Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen parisuhteessa

Vierailija
16.06.2020 |

Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.

Kommentit (332)

Vierailija
1/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni muutti landelta luokseni Helsinkiin, ei maksanut asumistaan mitään.. perusteli sillä että kun jo asuin täällä ja menoni (vuokrani) olisi joka tapauksessa sama asuisi hän luonani tai ei.

Pari vuotta katsoin lokkeilua, ja tämän jälkeen alkoi maksamaan osuutensa eli 250€/kk, vaikka itse maksan vuokraa yli 1000€/kk.

Vierailija
2/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perustelee sen ettei osallistu kotivakuutukseen tai muihin asuntoon liittyviin kuluihin (poislukien isot remontit)? Kyllähän se kotivakuutus olisi vaikka asuisi vuokralla.

Tiedän yhden parin, jossa vastaavassa tilanteessa asuntolainaan ei osallistunut, mutta kaikki muut kulut meni puoliksi.

Toisessa taas katsottiin mikä vastaavan asunnon vuokra olisi ja se joka ei asuntoa omistanut maksoi puolet tuosta kuvitteellisesta vuokrasta. Näin molemmat hyötyivät yhdessä asumisesta ja asunnon omistaja ei yksinään joutunut maksumieheksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä "lasketaan mitä maksaisi vuokraa" / " ei asuisi muuten näin halvalla" ajatuksia.

Asumismenot ja eläminen maksetaan puoliksi, ihan sana kuka asunnon omistaa. Ellei sitten ole mietitty jotain suhteutusta tulojen mukaan. Lainanlyhennys ja korot ovat sellaisia kuluja, jotka maksaa se, jonka nimissä laina on.

Kaikki muut kulut ( yhtiövastike, sähkö, vesi, ruoka, kotivakuutus jne) maksetaan puoliksi, omistussuhteista riippumatta.

Vierailija
4/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa juoksevat kulut, koska käy töissä. Minä saan 300€ kuukaudessa shoppailurahaa.

Vierailija
5/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perustelee sen ettei osallistu kotivakuutukseen tai muihin asuntoon liittyviin kuluihin (poislukien isot remontit)? Kyllähän se kotivakuutus olisi vaikka asuisi vuokralla.

Poikaystäväni mielestä nämä kulut eivät kuulu hänelle, koska ei omista asuntoa eikä tulisi olemaan mitään vuokrasopimusta, joka näihin velvottaisi. Lisäksi on sanonut ettei halua niin sanotusti "lyhentää MINUN lainaani", koska ei maksamisesta huolimatta saisi omistusosuutta ja mahdollisen asunnon myynnin yhteydessä ei saisi myöskään mitään. Kokisi siis maksavansa tyhjästä. Olen sanonut kyllä, et maksaahan nytkin vuokraa eikä saa ko asuntoa itselleen tai pois muuttaessaan rahoja takaisin. AP

Vierailija
6/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö tuossa sellainen, että maksaisi tavallaan vuokraa vastikkeen verran noiden puolitettujen menojen lisäksi? Sinulle jäisi laina ja kotivakuutus.

Vierailija
7/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elämiseen liittyvät kulut puoliksi,lisäksi

perit häneltä kohtuullisen vuokran eli sen mitä tuon kokoisessa asunnossa yleensä on vuokra. Sinä hoidat lainaan liittyvät.

Et kai anna toisen tulla ilmaiseksi asumaan?

Vierailija
8/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystäväni mielestä nämä kulut eivät kuulu hänelle, koska ei omista asuntoa eikä tulisi olemaan mitään vuokrasopimusta, joka näihin velvottaisi. Lisäksi on sanonut ettei halua niin sanotusti "lyhentää MINUN lainaani", koska ei maksamisesta huolimatta saisi omistusosuutta ja mahdollisen asunnon myynnin yhteydessä ei saisi myöskään mitään. Kokisi siis maksavansa tyhjästä. Olen sanonut kyllä, et maksaahan nytkin vuokraa eikä saa ko asuntoa itselleen tai pois muuttaessaan rahoja takaisin. AP

Et sinäkään maksa poikkiksesi autolainaa, ei hänkään sinun asuntolainaasi. Paljonko ajattelit hyötyä miekkosesta?

Vierailija
9/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.

Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.

Jos mies alkaa jo nyt temppuilla, älä muuta yhteen sen kanssa.

Vierailija
10/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisin lukenut täsmälleen saman avauksen ennenkin. Helppoa:

Sinä maksat lainan korkoineen, koska omistat asunnon yksin.

Kaikki muut asumiskulut maksatte puoliksi.

Aika tiukille itsesi laitat, naisparka, jos 1600e/kk nettotuloilla omistusasuntoa maksat. Tuosta summasta kun maksaa lainan ja muut asumiskulut niin ei paljon elämiseen jää. Kannattaa toivoa, että poikaystäväsi tosiaan haluaa muuttaa kanssasi yhteen.

Vierailija
11/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on asua erillään.

Vierailija
12/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisen kääkän elämänkokemuksella suosittelisin aikalisää koko muuttoon. Ja itseasiassa uutta poikaystävää. 

Vierailija
13/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystäväni muutti landelta luokseni Helsinkiin, ei maksanut asumistaan mitään.. perusteli sillä että kun jo asuin täällä ja menoni (vuokrani) olisi joka tapauksessa sama asuisi hän luonani tai ei.

Pari vuotta katsoin lokkeilua, ja tämän jälkeen alkoi maksamaan osuutensa eli 250€/kk, vaikka itse maksan vuokraa yli 1000€/kk.

Sorry mutta en ymmärrä tällaisia uhriutumistarinoita kyllä yhtään. Miesystäväsikö vain ilmoitti että muuttaa luoksesi eikä maksa vuokraa ja sinulle asia oli ihan ok? Epäilenpä. 

Vierailija
14/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poikaystäväsi haluaa, että laina muutetaan myös puoliksi hänen nimiinsä niin sitten voisi hyvin maksaa asuntolainaa. Muuten se kämppä tai talo on sinun ja sinä maksat asuntosi pankille takaisin. Miten sinä sen teet ei kuulu poikaystävällesi yhtään. Vai maksatko sinä myös hänen autolainansa puoliksi, jos sellaista olisi?

Vierailija
15/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa kuin asuisitte vuokralla (katsokaa alueen vuokrataso) ja jakakaa kulut sen mukaan. Kaikki siis puoliksi, myös se kuvitteellinen vuokra jonka maksatte puoliksi asunnon omistajalle (sinä et toki itsellesi maksa mitään, mutta poikaystäväsi maksaa puolet).

Vierailija
16/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ex muutti luokseni, sovimme että koska hän oli maksanut yksiöstään vuokraa 700 euroa, hän maksoi muuton jälkeen minulle 350 euroa ja joka toisen vesi- ja sähkölaskun.

Molemmat hyödyimme yhteenmuutosta ja niin sen pitää mennä kun mielestäni.

Vierailija
17/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi tietty jos se on kohtuullista tuloihin nähden. Me miehen kanssa asumme vuokralla ja kulut laitetaan noin suurin piirtein puoliksi vaikka mies tienaakin enemmän. Hän saattaa tätä tuloeroa sitten kompensoida esim osallistumalla enemmän ruokakuluihin. Minusta ap:n miehen tulisi osallistua asumiskuluihin yhtälailla vaikka asunto ei olekaan hänen, ei mies missään muuallakaan saisi ilmaiseksi asua. Molemmat maksaa omat kulunsa ja loput yhteiset kulut puoliksi, ihan sama kumman asunto.

Vierailija
18/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisikö tuossa sellainen, että maksaisi tavallaan vuokraa vastikkeen verran noiden puolitettujen menojen lisäksi? Sinulle jäisi laina ja kotivakuutus.

Kyseessä on paritalon puolikas. Kaikki hoidetaan itse, joten yhtiövastike on vain 45e/kk.

Vierailija
19/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies yrittää hyötyä sinusta. Älä suostu siihen. Hänellä on kaksi kertaa paremmat tulot kuin sinulla. Lisäksi miehet syövät enemmän.

Miehen tulisi maksaa vähintään puolet vastikkeesta, vakuutuksesta, sähköstä, vedestä ja 70 prosenttia ruoasta.

Jos mies alkaa jo nyt temppuilla, älä muuta yhteen sen kanssa.

Tällä logiikalla nainen maksaa sitten enemmän vedestä ja sähköstä. Tai ainakin meillä minä kulutan näitä enemmän, käyn pidemmissä suihkuissa, on naaman pesua, menkkojen aikaan tulee pestyä alakertaa jatkuvasti, sheivaamisessa kuluu vettä. Sähköä menee föönaamiseen ja suoristamiseen....

Vierailija
20/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poikaystäväsi haluaa, että laina muutetaan myös puoliksi hänen nimiinsä niin sitten voisi hyvin maksaa asuntolainaa. Muuten se kämppä tai talo on sinun ja sinä maksat asuntosi pankille takaisin. Miten sinä sen teet ei kuulu poikaystävällesi yhtään. Vai maksatko sinä myös hänen autolainansa puoliksi, jos sellaista olisi?

Ottaisitko sinä ilmaiseksi jonkun asumaan joko omaan omistamaasi tai vuokraamaasi asuntoon? Hän vie tilaa maksamistasi neliöistä, kutsuu omia vieraitaan, aiheuttaa siivoustarvetta, jonoa vessaan/ suihkuun jne. Ihan vaan ilmaisiksi ottaisit siitä ilosta, että saisit nauttia hänen seurastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi