Puhutaanko "eliittilukioista" missään muualla kuin pk-seudulla?
Onko Tampereella, Turussa tai Oulussa mitään tiettyä, johon hikarit hakee?
Kommentit (76)
Oulussa on vanhastaan Lyseo. Tosin sinnekään ei vaadita enää yli ysin keskiarvoa, tänä vuonn riitti 8,92. Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio (OSYK) ja Norssi ja viime aikoina kärkisijoille kirinyt Kastelli ovat seuraavaksi suosituimmat lukiot, johin vaaditaan myös yli 8,5 keskiarvo (Norssi ja Kastelli tänä keväänä 8,75, OSYK 8,62). Noiden neljän keskinäiset erot vaihtelevat vuosittain, yleensä Lyseoon on kovin keskiarvoraja, mutta pari vuotta sitten meni Kastelli edelle.
90-luvulla kun itse kirjoitin, vaadittiin mielestäni Lyseoon yli 9 keskiarvoa, mutta liekö siellä lisätty aloituspaikkoja.
Ei muualla Suomessa ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on vanhastaan Lyseo. Tosin sinnekään ei vaadita enää yli ysin keskiarvoa, tänä vuonn riitti 8,92. Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio (OSYK) ja Norssi ja viime aikoina kärkisijoille kirinyt Kastelli ovat seuraavaksi suosituimmat lukiot, johin vaaditaan myös yli 8,5 keskiarvo (Norssi ja Kastelli tänä keväänä 8,75, OSYK 8,62). Noiden neljän keskinäiset erot vaihtelevat vuosittain, yleensä Lyseoon on kovin keskiarvoraja, mutta pari vuotta sitten meni Kastelli edelle.
90-luvulla kun itse kirjoitin, vaadittiin mielestäni Lyseoon yli 9 keskiarvoa, mutta liekö siellä lisätty aloituspaikkoja.
...mutta siis varsinaisia eliittilukioita ei Oulussa oikeastaan ole. Lyseo jossain välissä "yritti olla", mutta en nyt tiedä onko tuo varsinaisesti sellainen.
-2
Vierailija kirjoitti:
Muut kaupungit on niin pieniä että ei. Helsingissä on eliittikouluja Ressu ja Märsky. Muissa voi olla yksittäisiä vähän parempia linjoja.
Eihän tuonne Märskyyn kovin korkeita rajoja ole, viime vuonnakin alle 9:n ja tänä vuonna myös moneen muuhun lukioon oli paljon korkeampi rima.
Turussa varmaan ne, joihin vaaditaan yli 9:n keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut kaupungit on niin pieniä että ei. Helsingissä on eliittikouluja Ressu ja Märsky. Muissa voi olla yksittäisiä vähän parempia linjoja.
Eihän tuonne Märskyyn kovin korkeita rajoja ole, viime vuonnakin alle 9:n ja tänä vuonna myös moneen muuhun lukioon oli paljon korkeampi rima.
Sen lisäksi, että Märskyn raja on korkea (tänä vuonna 9.15) on valtaosa oppilaista sm-tason urheilijoita.
Ei niistä puhuta muualla, vaikka siellä onkin ihan yhtä hyviä lukioita sinänsä. Tai yhtä hikareita paljon joissakin kouluissa. Kouluhan sinänsä voi olla yhtä hyvä, vaikkei kaikkei olisi niin hikareita.
Minä kun tulin aikanani opiskelemaan Helsingin yliopistoon olin hyvin hämmentynyt siitä, että kurssikaverit olivat järjestäin erityiskouluista, yksityiskouluista jne. Sieltä tultiin saksalaisesta koulusta, ranskalaisesta koulusta Ressuista ja Norsseista. Meitä taviksia ei juuri ollut. Eipä ollut muilla kyllä duunarivanhempiakaan. No, nyt keski-iässä samalla koulutuksella nuo muut ovat kyllä selvästi paremmin menestyneet kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että Märskyn raja on korkea (tänä vuonna 9.15) on valtaosa oppilaista sm-tason urheilijoita.
Ok, mutta keskiarvoraja ei silti ole erityisen korkea, varsin monta pk-seudun lukiota menee edelle. Ja valtakunnallisessa listauksessa vasta 23.
Vierailija kirjoitti:
Märsky ei mikään eliittilukio ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun tulin aikanani opiskelemaan Helsingin yliopistoon olin hyvin hämmentynyt siitä, että kurssikaverit olivat järjestäin erityiskouluista, yksityiskouluista jne. Sieltä tultiin saksalaisesta koulusta, ranskalaisesta koulusta Ressuista ja Norsseista. Meitä taviksia ei juuri ollut. Eipä ollut muilla kyllä duunarivanhempiakaan. No, nyt keski-iässä samalla koulutuksella nuo muut ovat kyllä selvästi paremmin menestyneet kuin minä.
Tiedän itsekin näitä saksalaisen koulun ja muiden vastaavan käyneitä. Ne on "aivopesty" jo teini-iässä siihen, että elämän tarkoitus on urakehitys. Toki siellä joukossa on oikeasti lahjakkaitakin tyyppejä, mutta ei läheskään kaikki ole mitenkään erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Märsky Mäkelänrinteen lukio? Urheilulukiolaisilla on oma pisteytys (max 20 p), eli heidän keskiarvonsa ei näy tuossa keskiarvorajassa. Pelkästään "normaalilinjan" opiskelijoiden keskiarvot.
-urheilulukioon muualle Suomessa päässeen äiti
Aalto-yliopiston tutkimuksessa eliittilukioksi nimetään: Ressun, Helsingin normaalilyseon, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun, Mäkelänrinteen ja Etelä-Tapiolan lukiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9,15 on vielä aika kesyä kun vertaa moneen pk-seudun lukioon. Märsky ei todellakaan ole eliittilukio.
Tulosten perusteella Helsingin ja samalla koko maan kärki
LukioKeskiarvo (pakolliset)Kokelaita
Etelä-Tapiolan lukio6.12129
Ressun lukio5.77149
Helsingin normaalilyseo5.6178
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu5.667
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu5.59133
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9,15 on vielä aika kesyä kun vertaa moneen pk-seudun lukioon. Märsky ei todellakaan ole eliittilukio.
Kyllä se sellaiseksi lasketaan:
https://vatt.fi/artikkeli/-/asset_publisher/eliittilukiossa-opiskelulla…
Helsingissä oli tänä vuonna moneen lukioon tosi korkeat keskiarvorajat, esim.
SYK (A-englannin linja) 9,85
Ressu 9,69
Norssi 9,5
Ja tosi moneen muuhunkin keskiarvoraja oli yli 9, esi. Luonnontiedelukio 9,31 , Kulosaaren lukio 9,27, Viikin Norssi 9,25, TYK 9,17.
ns. eliittilukioiksi miellän SYK:n (vaikka A-venäjän linjalle pääseekin vähän yli 8 keskiarvolla), Ressun ja Norssin, vaikka eliittilukio onkin vähän älytön termi. Espoossa on nykyään tähän kategoriaan yltää enää Otaniemen lukio, Vantaalla eliittilukioita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän itsekin näitä saksalaisen koulun ja muiden vastaavan käyneitä. Ne on "aivopesty" jo teini-iässä siihen, että elämän tarkoitus on urakehitys. Toki siellä joukossa on oikeasti lahjakkaitakin tyyppejä, mutta ei läheskään kaikki ole mitenkään erityisiä.
Faktisesti kuitenkin menestyvätkin paremmin kuin muut.
Puhutaan, niistä samoista Suomen eliittilukioista, jotka ovat nämä nimenomaiset pääkaupunkiseudun lukiot. Niistä kirjoitetaan tieteellisissä artikkeleissakin, ne eivät siis ole vain helsinkiläinen tapa kutsua hyviä lukioita vaan käsite.