Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden lomista

Vierailija
17.06.2020 |

Olen miettinyt miksi opiskelijoilla ei ole oikeutta edes pieneen lomaan? Ensin koko vuosi rankkaa opiskelua plus siihen vielä työt, koska moni opiskelija käy myös jossain töissä opintojen ohella. Sen jälkeen sitten kesä"lomalle", eli töihin koko kesäksi jotta yritysten muut työntekijät pääsisivät lomille ja itsellä riittäisi jotenkin rahaa elämiseen. Joo onhan opiskelijoilla sitten joulu ja hiihtolomat yms. mutta oman kokemuksen mukaan ei noitakaan voi lomiksi kutsua. Itsellä nuo lomat ovat aina menneet koulujuttujen hoitamiseen ja töissä käymiseen. Olen aina kaikki jouluaatotkin ollut töissä koska opiskelijana minut sinne laitetaan jotta vanhemmat työntekijät saavat lomansa. Ei ole omasta mielestäni kauhean reilua. Todella kuluttavaa. Ja jatkuvasta raatamisesta huolimatta iso osa opiskelijoista elää silti köyhyysrajan alapuolella.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen ammattikorkeassa ja kyllä mulla on tänä kesänä 4 viikkoa lomaa töistä. Kun siellä jaksaa käydä koulun ohella niin kertyy samalla tavalla kuin muillekkin.

Minäkin kävin töissä AMK:n ohella. Loppua kohti täyspäiväisesti ja tein opparit sun muut siinä sivussa. Yliopistossa onkin sitten ollut ihan eri tilanne. Suoritan noin 20-25op/ periodissa (eli saman kuin AMK:ssa) ja kirjoitan gradua samaan aikaan ja olisin burn outissa parissa kuukaudessa, jos tekisin töisä samaan malliin kuin AMK:ssa. Yritin, ei onnistu, ei mitenkään. Keskivertoviikkona kirjoitan vähimmillään 10 sivua opiskeluhommia, pahimmillaan yli 40, siihen luennot sun muut päälle vielä, eli en edes ehtisi käymään töissä. Enkä ainakaan jaksaisi.

Oikeasti odotan niin paljon valmistumista ja sitä, että pääsee töihin lepäämään.

Vierailija
42/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.

Näin tein minäkin. Mut laiskoilta opiskelijoilta se on liikaa vaadittu.

Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.

Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.

/3

Kertyyhän tunti-ilmoituksella ihan samalla tavalla lomia kuin muutenkin, ne todella maksetaan sinulle etukäteen eli saat loma-ajan palkan muun palkan yhteydessä. On ihan sinusta itsestäsi kiinni, milloin lomasi pidät.

En saa pitää mitään lomaa. Kun pomo soittaa, menen töihin jotta soittaa jatkossakin. Nollasopparielämä on mahtavaa.

/3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!

Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)

Sinusta huomaa hyvin, ettet ole koskaan opiskellut yhtään mitään. Taidat olla peruskoulukin nipinnapin päässyt läpi.

Valmistuin juuri maisteriksi :) Suoritin opinnot 5 vuodessa, työskennellen samalla 40h/vko.

Opinnot olisi voinut helposti suorittaa lyhyemmässäkin ajassa, mutta ei huvittanut koko aikaa tahkoa niiden parissa.

Miten tämä edes käytännössä on mahdollista? Jos olet töissä arkisin klo 8-16, miten käyt luennoilla, harkoissa jne. ja missä välissä teet kurssitehtävät ja valmistaudut tenttiin? Jotkut vaatii itseltään ja opinnoiltaan muutakin kuin rimaa hipoen läpi -tason.

Vierailija
44/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä opintojen ohella. Ihan normaalisti minulle kertyy lomapäiviä työstä ja kesällä olen sitten neljän viikkoa paikallisella lomalla.

Niin teen minäkin, mutta tunti-ilmoituksilla lomia ei kerry vaan ne maksetaan automaattisesti pois.

Ja se vielä että kaikille opiskelijoille ei todellakaan riitä sellaisia töitä, joita on mahdollisuus tehdä opintojen ohessa. Kaikki ei-työskentelevät eivät siis suinkaan ole laiskoja.

/3

Ei, kaikki ei-työskentelevät eivät ole laiskoja, mutta jos he sitten itkevät kesälomien perään, kun on niin rankkaa niin on peiliinkatsomisen paikka. Ei ole.

Vierailija
45/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaverit jotka ekana vuonna kävivät töissä joko lopettivat työt tai yliopiston. En pystyisi itsekään yhdistämään niitä. Olen ollut aina töissä kesät, mutta nyt koronan varjolla päätin pitää pitkän loman. Elämäni on ollut muutenkin kuormittavaa viime vuosina joten loma tulee tarpeen. Onneksi olen säästänyt rahaa tällaisia tilanteita varten. Ihan laina+opintoraha on sellainen summa mistä saan useita satoja euroja vuodessa talteen.

Inhottaa ihmisten arvostelu siitä jos ei ole supertehokas ja maksimaalisen tuottava ihminen. En ole, enkä tule olemaan. En ole siitä pahoillani.

Vierailija
46/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/3

Ei, kaikki ei-työskentelevät eivät ole laiskoja, mutta jos he sitten itkevät kesälomien perään, kun on niin rankkaa niin on peiliinkatsomisen paikka. Ei ole.

Täh? Ei-opiskelevillahan sitä lomaa nimenomaan on.

/3

Vierailija
47/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiiiiiiiiis

ei-työskentelevillä opiskelijoilla. :D

/3

Vierailija
48/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa opiskelijoiden ruikutus loman puutteesta. Jos on täysipäiväinen opiskelija niin koko se opiskelijaelämä on lomailua, jos sitten kesällä joutuu vähän jotain tekemäänkin niin hui kauhistus!

Sit jos opiskelee työn ohessa niin toki lomaa vähän kaipaakin, mut yleensä silloin on myös itsellä se kesäloma, jolloin voi lomailla ;)

Sinusta huomaa hyvin, ettet ole koskaan opiskellut yhtään mitään. Taidat olla peruskoulukin nipinnapin päässyt läpi.

Valmistuin juuri maisteriksi :) Suoritin opinnot 5 vuodessa, työskennellen samalla 40h/vko.

Opinnot olisi voinut helposti suorittaa lyhyemmässäkin ajassa, mutta ei huvittanut koko aikaa tahkoa niiden parissa.

Miten tämä edes käytännössä on mahdollista? Jos olet töissä arkisin klo 8-16, miten käyt luennoilla, harkoissa jne. ja missä välissä teet kurssitehtävät ja valmistaudut tenttiin? Jotkut vaatii itseltään ja opinnoiltaan muutakin kuin rimaa hipoen läpi -tason.

Keskiarvoni on 3,5... siitä voi päätellä kuinka rimaa hipoen se on :) Toki varmasti enemmän panostamalla (ja olemalla pelkkä opiskelija) se olisi ollut päälle 4, mutta se ei ole tarkoituksenmukaista.

Kuka sanoi, että olen arkisin töissä klo 8-16? sanoin olevani 40h/vko töissä, kellonajoista en maininnut mitään.

Luennoilla kävin vain niillä, joilla oli pakko käydä, muilla en käynyt lainkaan. Pakollisia luentoja ei ihan hirveän paljoa ole. Kurssitehtäviä tein, kun en ollut töissä.

Vierailija
49/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:n opinto-ohjaaja alkoi nauraa ja haukkua päämäärätiedottomaksi kun itkien kerroin hänelle loppuunpalamisesta. Ei onnistunut multa koulunkäynti + osa-aikatyö, tein päätöksen ja lopetin työt. 

Asperger on siitä vittumainen ominaisuus, että multitaskaus on mulle mahdotonta. Jo pelkästä työstä selviäminen on haastavaa, 

Vierailija
50/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiarvoni on 3,5... siitä voi päätellä kuinka rimaa hipoen se on :) Toki varmasti enemmän panostamalla (ja olemalla pelkkä opiskelija) se olisi ollut päälle 4, mutta se ei ole tarkoituksenmukaista.

Kuka sanoi, että olen arkisin töissä klo 8-16? sanoin olevani 40h/vko töissä, kellonajoista en maininnut mitään.

Luennoilla kävin vain niillä, joilla oli pakko käydä, muilla en käynyt lainkaan. Pakollisia luentoja ei ihan hirveän paljoa ole. Kurssitehtäviä tein, kun en ollut töissä.

Kerro nyt edes opiskelemasi ala, muuten tätä on hyvin, hyvin vaikea uskoa.

Vierailija
51/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tutut varmaan tuntee minut ihan tarinastakin, mutta kauppatieteitä opiskelin.

Vierailija
52/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat tosiaan suomalaisen yhteiskunnan köyhin ihmisryhmä, töitäkin kannattaa tehdä vain siihen rajaan asti mitä voi ilman että opintotukea leikataan, muuten saa työskennellä tulovero ja Kelan rahojen menetys niin että tienesteistä lähtee jotain 65% pois ja itselle jää 35%. Mutta: opiskelija saa valtion takaamaa opintolainaa 7800€/vuosi ja opintorahaa 3033€/vuosi, tienata saa töillä 8352€/vuosi, sen jälkeen alkaa Kela leikata tukia eikä enempää kyllä kannata töitä tehdä kun menettää muuten ilmaista rahaa.

Opintoraha ja opintolaina huomioiden toimeen tulee joten kuten vaikka lomaakin pitäisi, jos asuu köyhästi ja ankeasti vuokralla esim. soluasunnossa ja saa siihen asumistukea. Opintolaina on tarkoitettu ikään kuin siihen, että sillä voi siirtää tulevia tuloja tulevaisuudesta tähän päivään avuksi, laina toki pitää maksaa takaisin, mutta sen korko on käytännössä lähes olematon, lainan saa ilman mitään vakuuksia tai takaajia kun valtio takaa sen. Jos opiskelee esim. lääkäriksi niin vuoden opintolainat voi maksaa pois helposti parin kuukauden palkalla tulevaisuudessa ja saa ikäänkuin tulevia tuloja avuksi opiskeluaikana tähän päivään otettua etukäteen. Voi siis lomailla vaikka kuukauden kesällä huoletta.

Vierailija
53/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa uudestaan. Sanoin että säästöjä ei voi kerryttää eli et voi tienata säästääksesi ilman että tuet lakkaa juoksemasta. En sanonut että jos tilillä on jo valmiiksi rahaa niin ei saa tukia. Se raha täytyy sinne kuitenkin saada jotenkin ja opiskeluaikana sitä ei sinne noin vaan saada. Kela katsoo että jos tienaat yli tuon vajaa 700€ tukikuukautta kohti, niin tuet poistuu koska silloin sinun tulee maksaa siitä tehdystä työstä kaikki kulut.

No mitä höpöä? Kun ottaa yhden tukikuukauden (250€) pois niin saa tienata 2000€. On sitten ihan oma valinta, haluaako optimoida tuloja vai tukia. Jos on rahan tarpeessa, niin tekee enemmän töitä ja nostaa vähemmän tukia. 

Aika mustavalkoista ajatella että joku opiskelija voisi työskennellä yhtäkkiä niin paljon että saisi tonneja käteen kun monesti annetaan vain muutamia tunteja ja saat kasaan muutaman satasen niillä ja vaikka tekisikin täysiä tunteja, jossain kaupan kassalla et saa välttämättä tuota 2000 euroa ollenkaan kasaan. Ja ihan kuin niitä töitä olisi kaikille edes tarjolla ja ihan kuin ne kurssit aina odottaisi sinua että no pidä vaan kuukausi niin ettet käy luennoilla...

Vierailija
54/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tutut varmaan tuntee minut ihan tarinastakin, mutta kauppatieteitä opiskelin.

No siinä tapauksessa tätä on helpompi uskoa. Opiskelen itsekin kauppatieteitä toisena sivuaineena kun noppia saa suhteellisen helposti ja pienellä vaivalla. Juuri viime viikolla suoritin 10op noin kymmenen tunnin työllä ja ihmettelen jos tulee nelosta huonompi.

Vierailija
55/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa uudestaan. Sanoin että säästöjä ei voi kerryttää eli et voi tienata säästääksesi ilman että tuet lakkaa juoksemasta. En sanonut että jos tilillä on jo valmiiksi rahaa niin ei saa tukia. Se raha täytyy sinne kuitenkin saada jotenkin ja opiskeluaikana sitä ei sinne noin vaan saada. Kela katsoo että jos tienaat yli tuon vajaa 700€ tukikuukautta kohti, niin tuet poistuu koska silloin sinun tulee maksaa siitä tehdystä työstä kaikki kulut.

No mitä höpöä? Kun ottaa yhden tukikuukauden (250€) pois niin saa tienata 2000€. On sitten ihan oma valinta, haluaako optimoida tuloja vai tukia. Jos on rahan tarpeessa, niin tekee enemmän töitä ja nostaa vähemmän tukia. 

Aika mustavalkoista ajatella että joku opiskelija voisi työskennellä yhtäkkiä niin paljon että saisi tonneja käteen kun monesti annetaan vain muutamia tunteja ja saat kasaan muutaman satasen niillä ja vaikka tekisikin täysiä tunteja, jossain kaupan kassalla et saa välttämättä tuota 2000 euroa ollenkaan kasaan. Ja ihan kuin niitä töitä olisi kaikille edes tarjolla ja ihan kuin ne kurssit aina odottaisi sinua että no pidä vaan kuukausi niin ettet käy luennoilla...

Miksi opiskelijalle pitäisi maksaa opiskelusta, jos hän itse tienaa sen verran, että tulee sillä toimeen? Tuo on ihan käsittämätön ajatuskulku, mikä opiskelijoilla on ja mitä en pysty hyvällä tahdollakaan ymmärtämään.

Opiskelija saa jo ilmaisen koulutuksen, opiskeluruokailua tuetaan, asumista tuetaan, mutta sitten itketään, että pitäisi vielä saada rahaa siitä, että saa jo kaiken.

Ja minusta opintotuki on ihan huippuhyvä juttu, mutta jos on töissä ja tienaa rahaa, niin miksi ihmeessä juuri opiskelijan pitäisi sen lisäksi saada rahaa?

Vierailija
56/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan opintotuki oli nykyistä leveämpi. En käynyt töissä opintojen ohella, vaan otin lainaa. Kävin terapiassa ja jo opinnot olivat kuormittavat. Kesäisin tein AMK:n harjoitteluja ja osan kesästä olin yleensä vastoin tahtoani työttömänä, kun töitä ei ikinä löytynyt koko kesäksi.

Opintojen lopussa olin sitten lainan takia tosi stressaantunut työllistymisestä. Töitä on löytynyt, mutta niiden takia olen joutunut muuttamaan ympäri Suomea. En vieläkään koe päässeeni plussan puolelle ahertamisen ansiosta.

Vierailija
57/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan opintotuki oli nykyistä leveämpi. En käynyt töissä opintojen ohella, vaan otin lainaa. Kävin terapiassa ja jo opinnot olivat kuormittavat. Kesäisin tein AMK:n harjoitteluja ja osan kesästä olin yleensä vastoin tahtoani työttömänä, kun töitä ei ikinä löytynyt koko kesäksi.

Opintojen lopussa olin sitten lainan takia tosi stressaantunut työllistymisestä. Töitä on löytynyt, mutta niiden takia olen joutunut muuttamaan ympäri Suomea. En vieläkään koe päässeeni plussan puolelle ahertamisen ansiosta.

Valmistumisesta on pian melkein 10 vuotta. Tutkinto on insinööri AMK eli työllistymisennusteiden piti olla hyvät. Tunnen myötätuntoa entistä pienemmillä tukirahoilla opiskelevia nykyopiskelijoita kohtaan.

Vierailija
58/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/3

Kertyyhän tunti-ilmoituksella ihan samalla tavalla lomia kuin muutenkin, ne todella maksetaan sinulle etukäteen eli saat loma-ajan palkan muun palkan yhteydessä. On ihan sinusta itsestäsi kiinni, milloin lomasi pidät.

En saa pitää mitään lomaa. Kun pomo soittaa, menen töihin jotta soittaa jatkossakin. Nollasopparielämä on mahtavaa.

/3

Onko esimiehesi noin mulkero, että hänen kanssa ei voi sopia vapaasta viikosta?

Vierailija
59/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ihmeteltiin, miten ihmeessä voi opiskella maisteriksi ja tehdä täyttä työaikaa. Kuten tuo toinenkin henkilö jo vastaili, ihan hyvin. Töitä pääsääntöisesti 8-16 välillä, liukumat käytössä jos oli jokin pakollinen luento/ tentti tms käynti yliopistolla. Suurin osa luennoista videolla joten iltaisin tai viikonloppuisin sitten katseli ne, tehtävien tekoa iltaisin. Välillä meni yömyöhään. Tässä yhtälössä oli jopa 3 pientä lasta. Vaati järjettömän paljon organisointia ja itsekuria mutta valmiiksi tuli, jopa pääosin hyvin arvosanoin.

Vierailija
60/80 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla ei ole syys- ja hiihtolomiakaan. Jouluna on käytännössä ainoa loma. Ei ole kyllä itseäni haitannut, vaikka edellisestä kesälomasta on nyt neljä vuotta.

Realismia:

- lukuvuosi alkaa elokuun lopulla ja luennot kestävät joulukuun alkuun, noin keskimäärin reilu 3 kk, ja sitten tentit

- joulun aikaan on opetuksesta taukoa noin puolivälistä joulukuuta tammikuun toiselle viikolle

- hiihtolomaa ei ole, väliviikolla 10 tenttiviikko

- pääsiäisenä opetuksesta viikon tauko

- luennot loppuvat taas keskimäärin toukokuun alkuun - noin 3,5kk ja sitten tenttiviikko

Meidän opiskeluongelma ja opintojen pitkittyminen johtuu paljolti siitä ettei suuri osa opiskelijoista sitoudu vain opiskelemaan vaan haluavat tehdä muutakin opintojen aikana, matkustella, viettää aikaa perheen ja kavereiden kanssa. Tämä ei ole opiskeljoiden syytä, koska yhteiskunta = me hyväksymme tällaisen elämäntavan. Tämän saisi ratkaistua suuremmalla opintotuella mutta samalla pitäisi vaatia opintojen etenemistä. Tämäkään ei onnistu perheellisiltä opiskelijoilta. V

altiovalta yrittää nopeuttaa opintojen aloittamista ja myös valmistumista nuorempana

Meillä on lyhyempi opetusaika kuin useassa muussa maassa ja opiskelutahti on verkkaisempi kuin esim. Wageningenissä. No mistä tiedän? Siitä kun olen yo-opettaja.

Alaopeukuttajat - mikä tuossa ei pidä paikkaansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän