Palstan minimalistit: mitä sellaista ette omista, mikä löytyy useimmista suomalaiskodeista? Mitä jätätte tekemättä yksinkertaistaaksenne elämäänne?
Minulla ei ole silitysrautaa tai -lautaa. Käytän itsestään siliäviä vaatteita ja tarvittaessa suihkuttelen laimealla huuhteluaineliuoksella rypyt pois.
En myöskään koskaan lajittele vaatepyykkiä. Se on aivan tarpeetonta, eikä minulla ole niin paljoa vaatteita, että saisin täysiä koneellisia lajiteltua pyykkiä. 20 vuoteen ei ole tapahtunut yhtään värikatastrofia.
Kommentit (94)
astianpesukone, älypuhelin, sohva, sohvapöytä, kahvinkeitin, mikroaaltouuni, televisio, hyllykkö koriste-esineille.
Vierailija kirjoitti:
astianpesukone, älypuhelin, sohva, sohvapöytä, kahvinkeitin, mikroaaltouuni, televisio, hyllykkö koriste-esineille.
Vieläkö on alle 60-vuotiaita ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta? Kyseessä on varmaan minimalistin paras ystävä, kun se korvaa todella monta muuta laitetta.
Televisiota, autoa, silityslautaa, blenderiä, viherkasveja, mattoja, tauluja, leivänpaahdinta, vedenkeitintä, hiustenkuivainta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla on vähemmän vaatteita kuin kellään kaverillani. Kaikki ei-ulkovaatteet mahtuvat riippumaan yhteen kaappiin. Minulla on vaatteita vain kahdeksi viikoksi, koska niin usein pesen pyykkiä. Ei ole järkevää omistaa enemmän vaatteita kuin ehtii pitää.
Oon myös melkoinen vaateminimalisti. Mulla on oikeastaan vain 5 arkipaitaa ja saman verran housuja ja kahdet rintaliivit, mustat ja valkoiset. Pesen näitä kyllä päivittäin, että en likaisena kulje vaikka mulla onkin aina samat vaatteet päällä. Yksi kun kuluu puhki, uusin sen. Lisäksi mulla ei ole kuin yhdet kengät joka vuodenajalle. Yhdet talvikengät ja yhdet kesäkengät, väliaikoina lenkkarit. Sama homma näissä, että ostan uudet sitten vasta kun vanhat kulunut puhki.
Minulla meni monta vuotta ilman sohvaa ja telkkaria, mutta nyt mulla on sellaiset koska äiti halusi välttämättä ne mulle hankkia. Itse pärjäsin ihan hyvin ilman, mutta hän kai vähän häpesi mua tai jotain.
En ole tehnyt mitään päätöstä olla minimalistinen, olen ollut sellainen aina, jo ennen kuin siitä tuli muotia. Omalla kohdallani olen ennemminkin yrittänyt olla materialistisempi kuin olen, varsinkin jotta miehet kiinnostuisivat minusta, mutta en vaan ole onnistunut siinä koska se ei ole aitoa mua.
Hyvä esimerkki siitä, että naiseus ei ole mikään este minimalistisen vaatteiston käyttämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tietokonekäyttöön 43-tuumainen näyttö, joten en tarvitse telkkaria.
Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).
Juu aivan, koska olisi ihan kohtuullista istua julkisissa 2 h suuntaansa, jotta pääsee töihin. Anna mun nauraa.
Jos et suomalaisessa kaupungissa osaa järjestää töitäsi ja asuinpaikkaasi muuten kuin niin, että menee julkisilla töihin 2h suuntaansa, niin oma vika johtuu tyhmyydestäsi, ja sinun kuuluukin kärsiä. Tyhmyys ei ole oikeutus maailman pilaamiselle.
Minulla on erinomainen työpaikka, jossa on hyvät työkaverit ja koen olevani arvostettu. Ei siis aikomustakaan vaihtaa työpaikkaa.
Asuimme nykyisessä asunnossa jo ennen kuin vaihdoin nykyiseen työhöni. Lapsilla on hyvä kaveripiiri, kiva koulu ja päiväkoti. Lapsille edelle mainittujen vaihtuminen saattaa olla kohtalokasta, joten emme aio vaihtaa asuinpaikkaa.
Julkisilla kulkien joutuisin ensin matkustamaan pienimmän kanssa päiväkotiin toiseen suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsee. Sama tilanne olisi lasten isällä. Olen laskenut, että työmatkani päiväkoti mukaanlukien veisi julkisilla aikaa 2,5 h - suuntaansa. Siis 5 tuntia päivässä, kun se nyt kestää 45 minuuttia omalla autolla suuntaansa. Pk-seudulla. Lapsen päiväkoti menee kiinni klo 18.00, joten emme ehtisi hakea häntä ajoissa, emmekä ehtisi aamulla ajoissa töihin.
Ymmärrätkö lainkaan, että meillä ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, vai katseletko maailmaa pelkästään itsesi kannalta? Tai ei tarvitse vastata, tiedän jo kommenttisi perustella sinun ajattelevan hyvin itsekeskeisesti.
Kun jostain asiasta tulee kiihkouskonnon kaltainen, vie se terveen ajattelukyvyn mennessään.
Keskustelu oli minimalisteille, ei tarvitse teidän vanhempien ihan joka asiaan nokkaanne tunkea ja tuoda esiin "MuTtA LaPsEt!!!11". Nimenomaan, kiihkovanhemmuus vie ajattelukyvyn tehokkaammin kuin mikään muu.
Mulla ei ole vedenkeitintä, mikroaaltouunia eikä blenderiä eikä monitoimikonetta. Ei pesukonetta eikä kuivausrumpua, ei hiustenkuivaajaa. Ei kuulokkeita. Ei lampunvarjostimia, lamput on suoraan kannassa kiinni ja katossa, mutta se kupu tai muu koristus puuttuu. Ei mitään pelejä (edes lautapelejä) eikä pelikonsolia. Ei keittiön pöytää eikä tuoleja, ei pöytäliinoja. Ei pannunalusia. Ei verhotankoja eikä verhoja, sälekaihtimet on. Ei tauluja seinillä. Ei kevät- tai syystakkia. Ei pipoja eikä hanskoja. Ei shortseja. Ei käsilaukkuja. Ei puuteria, ei puhdistusmaitoa, ei käsisaippuaa palana tai nesteenä. Ei leikkelehaarukoita. Ei viinilaseja. Ei kahviastiastoa. Ei tuikkulyhtyjä. Ei jalkarahia. Varmaan puuttuu paljon muutakin, ei vain tule mieleen kun olen niin tottunut elämään näin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole vedenkeitintä, mikroaaltouunia eikä blenderiä eikä monitoimikonetta. Ei pesukonetta eikä kuivausrumpua, ei hiustenkuivaajaa. Ei kuulokkeita. Ei lampunvarjostimia, lamput on suoraan kannassa kiinni ja katossa, mutta se kupu tai muu koristus puuttuu. Ei mitään pelejä (edes lautapelejä) eikä pelikonsolia. Ei keittiön pöytää eikä tuoleja, ei pöytäliinoja. Ei pannunalusia. Ei verhotankoja eikä verhoja, sälekaihtimet on. Ei tauluja seinillä. Ei kevät- tai syystakkia. Ei pipoja eikä hanskoja. Ei shortseja. Ei käsilaukkuja. Ei puuteria, ei puhdistusmaitoa, ei käsisaippuaa palana tai nesteenä. Ei leikkelehaarukoita. Ei viinilaseja. Ei kahviastiastoa. Ei tuikkulyhtyjä. Ei jalkarahia. Varmaan puuttuu paljon muutakin, ei vain tule mieleen kun olen niin tottunut elämään näin.
Jatkan vielä listaani, kun sain vaikutteita muista vastauksista. Minulla ei ole myöskään astianpesukonetta, leivänpaahdinta, pyykkitelinettä, autoa eikä lemmikkiä. Ei rannekelloa tai seinäkelloa, ei sykemittaria tai aktiivisuusranneketta, ei rikkaimuria, ei tuulipukua, ei verkkareita tai legginsejä, ei päiväpeittoa eikä sohvapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla on vähemmän vaatteita kuin kellään kaverillani. Kaikki ei-ulkovaatteet mahtuvat riippumaan yhteen kaappiin. Minulla on vaatteita vain kahdeksi viikoksi, koska niin usein pesen pyykkiä. Ei ole järkevää omistaa enemmän vaatteita kuin ehtii pitää.
Oon myös melkoinen vaateminimalisti. Mulla on oikeastaan vain 5 arkipaitaa ja saman verran housuja ja kahdet rintaliivit, mustat ja valkoiset. Pesen näitä kyllä päivittäin, että en likaisena kulje vaikka mulla onkin aina samat vaatteet päällä. Yksi kun kuluu puhki, uusin sen. Lisäksi mulla ei ole kuin yhdet kengät joka vuodenajalle. Yhdet talvikengät ja yhdet kesäkengät, väliaikoina lenkkarit. Sama homma näissä, että ostan uudet sitten vasta kun vanhat kulunut puhki.
Minulla meni monta vuotta ilman sohvaa ja telkkaria, mutta nyt mulla on sellaiset koska äiti halusi välttämättä ne mulle hankkia. Itse pärjäsin ihan hyvin ilman, mutta hän kai vähän häpesi mua tai jotain.
En ole tehnyt mitään päätöstä olla minimalistinen, olen ollut sellainen aina, jo ennen kuin siitä tuli muotia. Omalla kohdallani olen ennemminkin yrittänyt olla materialistisempi kuin olen, varsinkin jotta miehet kiinnostuisivat minusta, mutta en vaan ole onnistunut siinä koska se ei ole aitoa mua.
Hyvä esimerkki siitä, että naiseus ei ole mikään este minimalistisen vaatteiston käyttämiselle.
Ei toki. Mutta ei tällaisella tyylillä miehiltä huomiota saa :D Sen takia olen välillä yrittänyt olla vähän turhamaisempi, koska se kyllä vetoaa miehiin enemmän vaikkei ne sitä niin tunnustaisikaan. Vasta sitten aloin saada miehiltäkin huomiota, kun aloitin esimerkiksi käyttämään koruja, joita en ollut käyttänyt aiemmin koskaan. Mulla ei ollut edes korvalävistyksiä kuin vasta vanhemmalla iällä. En huolinut niitä lapsena vaikka äitini niitä mulle yritti tyrkyttää koska muillakin tytöillä oli. Onneksi ei sentään täällä oo sitä tyyliä, että jo vauvoille laitetaan korvalävistykset. Sain ottaa ne itse sitten kun siltä tuntui. Ja nekin annoin kasvaa umpeen muutaman vuoden päästä. Ei vaan kiinnostanut korut, vaikka yritin niistä kiinnostua.
Muistan kuinka poikaystävänikin suorastaan loukkaantui kun hän olisi halunnut ostaa mulle koruja ja sanoin etten tarvitse niitä. Alkoi kiukuttelu, että mitä hän sitten hankkii mulle lahjaksi kun ei mulle mikään kelpaa. No nykyään hänellä on nainen jolle todellakin korut kelpaa ja kaikki muukin materia mitä häneen rahoillaan hassaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Miestä. Osoittautui tarpeettomaksi ja kalliiksi ylläpitää.
Tämä on se suurin. Osoittautui hyvin työlääksi ja kalliiksi ylläpitää, piti kovaa meteliä ja vaati jatkuvaa huomiota. Ei nostanut elämän laatua.
Kun luovuin siitä, laski rauha elämääni. Rahat lakkasi kulumasta holtittomasti, kotityöt puolittui, yöunet parani ja minulle jäi aikaa levätä ja harrastaa. Ylellisyyshyödyke siis ja statussymboli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä listaani, kun sain vaikutteita muista vastauksista. Minulla ei ole myöskään astianpesukonetta, leivänpaahdinta, pyykkitelinettä, autoa eikä lemmikkiä. Ei rannekelloa tai seinäkelloa, ei sykemittaria tai aktiivisuusranneketta, ei rikkaimuria, ei tuulipukua, ei verkkareita tai legginsejä, ei päiväpeittoa eikä sohvapöytää.
Sinun tapauksessasi olisi ehkä ollut helpompaa luetella se mitä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mattoja, autoa, lemmikkiä, lapsia, kausitekstiilejä, sänkyä tai pelikonsoleita.
En ole minimalisti, mutta kotonani ei siltikään ole lapsia, kausitekstiilejä (muutamaa joululiinaa lukuunottamatta), pelikonsoleita eikä kyllä telkkariakaan. Miksi olisi, jos niitä ei tarvitse? No, lapset olisi kyllä kiva, mutta niitä ei voi ostaa.
No onhan sinulla sitten kausitekstiilejä, minullakaan ei ole telkkaria, telkkaria lukuunottamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tietokonekäyttöön 43-tuumainen näyttö, joten en tarvitse telkkaria.
Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).
Juu aivan, koska olisi ihan kohtuullista istua julkisissa 2 h suuntaansa, jotta pääsee töihin. Anna mun nauraa.
Jos et suomalaisessa kaupungissa osaa järjestää töitäsi ja asuinpaikkaasi muuten kuin niin, että menee julkisilla töihin 2h suuntaansa, niin oma vika johtuu tyhmyydestäsi, ja sinun kuuluukin kärsiä. Tyhmyys ei ole oikeutus maailman pilaamiselle.
Minulla on erinomainen työpaikka, jossa on hyvät työkaverit ja koen olevani arvostettu. Ei siis aikomustakaan vaihtaa työpaikkaa.
Asuimme nykyisessä asunnossa jo ennen kuin vaihdoin nykyiseen työhöni. Lapsilla on hyvä kaveripiiri, kiva koulu ja päiväkoti. Lapsille edelle mainittujen vaihtuminen saattaa olla kohtalokasta, joten emme aio vaihtaa asuinpaikkaa.
Julkisilla kulkien joutuisin ensin matkustamaan pienimmän kanssa päiväkotiin toiseen suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsee. Sama tilanne olisi lasten isällä. Olen laskenut, että työmatkani päiväkoti mukaanlukien veisi julkisilla aikaa 2,5 h - suuntaansa. Siis 5 tuntia päivässä, kun se nyt kestää 45 minuuttia omalla autolla suuntaansa. Pk-seudulla. Lapsen päiväkoti menee kiinni klo 18.00, joten emme ehtisi hakea häntä ajoissa, emmekä ehtisi aamulla ajoissa töihin.
Ymmärrätkö lainkaan, että meillä ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, vai katseletko maailmaa pelkästään itsesi kannalta? Tai ei tarvitse vastata, tiedän jo kommenttisi perustella sinun ajattelevan hyvin itsekeskeisesti.
Kun jostain asiasta tulee kiihkouskonnon kaltainen, vie se terveen ajattelukyvyn mennessään.
Keskustelu oli minimalisteille, ei tarvitse teidän vanhempien ihan joka asiaan nokkaanne tunkea ja tuoda esiin "MuTtA LaPsEt!!!11". Nimenomaan, kiihkovanhemmuus vie ajattelukyvyn tehokkaammin kuin mikään muu.
Itse asiassa tuohan oli vastaus siihen väitteeseen, ettei kukaan tarvitse autoa isossa kaupungissa. -eri
Ei ole ollut tarvetta saunalle. Ei omakotitalossa ja nyt kun ollaan suunniteltu mökin rakentamista, niin taidetaanpa jättää täysi turhake sieltäkin pois. Vain paljut ovat saunaa pöljempi keksintö.
En ole ikinä onistanut kahvinkeitintä. Vedenkeitin ja murukahvi on yksinkertaisesti parempi ratkaisu
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastannut, mitä on jättänyt elämässään tekemättä minimalismin vuoksi.
Itse veikkailen, että he eivät jätä asioita tekemättä vaan tekevät asioita kodin ulkopuolella eli minimalismin syy ei ole kuluttamisen karsiminen vaan halu pitää koti askeettisen esteettisenä ja tarvittavat toiminnot hoidetaan muualla.
Minulle tavara on sama kuin lika. Liikaa tavaraa on yhtä kuin likaisuus ja epäjärjestys. Kun kotona on askeettista niin olo on seesteinen ja rauhallinen. Jopa luonani käyneet ihmiset on hetken istuttuaan sanoneet, että kodissani jotenkin rauha laskeutuu päälle. Pidän kodistani ja pidän siitä, että mitään ei ole liikaa ja kaikki on mietitty. Silti löydän aina pois heitettävää. Olen huomannut, että aina kun elämässä jokin ahdistaa tai tuntuu olevan puutetta, se oikeasti tarkoittaa sitä, että jotain on liikaa. Mitä vähemmän sidomme itsemme materiaan, sitä vapaampia olemme. Mielelläni panostan kauneuteen ja hyvinvointiin. Kasvohoito, hieronta, kuntosalin jäsenyys, lounas kaupungilla, rahaa sijoituksiin, mutta elämäni tukkivan roinan täyttämiseen en halua varoja käyttää.
Vedenkeitin! Omistan kattilan ja mikron. Miksi pitäisi vielä olla vedenkeitin?
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin! Omistan kattilan ja mikron. Miksi pitäisi vielä olla vedenkeitin?
Saa nopeasti vettä, joka on sopivan lämpöistä eri teelaatuja (tai kahvia) varten. Käytän omaa vedenkeitintäni vähintään kahdesti päivässä, joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän mekkoja, jolloin koko asu voi olla vain yksi vaate. Talvella on paksut (villa)sukkahousut ja lämpimät saappaat ja villatakki mekon kanssa. Minulla on vain yhdet ulkoiluhousut (talvella alle tulee merinovillakalsarit) ja yhdet leggingsit. Paitoja on turhan takia, mutta olen vielä säästänyt, sillä aion hankkia myös siistimmät housut. T-paitoja en omista yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän mekkoja, jolloin koko asu voi olla vain yksi vaate. Talvella on paksut (villa)sukkahousut ja lämpimät saappaat ja villatakki mekon kanssa. Minulla on vain yhdet ulkoiluhousut (talvella alle tulee merinovillakalsarit) ja yhdet leggingsit. Paitoja on turhan takia, mutta olen vielä säästänyt, sillä aion hankkia myös siistimmät housut. T-paitoja en omista yhtäkään.
Mekot ovat ihania. Jos olisin nainen, pukeutuisin jatkuvasti mekkoihin.
Vähän samaan suuntaan ja olen katunut loppuelämäni ostettua silitysrautaa ja lautaa. Lauta on varastossa mätänemässä ja rauta kaapissa, kun en raaski heittää poiskaan jo kerran ostettua ;)
Voiskohan tuota höyrytysominaisuutta käyttää vaikka siivoukseen tai verhoihin .. pohtii hän.
Naisten vaatteet ne ongelma on. Ainoa kerta kun kävi värikatastrofi oli kun pesin emännän jotain mekkoa samassa pesussa omien vaatteideni kanssa. En tiennyt, että ne pitää pestä erikseen.
Mulla on muutama turkoosiinen paita nyt sitten ;)
Zinc