Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan minimalistit: mitä sellaista ette omista, mikä löytyy useimmista suomalaiskodeista? Mitä jätätte tekemättä yksinkertaistaaksenne elämäänne?

Vierailija
14.06.2020 |

Minulla ei ole silitysrautaa tai -lautaa. Käytän itsestään siliäviä vaatteita ja tarvittaessa suihkuttelen laimealla huuhteluaineliuoksella rypyt pois.

En myöskään koskaan lajittele vaatepyykkiä. Se on aivan tarpeetonta, eikä minulla ole niin paljoa vaatteita, että saisin täysiä koneellisia lajiteltua pyykkiä. 20 vuoteen ei ole tapahtunut yhtään värikatastrofia.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla on vähemmän vaatteita kuin kellään kaverillani. Kaikki ei-ulkovaatteet mahtuvat riippumaan yhteen kaappiin. Minulla on vaatteita vain kahdeksi viikoksi, koska niin usein pesen pyykkiä. Ei ole järkevää omistaa enemmän vaatteita kuin ehtii pitää.

Niinpä. Minulla on kyllä arkivaatteet, vähän paremmat vaatteet, oleiluvaatteet, ulkoiluvaatteet, siistimmät ulkovaatteet, golf-vaatteet, juhlavaatteet, treenivaatteet sisäliikuntaan. Lisäksi Suomessa kun ollaan niin kausivaatekerrat eri vuodenajoille. No, onhan ihmisissä muitakin eroja ja joku varmaan sitten käyttää samoja vaatteita kaikissa eri toiminnoissa. 

Vierailija
42/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla on vähemmän vaatteita kuin kellään kaverillani. Kaikki ei-ulkovaatteet mahtuvat riippumaan yhteen kaappiin. Minulla on vaatteita vain kahdeksi viikoksi, koska niin usein pesen pyykkiä. Ei ole järkevää omistaa enemmän vaatteita kuin ehtii pitää.

Niinpä. Minulla on kyllä arkivaatteet, vähän paremmat vaatteet, oleiluvaatteet, ulkoiluvaatteet, siistimmät ulkovaatteet, golf-vaatteet, juhlavaatteet, treenivaatteet sisäliikuntaan. Lisäksi Suomessa kun ollaan niin kausivaatekerrat eri vuodenajoille. No, onhan ihmisissä muitakin eroja ja joku varmaan sitten käyttää samoja vaatteita kaikissa eri toiminnoissa. 

Samoin kuin minulla ei ole erikseen "vähän parempaa" kahviastiastoa erityistilaisuuksiin, olen vain päätynyt pitämään suosikkivaatteitani jatkuvasti. Laitoin aina päälleni lempipaitani, kun se oli puhtaana, joten muut jäivät yksinkertaisesti käyttämättä.

Juhla-asuna minulla on puku, ja ulkovaatteet on tosiaan erikseen. En ole kuullut, että Suomessa pitäisi olla sisävaatteetkin eri vuodenajoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei älytelevisota, pelikonsoleita, maksullisia kanavia, yleiskonetta, blenderiä, kylpyammetta, poreallasta, aaltovaasia, nahkasohvaa, lasista sohvpäytää ... 

Luitko ollenkaan otsikkoa? Väitätkö, että nämä löytyvät useimmista kodeista? Itse en tiedä ketään, kenellä olisi poreallas ja nahkasohvatkin ovat nykyään aika harvinaisia. Tai sitten liikun todella omituisissa piireissä. 

Vierailija
44/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIskirättejä. Käytän talouspaperia, koska se on paljon hygieenisempää.

Vierailija
45/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mattoja, autoa, lemmikkiä, lapsia, kausitekstiilejä, sänkyä tai pelikonsoleita.

Mikä nukkumisratkaisu käytössä, jos ei ole sänkyä?

Sohvasänky.

Eikö sohvasänky ole sänky? Mikä ero on muuten vuodesohvalla ja sohvasängyllä. Onko pyörä keksitty uudelleen? 

Vierailija
46/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TIskirättejä. Käytän talouspaperia, koska se on paljon hygieenisempää.

Minulla taas ei ole siivousrättejä vaan kertakäyttörättejä. On joo epäekologisempaa, mutta toisaalta ei mene vettä eikä pesuainetta niiden puhdistamiseen eikä tarvitse miettä mikä on wc-istuimen ja mikä lavuaarin rätti. 

Vierailija
47/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kuin minulla ei ole erikseen "vähän parempaa" kahviastiastoa erityistilaisuuksiin, olen vain päätynyt pitämään suosikkivaatteitani jatkuvasti. Laitoin aina päälleni lempipaitani, kun se oli puhtaana, joten muut jäivät yksinkertaisesti käyttämättä.

Juhla-asuna minulla on puku, ja ulkovaatteet on tosiaan erikseen. En ole kuullut, että Suomessa pitäisi olla sisävaatteetkin eri vuodenajoille.

No naisilla ei käy samat juhlavaatteet talvella ja kesällä. 

Miehenä voi tietty hiihdellä menemään kotona ja kodin ulkopuolella paria lyhythihaista, paria pitkähihaista ja muutamia housuja vaihdellen. Tosin tuo on aika tylsää eikä tyydytä kaikkia miehiäkään henkisesti. Lisäksi joidenkin elämässä on toimintoja, joissa vaaditaan asiallisempaa pukeutumista (ei pukutasoista), jossain haluaa olla rennommin (kotona nyt ainakin) jne. 

Vierailija
48/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei älytelevisota, pelikonsoleita, maksullisia kanavia, yleiskonetta, blenderiä, kylpyammetta, poreallasta, aaltovaasia, nahkasohvaa, lasista sohvpäytää ... 

En ole minimalisti suoranaisesti, mutta ei mullakaan ole näistä mitään :D

Vierailija
49/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on sillä, onko vaasi aaltomaljakko, sohvapöytä lasia vai ei tai sohva nakaa tai ei?

Monella minimalistillakin on sohva, joku vaasi sekä joku taso olohuoneessa. No se olohuoneen taso on se, mistä moni tinkii, vaikkei olisi minimalistikaan, jotta jää enemmän tyhjää tilaa. 

Vierailija
50/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mattoja, autoa, lemmikkiä, lapsia, kausitekstiilejä, sänkyä tai pelikonsoleita.

Mikä nukkumisratkaisu käytössä, jos ei ole sänkyä?

Sohvasänky.

Eikö sohvasänky ole sänky? Mikä ero on muuten vuodesohvalla ja sohvasängyllä. Onko pyörä keksitty uudelleen? 

Vuodesohvassa nukutaan sohvatyynyillä, sänkysohvassa nukutaan patjalla. Kumpikin toimii suurimman osan päivästä sohvana.

Vierailija
51/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naisilla ei käy samat juhlavaatteet talvella ja kesällä. 

Miehenä voi tietty hiihdellä menemään kotona ja kodin ulkopuolella paria lyhythihaista, paria pitkähihaista ja muutamia housuja vaihdellen. Tosin tuo on aika tylsää eikä tyydytä kaikkia miehiäkään henkisesti. Lisäksi joidenkin elämässä on toimintoja, joissa vaaditaan asiallisempaa pukeutumista (ei pukutasoista), jossain haluaa olla rennommin (kotona nyt ainakin) jne. 

Naisten mekot valmistetaan niin ohuesta materiaalista, että yhden puvun viemään tilaan mahtuu kyllä vaikka juhlavaate jokaiselle vuodenajalle.

Minulla ei taida olla yhtään lyhythihaista paitaa ellei aluspaitoja lasketa. Kaikki arkivaatteeni ovat sellaisia, jotka päällä voisin hyvin mennä vaikka ravintolaan syömään. Ennen nukkumaan menoa heitän yleensä sortsit tai pyjamahousut jalkaan.

En pidä pukeutumistani mitenkään tylsänä, kun saan joka päivä pukeutua lempivaatteisiini. Kahden viikon pyykkäysvälissä on ihan riittävästi vaihtelua minulle, eikä kaappiin juuri jää käyttämättömiä vaatteita. Minua "tyydyttää henkisesti" se, että olen aina hyvin pukeutunut enkä pidä kaapeissani tarpeetonta roinaa.

Vierailija
52/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariskooli.

Vierailija
53/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan olla jo entinen minimalisti sillä hommasin sängyn, sohvan ja ruokapöydänkin sekä keittiölaitteita jotka helpottavat terveellisten ruokien tekoa, esim. äsken tein paprikahummusta.

Mikroa ja telkkaria minulla ei ole, en käyttäisi aikaani esim. tositv:n katsomiseen. En myöskään silitä. 

Olen konmariin kallellaan, kodissani voin tehdä asioita jotka ovat minulle tärkeitä ja tuottavat iloa: harrastukset(tarvitaan laitteita ja tilaa), liikunta ja terveellinen ruoka. Olen sairastanut vakavasti ja nyt haluan käyttää aikani vain tärkeisiin asioihin, esimerkiksi en halua tuhlata aikaa suurelti siivoamiseen minkä vuoksi minulla on vain vähän tavaraa, tyhjät pinnat ja helpot imuroinnit.

Eli oikeastaan minulle ei minimalismi ole se juttu vaan se että minulla on mahdollisimman tehokkaasti aikaa ja tilaa tehdä minulle merkityksellisiä asioita ilman aikavarkaita.

Vierailija
54/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipulipuserrin ja muusinuija ainakin puuttuvat. Ja varastohuone tai autotalli, joka on täynnä rojua.

Vierailija
55/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastaan minulle ei minimalismi ole se juttu vaan se että minulla on mahdollisimman tehokkaasti aikaa ja tilaa tehdä minulle merkityksellisiä asioita ilman aikavarkaita.

Tämä on ainakin minusta juuri minimalismin idea. Karsimalla turhaa tehdään tilaa merkitykselle.

Vierailija
56/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa, lemmikkiä eikä miestä. Aikoinaan mies oli muttei rakastanut lapsiaan eikä ollut kiinnostunut heistä niin heivasin sen myös elämästä. Ja tästä on jo kauan

57/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tietokonekäyttöön 43-tuumainen näyttö, joten en tarvitse telkkaria.

Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).

Sano vaan. Minä sanon, ettei sinulla ole autoa siksi, ettei ole varaa, taitoa tai uskallusta. Jos kyse on kahdesta viimeisestä, kannattaa pysyä poissa muidenkin ihmisten autojen ratin takaa.

58/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Minulla ei ole kovin hienoa puhelinta, ja käytän yhä pöytäkonetta. Kai se täytyy vaihtaa kannettavaan, kun alkaa näyttää, ettei töiden teko enää luonnistu vanhalla sotaratsulla. Siinä kai ne olennaisimmat arkiset asiat, jotka erottavat minua muista ihmisistä; en tuijota julkisissa kulkuneuvoissa älylaitetta toisin kuin joka ikinen muu kanssamatkustaja. En myöskään tee töitä matkoilla. Tosin vaatimattomuuttani laimentaa matkoilla vaimon älypuhelin.

Vierailija
59/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia, koska alkoholi on mielestäni kammottavan makuista.

Harvinaista Suomessa, jossa kansasta arviolta 74-133 prosenttia on alkoholisteja. Prosentti saattaa olla suurempikin.

Varmasti alkoholi on pahaa, tosin en ole koskaan maistanut. Viini ja olut sen sijaan oikein hyvää.

Vierailija
60/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon myös melkoinen vaateminimalisti. Mulla on oikeastaan vain 5 arkipaitaa ja saman verran housuja ja kahdet rintaliivit, mustat ja valkoiset. Pesen näitä kyllä päivittäin, että en likaisena kulje vaikka mulla onkin aina samat vaatteet päällä. Yksi kun kuluu puhki, uusin sen. Lisäksi mulla ei ole kuin yhdet kengät joka vuodenajalle. Yhdet talvikengät ja yhdet kesäkengät, väliaikoina lenkkarit.  Sama homma näissä, että ostan uudet sitten vasta kun vanhat kulunut puhki. 

Minulla meni monta vuotta ilman sohvaa ja telkkaria, mutta nyt mulla on sellaiset koska äiti halusi välttämättä ne mulle hankkia. Itse pärjäsin ihan hyvin ilman, mutta hän kai vähän häpesi mua tai jotain.

En ole tehnyt mitään päätöstä olla minimalistinen, olen ollut sellainen aina, jo ennen kuin siitä tuli muotia. Omalla kohdallani olen ennemminkin yrittänyt olla materialistisempi kuin olen, varsinkin jotta miehet kiinnostuisivat minusta, mutta en vaan ole onnistunut siinä koska se ei ole aitoa mua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi