Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä helle rajoittaa enemmän kuin korona.

Vierailija
16.06.2020 |

Hikisenä liikkumatta koko päivä. Aamusta ennen auringon nousua voi hehkeksi mennä ulos istumaan. Mitään ei jaksa, eikä pysty tekeen. Edes töissä.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä itkua koko aihe. Tuulettakaa niitä asuntojanne muutama tunti ennen nukkumaanmenoa ja pitäkää öisin ikkunoita auki. Siirrettävä ilmastointilaite viilentää makuuhuoneen hetkessä ja maksaa +200e ja saa osamaksulla. Eristelevy johon saa puukolla reiän maksaa 5e. Eristelevy tuuletusikkunaan ja putki läpi.

Toisekseen aika lyhyt muisti on ihmisillä. Kesällä 2018 helteet alkoi toukokuun puolivälissä jolloin oli 29 astetta! Nyt on yhtenä päivänä ollut 28 osassa maata ja 10 päivä ennuste näyttää +-23 astetta. Eiköhän tästä selvitä. Kevyt liikunta helteessä voi auttaa sopeutumaan. Isossa osassa maailmaa +30 astetta on ihan tavallinen päivä jonka aikana tehdään fyysistä työtä rakennuksilla ja urheillaan.

Hyvää kesää kaikille!

Jaa. Tänne läntiseen Sisä-Suomeen on ainakin luvattu pitkälle ensi viikkoon pääasiassa 26-27 astetta ihan joka päivälle juuri kun katsoin. Tänään on poikkeus.

Vierailija
82/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämmin rajoita helteestä voi puhua kun varjossa on keväisin +40 - +45

Täällä ei ole lämpötila käynyt vuoteen alle 25 asteessa, yhtään päivää alle +30 ei ole ollut.

Ei rajoita koronaakaan.

Väkiluku on 80 miljoonaa ja täällä

ei ole ollut yhtään koronatartuntaa moneen viikkoon ja yhteensä niitä oli koko maassa n.3000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lämmin rajoita helteestä voi puhua kun varjossa on keväisin +40 - +45

Täällä ei ole lämpötila käynyt vuoteen alle 25 asteessa, yhtään päivää alle +30 ei ole ollut.

Ei rajoita koronaakaan.

Väkiluku on 80 miljoonaa ja täällä

ei ole ollut yhtään koronatartuntaa moneen viikkoon ja yhteensä niitä oli koko maassa n.3000.

M 55

Bangkok

Vierailija
84/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te, jotka vihaatte helteitä, ette hanki ilmalämpöpumppua?

Missä myydään kannettavia ilmalämpöpumppuja? :)

Mulla ei ainakaan ole kyse pelkästään siitä, etten pidä helteistä, vaan en vaan oikeasti KESTÄ helteitä. Kun kotoa lähtee olen yltäpäältä hiessä siihen asti että palaan takaisin kotiin, voit varmaan kuvitella miten epämukavaa se on, eikä sitä pääse esim. töissä ollessa pakoon mihinkään, toisin kuin esim. pakkasella voi lisätä vaatetta, niin töissä ei voi kulkea alasti, enkä ole yhtään varma että sekään auttais.

Kyllä helle on yleisesti pahempi ongelma ihmisille kuin esim. ne pakkaset joita vastaan pystyy edes jotenkuten suojautumaan lisäämällä lämmintä vaatetta ja esim. pysymällä liikkeessä.

Vierailija
85/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te, jotka vihaatte helteitä, ette hanki ilmalämpöpumppua?

Missä myydään kannettavia ilmalämpöpumppuja? :)

Mulla ei ainakaan ole kyse pelkästään siitä, etten pidä helteistä, vaan en vaan oikeasti KESTÄ helteitä. Kun kotoa lähtee olen yltäpäältä hiessä siihen asti että palaan takaisin kotiin, voit varmaan kuvitella miten epämukavaa se on, eikä sitä pääse esim. töissä ollessa pakoon mihinkään, toisin kuin esim. pakkasella voi lisätä vaatetta, niin töissä ei voi kulkea alasti, enkä ole yhtään varma että sekään auttais.

Kyllä helle on yleisesti pahempi ongelma ihmisille kuin esim. ne pakkaset joita vastaan pystyy edes jotenkuten suojautumaan lisäämällä lämmintä vaatetta ja esim. pysymällä liikkeessä.

Ja täällä ei ole vielä edes ollut kunnon helteitä, siinä 20 asteen kieppeillä vaan, mutta on myös ollut tosi seisova ilma. En edes halua odottaa tämän päiväistä kunnon hellettä, onneksi olen sentään vapaalla, niin voi vain käyttää koiran nopeasti pihalla ja sitten äkkiä takaisin kodin viileyteen.

T: sama.

Vierailija
86/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt 15 tuntista työpäivää, fyysistä työtä ulkona. On hikistä ja rankkaa, en sitä kiellä mutta työt on tehtävä. Vettä ja aurinkorasvaa kuluu, ihoa pitää suojata työltä ja auringolta vaatteilla.

En ihan käsitä millainen ihminen ei pysty kuin istumaan sisällä, onko fyysinen kunto niin huono vai jokin sairaus? Ihan kaikella hyvällä kysyn. Itse huomaan että kun ikää tulee, hellettä kestää huonommin. Mutta pakko kuitenkin työt tehdä.

Vierailija
87/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilääkitty immeinen saa usein helteistä ripulin, tai osa migreenin jne. Kyllä joillekkin helle on sietämätöntä. Ja se "helleraja" kulkee kullakin yksilöllisesti. Toinen ei kestä 24, toiselle 30 menettelee.

Älkää aina vaatiko kaikkia ajattelemaan ja tuntemaan asioita samoin.

Itseäni rasittaa kun en saa kuumalla nukuttua, 5t yössä on kidutusta kun tarvitsisi 8t. Makuuh auringon puolella ja kun ei tuule niin ei viilene paljoa yölläkään.

Vierailija
88/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt 15 tuntista työpäivää, fyysistä työtä ulkona. On hikistä ja rankkaa, en sitä kiellä mutta työt on tehtävä. Vettä ja aurinkorasvaa kuluu, ihoa pitää suojata työltä ja auringolta vaatteilla.

En ihan käsitä millainen ihminen ei pysty kuin istumaan sisällä, onko fyysinen kunto niin huono vai jokin sairaus? Ihan kaikella hyvällä kysyn. Itse huomaan että kun ikää tulee, hellettä kestää huonommin. Mutta pakko kuitenkin työt tehdä.

Kuumansietokyvyssä on eroja.

Itse kyllä ymmärrän, miten joku palelee esim. 15 asteessa, vaikka itselläni ei edes tunnu silloin kylmältä. Mutta en kuvittelekkaan kaikkien ihmisten olevan jotain klooneja minusta.

Vierailija
89/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tekemistä suosittelette helteillä?

Sillä rajauksella että auringossa makaaminen tekee huonon olon, enkä viihdy uimarannalla.

t. hyväkuntoinen 34v nainen

Pyöräily on mun mielipuuhaa helteellä. Ei mitään rankkaa suota vaan rauhallista tieajelua.

Ja miten helteet tekevät pyöräilystä kivempaa?

Kysyn yhä että mitä hyviä puolia helteissä on jos ei huvita käryttää itseään auringossa, eikä halua sitten veetun uimarannalle?

Onko se uimaranta siis ainoa asia mikä on erityisen kivaa helteillä? Ja miten kukaan saa tyyliin 4 viikkoa kulumaan sillä että maataan auringossa-mennään veteen-maataan auringossa-mennään veteen? Tuo on yhtä mielenkiintoista kuin kipeänä oleminen: makaa ja lepää, käy juomassa vettä, repeat.

t. se sama 34v nainen

Vierailija
90/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole ollut kahteen kuukauteen yölläkään alle +28.

Kolmisen kuukautta oli joka päivä yli + 40.

Täällä 80 miljoonaa ihmistä voi ihan hyvin ja korona tapauksia oli murto osa suomesta.

N. 52

Rayong, Thaimaa

Vierailija
91/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helteestä valittajat odottavat, että muut jotenkin ratkaisisivat heidän ongelmansa? Sää on mikä on, toinen nauttii ja toinen ei. 

Minä palelen 9 kk vuodesta, joten anteeksi kauheasti, jos nyt nautin kun en ole umpijäässä. Mutta minusta se ei ole kenenkään muun ongelma, laitan sitten vaan vaatetta päälle ja olen kiukuttelematta niille, jotka rakastaa pakkasta ja lunta.

Harmi teille lämpimästä kärsiville ja tsemppiä!

Vierailija
92/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tekemistä suosittelette helteillä?

Sillä rajauksella että auringossa makaaminen tekee huonon olon, enkä viihdy uimarannalla.

t. hyväkuntoinen 34v nainen

Pyöräily on mun mielipuuhaa helteellä. Ei mitään rankkaa suota vaan rauhallista tieajelua.

Ja miten helteet tekevät pyöräilystä kivempaa?

Kysyn yhä että mitä hyviä puolia helteissä on jos ei huvita käryttää itseään auringossa, eikä halua sitten veetun uimarannalle?

Onko se uimaranta siis ainoa asia mikä on erityisen kivaa helteillä? Ja miten kukaan saa tyyliin 4 viikkoa kulumaan sillä että maataan auringossa-mennään veteen-maataan auringossa-mennään veteen? Tuo on yhtä mielenkiintoista kuin kipeänä oleminen: makaa ja lepää, käy juomassa vettä, repeat.

t. se sama 34v nainen

Sinun ongelma, mitä sinä muille säästä kiukuttelet. Ei kukaan voi tässä sateeksi ja kylmyydeksi mieliksesi muuttua.

Vierailija
93/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää helle on ihan loistavaa! Oon laihtunut tosi paljon kun ruoka ei maistu mutta silti tykkään ulkoilla ja tehdä asioita. Vaatteet lentää aina päivän päätteeksi pesuun hiestä märkinä mutta ei haittaa :D

Vierailija
94/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 80 miljoonaa ihmistä voi ihan hyvin ja korona tapauksia oli murto osa suomesta.

N. 52

Rayong, Thaimaa

Huoh nätä ulkosuomalaisia.

Voisiko olla niin, että me pohjoisen kansa meidän vaalean ihomme lisäksi ollaan sopeuduttu muiltakin osin paremmin viileämpään ilmastoon? Kylmän- ja kuumansietokyky on ihan oikeita asioita ja ihmiset joiden sukujuuret ovat kuumissa maissa yleensä sietävät kylmää huonommin kuin pohjoismaalaiset.

Sen lisäksi, on varmasti aivan eri asiaa elää siellä thaimaassa jossa lämpötila ei koskaan putoa vs. täällä Suomessa jossa lämpötila heittää jopa yli 60 asteella vuoden mittaan. Noin ajateltuna varmaan jokainen tajuaa, millaista sopeutusmiskykyä täällä eläminen vaatii verrattuna vaikka niihin aina kuumiin maihin ja että kaikilla se sopeutuminen äärilämpötiloihin ei ihan niin mutkattomasti suju, voisi melkeinpä sanoa, että harvemmalla se mutkattomasti sujuu, useimmat ihmiset kallistuvat joko parempaan kuumansietoon ja palelevat herkästi talvella tai sitten hyvään kylmänsietoon ja kuumuvat helposti kesällä.

Vierailija
95/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N. 52

Rayong, Thaimaa

Huoh nätä ulkosuomalaisia.

Voisiko olla niin, että me pohjoisen kansa meidän vaalean ihomme lisäksi ollaan sopeuduttu muiltakin osin paremmin viileämpään ilmastoon? Kylmän- ja kuumansietokyky on ihan oikeita asioita ja ihmiset joiden sukujuuret ovat kuumissa maissa yleensä sietävät kylmää huonommin kuin pohjoismaalaiset.

Sen lisäksi, on varmasti aivan eri asiaa elää siellä thaimaassa jossa lämpötila ei koskaan putoa vs. täällä Suomessa jossa lämpötila heittää jopa yli 60 asteella vuoden mittaan. Noin ajateltuna varmaan jokainen tajuaa, millaista sopeutusmiskykyä täällä eläminen vaatii verrattuna vaikka niihin aina kuumiin maihin ja että kaikilla se sopeutuminen äärilämpötiloihin ei ihan niin mutkattomasti suju, voisi melkeinpä sanoa, että harvemmalla se mutkattomasti sujuu, useimmat ihmiset kallistuvat joko parempaan kuumansietoon ja palelevat herkästi talvella tai sitten hyvään kylmänsietoon ja kuumuvat helposti kesällä.

Unohtamatta sitä, että ihmisen ansiosta ilmasto lämpenee ja täälläkin tullaan kokemaan äärikuumia kesiä enemmän kuin ennen, eikä ihminen niihin lajina/rotuna sopeudu yhtään sen nopeammin kuin muutkaan eläimet.

Vierailija
96/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi helteestä valittajat odottavat, että muut jotenkin ratkaisisivat heidän ongelmansa? Sää on mikä on, toinen nauttii ja toinen ei. 

Minä palelen 9 kk vuodesta, joten anteeksi kauheasti, jos nyt nautin kun en ole umpijäässä. Mutta minusta se ei ole kenenkään muun ongelma, laitan sitten vaan vaatetta päälle ja olen kiukuttelematta niille, jotka rakastaa pakkasta ja lunta.

Valitetaan, koska meidän ongelmamme ei poistu sillä, että pistettäisiin vaan enemmän vaatetta päälle.

Ei tietenkään ole teidän helteestä nauttijoiden vika, että on helteitä (tai on kaikkien ihmisten vika, jos helteet johtuu ilmastonmuutoksesta). Mutta ehkä se vain tuntuu jotenkin kamalalta ajatukselta kamalasti hihkua asiasta, joka oikeasti tappaa ihmisiä ja aiheuttaa epämukavuutta lukuisille muille.

Vähän sama kuin hihkuisi miten mukavaa on kun ei koskaan sada, samalla kun ympärillä luonto kuolee ja sadot epäonnistuu.

Vierailija
97/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitetaan, koska meidän ongelmamme ei poistu sillä, että pistettäisiin vaan enemmän vaatetta päälle.

Ei tietenkään ole teidän helteestä nauttijoiden vika, että on helteitä (tai on kaikkien ihmisten vika, jos helteet johtuu ilmastonmuutoksesta). Mutta ehkä se vain tuntuu jotenkin kamalalta ajatukselta kamalasti hihkua asiasta, joka oikeasti tappaa ihmisiä ja aiheuttaa epämukavuutta lukuisille muille.

Vähän sama kuin hihkuisi miten mukavaa on kun ei koskaan sada, samalla kun ympärillä luonto kuolee ja sadot epäonnistuu.

Just näin. Aika epäempaattista, saahan sitä nauttia, mutta sellainen ylenmääräinen hihkuminen tai muiden syyttely huonosta kuumankestävyydestä on jo todella törkeääkin käytöstä. Vähän voisi kuitenkin tuntea myös empatiaakin kärsiviä kohtaan.

Vierailija
98/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se ongelma juuri on. Kuumalla kelillä ihminen ei voi tehdä asialle ja olotilalleen juuri mitään, kun vain kärsiä. (Jos kotona ei ole ilmastointia). Vaatteita ei voi ottaa loputtomiin pois päältä.

Kylmällä kelillä saat lisää vaatetta päälle, voi säätää lämmitystä isommalle (jokaisessa asunnossa Suomessa on sentään jonkinlainen lämmityslaite), tai liikkua, että kroppa pysyy lämpimänä.

On mielenkiintoista, miten ilman viilennys on niin paljon hankalampaa, kuin lämmitys. Itse asiassa huoneilman viilentäminen taitaa kuluttaa energiaa huomattavasti enemmän, kuin sen lämmittäminen. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
99/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa paljonko painatte, te valittajat siis

299e sais ihan ok pikku ilmastointilaitteita, ei se ole kuin muutaman kuukauden karkkirahat voimikselle

Vierailija
100/123 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumansietokyvyssä on eroja.

Itse kyllä ymmärrän, miten joku palelee esim. 15 asteessa, vaikka itselläni ei edes tunnu silloin kylmältä. Mutta en kuvittelekkaan kaikkien ihmisten olevan jotain klooneja minusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan