Kulujen jakaminen parisuhteessa
Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisen kääkän elämänkokemuksella suosittelisin aikalisää koko muuttoon. Ja itseasiassa uutta poikaystävää.
Tämä. Liian vaikealta kuulostaa teidän touhut.
T. Toinen samanlainen kääkkä
Vierailija kirjoitti:
Nyt Vauva palstan mukaan mukaan on "väärin" että mies asuu ilmaisin. Yhdessä toisessa ketjussa roolit oli toisinpäin niin mies oli sika kun naisen piti maksaa hänelle asumisesta ja mies "kartutti omaisuuttaan".
Oliko siinä sialla 1600 euron tulot ja naisella 3300 e?
Kaikki rahat yhteisiksi ja ongelma ratkeaa. Jos tämä idea kuulostaa huonolta, niin sitten voi miettiä kannattaako suhdetta jatkaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suhde on erilainen ja ihmiset ovat erilaisia, joten joudutte kehittelemään oman systeeminne ja miettiä keskenänne, mikä on reilua.
Mutta kun kysyt asiaa, niin asumisen osalta kallistuisin, monen muun ehdottamalla tavalla, käyttämään alueen "imaginääristä vuokraa", josta mies sitten maksaa sinulle puolet. Toisaalta, mikäli mies maksaa autoa, niin joudutte myös pohtimaan sitä mikä on auton kulujen jako niin, että se on reilu molemmille. Muut kulut joko 50/50 tai tulojen suhteessa.
Meillä toimii parhaiten se, että emme katso kuluja, vaan tarkastelemme asiaa käteen jäävän neton kautta: palkkapäivänä molempien tileiltä siirrämme yhteiselle tilille rahaa niin, että molemmille jää suurin piirtein omaan käyttöön sama summa. Eli suomeksi, enemmän tienaava maksaa yhteisistä kuluista enemmän. Omiksi kuluiksi luokiteltavat asiat kumpikin meistä maksaa omista, omalle tilille jäävistä rahoista. Näin vältämme mahdolliset kiistat siitä, voiko jompikumpi ostaa asian X tai Y - jos rahaa on omalla tilillä, niin antaa palaa. Mutta kuten sanottua, tämä toimii meillä, ei välttämättä muilla.
Ei se nyt sentään ole reilua, että parilla, joka ei ole aviossa ja muuttaa vasta yhteen, kaksi kertaa enemmän tienaavalla olisi käyttörahaa saman verran kuin puolet hänen palkastaan tienaavalla.
Sanoinkin, että "meillä toimii parhaiten...", en ota kantaa siihen mikä on kenenkin mielestä reilua. Tämä pitää jokaisen pariskunnan itse miettiä, mikä sopii kenellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Vauva palstan mukaan mukaan on "väärin" että mies asuu ilmaisin. Yhdessä toisessa ketjussa roolit oli toisinpäin niin mies oli sika kun naisen piti maksaa hänelle asumisesta ja mies "kartutti omaisuuttaan".
:D
Nainen harvemmin raataa opintojen parissa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ehdota että sinä muutat poikaystävän asuntoon ja maksat puoliksi sähkön, veden ja ruuan, vuokranhan hän maksaa nytkin joka tapauksessa.
Tämä loistava ehdotus! Lisäksi ap voi laittaa oman asuntonsa vuokralle ja vuokratuotoilla ostaa sijoitusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on? Kyse on periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.
Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.
Jos mies alkaa jo nyt temppuilla, älä muuta yhteen sen kanssa.
Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....
Ai että, kun minä juuri ajattelin miten vulgaaria on laskea pennosia asumisesta, niin jo löytyi joku joka lyö vuolgaarisuudessaan asian uuteen potenssiin.
Meillä toimii niin, että mies maksaa vuokran (kuuluu vesi, sähkö, netti koska opiskelijakämppä vielä) ja minä maksan ruuat sekä kerran vuodessa olevan kotivakuutuksen. Molemmat maksaa omat vaatteet ja ollaan sovittu että mies maksaa alkoholijuomansa, koska itse en juo melkein ollenkaan. Jos tilataan ruokaa niin molemmat vuorollaan. Välillä mies on ostanut minun vaatteet kaupasta, mutta en oleta että maksais. Että jotkut saa tästäkin asiasta kauhean vaikeaa :D. Ja mainittakoon että mies tienaa n. 1600-2000e/kk riippuen saako bonusta. Itse tienaan n 1000-1500e/kk keikkatöistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.
Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.
Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....
Ai että, kun minä juuri ajattelin miten vulgaaria on laskea pennosia asumisesta, niin jo löytyi joku joka lyö vuolgaarisuudessaan asian uuteen potenssiin.
Niin kysehän oli siitä kun joku oli sitä mieltä että koska mies syö enemmän niin maksaa ruuasta enemmän. Silloin muutkin kulut pitäisi jakaa samalla periaatteella, kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Ja se on typerää, yhdessä kun ollaan niin kulut jaetaan yhdessä, ilman että lasketaan kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Mies syö määrällisesti enemmän mutta syökin perunaa ja tarjous jauhelihaa. Nainen syö vähän määrällisesti mutta syö kaviaaria ja sisäfileetä. Mites silloin lasketaan?
Ihme pihejä kaikki, Ap nyt maksaa vaan itse lainansa ja kerryttää omaisuuttaan itse, eikä pistä miestä sitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii niin, että mies maksaa vuokran (kuuluu vesi, sähkö, netti koska opiskelijakämppä vielä) ja minä maksan ruuat sekä kerran vuodessa olevan kotivakuutuksen. Molemmat maksaa omat vaatteet ja ollaan sovittu että mies maksaa alkoholijuomansa, koska itse en juo melkein ollenkaan. Jos tilataan ruokaa niin molemmat vuorollaan. Välillä mies on ostanut minun vaatteet kaupasta, mutta en oleta että maksais. Että jotkut saa tästäkin asiasta kauhean vaikeaa :D. Ja mainittakoon että mies tienaa n. 1600-2000e/kk riippuen saako bonusta. Itse tienaan n 1000-1500e/kk keikkatöistä
Sopimusasioitahan nämä ovat. Mutta ota huomioon, että jokaisella on tilanteet hiukan erilaisia. Teillä esim. on miehesi kanssa sama tulotaso, ap:n tilanteessa toisen tulot ovat kaksinkertaiset toisen tuloihin verrattuna. Tämä aiheuttaa sitä tasapainoilua siitä, että ollaanko enemmän kämppiksiä, joissa kulut jaetaan kristillisesti tasan, vai ollaanko enemmän perhe, jossa kummallakin on sama elintaso vaikka tulot ovat erit.
Tämä on hankala asia sillä kyllähän mieskin asuntoa kuluttaa koko ajan. 5 vuoden asuminen kahden ihmisen toimesta tarkoittaa jo jonkinsortin pintaremppaa. Lisäksi vuosittain terassin öljyämiset, ilmanvaihtokoneen suodattimet, mullat ja kukat pihalle etc. tai rikkoutuneet kodinkoneet. Mihin vetää rajan mihin mies osallistuu kun kaikkihan on periaatteessa naiselle eli asunnon omistajalle kuuluvaa jos niin haluaa ajatella.. Samoin käy helposti kotitöiden tai etenkin asunnon huoltamisen osalta. Miksi mies rännejä tai viemäreitä puhdistaisi kun asunto on naisen... Oma mielipiteeni on että kummankin tulisi hyötyä yhteisasumisesta yhtä paljon. Jos miehen kk menot ovat tippuneet 750 e kk niin voisiko ajatella että molempien kk-menojen pitäisi vähentyä n. 400 eurolla? Meni se raha mihinkä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimusasioitahan nämä ovat. Mutta ota huomioon, että jokaisella on tilanteet hiukan erilaisia. Teillä esim. on miehesi kanssa sama tulotaso, ap:n tilanteessa toisen tulot ovat kaksinkertaiset toisen tuloihin verrattuna. Tämä aiheuttaa sitä tasapainoilua siitä, että ollaanko enemmän kämppiksiä, joissa kulut jaetaan kristillisesti tasan, vai ollaanko enemmän perhe, jossa kummallakin on sama elintaso vaikka tulot ovat erit.
Suhteen alussa varmaan ollaan ikäänkuin luonnollisesti enemmän siinä kämppis-moodissa, kun opetellaan elämään kahdestaan. Ajan kanssa tästä vakiinnutaan perheeksi ja tätä varten, olisi syytä kuitenkin alusta pitäen miettiä myös raha-asiat ja mahdolliset kulujen jaot kuntoon. Mikäli tätä ei tehdä, niin on edessä aika herkästi myöhemmin sitten ne kuuluisat "rahasta riitelyt".
Se perinteisin tapa, eli "kaikki rahat on yhteisiä" tarkoittaa hieman turhan usein kuitenkin sitä, että suhteen dominoivampi osapuoli on se, joka de facto niistä rahoista ja niiden käytöstä päättää, riippumatta tulojen suhteesta. Tätä näkee paljon, erityisesti nyt eläköityvien pariskuntien kohdalla, kun hieman pintaa raapaisee ja se on surullista katsottavaa.
Viehän se mies kaappitilaa, sohvatilaa, sänkytilaa, elintilaa, sehän se on arvokkainta asumisessa eikä joku vesi tai sähkö. Jos yksi neliö maksaa vaikka neljä tonnia, ei niitä neliöitä halua antaa ihan ilmaiseksi muiden käyttöön ja vaikuttahan se omaankin oleemiseen.
On ihan selvää että lainaa ei mies maksa. Muut asumiskulut voidaan jakaa joko puoliksi tai sitten tulotason suhteessa, kumman nyt sitten katsotte kohdallanne järkevämmäksi.
Mutta se kannattaa katsoa että kummallekin jää kaikissa vaihtoehdoissa riittävästi käyttörahaa jotta elintasoero ei muodostu puolisoiden välillä liian isoksi. Ei ole kummankaan kannalta järkevää jos toinen matkustelee ja käy ravintoloissa mutta toinen joutuu jäämään kotiin kun ei ole rahaa. Siksi asumiskulujen jakaminen tulojen suhteessa voisi toimia teillä.
Tuo joissain teksteissä vilahteleva malli jossa mies maksaisi ikäänkuin "puolet vastaavan vuokrasta" on juridisesti ongelmallinen koska silloin mies on käytännössä vuokralaisesi ja vuokratulosta pitäisi maksaa verot. Tietenkään sitä ei ole pakko kenellekään ilmoittaa mutta periaatteellisesti asia menee silloin niin että mies on vuokrala asunnossasi.
Älä ota sitä kotiisi loisimaan. Etsi kunnon mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perustelee sen ettei osallistu kotivakuutukseen tai muihin asuntoon liittyviin kuluihin (poislukien isot remontit)? Kyllähän se kotivakuutus olisi vaikka asuisi vuokralla.
Poikaystäväni mielestä nämä kulut eivät kuulu hänelle, koska ei omista asuntoa eikä tulisi olemaan mitään vuokrasopimusta, joka näihin velvottaisi. Lisäksi on sanonut ettei halua niin sanotusti "lyhentää MINUN lainaani", koska ei maksamisesta huolimatta saisi omistusosuutta ja mahdollisen asunnon myynnin yhteydessä ei saisi myöskään mitään. Kokisi siis maksavansa tyhjästä. Olen sanonut kyllä, et maksaahan nytkin vuokraa eikä saa ko asuntoa itselleen tai pois muuttaessaan rahoja takaisin. AP
Totta kai miehen pitää maksaa sinulle jostakin siitä, että hän asuu asunnossasi. Vakuutukset, sähkö, vesi, ruoka ym. on itsestäänselvyyksiä, hänkin käyttää niitä.
Itse peruisin koko yhteenmuuton tuollaisen vänkääjän kanssa, ei lupaa hyvää tulevien asioiden hoitamisen kanssa jos tuossakaan asiassa ei hänen kanssaan pysty kompromissia tekemään.
Joo, hänen ei tarvitse lyhentää sinun lainaasi, mutta kyllä asuminen on jollain tavalla korvattava, varsinkin kun hänellä on paljon paremmat tulot kuin sinulla.
Tee hänelle vuokrasopimus, mikäli nyt tosiaan haluat hänen kanssaan vielä yhteen muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kysehän oli siitä kun joku oli sitä mieltä että koska mies syö enemmän niin maksaa ruuasta enemmän. Silloin muutkin kulut pitäisi jakaa samalla periaatteella, kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Ja se on typerää, yhdessä kun ollaan niin kulut jaetaan yhdessä, ilman että lasketaan kuka mitäkin enemmän kuluttaa. Mies syö määrällisesti enemmän mutta syökin perunaa ja tarjous jauhelihaa. Nainen syö vähän määrällisesti mutta syö kaviaaria ja sisäfileetä. Mites silloin lasketaan?
Ihme pihejä kaikki, Ap nyt maksaa vaan itse lainansa ja kerryttää omaisuuttaan itse, eikä pistä miestä sitä maksamaan.
Jos ruokailutottumukset ovat noin erilaiset, niin helpointa on, että kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa. Ei tarvitse laskea mitään.
Hänen pitäisi yksinkertaisesti maksaa vuokraa. Miten hän asui ennen kuin muutti luoksesi? Vanhempiensa luonako? Mietityttää vaan, mistä ihmiselle tulee mieleen, että on ok odottaa toiselta ilmaisen asunnon tarjoamista. Jossain hätätilanteessa väliaikaisen avun toivomisen ymmärtäisi, mutta ilmeisesti toivoo tuota ihan pysyväksi ratkaisuksi, vaikka olisi varaa maksaa elämisestään.
Haasteeksi jääkin sopivan vuokran suuruuden määrittäminen.
Ei se nyt sentään ole reilua, että parilla, joka ei ole aviossa ja muuttaa vasta yhteen, kaksi kertaa enemmän tienaavalla olisi käyttörahaa saman verran kuin puolet hänen palkastaan tienaavalla.