaikki kulut.
No mitä höpöä? Kun ottaa yhden tukikuukauden (250€) pois niin saa tienata 2000€. On sitten ihan oma valinta, haluaako optimoida tuloja vai tukia. Jos on rahan tarpeessa, niin tekee enemmän töitä ja nostaa vähemmän tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taisit unohtaa, että voit pitää täysin tuettomia kuukausia ja tienata silloin vähän yli 2000 e/kk. Tai tehdä yhtenä kuukautena 4000 euron tilin ja lomailla seuraavan kuukauden, Valinta on sinun.
Niin olen tehnytkin. En ole nostanut tukea kuin max. parilta kuulta per vuosi, koska teen paljon töitä. Oikeastaan täyspäiväisesti ympäri vuoden. Tässä puhuttiin nyt lomista, joita ei ole, pidit sitten tuettomia kuukausia tai et.
Ja haluaisin kyllä tietää mistä hanttihommasta opiskelija voi valitsemiltaan kuukausilta tienata 4000 e/kk. :D Itse tienaan täystuntisesta kolmivuorosta bruttona noin 1900 e/kk. Ei siitä kovin montaa tonnia jää lomasäästöön.
/3
Ai? Mitäs opiskelet?