Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan minimalistit: mitä sellaista ette omista, mikä löytyy useimmista suomalaiskodeista? Mitä jätätte tekemättä yksinkertaistaaksenne elämäänne?

Vierailija
14.06.2020 |

Minulla ei ole silitysrautaa tai -lautaa. Käytän itsestään siliäviä vaatteita ja tarvittaessa suihkuttelen laimealla huuhteluaineliuoksella rypyt pois.

En myöskään koskaan lajittele vaatepyykkiä. Se on aivan tarpeetonta, eikä minulla ole niin paljoa vaatteita, että saisin täysiä koneellisia lajiteltua pyykkiä. 20 vuoteen ei ole tapahtunut yhtään värikatastrofia.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut, mitä on jättänyt elämässään tekemättä minimalismin vuoksi. 

Itse veikkailen, että he eivät jätä asioita tekemättä vaan tekevät asioita kodin ulkopuolella eli minimalismin syy ei ole kuluttamisen karsiminen vaan halu pitää koti askeettisen esteettisenä ja tarvittavat toiminnot hoidetaan muualla. 

Olen jättänyt lapset tekemättä. Mikään muu päätös ei ole yksinkertaistanut ja helpottanut elämääni yhtä paljon.

Vierailija
22/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tietokonekäyttöön 43-tuumainen näyttö, joten en tarvitse telkkaria.

Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia.

Vierailija
24/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mikroaaltouunia. Syön tähteet kylmänä ja keitän puurot liedellä. Täältä ei löydy myös mitään koristerojuja, vihaan pikkuesineitä joita pitää pintoja pyyhkiessä nostella pois ja tomuttaa. Pidän suurimman osan vaakapinnoista vapaana tavaroista, ne löytyvät sitten koreista ja laatikoista.

Yritän minimoida tavaramäärää koska pätkätyöläisenä vihaan muuttamista ja rojukomppanian pakkaamista. Paljon helpompi ja keveympi poistaa ongelma alkuunsa (heittää/antaa suurin osa tavaroista pois). Tavoitteena olisi vähentää tavaroita sen verran että irtotavarat mahtuisivat muutamaan muuttolaatikkoon ja huonekalujakin olisi vain pari sellaista joista itse pidän. Nykyisellään on liikaa askertelu- ja harrastustarvikkeita ja kirjoja, muut on jo minimoitu.

Vierailija
25/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minimalisti, mutta en hanki mitään sillä perusteella, että sellainen on "kaikilla muilla" tai edes jollain muulla, tai siksi, että sellainen "kuuluu olla". Meillä ei ole televisiota, eikä stereoita, eikä olohuoneenpöytää, siis sellaista pientä matalaa. Olohuoneessa on kyllä pöytiä, mutta ne ovat työskentelyä varten.

Yksi asia meiltä puuttuu, mikä on "kaikilla muilla" suurperheisillä. Eli omakotitalo. Osittain tai kokonaan siitä johtuen meidän pitää usein miettiä tarpeellistenkin hankintojen kohdalla, mihin se laitetaan/missä sitä tullaan säilyttämään, tai mitä hävitetään, jotta uusi ostos saadaan mahtumaan kotiimme. Toisin sanoen, meillä ei ole mitään, minkä ainut tai edes pääasiallinen tehtävä on täyttää tyhjää tilaa, koska sitä tyhjää tilaa on jo muutenkin liian vähän.

Vierailija
26/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän mietinnän jälkeen tuli mieleen joulukuusi ja siihen koristeet, niitä ei ole. Mutta elämäni muuten taitaa olla keskimääräistä minimalistisempaa. Asun alle 10 neliön huoneessa kimppakämpässä… ja oon yli 50-vuotias nainen hyväpalkkaisessa työssä.  Kolmen hengen kimppakämppämme neliömäärä on 75, joten voisi sanoa että tilaa ei ole asunnossamme. Ainoa mikä elämää häiritsee on vähät säilytystilat. Tavarat pitää pitää todella hyvin järjestyksessä, jotta elämä sujuu.  Ei ole pyykinpesukonetta, vaan pyykit pestään taloyhtiön pesutuvassa. Vähät koriste-esineet pääsääntöisesti kierrätyksestä, sillä kyllästyn nopeasti visuaalisesti ja jossain vaiheessa tulee pistettyä tavaraa uudelleen kierrätykseen. Kynttilöitä, lautasliinoja ja muuta sellaista tilpehööriä en käytä.

Tykkään vaatteista ja shoppailusta, mutta yritän pitää hankinnat minimissä ekologisista syistä, mutta myös shoppailun viemän turhan ajan vuoksi. Siis tarkoitan sellaista kaupungilla patsastelua ja kaupoissa kiertelyä jos vaikka jotain kivaa löytyisi.

Asun sopivan kävelymatkan päässä töistä, joten säästän matkakustannuksista ja saan päivän minimiliikunta-annoksen työmatkaan yhdistettynä. Jossain vaiheessa käytin työkonetta myös vapaa-ajalla, mutta nykyään työt stressaa niin paljon, että en konetta tuo kotiin, vaan on erillinen kotikone.

Vierailija
27/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut, mitä on jättänyt elämässään tekemättä minimalismin vuoksi. 

Itse veikkailen, että he eivät jätä asioita tekemättä vaan tekevät asioita kodin ulkopuolella eli minimalismin syy ei ole kuluttamisen karsiminen vaan halu pitää koti askeettisen esteettisenä ja tarvittavat toiminnot hoidetaan muualla. 

Olen jättänyt lapset tekemättä. Mikään muu päätös ei ole yksinkertaistanut ja helpottanut elämääni yhtä paljon.

Tuohon kun lisäät vielä parisuhteesta luopumisen niin olöaan jo zenin ytimessä.

Kissa jotenkin mahtui vielä kaksiooni ja sen poistuttua elämä helpponi entisestään.

Vierailija
28/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto, lemmikit, pyykkikone ( koska pesutupa), lapset, astianpesukone, viihdekeskus, viherkasvit..noita ei ole, ja ihan hyvin sujuu. Enkä myöskään omista asuntoani. Sekään ei haittaa.

Vierailija
29/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on vähän tyhmä.

Ei kai kukaan ole vailla tavaroita joita tarttisi?

En mä ainakaan mielenosoituksena ole ilman mikroaaltouunia, yleisklnetta, kahvinkeitintä ja mitä härpäkkeitä nyt monilla on.

En vaan tarvitse niitä.

Enkä ole koskaan halunnut tv.tä kun ne on rumia ja isoja.

Vierailija
30/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi hullulta sanoa, että ei ole lapsia / autoa / matkusteluun liittyviä tavaroita minimalismin takia. Minimalismi ei tarkoita kaikesta luopumista vaan itselle tärkeisiin asioihin keskittymistä. Olen ollut viimeiset kolme kuukautta kotona nonstop sen lisäksi, että olen ulkoillut varusteinani vaattetet ja hurjimmillaan vesipullo, pyyhe ja eväsrasia. En tiedä, mitä nämä mainitsemasi toiminnot ovat.

Vierailija
31/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mattoja, autoa, lemmikkiä, lapsia, kausitekstiilejä, sänkyä tai pelikonsoleita.

Mikä nukkumisratkaisu käytössä, jos ei ole sänkyä?

Sohvasänky.

Vierailija
32/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kun lisäät vielä parisuhteesta luopumisen niin olöaan jo zenin ytimessä.

Kissa jotenkin mahtui vielä kaksiooni ja sen poistuttua elämä helpponi entisestään.

Ei minun parisuhteessani asuta yhdessä. Parisuhde helpottaa elämää, koska sinkkuna riittävä seksin ja läheisyyden saaminen on todella vaikeaa.

Vierailija
33/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).

Juu aivan, koska olisi ihan kohtuullista istua julkisissa 2 h suuntaansa, jotta pääsee töihin. Anna mun nauraa.

Vierailija
34/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu aivan, koska olisi ihan kohtuullista istua julkisissa 2 h suuntaansa, jotta pääsee töihin. Anna mun nauraa.

Jos et suomalaisessa kaupungissa osaa järjestää töitäsi ja asuinpaikkaasi muuten kuin niin, että menee julkisilla töihin 2h suuntaansa, niin oma vika johtuu tyhmyydestäsi, ja sinun kuuluukin kärsiä. Tyhmyys ei ole oikeutus maailman pilaamiselle.

Vierailija
35/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mikroa enkä mattoja. Tuossa varmaan ne yleisimmät. Ostan vain tarpeeseen.

Vierailija
36/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Ei tarvitse edes tehdä täyttä työviikkoa, kun ei tarvitse elättää muita kuin itsensä. Kuluni ovat alle tuhat euroa kuussa.

Vierailija
37/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy töissä.

Vierailija
38/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomuus ja lapsettomuus ovat varmaan isoimmat poikkeukset normista. Kumpaakaan en huolisi vaivoikseni.

Vierailija
39/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et suomalaisessa kaupungissa osaa järjestää töitäsi ja asuinpaikkaasi muuten kuin niin, että menee julkisilla töihin 2h suuntaansa, niin oma vika johtuu tyhmyydestäsi, ja sinun kuuluukin kärsiä. Tyhmyys ei ole oikeutus maailman pilaamiselle.

Minulla on erinomainen työpaikka, jossa on hyvät työkaverit ja koen olevani arvostettu. Ei siis aikomustakaan vaihtaa työpaikkaa.

Asuimme nykyisessä asunnossa jo ennen kuin vaihdoin nykyiseen työhöni. Lapsilla on hyvä kaveripiiri, kiva koulu ja päiväkoti. Lapsille edelle mainittujen vaihtuminen saattaa olla kohtalokasta, joten emme aio vaihtaa asuinpaikkaa.

Julkisilla kulkien joutuisin ensin matkustamaan pienimmän kanssa päiväkotiin toiseen suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsee. Sama tilanne olisi lasten isällä. Olen laskenut, että työmatkani päiväkoti mukaanlukien veisi julkisilla aikaa 2,5 h - suuntaansa. Siis 5 tuntia päivässä, kun se nyt kestää 45 minuuttia omalla autolla suuntaansa. Pk-seudulla. Lapsen päiväkoti menee kiinni klo 18.00, joten emme ehtisi hakea häntä ajoissa, emmekä ehtisi aamulla ajoissa töihin.

Ymmärrätkö lainkaan, että  meillä ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, vai katseletko maailmaa pelkästään itsesi kannalta?  Tai ei tarvitse vastata, tiedän jo kommenttisi perustella sinun ajattelevan hyvin itsekeskeisesti.

Kun jostain asiasta tulee kiihkouskonnon kaltainen, vie se terveen ajattelukyvyn mennessään.

Vierailija
40/94 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla on vähemmän vaatteita kuin kellään kaverillani. Kaikki ei-ulkovaatteet mahtuvat riippumaan yhteen kaappiin. Minulla on vaatteita vain kahdeksi viikoksi, koska niin usein pesen pyykkiä. Ei ole järkevää omistaa enemmän vaatteita kuin ehtii pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme