Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko avautua? Miksi anoppi ostaa liian isoja vaatteita lapsille

Vierailija
16.06.2020 |

Tosiaan. Meillä on 3 vuotias tyttö (menee ihan käyrien mukaan, ei ole siis mikään metriheikki) ja käyttää kokoa 98-104.

Anoppi käy usein kylässä kasseineen ja tietää kyllä lapsen koon, mutta tänäänkin oli mukana mekko jossa kissan kokoisilla kirjaimilla lukee 8 vuotta, 128CM?!!! Siis mitä, miksi. Tiedän kyllä että koot ei pidä paikkaansa aina ja mielummin aina vähän kasvuvaraa mutta hei joku raja sentään.

Mitä tuolla haetaan takaa? Anoppi penkoo ale hyllyjä ja ottaa sieltä pienimmän löytämänsä koon, "kyllä tää vielä joskus menee!!!" ? Meilläkään ei mitään lukaalia ole niin kiva kun kaapit kohta pursuaa vaatteista jotka menee sitten 5v päästä. Argh. Ja joo, olen nyssykkä enkä oo vielä avautunut anopille, pitää kyllä jo ottaa puheeksi.

Kiitos .

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, anoppi, ostan kaikenlaisia ihania lastenvaatteita, koska tulee sellainen olo, että tästä se lapsenlapsi tykkäisi. On MiniRodinia, Metsolaa, Vimmaa, Gugguuta, röyhelöä ja pitsiä, retrovärejä, haalareita ja mekkoja.

Sitten kotona ihastelen niitä, joskus otan jopa kuvan ja laitan tyttärelle, että eikös olisi kummitytöllesi Idalle (lapsenlapsi) ihana.

Sitten pakkaan ne vaatteet siististi ja vien Pelastusarmeijaan.

Minä olen saanut ostaa ja kokea, että tämä on lapsenlapselle ihana. Pelastusarmeija on saanut lahjoituksen. Miniä ei ole saanut nurkkiinsa vääränlaisia vaatteita. Kaikki voittavat!

Miksi alapeukut? Tuossahan kaikki on täydellistä eli anoppi saa kuvitella, miten lapsenlapsi ilahtuu, ja isoäiti voi ostaa mielestään sen maailman ihanimman asun . Sen voi itse laittaa suoraa kierrätykseen ilman, että miniä joutuu kokemaan taas yhden turhan vaatteen aiheuttamat ongelmat. Välit säilyvät hyvinä, kun anoppi ei kanna selkä vääränä turhaa tavaraa lapsensa perheeseen ja joku kirppiskävijä ilahtuu, kun löytää rekistä käyttämättömän Gugguun juhlamekon alle puolen hinnan.

Sinä kirjoitat tämän saman näpäyttelyfantasiasi jokaikiseen mummoketjuun. Siksi varmaan alapeukut.

Ai loukkaantujaminiä on saapunut paikalle. Onko sun anoppi taas ostanut tyttärensä lapsille jotain kivaa ja antanut salaa pojalleen rahaa, että tämä ostaa jotain itselleen eikä kerro sinulle, mistä on rahat saanut.

Vierailija
102/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, anoppi, ostan kaikenlaisia ihania lastenvaatteita, koska tulee sellainen olo, että tästä se lapsenlapsi tykkäisi. On MiniRodinia, Metsolaa, Vimmaa, Gugguuta, röyhelöä ja pitsiä, retrovärejä, haalareita ja mekkoja.

Sitten kotona ihastelen niitä, joskus otan jopa kuvan ja laitan tyttärelle, että eikös olisi kummitytöllesi Idalle (lapsenlapsi) ihana.

Sitten pakkaan ne vaatteet siististi ja vien Pelastusarmeijaan.

Minä olen saanut ostaa ja kokea, että tämä on lapsenlapselle ihana. Pelastusarmeija on saanut lahjoituksen. Miniä ei ole saanut nurkkiinsa vääränlaisia vaatteita. Kaikki voittavat!

Miksi alapeukut? Tuossahan kaikki on täydellistä eli anoppi saa kuvitella, miten lapsenlapsi ilahtuu, ja isoäiti voi ostaa mielestään sen maailman ihanimman asun . Sen voi itse laittaa suoraa kierrätykseen ilman, että miniä joutuu kokemaan taas yhden turhan vaatteen aiheuttamat ongelmat. Välit säilyvät hyvinä, kun anoppi ei kanna selkä vääränä turhaa tavaraa lapsensa perheeseen ja joku kirppiskävijä ilahtuu, kun löytää rekistä käyttämättömän Gugguun juhlamekon alle puolen hinnan.

Sinä kirjoitat tämän saman näpäyttelyfantasiasi jokaikiseen mummoketjuun. Siksi varmaan alapeukut.

Ai loukkaantujaminiä on saapunut paikalle. Onko sun anoppi taas ostanut tyttärensä lapsille jotain kivaa ja antanut salaa pojalleen rahaa, että tämä ostaa jotain itselleen eikä kerro sinulle, mistä on rahat saanut.

Anoppini kuoli 2005 joten ohi meni.

Sinä todellakin keksit näitä ihmetarinoita joka ketjuun. Sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anopin sisko osti vauvalle 120 koon t-paidan. Mun mielestä se oli vain herttaista. Toki jos anoppi olis ton tehnyt niin #¤%&/*#%¤!!!!

Vierailija
104/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä on nuo kommentit että menis parin vuoden päästä 128 cm :D ei todellakaan, menee aika monta vuotta enemmän. Oma tyttö nyt 10 v, menee 4.luokalle syksyllä ja käyttää kokoa 134 cm. Osa 128 cm menee vieläkin. Luuletteko taukit että lapsi kasvaa 3-vuotiaasta ylöspäin yhtä nopeasti kuin joku pikkuvauva??

Meillä taas 10 v tyttö on 143 cm pitkä, ja on luokallaan keskipituinen tai vähän sen alle. Eli tyttäresi on ilmeisesti aika lyhyt ikäisekseen. Mutta lapsethan ovat niin eri pituisia.

Juu on ehkä kai lyhyt ikäisekseen, mutta luokkatovereista ainakin viisi on samanpituisia/lyhyempiä. Muutamia yli 140 senttisiä on, mutta keskipituus tytön luokalla on varmaan joku 137 cm, veikkaisin.

Täällä savossa muuten ihmiset on vähän lyhyempiä kuin muualla. Olen sen pannut merkille. :D - tuo kenelle vastasit

Vierailija
105/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitettujen vaatteiden koko on yksi asia, tyyli toinen. Meillä on 14 v tyttö, joka nykyisin pukeutuu ainoastaan mustaan, valkoiseen ja harmaan sävyihin. On tarkka vaatteistaan ja tyylistään. Mummolta tulee samaa tyyliä lahjaksi kuin 10 vuotta sitten: Pinkkiä prinsessatyyliä, sieviä mekkoja ja muuta vastaavaa.

Aina kauniisti kiitetään ja laitetaan saman tien eteenpäin uffalle.

Mummot on mummoja. Meidän mummo ei hoksaa, että prinsessavaihe on mennyt ohi.

Eli käytännössä mummo ostaa niitä mekkojen oston halusta, eikä edes ole tarkoituksena ilahduttaa sitä tyttöä, vaan itseään.

Tämäkin on käynyt mielessä. Anopissa muutenkin on vähän hamstraajan vikaa kun asuntoaan katsoo, niin pääasia taitaakin olla että saa vaan jotain ostettua ja raahattua, ei koolla tai laadulla niin väliä. Plus luulen, että anoppi paikkaa "mummouttaan" tuolla ostetulla, muuten kun ei ole lasten elämässä juuri läsnä kun käymällä sen kerran kuukaudessa tuomassa aina uuden vaatemeren.

Kyllä kannatti avautua, tuli heti uusia näkökulmia! :D

-ap.

Vierailija
106/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ilmeisesti monet ajattelee, että kaikilla on tilaa säilyttää jatkuvasta tulevia vaatteita aina kaksi vuotta eteenpäin? Ehkä jotain yksittäistä roolivaatetta itse säilyttäisin, mutta ei meillä ainakaan ole ylimääräistä vaatekaappia sukulaisten harhaostoksille.

Meillä 4v yläkäyrällä kasvava lapsi käyttää 116 koon vaatetta. Epäilen 128 koko on n. 6-vuotiaana sopiva. Pienelle/keskikokoiselle 7-8-vuotiaana.

Miksi ylipäätään pitää ostaa "varman päälle" tai liian pientä. Miksi ei voi ostaa sitä kokoa mitä on pyydetty? En ymmärrä tällaista ajattelua ollenkaan. Jos on sanottu, että koko 98/104 on hyvä ja kiva, niin miksi pitää ostaa kokoa 128 että varmasti mahtuu? Vai onko kyse siitä, ettei vanhemman mielipiteeseen lapsen koosta luoteta?

No miten paljon niitä oikeasti sitten tulee? En nyt pitäisi kovinkaan suurena ongelmana jos siellä kymmenkuntakin vaatetta odottelee. 

Vierailija
107/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi ostaa liian isoja kenkiä. Tietää oikean koon ja sanoo, että on mitannut lapsen jalan, mutta silti kengät ovat yleensä pari numeroa liian isoja. Käyttökelpoisia ehkä joskus parin kolmen vuoden päästä, eikä meilläkään ole mitään varsinaisia säilytystiloja tällaiselle. Lisäksi liian usein käy niin, että jos ne kengät nyt laitan vaatekomeron hyllylle laatikkoon, että katsotaan sitten kahden vuoden päästä, jos sopisivat, niin en enää parin vuoden päästä muista niitä siellä olevan. Meiltä on lähtenyt paljon ihan uutta, käyttämätöntä merkkivaatetta kiertoon tämän takia. 

Vierailija
108/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se koko ole ainoa virhe: vaatteet ovat myös väärää merkkiä, väriä ja tyyliä.

Olen tarkka lapseni pukeutumisesta. Haluan itse valita hänen vaatteensa.

-toinen miniä

Ajattele, kohta lapsi haluaa itse päättää - eikä maku todennäköisesti ole sama kuin äidillä.

Luuletko et noitten minäminäminä -äitien lapset saa koskaan päättää mistään itse? Nämä äidit kuvittelevat omistavansa lapsensa ja kohtelevat jonain barbie-nuken jatkona. Tulevaisuudessa näistä äideistä tulee minäminäminä -isoäitejä ja anoppeja, jotka tekevät just niin ku tahtovat ja valittavat minäminäminä -miniöistään...

Vierailija
109/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se koko ole ainoa virhe: vaatteet ovat myös väärää merkkiä, väriä ja tyyliä.

-toinen miniä

Ajattele, kohta lapsi haluaa itse päättää - eikä maku todennäköisesti ole sama kuin äidillä.

Luuletko et noitten minäminäminä -äitien lapset saa koskaan päättää mistään itse? Nämä äidit kuvittelevat omistavansa lapsensa ja kohtelevat jonain barbie-nuken jatkona. Tulevaisuudessa näistä äideistä tulee minäminäminä -isoäitejä ja anoppeja, jotka tekevät just niin ku tahtovat ja valittavat minäminäminä -miniöistään...

No eikö ole aika katkaista se kierre, jättää lapsenlapsi ja äitinsä rauhaan ja kasvaa aikuiaekai?

Vierailija
110/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi ostaa liian isoja kenkiä. Tietää oikean koon ja sanoo, että on mitannut lapsen jalan, mutta silti kengät ovat yleensä pari numeroa liian isoja. Käyttökelpoisia ehkä joskus parin kolmen vuoden päästä, eikä meilläkään ole mitään varsinaisia säilytystiloja tällaiselle. Lisäksi liian usein käy niin, että jos ne kengät nyt laitan vaatekomeron hyllylle laatikkoon, että katsotaan sitten kahden vuoden päästä, jos sopisivat, niin en enää parin vuoden päästä muista niitä siellä olevan. Meiltä on lähtenyt paljon ihan uutta, käyttämätöntä merkkivaatetta kiertoon tämän takia. 

Googlaapa mitä asiantuntijat sanovat lasten kenkien koosta. Lapsen jalka voi kasvaa vuodessa peräti 2-3 kokoa.

Kengissä pitää olla varaa.

Vierailija
111/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitettujen vaatteiden koko on yksi asia, tyyli toinen. Meillä on 14 v tyttö, joka nykyisin pukeutuu ainoastaan mustaan, valkoiseen ja harmaan sävyihin. On tarkka vaatteistaan ja tyylistään. Mummolta tulee samaa tyyliä lahjaksi kuin 10 vuotta sitten: Pinkkiä prinsessatyyliä, sieviä mekkoja ja muuta vastaavaa.

Eli käytännössä mummo ostaa niitä mekkojen oston halusta, eikä edes ole tarkoituksena ilahduttaa sitä tyttöä, vaan itseään.

Tämäkin on käynyt mielessä. Anopissa muutenkin on vähän hamstraajan vikaa kun asuntoaan katsoo, niin pääasia taitaakin olla että saa vaan jotain ostettua ja raahattua, ei koolla tai laadulla niin väliä. Plus luulen, että anoppi paikkaa "mummouttaan" tuolla ostetulla, muuten kun ei ole lasten elämässä juuri läsnä kun käymällä sen kerran kuukaudessa tuomassa aina uuden vaatemeren.

-ap.

Onko kaikki sun saamasi näkökulmat vain sitä, että anoppi ja sen toiminta nähdään negatiivisena? Millä tavalla sinä tuet lapsesi suhdetta isovanhempiin (eli nimenomaan appivanhempiisi)? Taidat tosiaan haluta vain päästä haukkumaan anoppiasi.

Vierailija
112/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset ajattelevat että pitää olla kasvuvaraa. He eivät ole eläneet kertakäyttövaate-kulttuurissa. Parempi liian iso kuin liian pieni.

Vierailija
113/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

Onko kaikki sun saamasi näkökulmat vain sitä, että anoppi ja sen toiminta nähdään negatiivisena? Millä tavalla sinä tuet lapsesi suhdetta isovanhempiin (eli nimenomaan appivanhempiisi)? Taidat tosiaan haluta vain päästä haukkumaan anoppiasi.

Eikö se riitä että joka kuukausi ottaa kyläilemään?

Vierailija
114/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo paljon liian iso ole.

Me saadaan aina juuri ja juuri päälle mahtuvia ja koskaan ei edes tiedä mitä tulee eli ei voi edes olla itse sitren ostamatta samaa.

Ei paljon liian iso? Kolme vuotta jos odottaa, niin ehkä sitten saattaa tuo koko mahtua keskikäyrillä kasvavalle.

Jos nyt käyttää kokoa 104, tuo 128 on sopiva viimeistään kahden vuoden päästä ja jos on mekko, voi käyttää jo aiemmin.

Se lapsi käyttää kokoa 98-104. Eli osa vaatteista on 98 tai sitten on käytössä tuplakoko. Mun lapsi käytti samassa iässä saman kokoisia vaatteita ja sitten 6-vuotiaana kokoa 128. Ja itse asiassa meni kasvukäyrissä vähän keskikäyrän yläpuolella.

Eli mikä on ongelma? Mekko on sopiva parin vuoden päästä.

Ohis, mutta miksi ostaa jotain h&m rötköjä varastoon parin vuoden päähän? Ymmärrän kyllä jos on joku laadukas ja kestävä mutta tosiaan tilaahan tuommoiset vaan vie. Johan lapsen makukin on saattanut muuttua parin vuoden päästä.

Jos ei ole sentin tilaa yhdelle mekolle niin ei ole muutenkaan vielä valmis vanhwmmuuteen.

Hyvä vanhemmuus on siis sitä, että on isot kaapit? Onpa mielenkiintoinen teoria.

Pointtihan oli, että anoppi tekee tätä jatkuvasti ja kaapit pursuu turhia vaatteita.

Vierailija
115/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot jo aloituksessa, ettet ole puhunut asiasta. Etkö näe omaa vastuutasi tässä ollenkaan? Miten reagoit kun anoppi tulee? Kiitätkö vuolaasti vai mitä sanot? Jos itse esität kiitollista, niin onko ihmekään, et anoppi ymmärtää väärin?

Vierailija
116/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset ajattelevat että pitää olla kasvuvaraa. He eivät ole eläneet kertakäyttövaate-kulttuurissa. Parempi liian iso kuin liian pieni.

Harvemmin ne kolmevuotiaiden mummot ovat ”vanhoja ihmisiä”. He on nimenomaan sitä kertakäyttökulttuurin syövyttämää ikäluokkaa joka syytää tarpeetonta tavaraa.

Vierailija
117/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

Ei, jos esim. puhuu paskaa selän takana (lasten kuullen) koko ajan.

Ap vaikuttaa kyllä todella reppanalta. Ei saa suutaan auki ja hoida asioita kunnolla, aikuismaisesti.

Sitten ulisee täällä kun anoppi ei lue ajatuksia.

Vierailija
118/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä metriheikki tarkoittaa mielestäsi?

Vahva ohis, Heikki-nimistä inttikaveria sanottiin metriheikiksi. Ei pituuden vaan leveyden vuoksi.

Vierailija
119/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

Ei, jos esim. puhuu paskaa selän takana (lasten kuullen) koko ajan.

Ap vaikuttaa kyllä todella reppanalta. Ei saa suutaan auki ja hoida asioita kunnolla, aikuismaisesti.

Sitten ulisee täällä kun anoppi ei lue ajatuksia.

Lapsiahan on vain yksi eikä ap ole puhunut paskaa kenellekään. Täällähän hän kirjoittaa juuri siksi.

Ja tuollaisille anopeille ei se sanominen auta mitään. Lisäähäj se kantaa koko ajan.

Vierailija
120/126 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-toinen miniä

No eikö ole aika katkaista se kierre, jättää lapsenlapsi ja äitinsä rauhaan ja kasvaa aikuiaekai?

Huomaa, että tarkastelet asiaa vain yhdestä näkökulmasta. Olet 100 % varmuudella juuri näitä ihmisiä, joilla on AINA pää omassa persauksessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän