Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko avautua? Miksi anoppi ostaa liian isoja vaatteita lapsille

Vierailija
16.06.2020 |

Tosiaan. Meillä on 3 vuotias tyttö (menee ihan käyrien mukaan, ei ole siis mikään metriheikki) ja käyttää kokoa 98-104.

Anoppi käy usein kylässä kasseineen ja tietää kyllä lapsen koon, mutta tänäänkin oli mukana mekko jossa kissan kokoisilla kirjaimilla lukee 8 vuotta, 128CM?!!! Siis mitä, miksi. Tiedän kyllä että koot ei pidä paikkaansa aina ja mielummin aina vähän kasvuvaraa mutta hei joku raja sentään.

Mitä tuolla haetaan takaa? Anoppi penkoo ale hyllyjä ja ottaa sieltä pienimmän löytämänsä koon, "kyllä tää vielä joskus menee!!!" ? Meilläkään ei mitään lukaalia ole niin kiva kun kaapit kohta pursuaa vaatteista jotka menee sitten 5v päästä. Argh. Ja joo, olen nyssykkä enkä oo vielä avautunut anopille, pitää kyllä jo ottaa puheeksi.

Kiitos .

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä anopilla on ongelmia muistin ja/tai näön kanssa? Minkä ikäinen anoppi on kyseessä?

Vierailija
82/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi osti kokoa 116 käyttävälle lapselle paidan, joka oli kokoa 152. Kyllä sitä vähän ihmeteltiin. Säästettiin, oli sopiva n. viiden vuoden päästä. Lapsi ei vaan niin isona suostunut enää sellaista paitaa käyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuota täältä kyselet?  Mikset kysy siltä anopilta?

Joo arvaan.  Anoppi ei kuuntele.  Hän on kuuro.  Hänelle ei voi puhua eikä kirjoittaa, koska hän ei osaa lukea eikä ymmärrä mitään.  

Mikä ihme siinä on, että minä pystyisin aivan helposti lopettamaan tuollaisen ostelemisen.  Anopillani on ihan normaali järki päässä ja hän uskoisi kyllä, jos minä sanoisin, että nyt tästä lähtien älä tuo enää mitään vaatetta.  Ei takuulla toisi.

Minä esittäisin, että aina kun haluat tuoda jotain lapselle, tuo kirja.  Minua ei häiritsisi kirjojen paljous, niitä saisi olla vaikka kuinka paljon.  Olisin äärettömän ilahtunut jokaisesta kirjasta.  Myös piirustuspaperia saisi olla runsaasti.  

Lapseni ovat jo isoja.  Heistä kasvoi lukijoita.  Kiitos kaikille lahjojen ostajille, jotka älysivät tuoda kirjoja.  

Vierailija
84/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli kolmevuotiaana alle 90 senttiä, mutta kyllä 128 kävi jo eskarissa.

Ylipäätään oli kiva että vaatteita oli varastossa hyvissä ajoin.

No eskari- ikäinen ei kyllä välttämättä sitten halua pitää jotain 3-vuotiaalle ostettua nalletunikaa.

Sain esim. jostain kerran 100 cm potkuhousut. Jäi kyllä käyttämättä, vika koko potkareissa oli varmaan 85 cm.

Meillä lapsilla 128 cm on ollut ekaluokkalaisen koko ja kouluun mennessä koko vaaterepertuaari muuttui aika täysin. Olin esim. ostanut tytölleni hameita kevään alesta- eskarissa oli aina hame. Ekaluokalla ei enää tullut kuuloonkaan käyttää hametta ja pitämättä jäi.

Vierailija
85/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kiitollinen.

Päiväkodeissa näkee aika paljon lapsilla liian PIENIÄ vaatteita. Lapsella pitää olla vaatteet joissa voi tehdä mitä vain kuperkeikasta kärrynpyörään. Lapsen pitäisi ITSE saada ne päälle ja pois.

Monesti näkee "miniaikuisia" ja vanhemmat ei tajua, että lasten vaatteiden pitäisi oikeasti olla tyyliin lökärit.

Ja päivähoidossa tämä ikävä kyllä on yleistä että 5-vuotiasta joudutaan auttamaan, koska vaatteet ovat liian pieniä, että esim. paidan saa pois päältä tai niin kireitä, että kontatessa puolitakapuolta vilkkuu. Ja ulkovaatteissa tämä on vielä yleisempää. Esim. kuravaatteissa vanhemmat ei tajua, että niiden on oltava niin isot, että menevät talvella haalarin päälle ja silti pitäisi pystyä leikkimään, eikä olla tiukka ku makkarankuori.

Vierailija
86/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä homma. Seuraavaksi tuon kokoa 62 niin ei tarvitse valittaa, että on liian iso. 

Terveisin anoppisi

Tärkeintä, että ei missään nimessä ole sopiva koko. Eikös niin, anoppi?

Vierailija
87/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuota täältä kyselet?  Mikset kysy siltä anopilta?

Joo arvaan.  Anoppi ei kuuntele.  Hän on kuuro.  Hänelle ei voi puhua eikä kirjoittaa, koska hän ei osaa lukea eikä ymmärrä mitään.  

Mikä ihme siinä on, että minä pystyisin aivan helposti lopettamaan tuollaisen ostelemisen.  Anopillani on ihan normaali järki päässä ja hän uskoisi kyllä, jos minä sanoisin, että nyt tästä lähtien älä tuo enää mitään vaatetta.  Ei takuulla toisi.

Minä esittäisin, että aina kun haluat tuoda jotain lapselle, tuo kirja.  Minua ei häiritsisi kirjojen paljous, niitä saisi olla vaikka kuinka paljon.  Olisin äärettömän ilahtunut jokaisesta kirjasta.  Myös piirustuspaperia saisi olla runsaasti.  

Lapseni ovat jo isoja.  Heistä kasvoi lukijoita.  Kiitos kaikille lahjojen ostajille, jotka älysivät tuoda kirjoja.  

Niin. Kaikki ei kuuntele.

Mun äitini ja siskoni esimerkiksi. He voi kyllä kuunnella toisiaan mutta eivät vahingossakaan minua.

He suorastaan suuttuu jos kehtaan edes väittää, että tuntisin omat lapseni paremmin kuin he.

Yhtä ainutta lahjaa ei ole tuotu ”minun mielikseni”.

Vierailija
88/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinen.

Päiväkodeissa näkee aika paljon lapsilla liian PIENIÄ vaatteita. Lapsella pitää olla vaatteet joissa voi tehdä mitä vain kuperkeikasta kärrynpyörään. Lapsen pitäisi ITSE saada ne päälle ja pois.

Monesti näkee "miniaikuisia" ja vanhemmat ei tajua, että lasten vaatteiden pitäisi oikeasti olla tyyliin lökärit.

Ja päivähoidossa tämä ikävä kyllä on yleistä että 5-vuotiasta joudutaan auttamaan, koska vaatteet ovat liian pieniä, että esim. paidan saa pois päältä tai niin kireitä, että kontatessa puolitakapuolta vilkkuu. Ja ulkovaatteissa tämä on vielä yleisempää. Esim. kuravaatteissa vanhemmat ei tajua, että niiden on oltava niin isot, että menevät talvella haalarin päälle ja silti pitäisi pystyä leikkimään, eikä olla tiukka ku makkarankuori.

Niin, ja muuta vaihtoehtoa 3 vuotiaalle ei ole kuin 86 gugguun t-paita tai 128cm ylisuuri hymiöpaita? Miten ois vaikka 104cm tai vaikka 110 jos niin kauhistuttaa että jää pieneksi. :D

Vierailija
89/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli kolmevuotiaana alle 90 senttiä, mutta kyllä 128 kävi jo eskarissa.

Ylipäätään oli kiva että vaatteita oli varastossa hyvissä ajoin.

Mun lapsi käytti kokoa 128 kolmosluokalla. Olis ollut aivan turhaa hillota kaapissa senkokoisia vaatteita 3-vuotiaasta asti. (Itse käytän lasten kokoa 158, että sillä tavalla ”eivät pidä paikkaansa...”)

Ja oli kolmevuotiaana kokoa 104?

Kyllä, paidat 98 ja housut 104. Pikkulapsi-iän jälkeen kasvu vähän hidastuu ja sitten tulee taas kasvupyrähdys myöhemmin.

Vierailija
90/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä on nuo kommentit että menis parin vuoden päästä 128 cm :D ei todellakaan, menee aika monta vuotta enemmän. Oma tyttö nyt 10 v, menee 4.luokalle syksyllä ja käyttää kokoa 134 cm. Osa 128 cm menee vieläkin. Luuletteko taukit että lapsi kasvaa 3-vuotiaasta ylöspäin yhtä nopeasti kuin joku pikkuvauva??

Meillä taas 10 v tyttö on 143 cm pitkä, ja on luokallaan keskipituinen tai vähän sen alle. Eli tyttäresi on ilmeisesti aika lyhyt ikäisekseen. Mutta lapsethan ovat niin eri pituisia.

Minkä ihmeen pituisia lapset nykyään on? Siis 143cm on alle keskipituuden?

Kysyy se 158-kokoa käyttävä aikuinen, pituudeltaan 155cm..

Vierailija
91/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitettujen vaatteiden koko on yksi asia, tyyli toinen. Meillä on 14 v tyttö, joka nykyisin pukeutuu ainoastaan mustaan, valkoiseen ja harmaan sävyihin. On tarkka vaatteistaan ja tyylistään. Mummolta tulee samaa tyyliä lahjaksi kuin 10 vuotta sitten: Pinkkiä prinsessatyyliä, sieviä mekkoja ja muuta vastaavaa.

Aina kauniisti kiitetään ja laitetaan saman tien eteenpäin uffalle.

Mummot on mummoja. Meidän mummo ei hoksaa, että prinsessavaihe on mennyt ohi.

Vierailija
92/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä on nuo kommentit että menis parin vuoden päästä 128 cm :D ei todellakaan, menee aika monta vuotta enemmän. Oma tyttö nyt 10 v, menee 4.luokalle syksyllä ja käyttää kokoa 134 cm. Osa 128 cm menee vieläkin. Luuletteko taukit että lapsi kasvaa 3-vuotiaasta ylöspäin yhtä nopeasti kuin joku pikkuvauva??

Meillä taas 10 v tyttö on 143 cm pitkä, ja on luokallaan keskipituinen tai vähän sen alle. Eli tyttäresi on ilmeisesti aika lyhyt ikäisekseen. Mutta lapsethan ovat niin eri pituisia.

En tiedä nykyajasta, mutta olin 10-vuotiaana tuon 155cm ja 15-vuotiaana 175cm kuten nykyäänkin. Pitkä mutta en mitenkään erityisen pitkä edes omana aikanani. Syntymävuosi 1977.

Vierailija
93/126 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minulla ei ole lapsia, mutta jos kummityttöni kooksi sanotaan vaikkapa 98, niin sitten ostan hänelle 98 tai jos sitä ei ole, niin soitan hänen äidille ja kysyn onko ok ostaa kokoa 104. En kyllä ostaisi kokoa 128, ja pidän kyllä rehellisesti sanottuna vähän yksinkertaisena näin tekeviä ihmisiä.

Eihän siinä vain ole mitään järkeä. Sinulta pyydetään tiettyä kokoa, mutta ostat toista. Sellainen on vain tyhmää suoraan sanottuna. Ja sitten vanhempien odotetaan säästävän näitä kaapissa pari vuotta, ja ainakin AP sanoi että anoppinsa toimii aina näin, eli varmaan sitä säilytettävää sitten kertyy.

Onhan tuo nyt idioottimaista. Kun voisi vaan ostaa sitä toivottua kokoa. Mitään vaivaa siitä ei kyllä aiheudu ostajalle, että ostaa oikeaa kokoa.

Vierailija
94/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitettujen vaatteiden koko on yksi asia, tyyli toinen. Meillä on 14 v tyttö, joka nykyisin pukeutuu ainoastaan mustaan, valkoiseen ja harmaan sävyihin. On tarkka vaatteistaan ja tyylistään. Mummolta tulee samaa tyyliä lahjaksi kuin 10 vuotta sitten: Pinkkiä prinsessatyyliä, sieviä mekkoja ja muuta vastaavaa.

Aina kauniisti kiitetään ja laitetaan saman tien eteenpäin uffalle.

Mummot on mummoja. Meidän mummo ei hoksaa, että prinsessavaihe on mennyt ohi.

Eli käytännössä mummo ostaa niitä mekkojen oston halusta, eikä edes ole tarkoituksena ilahduttaa sitä tyttöä, vaan itseään.

Vierailija
95/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nykyajasta, mutta olin 10-vuotiaana tuon 155cm ja 15-vuotiaana 175cm kuten nykyäänkin. Pitkä mutta en mitenkään erityisen pitkä edes omana aikanani. Syntymävuosi 1977.

No lapsethan kasvaa tosi eri tahtiin. Omani oli 159cm 12-vuotiaana, mutta nyt 15-vuotiaana 178 cm. Moni kun on 12-vuotiaana jo melkein aikuispituudessaan, esim yksi tytön ala-asteen luokkakaveri oli reilusti pidempi meidän tyttöä viidennellä, nyt pituuseroa on 20 cm toiseen suuntaan.

Mutta tämä nyt meni ohi varsinaisen aiheen, ja olen edelleen sitä mieltä, että 98/104-kokoista käyttävä 3-vuotias saattaa käyttää kokoa 128 vasta 6-vuotiaana.

Vierailija
96/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo paljon liian iso ole.

Me saadaan aina juuri ja juuri päälle mahtuvia ja koskaan ei edes tiedä mitä tulee eli ei voi edes olla itse sitren ostamatta samaa.

Ei paljon liian iso? Kolme vuotta jos odottaa, niin ehkä sitten saattaa tuo koko mahtua keskikäyrillä kasvavalle.

Jos nyt käyttää kokoa 104, tuo 128 on sopiva viimeistään kahden vuoden päästä ja jos on mekko, voi käyttää jo aiemmin.

Mun 6 v käyttää 122 cm, 10 v 134 cm.

Ap:n lapsi on nyt 3 v.

Riippuu todella paljon lapsesta miten kasvaa.

Esikoinen käytti 3v 98/104 6v 110/116 ja nyt 10v 122/128

Ja toinen taas oli ihan mini kirppu 3v olessaan. Käytti 86/92 vaatetta. 6v hujahti 122-134 kokoina ja nyt 8v käyttää jo 140.

Itse ostan yleensä tarkoituksella kokoa isompaa ja pyydetään lahjaksikin kokoa isompaa mitä käyttää. Ihan vain, jotta menee pidempään. Tunikat käytetään ensin mekkoina ja myöhemmin menee sitten tunikoina.

Mutta jos ap häiriintyy liian isoista vaatteista, niin kannattenee ottaa asia esille anopin kanssa tai sitten myydä ne vaatteet pois?

Vierailija
97/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, anoppi, ostan kaikenlaisia ihania lastenvaatteita, koska tulee sellainen olo, että tästä se lapsenlapsi tykkäisi. On MiniRodinia, Metsolaa, Vimmaa, Gugguuta, röyhelöä ja pitsiä, retrovärejä, haalareita ja mekkoja.

Sitten kotona ihastelen niitä, joskus otan jopa kuvan ja laitan tyttärelle, että eikös olisi kummitytöllesi Idalle (lapsenlapsi) ihana.

Sitten pakkaan ne vaatteet siististi ja vien Pelastusarmeijaan.

Minä olen saanut ostaa ja kokea, että tämä on lapsenlapselle ihana. Pelastusarmeija on saanut lahjoituksen. Miniä ei ole saanut nurkkiinsa vääränlaisia vaatteita. Kaikki voittavat!

Miksi alapeukut? Tuossahan kaikki on täydellistä eli anoppi saa kuvitella, miten lapsenlapsi ilahtuu, ja isoäiti voi ostaa mielestään sen maailman ihanimman asun . Sen voi itse laittaa suoraa kierrätykseen ilman, että miniä joutuu kokemaan taas yhden turhan vaatteen aiheuttamat ongelmat. Välit säilyvät hyvinä, kun anoppi ei kanna selkä vääränä turhaa tavaraa lapsensa perheeseen ja joku kirppiskävijä ilahtuu, kun löytää rekistä käyttämättömän Gugguun juhlamekon alle puolen hinnan.

Vierailija
98/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, anoppi, ostan kaikenlaisia ihania lastenvaatteita, koska tulee sellainen olo, että tästä se lapsenlapsi tykkäisi. On MiniRodinia, Metsolaa, Vimmaa, Gugguuta, röyhelöä ja pitsiä, retrovärejä, haalareita ja mekkoja.

Sitten kotona ihastelen niitä, joskus otan jopa kuvan ja laitan tyttärelle, että eikös olisi kummitytöllesi Idalle (lapsenlapsi) ihana.

Minä olen saanut ostaa ja kokea, että tämä on lapsenlapselle ihana. Pelastusarmeija on saanut lahjoituksen. Miniä ei ole saanut nurkkiinsa vääränlaisia vaatteita. Kaikki voittavat!

Miksi alapeukut? Tuossahan kaikki on täydellistä eli anoppi saa kuvitella, miten lapsenlapsi ilahtuu, ja isoäiti voi ostaa mielestään sen maailman ihanimman asun . Sen voi itse laittaa suoraa kierrätykseen ilman, että miniä joutuu kokemaan taas yhden turhan vaatteen aiheuttamat ongelmat. Välit säilyvät hyvinä, kun anoppi ei kanna selkä vääränä turhaa tavaraa lapsensa perheeseen ja joku kirppiskävijä ilahtuu, kun löytää rekistä käyttämättömän Gugguun juhlamekon alle puolen hinnan.

Sinä kirjoitat tämän saman näpäyttelyfantasiasi jokaikiseen mummoketjuun. Siksi varmaan alapeukut.

Vierailija
99/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat vanhemmat harrastaa mulle tätä. Äidin mielestä aikuinen nainen tarvitsee edelleen kasvunvaraa, minä olen M kokoa, äiti raahaa kokoa L tai XL. Isä huolehtii sitten siitä tyylistä, markkinoilta tai jostain messuilta tuomisiksi tuo T paitoja, joissa kuvana hevonen tai söpö koiranpentu. En pidä hevosista, ne kuului lapsuuteen, mutta nykyään en harrasta niitä yhtään, en edes vaatteissa. En pidä myöskään koiranpentujen kuvista paidoissa, varsinkaan kultaisten noutajien. Harrastan koirista vain yhtä rotua, muihin suhtaudun välinpitämättömästi. Vähän sama kuin antaisi Ferrari harrastajalle

Opel -krääsää.

Lapsetkin saavat tästä usein osansa, liian suuria vaatteita ja printit ei oikein natsaa ikätasoon. Mutta minkäs teet, kun ei nää vanhukset kuuntele. Surettaa vaan, kun maapallo hukkuu muutenkin turhaan lumppuun.

Vierailija
100/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kirjoitat tämän saman näpäyttelyfantasiasi jokaikiseen mummoketjuun. Siksi varmaan alapeukut.

Näpäyttelyn? Eihän se miniä edes tiedä, että anoppi on ostanut lastenvaatteita, joten missä on näpäyttely? Sinun omassa päässäsi, koska sinusta kaikki aikuiset ovat kamalia ja anopit eritoten? Mieti, mitä kaikkea nytkin tapahtuu tietämättäsi etkä pääse loukkaantumaan, kun kukaan ei kerro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan