Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan minimalistit: mitä sellaista ette omista, mikä löytyy useimmista suomalaiskodeista? Mitä jätätte tekemättä yksinkertaistaaksenne elämäänne?

Vierailija
14.06.2020 |

Minulla ei ole silitysrautaa tai -lautaa. Käytän itsestään siliäviä vaatteita ja tarvittaessa suihkuttelen laimealla huuhteluaineliuoksella rypyt pois.

En myöskään koskaan lajittele vaatepyykkiä. Se on aivan tarpeetonta, eikä minulla ole niin paljoa vaatteita, että saisin täysiä koneellisia lajiteltua pyykkiä. 20 vuoteen ei ole tapahtunut yhtään värikatastrofia.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestä. Osoittautui tarpeettomaksi ja kalliiksi ylläpitää.

Jos on epävarma, kannattaako miehestä luopua, pitää muistaa se vanha nyrkkisääntö: jos ei ole vuoteen tarvinnut, voi viedä kierrätykseen. Tai voi soveltaa konmari-periaatetta: jos mies ei tuota iloa, kierrätykseen vaan.

Vierailija
82/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi olevani minimalisti, mutta sellaisia taipumuksia on. Tavaraa on vähennetty, ja vähenee edelleen mutta osa (esim. vaateet, lakanat yms) on sellaisia että ovat mieluisia ja vähennän kuluttamalla loppuun = hidasta. No joo, yleisiä juttuja jota meillä ei ole

-telkkari- dvd/blue-ray-soitin yms

-kahvinkeitin (pressopannu on, mutta sillä tehdään myös teetä)

-mikroaaltouuni

-pelikonsolit

-auto

-juhla-astiastoa

-kastelukannua (vaikka on huone- ja parvekekasveja)

-silityslauta

-liuta siivousaineita (käsitiskiainetta ja mäntysuopaa on) joka pinnalle ja tarkoitukseen

-munaleikkuria

-mankka tms

-lemmikkejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv, pelikonsoli, mikro, vedenkeitin, yleiskone, leivänpaahdin, sähkövatkain, suoristusrauta, kiharrin, auto, sauna, amme

Vierailija
84/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

83 jatkaa, ei ole radiota, kuulokkeita tai mitään musiikkisoitinta. Joululiinoja tai servettejäkään ei löydy. Eikä kuivausrumpua. Viherkasveja sen sijaan on jokunen ja pari lemmikkiäkin löytyy. Kotini on hyvin seesteinen. Turha tavara on turhaa. Olen aina elänyt näin. Vähemmän on enemmän.

Vierailija
85/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei älytelevisota, pelikonsoleita, maksullisia kanavia, yleiskonetta, blenderiä, kylpyammetta, poreallasta, aaltovaasia, nahkasohvaa, lasista sohvpäytää ... 

Ei meilläkään, muttei se tarkoita että eläisi minimalistisesti.

Vierailija
86/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista yhdys-sana opas kirjaa.

Olisi syytä ostaa.

Vierailija
87/94 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumppu puuttuu, vaikka asumme omakotitalossa. 

Siivoan helpolla tyylillä, en ota stressiä. Teen toisen asian toisena päivänä ja toisen toisena. 

Vierailija
88/94 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vedenkeitintä, mikroaaltouunia eikä blenderiä eikä monitoimikonetta. Ei pesukonetta eikä kuivausrumpua, ei hiustenkuivaajaa. Ei kuulokkeita. Ei lampunvarjostimia, lamput on suoraan kannassa kiinni ja katossa, mutta se kupu tai muu koristus puuttuu. Ei mitään pelejä (edes lautapelejä) eikä pelikonsolia. Ei keittiön pöytää eikä tuoleja, ei pöytäliinoja. Ei pannunalusia. Ei verhotankoja eikä verhoja, sälekaihtimet on. Ei tauluja seinillä. Ei kevät- tai syystakkia. Ei pipoja eikä hanskoja. Ei shortseja. Ei käsilaukkuja. Ei puuteria, ei puhdistusmaitoa, ei käsisaippuaa palana tai nesteenä. Ei leikkelehaarukoita. Ei viinilaseja. Ei kahviastiastoa. Ei tuikkulyhtyjä. Ei jalkarahia. Varmaan puuttuu paljon muutakin, ei vain tule mieleen kun olen niin tottunut elämään näin.

Jatkan vielä listaani, kun sain vaikutteita muista vastauksista. Minulla ei ole myöskään astianpesukonetta, leivänpaahdinta, pyykkitelinettä, autoa eikä lemmikkiä. Ei rannekelloa tai seinäkelloa, ei sykemittaria tai aktiivisuusranneketta, ei rikkaimuria, ei tuulipukua, ei verkkareita tai legginsejä, ei päiväpeittoa eikä sohvapöytää.

Sinun tapauksessasi olisi ehkä ollut helpompaa luetella se mitä sinulla on. 

Tuskin. Listaan osan, mutta kaikkea ei millään pysty:

Mulla on hlvetin iso taulu-tv, vuodesohva, kirjoituspöytä, paljon aterimia (vaikka ei leikkelehaarukoita), viherkasveja, kirjoja, kirjahylly, mattoja, lakanoita ja pyyhkeitä, sandaaleita, talvitakkeja, neuleita, sukkia, sukkahousuja, korkokenkiä, viinipulloja, ruokatarvikkeita, kattiloita, vuokia, hiustensuoristaja, sähkövatkain, kahvinkeitin, jääkaappi, korulippaita, pyykkikoreja, sisustusvalopalloja, sampoita, hoitoaineita, rasvoja, ripsareita, kyniä, paperia, imuri, harja ja kihveli, moppi ja sanko, mikrokuituliinoja, kynttilöitä, koristekiviä, simpukoita, pesuaineita, puhdistussuihkeita, reititin, läppäri, lääkkeitä, brassivahaa, patakintaita, pannunalusia, kirkasvalolamppu, neulekori, lankoja ja puikot, nojatuoli, baarijakkara, tuoli, aurinkolaseja, silmälaseja, jääkaappi-pakastin, vöitä, matkalaukkuja, kaukosäädin, lenkkareita, petari, vieraspatja, tyynyjä, saksia, kippoja, kahvipurkkeja, vasara, ruuvareita, meisseleitä, erilaisia tarroja, nippusiteitä, teippiä, liimaa, ruuveja, nauloja, muttereita, taltta, koristepöllö, tasoitetta, kuusiokolosarja, suihkuverho jne. Ei tavara luettelemalla lopu.

Vierailija
89/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kahvinkeitintä. Suodatan kahvini käsin.

Vierailija
90/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koriste-esineet puuttuvat.

Vierailija
91/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisilla on aika erikoinen käsitys minimalismista, kun lukee näitä vastauksia.

Kysymys oli osoitettu minimalisteiksi itsensä mieltäville. 

Vierailija
92/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme viisihenkinen perhe, ja meiltä puuttuu ainakin nämä:

- kahvinkeitin

- vedenkeitin

- monitoimikone

- juhla-astiasto

- verhot ikkunoista (on vain ns. screenkaihtimet yleisissä tiloissa ja pimennysrullaverhot makkareissa)

- pöytäliina sekä ruokapöydältä että koko kodista

- sohvapöytä

- tablettitietokone

- lemmikki

- leluryökkiöt lastenhuoneissa

- koriste-esineet

- kuraeteinen/arkieteinen, vaikka talo on 2 vuotta vanha

- dvd-soitin

Lisäksi meillä on vain yksi telkkari, yksi pelikonsoli, yksi auto, ja yksi ainoa laina eli talolaina.

Vierailija
93/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tietokonekäyttöön 43-tuumainen näyttö, joten en tarvitse telkkaria.

Minulla ei ole autoa ( sanoisin että jos asuu Suomessa yli 100 tuhannen ihmisen kaupungissa, niin auto on useimmille ihmisille mukavuushyödyke, jota pidetään statuksen ja laiskuuden takia).

Juu aivan, koska olisi ihan kohtuullista istua julkisissa 2 h suuntaansa, jotta pääsee töihin. Anna mun nauraa.

Jos et suomalaisessa kaupungissa osaa järjestää töitäsi ja asuinpaikkaasi muuten kuin niin, että menee julkisilla töihin 2h suuntaansa, niin oma vika johtuu tyhmyydestäsi, ja sinun kuuluukin kärsiä. Tyhmyys ei ole oikeutus maailman pilaamiselle.

Minulla on erinomainen työpaikka, jossa on hyvät työkaverit ja koen olevani arvostettu. Ei siis aikomustakaan vaihtaa työpaikkaa.

Asuimme nykyisessä asunnossa jo ennen kuin vaihdoin nykyiseen työhöni. Lapsilla on hyvä kaveripiiri, kiva koulu ja päiväkoti. Lapsille edelle mainittujen vaihtuminen saattaa olla kohtalokasta, joten emme aio vaihtaa asuinpaikkaa.

Julkisilla kulkien joutuisin ensin matkustamaan pienimmän kanssa päiväkotiin toiseen suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsee. Sama tilanne olisi lasten isällä. Olen laskenut, että työmatkani päiväkoti mukaanlukien veisi julkisilla aikaa 2,5 h - suuntaansa. Siis 5 tuntia päivässä, kun se nyt kestää 45 minuuttia omalla autolla suuntaansa. Pk-seudulla. Lapsen päiväkoti menee kiinni klo 18.00, joten emme ehtisi hakea häntä ajoissa, emmekä ehtisi aamulla ajoissa töihin.

Ymmärrätkö lainkaan, että  meillä ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, vai katseletko maailmaa pelkästään itsesi kannalta?  Tai ei tarvitse vastata, tiedän jo kommenttisi perustella sinun ajattelevan hyvin itsekeskeisesti.

Kun jostain asiasta tulee kiihkouskonnon kaltainen, vie se terveen ajattelukyvyn mennessään.

Ei taida teillä perhedynamiikka olla ihan kunnossa, jos lapset ovat niin riippuvaisia kaveripiiristään ja koulustaan/päiväkodistaan, että niiden vaihto olisi kohtalokasta.

94/94 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukone, kahvinkeitin, kaiuttimet, bluray-/dvd-soitin, pelikonsoli ja monet muut tietokoneisiin liittyvät oheistavarat ja johdot, ylimääräinen tila, auto, lemmikkieläimet, tietokirjasarjat ja mittavat astiastot.

Joku mainitsi alkoholin. Minustakin alkoholi tuo liikaa ylimääräisiä asioita elämään: melua, väärinkäsityksiä ja draamaa, tapaturmiriskejä, huonovointisuutta. Joten ihan hyvin alkoholin voi mainita tässä listassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi