Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen parisuhteessa

Vierailija
16.06.2020 |

Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.

Kommentit (332)

Vierailija
81/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä lähtis tommosen miehen kanssa muuttamaan yhteen. Miksi sun pitäisi kustantaa hänen asumiskulut?

Vierailija
82/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin olisin lukenut täsmälleen saman avauksen ennenkin. Helppoa:

Sinä maksat lainan korkoineen, koska omistat asunnon yksin.

Kaikki muut asumiskulut maksatte puoliksi.

Aika tiukille itsesi laitat, naisparka, jos 1600e/kk nettotuloilla omistusasuntoa maksat. Tuosta summasta kun maksaa lainan ja muut asumiskulut niin ei paljon elämiseen jää. Kannattaa toivoa, että poikaystäväsi tosiaan haluaa muuttaa kanssasi yhteen.

Mun maalaisjärkeni komppaa tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tiukille itsesi laitat, naisparka, jos 1600e/kk nettotuloilla omistusasuntoa maksat. Tuosta summasta kun maksaa lainan ja muut asumiskulut niin ei paljon elämiseen jää. Kannattaa toivoa, että poikaystäväsi tosiaan haluaa muuttaa kanssasi yhteen.

Mun ei, koska jos ap maksaa tilasta 100 %, pitäisi tilan olla 100 % hänen hallussaan. Poikkis voi mennä asumaan vanhemmilleen, jos haluaa asua jonkun toisen kotona ilmaiseksi.

Vierailija
84/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.

Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.

Jos mies alkaa jo nyt temppuilla, älä muuta yhteen sen kanssa.

Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....

Ai että, kun minä juuri ajattelin miten vulgaaria on laskea pennosia asumisesta, niin jo löytyi joku joka lyö vuolgaarisuudessaan asian uuteen potenssiin.

Niin kysehän oli siitä kun joku oli sitä mieltä että koska mies syö enemmän niin maksaa ruuasta enemmän. Silloin muutkin kulut pitäisi jakaa samalla periaatteella, kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Ja se on typerää, yhdessä kun ollaan niin kulut jaetaan yhdessä, ilman että lasketaan kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Mies syö määrällisesti enemmän mutta syökin perunaa ja tarjous jauhelihaa. Nainen syö vähän määrällisesti mutta syö kaviaaria ja sisäfileetä. Mites silloin lasketaan?

Ihme pihejä kaikki, Ap nyt maksaa vaan itse lainansa ja kerryttää omaisuuttaan itse, eikä pistä miestä sitä maksamaan.

Jos ruokailutottumukset ovat noin erilaiset, niin helpointa on, että kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa. Ei tarvitse laskea mitään.

Siis en vaan käsitä, jos yhdessä asutaan ja pitkässä parisuhteessa ei edes ruokaostoksia voi yhdessä tehdä ja samaan kärriin laittaa, vaan molemmat omine ostoksineen jonottaavat viereisillä kassoilla ettei vaan tarvii senttiäkään toisen rusinoista maksaa. Ja kaikki tämä miksi? Rahan takia.

Kuulostaa rakkauden täyteiseltä parisuhteelta, toivotan onnea.

Vierailija
85/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti nyt ihan itsekkäästi hetki, koska kukaan muu ei tee sitä puolestasi. Sinä olet valmis venymään ja tarjoamaan, mutta mitä SINÄ SIITÄ SAAT?

Kirjoita lapulle ihan objektiiviset plussat ja miinukset tuosta asumisjärjestelystä. 

Myös riskit ja mahdollisuudet. 

Vierailija
86/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.

Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.

Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....

Ai että, kun minä juuri ajattelin miten vulgaaria on laskea pennosia asumisesta, niin jo löytyi joku joka lyö vuolgaarisuudessaan asian uuteen potenssiin.

Niin kysehän oli siitä kun joku oli sitä mieltä että koska mies syö enemmän niin maksaa ruuasta enemmän. Silloin muutkin kulut pitäisi jakaa samalla periaatteella, kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Ja se on typerää, yhdessä kun ollaan niin kulut jaetaan yhdessä, ilman että lasketaan kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Mies syö määrällisesti enemmän mutta syökin perunaa ja tarjous jauhelihaa. Nainen syö vähän määrällisesti mutta syö kaviaaria ja sisäfileetä. Mites silloin lasketaan?

Ihme pihejä kaikki, Ap nyt maksaa vaan itse lainansa ja kerryttää omaisuuttaan itse, eikä pistä miestä sitä maksamaan.

Jos ruokailutottumukset ovat noin erilaiset, niin helpointa on, että kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa. Ei tarvitse laskea mitään.

Siis en vaan käsitä, jos yhdessä asutaan ja pitkässä parisuhteessa ei edes ruokaostoksia voi yhdessä tehdä ja samaan kärriin laittaa, vaan molemmat omine ostoksineen jonottaavat viereisillä kassoilla ettei vaan tarvii senttiäkään toisen rusinoista maksaa. Ja kaikki tämä miksi? Rahan takia.

Aloituksessa on kyse ensimmäistä kertaa yhteen muuttavasta parista. Missä vaiheessa se muuttui pitkäksi parisuhteeksi?

Ja toisekseen, jos kumpikaan ei suostu syömään samaa ruokaa toisen kanssa, niin kumpi tekee kahdet eri ruuat joka päivä?

Vierailija
87/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei, koska jos ap maksaa tilasta 100 %, pitäisi tilan olla 100 % hänen hallussaan. Poikkis voi mennä asumaan vanhemmilleen, jos haluaa asua jonkun toisen kotona ilmaiseksi.

Minä omistan asuntoni mutta en siltikään heitä lapsiani ulos vaikka eivät maksa mitään. Samoin majoitan ihan ilmaiseksi ne vieraat jotka olen itse vapaaehtoisesti kotiini kutsunut.

Ei se Ap:n miesystävä sinne varmaankaan väkisin tuppaudu vaan Ap:n toiveesta. Joten kyllä se asunnon omistaja maksaa itse sen asuntolainansa. Jos haluaa sitten asumisesta rahaa niin kirjoittaa ihan vuokrasopimuksen sen asujan kanssa ja maksaa siitä myös verot kuten asiaan kuuluu. Mutta kaikki hämärät rahasummat jotka maksetaan jotain siitä hyvästä että saadaan asua yhdessä avopuolison kanssa kannattaa unohtaa.

Vierailija
88/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta asuu yhdessä niin se on silloin molempien koti, oli omistussuhde sitten mikä vain.  Ja ilmaiseksi ei varmaan kukaan asu vaan maksaa osansa asunnon juoksevista kuluista kuten pitääkin.

Mutta jos on tarkoitus maksattaa omaa asuntolainaansa jollain niin silloin kannattaa ottaa alivuokralainen eikä avopuolisoa.

Vierailija
89/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä omistan asuntoni mutta en siltikään heitä lapsiani ulos vaikka eivät maksa mitään. Samoin majoitan ihan ilmaiseksi ne vieraat jotka olen itse vapaaehtoisesti kotiini kutsunut.

Ei se Ap:n miesystävä sinne varmaankaan väkisin tuppaudu vaan Ap:n toiveesta. Joten kyllä se asunnon omistaja maksaa itse sen asuntolainansa. Jos haluaa sitten asumisesta rahaa niin kirjoittaa ihan vuokrasopimuksen sen asujan kanssa ja maksaa siitä myös verot kuten asiaan kuuluu. Mutta kaikki hämärät rahasummat jotka maksetaan jotain siitä hyvästä että saadaan asua yhdessä avopuolison kanssa kannattaa unohtaa.

Lainanlyhennys on eri asia kuin yhtiövastike tai kotivakuutus. Yhtiövastike kattaa jokaisen asukkaan asumis- ja huoltokuluja, kyllä mieskin pääsee nauttimaan lämmityksestä ja auratusta pihasta vaikkei seiniä omistakaan. Huoh.

Eli kaikki muu puoliksi, paitsi lainanlyhennys, mikä on ap:n tapa säästää itselleen. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
90/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas törkeä mies, sunko tehtävä on karruttaa hänen omaisuuttaan? Kysypäs asuisiko kaverin asunnossa maksamatta yhtään vuokraa?

Mies aikoo säästää yli 700e/kk muuttamalla naisen nurkkiin ilmaiseksi ja samalla tienaa yli tuplat ja siltri naisen pitäisi maksaa kaikki, oisko kohtuutonta maksaa EDES PUOLET nykyisestä vuokrasta? Virallinen vuokrasopimus tehden. Miten sit siivoukset ja kokkaus?

Antaisin miehen maksella vuokraansa omaan kämppäänsä.

Vierailija
91/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta asuu yhdessä niin se on silloin molempien koti, oli omistussuhde sitten mikä vain.  Ja ilmaiseksi ei varmaan kukaan asu vaan maksaa osansa asunnon juoksevista kuluista kuten pitääkin.

Mutta jos on tarkoitus maksattaa omaa asuntolainaansa jollain niin silloin kannattaa ottaa alivuokralainen eikä avopuolisoa.

Mieshän se on tässä maksattamassa omaa asumistaan aapeella.

Vierailija
92/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on kyse ensimmäistä kertaa yhteen muuttavasta parista. Missä vaiheessa se muuttui pitkäksi parisuhteeksi?

Ja toisekseen, jos kumpikaan ei suostu syömään samaa ruokaa toisen kanssa, niin kumpi tekee kahdet eri ruuat joka päivä?

Rautalankaversio sinulle ole hyvä,

Ap nyt vaan maksaa lainansa itse, mies maksaa puolet yhteisestä kulutuksesta ruoka, vesi, sähkö jne jne. Niin ettei tarvitse laskea kuinka monta kertaa kukakin on pöntön vetäissyt tai kumpi on syönyt useamman siivun juustoa.

Mikäli Ap haluaa laskuttaa miestä kun mies vie kaappitilaa ja kuluttaa lattiaa kävelemällä siinä, jos televisio on ap:n ja mies sitä katsoo onko tuntiveloitus vai mikä systeemi? Miehen kannattaa juosta pakoon ja lujaa, ei ole terve suhde tuollainen.

Vierailija
93/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis tohon diiliin. Mies voi asua edelleen vuokrakämpässään. Tai sit muutatte yhdessä vuokralle ja kulut tasan.

Vierailija
94/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan vaimo mitään ole koskaan maksanut. Muutti mun omistamaan kämppään. Maksan yksin vastikkeen, lainan, vakuutuksen ja remontit. Ruoka ja muut kulut menee puoliksi. Se joka asunnon omistaa vastaa sen kuluista.

Vierailija
95/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukainen kustannusjakonolisi aloituksen tilanteessa, että laskette, mitä maksaisi, jos muuttaisitte kokonaan muualle yhteiseen (mahdollisimman edulliseen) vuokra-asuntoon. Mitä se maksaisi, jos kumpikin maksaisi puolet? -> se on miehen osuus asumismenoista.

Ruoka ja muut talousmenot puoliksi, paitsi jos mies syö enemmän, niin hän maksaa enemmän. Tai omat erilliset ruuat, mutta moni kokee sen epäkäytännöllisenä.

Aloituksen tilanteessa mies kuulostaa siltä, että yrittää hyötyä ap:sta taloudellisesti. Jos olisi perhe, jossa toinen osapuoli hoitaa kotona yhteistä lasta eli tekee ilmaista työtä toisenkin puolesta, silloin se toinen maksaa tietenkin elämisen. Aloituksessa on eri tilanne

Vierailija
96/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas törkeä mies, sunko tehtävä on karruttaa hänen omaisuuttaan? Kysypäs asuisiko kaverin asunnossa maksamatta yhtään vuokraa?
Mies aikoo säästää yli 700e/kk muuttamalla naisen nurkkiin ilmaiseksi ja samalla tienaa yli tuplat ja siltri naisen pitäisi maksaa kaikki, oisko kohtuutonta maksaa EDES PUOLET nykyisestä vuokrasta? Virallinen vuokrasopimus tehden. Miten sit siivoukset ja kokkaus?

Antaisin miehen maksella vuokraansa omaan kämppäänsä.

Eikö kyse ole siitä että ne käytettävissä olevat (eli pakollisten menojen jälkeen jäävät rahat) olisivat edes jotenkuten balanssissa jotta puolisoiden välinen elintasoero ei olisi liian suuri? Ei sitä tarvitse mitenkään keinotekoisilla vuokrasopimuksilla tasoittaa vaan vain niin että se jolla jää enemmän käteen tarjoaa sitten köyhemmälle asioita sen mukaan miten itsekin tekee. Jos se parempituloinen menee festareilleja toisella ei ole rahaa niin maksaa vaikka sen toisen liput. Tai tarjoaa ravintolassa kun menee sinne.

Eli se mitä toisella ei ole varaa tehdä suurempien menojan takia tasataan kohtuullisella tavalla (ei siis kaikki mutta sopiva osa sen mukaan miten milloinkin tuntuu).

Parisuhteessa ei ole tärkeintä että kaikki menee täydellisesti tasan vaan että molemmat ovat tyytyväisiä siihen elämään. 

Vierailija
97/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit mainitsematta ihmiset, jotka otat luoksesi asumaan ilmaiseksi.

Minäkin annan lapsien asua ja vieraiden olla. Pysyvä asukas onkin sitten eri juttu. 

Vierailija
98/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenmukainen kustannusjakonolisi aloituksen tilanteessa, että laskette, mitä maksaisi, jos muuttaisitte kokonaan muualle yhteiseen (mahdollisimman edulliseen) vuokra-asuntoon. Mitä se maksaisi, jos kumpikin maksaisi puolet? -> se on miehen osuus asumismenoista.

Ruoka ja muut talousmenot puoliksi, paitsi jos mies syö enemmän, niin hän maksaa enemmän. Tai omat erilliset ruuat, mutta moni kokee sen epäkäytännöllisenä.

Aloituksen tilanteessa mies kuulostaa siltä, että yrittää hyötyä ap:sta taloudellisesti. Jos olisi perhe, jossa toinen osapuoli hoitaa kotona yhteistä lasta eli tekee ilmaista työtä toisenkin puolesta, silloin se toinen maksaa tietenkin elämisen. Aloituksessa on eri tilanne

Se olisi oikeudenmukainen suhde jos kyseessä olisi vuokrasuhde. Mutta nyt puhutaan parisuhteesta. Siinä ei ole tarkoitus kasvattaa sen toisen asuntovarallisuutta toisen rahoilla.

Vierailija
99/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainanlyhennys on eri asia kuin yhtiövastike tai kotivakuutus. Yhtiövastike kattaa jokaisen asukkaan asumis- ja huoltokuluja, kyllä mieskin pääsee nauttimaan lämmityksestä ja auratusta pihasta vaikkei seiniä omistakaan. Huoh.

Eli kaikki muu puoliksi, paitsi lainanlyhennys, mikä on ap:n tapa säästää itselleen. Hyvin yksinkertaista.

Minulla on kaksio, jonka vuokrahinta arviolta 1100 e/ kk + sähkö 100 e/ kk. Vastike 170 e ja vesi kulutuksen mukaan n. 15 e/kk/ hlö. Vesi jätetään pois laskelmalta, koska se on läpikulkuerä.  

En kokisi oikeudenmukaiseksi tyhjentää kaappeja ja säätää sisustusta, antaa miehen kutsua vieraita kuin kotiinsa, päättää kodin asioista jne sillä, että saisin häneltä 135 euroa kuukaudessa, etenkin kun jos olisimme samassa kodissa vuokralla, hänen osuutensa olisi 600 euroa. 

Vierailija
100/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on todella ahdistava, oikeasti suurinosa ihmisistä on todella materialistisia ja rahan ahneita. Pilata nyt ihmissuhteetkin sen takia. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi