Kulujen jakaminen parisuhteessa
Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.
Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.
Jos mies alkaa jo nyt temppuilla, älä muuta yhteen sen kanssa.
Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....
Onneksi sillä miehellä ei ole yhtään virtaa syövää härpäkettä? Tässä taloudessa miehen latureille, muuntajille ja laitteille on suurin piirtein oma matkalaukkunsa, kun lähdetään matkoille.
No meilläpä ei ole, mies lataa puhelinta ja tablettia ja minä näitäkin omiani enemmän.
Mutta ap:n kaltaisen ihmisen kannattaa tarkasti kartoittaa myös tuo veden ja sähkön käyttö että osaa laskuttaa miestä oikein. :D
Ööh, siis poikaystäväsi on muuttamassa luoksesi loisimaan tuplapalkalla?
Laina puoliksi, muuta tasapuolista vaihtoehtoa tuossa tilanteessa ei ole. Jos py on vuokralla, se muuttaa suhteen valtadynamiikkaa, kuten myös se, että poikaystävä loisii sinun maksamassasi asunnossa. Jos hän ei maksa asumisesta, hänen tulisi hoitaa kodin asiat siivouksesta ruuanlaittoon ym. kokonaisuudessaan ja totella sinua, kuten ennen vanhaan kotivaimot, jotka asuivat miestensä taloissa, tekivät.
ies, joka on valmis muuttamaan itseään huonommin tienaavan naisen loiseksi, on todennäköisesti aikamoinen mätämuna muutenkin. Sinuna harkitsisin koko suhdetta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukille itsesi laitat, naisparka, jos 1600e/kk nettotuloilla omistusasuntoa maksat. Tuosta summasta kun maksaa lainan ja muut asumiskulut niin ei paljon elämiseen jää. Kannattaa toivoa, että poikaystäväsi tosiaan haluaa muuttaa kanssasi yhteen.
Lainakulut ovat itseasiassa pienemmät kuin menot asuessani vuokralla. Pienistä tuloistani huolimatta olen pärjännyt taloudellisesti. Kiitos huolenpidostasi :)
Onpas todella itara poikaystävä.
Minä jatkaisin tuossa tilanteessa erikseen asumista ja seukkailua. Ei ole pakko muuttaa yhteen varsinkaan jos osapuolet ovat noinkin eri mieltä kulujen maksamisesta.
Minimivaatimus mielestäni sähkö, vastike ym puoliksi, vesimaksu, vakuutus (jos jotain sattuu, saa myös hän etua vakuutuksesta, niin toki maksaa puolet) ja näihin esim satanen vuokraa päälle. Myös se hyvä, että otatte selsille asunnon vuokra-arvon ja hän maksaa siitä puolet+vesimaksu jos on eriteltynä vastikkeissa (jos asunto normikerros/rivariasunto, iso omakotitalo eri asia)
En itse ikinä ilkeisi mennä loisimaan puolison asuntoon, vaikka minulla paljon pienemmät tulot. Olemme puhuneet yhteenmuutosta häneen isoon ok-taloon. Mulla tällä hetkellä asumiskulut noin 600€/kk (vastike,lyhennys, ym) ja mietittiin (hän mietti), että noin 300€ olisi sopiva summa minun osuudeksi.
Myy asunnosta puolet miehellesi ja osta itse sijoitusasunto. Ja tietysti kikkailet niin että parempi tuloinen mies maksaa enemmän kuluista kun kerran tienaa kaksi kertaa sinun tuloihisi nähden.
Itse en osallistu meillä juuri mihinkään menoihin. Saan äp rahaa n.800e/kk ja lapsilisän ja mies tienaa vuodessa yli 400 000e
Meillä on yhteinen tili johon siirrämme molemmat saman summan joka kuukausi. Sieltä maksamme yhteiset kulut (sähkö,vesi,ruoka, yhteiset vakuutukset ym) ja asuntolainan.
Mieheni tienaa hieman enemmän, mutta mielestäni on ok että molemmat maksaa saman summan, koska yhdessä päädyimme juuri tämän asunnon ostamaankin.
Ap tapauksessa voi itse maksaa asuntolainan, ja muut ns. yhteisestä asumisesta aiheutuvat kulut menisivät yhteistililtä?
Miksi miesystäväsi ei osta 50% asunnostasi?
Vielä noihin hänen ehdottamiin maksuihin. Totta kai ruoka maksetaan puoliksi! Mutta hän ehdotti siis että maksaa vedestä ja sähköstä, eli noin 40-60€/kk? Aika lokki on tuo tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perustelee sen ettei osallistu kotivakuutukseen tai muihin asuntoon liittyviin kuluihin (poislukien isot remontit)? Kyllähän se kotivakuutus olisi vaikka asuisi vuokralla.
Poikaystäväni mielestä nämä kulut eivät kuulu hänelle, koska ei omista asuntoa eikä tulisi olemaan mitään vuokrasopimusta, joka näihin velvottaisi. Lisäksi on sanonut ettei halua niin sanotusti "lyhentää MINUN lainaani", koska ei maksamisesta huolimatta saisi omistusosuutta ja mahdollisen asunnon myynnin yhteydessä ei saisi myöskään mitään. Kokisi siis maksavansa tyhjästä. Olen sanonut kyllä, et maksaahan nytkin vuokraa eikä saa ko asuntoa itselleen tai pois muuttaessaan rahoja takaisin. AP
Anna poikaystäväsi loisia muualla. Yhdessä asuessa kulut jaetaan. Mieluiten vielä tulojen suhteessa niin, että suurempituloinen maksaa enemmän yhteisistä kuluista. Lainan toki hoitaa se, jonka nimissä asunto on. Eihän kukaan voi missään ilmaiseksi asua, joten kyllä sen ei omistavankin on osansa kuluista maksettava.
Minusta tuossa ei ole hälyyttävintä se, miten kulut nyt jaetaan vaan tuo poikaystävän ajatus, että yhteinen talous voidaan muodostaa noilla spekseillä. Tulee olemaan vaikeaa jatkossa monet muutkin jutut.
Vierailija kirjoitti:
Myy asunnosta puolet miehellesi ja osta itse sijoitusasunto. Ja tietysti kikkailet niin että parempi tuloinen mies maksaa enemmän kuluista kun kerran tienaa kaksi kertaa sinun tuloihisi nähden.
Itse en osallistu meillä juuri mihinkään menoihin. Saan äp rahaa n.800e/kk ja lapsilisän ja mies tienaa vuodessa yli 400 000e
Tämä on fiksu ratkaisu. Et missään nimessä ala "sijoittamaan" mitään mieheen, erityisesti kun hän noin röyhkeästi yrittää sinua hyväksikäyttää.
Kohta avo kirjoitti:
Vielä noihin hänen ehdottamiin maksuihin. Totta kai ruoka maksetaan puoliksi! Mutta hän ehdotti siis että maksaa vedestä ja sähköstä, eli noin 40-60€/kk? Aika lokki on tuo tyyppi!
No poikaystävä maksaa vedestä ja sähköstä, joten käyttäköön niitä. Tilasta ei maksa, joten menee varmaan autoon nukkumaan, kun on peseytynyt ja ladannut puhelimensa.
Mies hyötyy suunnattomasti, kun asuu ilmaiseksi ja sinulla on riskit ja asumisen kulut. Jos hän tuossa vaiheessa noin itsekäs, niin varmaan ajattelee, että lapsen kulut kuuluu äidille, kun äiti on sen synnyttänyt.
Aivan typerää tuollainen. "Ei voi maksaa toisen asuntolainaa". Ei kunhan maksaa pientä.vuokraa. Vähintään koko vastikkeen. Jos muutetaan yhteen, pitää se olla edullista molemmille. Veikkaan, että aloittajan kulut lisääntyy ja miehen kulut vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei ole hälyyttävintä se, miten kulut nyt jaetaan vaan tuo poikaystävän ajatus, että yhteinen talous voidaan muodostaa noilla spekseillä. Tulee olemaan vaikeaa jatkossa monet muutkin jutut.
Siltä kuulostaa, jokaisen ravintolassa, elokuvissa, kylpylässä jnejne. Käynnin maksujen puolittaminen tai jokainen maksaa omansa systeemi. Huh huh, ei tuollainen kuulosta parisuhteelta/yhteiseltä taloudelta.
Ap, ehdota että sinä muutat poikaystävän asuntoon ja maksat puoliksi sähkön, veden ja ruuan, vuokranhan hän maksaa nytkin joka tapauksessa.
Kaveri kuulostaa lokilta. Laita kiertoon nyt, kun on hyvä tilaisuus. Tai jos hän todella ajattelee, että on oikeudenmukaista asua ilmaiseksi jonkun siivellä, on joko ajattelukyvyltään vajavainen tai todella röyhkeä.
Juokse! Sama hyväksikäyttö tulee takuulla ongelmaksi myöhemminkin, jos hänen kanssaan jatkat.
Miksi näin idioottimaista asiaa tarvitsee edes miettiä? Se sun jätkä on pihi narsisti, jolta et tule koskaan saamaan mitään. Ota mut! Mulla ei ole kuin 25 senttii mut sillä olen aina pärjänny.
Asumisesta, kun ite olin just vastaavassa tilantessa. Mies maksaa mulle 1/2 vastikkeesta, sähköstä (+ siirrosta) ja kotivakuutuksesta (hän toi omia tavaroitaan asuntooni). Vesimaksu vastikkeessa (muuten maksais siitä oman puolikkaansa). Pyöristettiin summa seuraavaan tasa sataseen. Oli ihan mun oma valinta, että tyydyin noin vähään, en osannu alkaa hällä lainaani maksattaa.
Onneksi sillä miehellä ei ole yhtään virtaa syövää härpäkettä? Tässä taloudessa miehen latureille, muuntajille ja laitteille on suurin piirtein oma matkalaukkunsa, kun lähdetään matkoille.