Saanko avautua? Miksi anoppi ostaa liian isoja vaatteita lapsille
Tosiaan. Meillä on 3 vuotias tyttö (menee ihan käyrien mukaan, ei ole siis mikään metriheikki) ja käyttää kokoa 98-104.
Anoppi käy usein kylässä kasseineen ja tietää kyllä lapsen koon, mutta tänäänkin oli mukana mekko jossa kissan kokoisilla kirjaimilla lukee 8 vuotta, 128CM?!!! Siis mitä, miksi. Tiedän kyllä että koot ei pidä paikkaansa aina ja mielummin aina vähän kasvuvaraa mutta hei joku raja sentään.
Mitä tuolla haetaan takaa? Anoppi penkoo ale hyllyjä ja ottaa sieltä pienimmän löytämänsä koon, "kyllä tää vielä joskus menee!!!" ? Meilläkään ei mitään lukaalia ole niin kiva kun kaapit kohta pursuaa vaatteista jotka menee sitten 5v päästä. Argh. Ja joo, olen nyssykkä enkä oo vielä avautunut anopille, pitää kyllä jo ottaa puheeksi.
Kiitos .
Kommentit (126)
Sano, että pitää kotonaan ja tuo sitten viiden vuoden päästä, kun ovat sopivia. Kerrot, että tilaa ei ole ylimääräisille vaatteille. Ymmärtää kyllä puhetta.
Tuo on sopiva viimeistään kahden vuoden päästä ellei paljon aiemminkin, koska kokonumero ei kerro kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo paljon liian iso ole.
Me saadaan aina juuri ja juuri päälle mahtuvia ja koskaan ei edes tiedä mitä tulee eli ei voi edes olla itse sitren ostamatta samaa.
Ei paljon liian iso? Kolme vuotta jos odottaa, niin ehkä sitten saattaa tuo koko mahtua keskikäyrillä kasvavalle.
Mitä metriheikki tarkoittaa mielestäsi?
No, enemmän se harmittaa jos vaate on liian pieni, varsinkin jos lapsi on ehtinyt jo sen uuden spiderman paidan nähdä, ja päälle puettaessa se on aivan liian lyhyt.....
Sun ipanat kasvaa, ei kutistu. Vaatteet taas saattavat pesussa kutistua, joten anoppisi pelaa varman päälle. Voittokerroin : Fify-sixty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saadaan aina juuri ja juuri päälle mahtuvia ja koskaan ei edes tiedä mitä tulee eli ei voi edes olla itse sitren ostamatta samaa.
Ei paljon liian iso? Kolme vuotta jos odottaa, niin ehkä sitten saattaa tuo koko mahtua keskikäyrillä kasvavalle.
Jos nyt käyttää kokoa 104, tuo 128 on sopiva viimeistään kahden vuoden päästä ja jos on mekko, voi käyttää jo aiemmin.
Hän ennakoi lihavuuden periytyvän.
No yksi mahdollisuus on se, että hänellä ei ole paljon rahaa, ja siksi ostaa vaikka viisi kokoa liian ison jos halvalla saa. Tässä tapauksessa ottaisin ihan kauniisti puheeksi, että voisi ostaa harvemmin tuliaisia, mutta niin että tyttö itse toivoo jonkin vaatteen tietyllä koolla.
Ja sitten on tietysti näitäkin, jotka ostavat vängällä väärän koon, koska haluaa ja kuvittelee olevansa parempi asiantuntija oikeasta koosta. Tälkaisessa tilanteessa ottaisin asian puheeksi ihan heti kuin ojentaa lahjan: "Ihana paita, mutta miksi et ostanut Liisan kokoa? Tämä on niin iso, että on parempi että annat sen jollekin joka on lähempänä tätä kokoa." Siitä pikkuhiljaa oppii, kun joutuu ottamaan vaatteen takaisin.
Minä en todellakaan säilyttäisi 128 koon vaatetta 98 koon lapselle, ellei ole oikeasti tosi kiva vaate ja mielellään vaikka jonkun lapsen serkun lahjoittama jota lapsi ihailee ja kokee mielihyvää kun on saanut kouluikäisen serkun vaatteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, näköjään tarkoitti juuri päinvastaista kun tarkistin. Aina oppii uutta!
Onhan tämä vaihtelua. Eilen valitettiin anopista, joka ostaa liian pieniä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, näköjään tarkoitti juuri päinvastaista kun tarkistin. Aina oppii uutta!
Minä muistan sen siitä, että keskustalainen poliitikko mainitaan usein nimellä Metri-Mauri.
Mun lapsi oli kolmevuotiaana alle 90 senttiä, mutta kyllä 128 kävi jo eskarissa.
Ylipäätään oli kiva että vaatteita oli varastossa hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt käyttää kokoa 104, tuo 128 on sopiva viimeistään kahden vuoden päästä ja jos on mekko, voi käyttää jo aiemmin.
Se lapsi käyttää kokoa 98-104. Eli osa vaatteista on 98 tai sitten on käytössä tuplakoko. Mun lapsi käytti samassa iässä saman kokoisia vaatteita ja sitten 6-vuotiaana kokoa 128. Ja itse asiassa meni kasvukäyrissä vähän keskikäyrän yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi käyttää kokoa 98-104. Eli osa vaatteista on 98 tai sitten on käytössä tuplakoko. Mun lapsi käytti samassa iässä saman kokoisia vaatteita ja sitten 6-vuotiaana kokoa 128. Ja itse asiassa meni kasvukäyrissä vähän keskikäyrän yläpuolella.
Eli mikä on ongelma? Mekko on sopiva parin vuoden päästä.
Täällä ilmeisesti monet ajattelee, että kaikilla on tilaa säilyttää jatkuvasta tulevia vaatteita aina kaksi vuotta eteenpäin? Ehkä jotain yksittäistä roolivaatetta itse säilyttäisin, mutta ei meillä ainakaan ole ylimääräistä vaatekaappia sukulaisten harhaostoksille.
Meillä 4v yläkäyrällä kasvava lapsi käyttää 116 koon vaatetta. Epäilen 128 koko on n. 6-vuotiaana sopiva. Pienelle/keskikokoiselle 7-8-vuotiaana.
Miksi ylipäätään pitää ostaa "varman päälle" tai liian pientä. Miksi ei voi ostaa sitä kokoa mitä on pyydetty? En ymmärrä tällaista ajattelua ollenkaan. Jos on sanottu, että koko 98/104 on hyvä ja kiva, niin miksi pitää ostaa kokoa 128 että varmasti mahtuu? Vai onko kyse siitä, ettei vanhemman mielipiteeseen lapsen koosta luoteta?
Palauta, niin kuin mun miniä. Palautti aina kaikki, myös syntymä- ja joululahjat. Nykyään annan rahan suoraan tilille. Miniälläkin on jo uusi anoppi ärsyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 6 v käyttää 122 cm, 10 v 134 cm.
Ap:n lapsi on nyt 3 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikä on ongelma? Mekko on sopiva parin vuoden päästä.
Ohis, mutta miksi ostaa jotain h&m rötköjä varastoon parin vuoden päähän? Ymmärrän kyllä jos on joku laadukas ja kestävä mutta tosiaan tilaahan tuommoiset vaan vie. Johan lapsen makukin on saattanut muuttua parin vuoden päästä.