Saanko avautua? Miksi anoppi ostaa liian isoja vaatteita lapsille
Tosiaan. Meillä on 3 vuotias tyttö (menee ihan käyrien mukaan, ei ole siis mikään metriheikki) ja käyttää kokoa 98-104.
Anoppi käy usein kylässä kasseineen ja tietää kyllä lapsen koon, mutta tänäänkin oli mukana mekko jossa kissan kokoisilla kirjaimilla lukee 8 vuotta, 128CM?!!! Siis mitä, miksi. Tiedän kyllä että koot ei pidä paikkaansa aina ja mielummin aina vähän kasvuvaraa mutta hei joku raja sentään.
Mitä tuolla haetaan takaa? Anoppi penkoo ale hyllyjä ja ottaa sieltä pienimmän löytämänsä koon, "kyllä tää vielä joskus menee!!!" ? Meilläkään ei mitään lukaalia ole niin kiva kun kaapit kohta pursuaa vaatteista jotka menee sitten 5v päästä. Argh. Ja joo, olen nyssykkä enkä oo vielä avautunut anopille, pitää kyllä jo ottaa puheeksi.
Kiitos .
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oli kolmevuotiaana alle 90 senttiä, mutta kyllä 128 kävi jo eskarissa.
Ylipäätään oli kiva että vaatteita oli varastossa hyvissä ajoin.
Mun lapsi käytti kokoa 128 kolmosluokalla. Olis ollut aivan turhaa hillota kaapissa senkokoisia vaatteita 3-vuotiaasta asti. (Itse käytän lasten kokoa 158, että sillä tavalla ”eivät pidä paikkaansa...”)
Mä sain anopilta lapselle talvikengät. Käytetyt, kolme numeroa liian isot kumpparit. Vähän ihmettelin, että talvikengätkö nämä. Anoppi käski laittaa ekana talvena kahdet villasukat, toisena talvena ovatkin jo sopivat yhden villasukan kanssa. Moitti minua, kun kyseenalaistin tämän ratkaisun ja jäin kaipaamaan oikeita talvikenkiä.
Tyttärensä lapsille osti seuraavalla viikolla 300 euron arvosta talvivaatetta.
Antakaas anoppien olla rauhassa !!! Aina jostain syytetään. Tehkää anopin kanssa yhdessä lasten mittaus aina pari kertaa vuodessa, niin menee hienotunteisesti perille lasten koot. Hyvää vain tarkoittaa, ja ottaa huomion kasvuvaran. Voit tietty sanoa, että ostatte ihan itsen lasten vaatteet jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain anopilta lapselle talvikengät. Käytetyt, kolme numeroa liian isot kumpparit. Vähän ihmettelin, että talvikengätkö nämä. Anoppi käski laittaa ekana talvena kahdet villasukat, toisena talvena ovatkin jo sopivat yhden villasukan kanssa. Moitti minua, kun kyseenalaistin tämän ratkaisun ja jäin kaipaamaan oikeita talvikenkiä.
Pikkaisen vielä voisit korostaa tuota omaa katkeraa kateellisuuttasi. Ei ihan vielä tullut selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vie muutaman minuutin ottaa kuvat epäsopivasta vaatteesta ja tehdä fb-kirppikseen ilmoitus.
Kertoa jo valmiiksi tarvittavat tiedot; ei mittauksia, ei varauksia eikä hintatarjouksia.
Vain nouto tänään tai huomenna, käteismaksu.Helppoa ja nopeaa. Näin olen toiminut, jos vaatetta ei saa jostain syystä kaupassa vaihdettua.
Ja anoppi ei yleensä ole syyllinen näihin, vaan lapsettomat sukulaiset. Mutta ei haittaa, käteinen kelpaa aina.
Mummeli voi ihan keskenään laittaa ostoksensa myyntiin, mulla ei riitä aika ja energia tuollaiseen. Mulla on parempiakin tapoja viettää vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oli kolmevuotiaana alle 90 senttiä, mutta kyllä 128 kävi jo eskarissa.
Ylipäätään oli kiva että vaatteita oli varastossa hyvissä ajoin.
Mun lapsi käytti kokoa 128 kolmosluokalla. Olis ollut aivan turhaa hillota kaapissa senkokoisia vaatteita 3-vuotiaasta asti. (Itse käytän lasten kokoa 158, että sillä tavalla ”eivät pidä paikkaansa...”)
Ja oli kolmevuotiaana kokoa 104?
Vierailija kirjoitti:
Selvä homma. Seuraavaksi tuon kokoa 62 niin ei tarvitse valittaa, että on liian iso.
Terveisin anoppisi
Pakko olla kusipää. Muutenhan voisi olla ihan asialliset välit miniään. Sehän ei anopille sovi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen vielä voisit korostaa tuota omaa katkeraa kateellisuuttasi. Ei ihan vielä tullut selväksi.
En ole katkera enkä kateellinen mistään tällaiselle ihmiselle. Olen huvittunut.
Olis ihan parasta, että jokainen ostaa itse lastensa vaatteet ja tykötarpeet.... Tai pyytäkää rahana, niin voitte ostaa sidukkaa ja röökiä itsellenne....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole katkera enkä kateellinen mistään tällaiselle ihmiselle. Olen huvittunut.
Uskottele itsellesi mitä lystään, mutta katkeraa ja kateellista tuo sinun kirjoittelusi oli. Jos olisit huvittunut, sinulla ei olisi tarvetta tehdä tuollaista vertailua (joka tuskin edes on koko totuus)
Vierailija kirjoitti:
Ihanan tasapuolista. Anoppi ei enää saa tuoda meille mitään, mutta aikana, jolloin asiat oli toisin, osti ainoastaan esikoiselle, saa pienempi sit periä pieneksi jääneet. Eihän se nuorempi mitään uutta koskaan tarvitse.
Ja tosiaan meille tuotiin mieheni ja hänen veljensä käytössä olleet nahkasaapikkaat. Olivat jostain 70-luvun alusta ja aika kurjassa kunnossa olivat. Suuttui, kun näki mut ulkoilemassa lapsen kanssa, ja lapsella oli perintökalleuksien sijasta kuomat jalassa.
Eniten on ärsyttänyt vaatteet, jotka on just sopivia (meillähän sen hetken vaatteet jo on ja just sopivien käyttöikä ja -kerrat jäävät vähäisiksi).
Mun äiti oli samanlainen: pitää olla kasvun varaa. Kerran lähetti mun tytölle kutomansa sukat. Tyttö oli silloin 4v. Soitti perään ja kysyi, ettei ne vaan olleet liian pienet. Ei olleet. Jos olisivat olleet muutaman sentin pidemmät, olisivat mahtuneet mulle (eikä mulla edes ole pieni jalka).
Sehän on parempi, että on vähän isompi kuin liian pieni.
Itse olen sokea oman lapseni vaatekoolle ja ostan aina liian pieniä. Jo vauvana ostin liian pieniä vaippoja ja yhä teinille ostan liian pieniä vaatteita. Hän on minulle vielä ihan pilkuinen lapsi ja se vääristää hahmotuskykuäni näköjään, en näe realistiseti, miten paljon kasvaa.
Ehkä ap ei myöskään huomaa, että isompikin koko menisi jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 6 v käyttää 122 cm, 10 v 134 cm.
Ap:n lapsi on nyt 3 v.
Mun 6 v. syksyllä eskariin menevä käyttää 134 cm. Kas lapset on erilaisia.
No niinhän ne on, mutta sun lapsesi on selvästi keskivertoa pitempi. :)
Mitä ihmettä on nuo kommentit että menis parin vuoden päästä 128 cm :D ei todellakaan, menee aika monta vuotta enemmän. Oma tyttö nyt 10 v, menee 4.luokalle syksyllä ja käyttää kokoa 134 cm. Osa 128 cm menee vieläkin. Luuletteko taukit että lapsi kasvaa 3-vuotiaasta ylöspäin yhtä nopeasti kuin joku pikkuvauva??
Aikanaan minullekkin ostettiin isoja vaatteita.Se on se kasvunvara.
Mulla taas miniä pyysi tuomaan matkoilta tuliaisiksi lapsille merkkituotteita, kun ne ovat Suomessa niin kalliita (olivat tosin vain n. 20 e halvempia matkustusmaassa). Ostin sitten tarkalleen ilmoittamansa koot. No nehän olivat heti vähän nafteja ja menivät päälle kuukauden-pari. Miniä sitten antoi ne iloisesti eteenpäin kaverinsa lapsille, koska olivat jo tulleet liian pieniksi. Kyllä otti päähän! Olin ostanut ainakin omiin rahavaroihini nähden kalliit vetimet (yli 100 e/kpl) ja ne menivät sitten saman tein miniän kaverin lapsille! Helppohan se oli lahjoittaa eteenpäin, kun ei ollut tarvinnut itse maksaa. Sen siitä opin, etten enää koskaan osta mitään kallista ulkomailta, vaikka kuinka mangutaan.
Tässä vain yksi kertomus siitä, miksi kannattaa ostaa mieluummin liian isoja kuin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on nuo kommentit että menis parin vuoden päästä 128 cm :D ei todellakaan, menee aika monta vuotta enemmän. Oma tyttö nyt 10 v, menee 4.luokalle syksyllä ja käyttää kokoa 134 cm. Osa 128 cm menee vieläkin. Luuletteko taukit että lapsi kasvaa 3-vuotiaasta ylöspäin yhtä nopeasti kuin joku pikkuvauva??
Meillä taas 10 v tyttö on 143 cm pitkä, ja on luokallaan keskipituinen tai vähän sen alle. Eli tyttäresi on ilmeisesti aika lyhyt ikäisekseen. Mutta lapsethan ovat niin eri pituisia.
Ja mitähän sinä mahdatkaan juuri tehdä..... Ettei vaan olisi ihan sitä samaa tooooooooodella järkevää vänkäämistä....