Kovat on keskiarvorajat
Ressuun tänä keväänä 9,69 ja Norssiin (Ratakadun) 9,5 ja Viikin hieman matalampi. Nousi tuo Ressun raja keväästä-17 (9,42) jolloin omalla lapsellani asia oli ajankohtainen.
Kommentit (1531)
Muistakaahan että Suomessa on lukioita joihin pääsee vitosen keskiarvolla.
Nuorten menestys koulussa huononee koko ajan (syyksi väitän edelleen somea) ja amikseen hakeudutaan useammin kuin koskaan ennen. Tätä on kompensoitu laskemalla pääsyrajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lukioissa saisi myös olla koulupiiri, ja siihen oman piirin lukioon hakiessa saisi esim 0.5 lisää omaan keskiarvoon tms. Muuallekin voisi toki hakea, mutta oman alueen nuoria suosittaisiin.
Ihan älytöntä vaikka pk-seudulla matkustella ristiin rastiin, kun kaikki lukiot kuitenkin ovat oikein hyviä.
Samaa mieltä. Lukion aloittavat ovat kuitenkin alaikäisiä nuoria, joiden ei kuuluisi joutua käyttämään aamuisin ja iltapäivisin tunti/suunta koulumatkoihin, esim. helsinkiläinen 8-tason oppilas joka saa lukiopaikan vain Vantaalta. Ja vain sen takia, että jonkun kehyskunnassa asuvan 10-tytön pitää pakkomielteisesti päästä Helsingin keskustan lukioon.
No voi voi! Ettei vaan olisi mun tyttö, joka sen paikan vei... harmin paikka sun lapsellesi. Olisi lukenut yläasteella, niin saisi haluamansa lukiopaikan. Eikä siinä matkassa niin kauan mene, kun pääsee vanhempien kyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa mikä käytännön hyöty siitä on että pääsee "eliittilukioon"?
Itse kävin lukion johon raja oli jotain kasin pintaan. Nyt ollaan yliopistossa eikä täällä ketään kiinnosta kävitkö Ressun vai jonkun oululaisen kyläkoulun.
Pääsee kehumaan että lapsi meni "eliittilukioon". Tai että on itse opiskellut "eliittilukiossa".
Mitään muuta hyötyä siitä ei ole ja tämä on ihan tutkittu fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hassulta teidän ongelmat, kun itse asuin aikoinaan paikkakunnalla, jolla ei ollut lukiota lähimaillakaan. Ainoa vaihtoehto mennä lukioon oli muuttaa pois kotoa. Siis asua täysin itsenäisesti 16-vuotiaana, laittaa ruoat, pestä pyykit, huolehtia itse kaikesta jne. Siinä mielessä teidän tunnin koulumatkoista stressaaminen tuntuu oudolta. Sen tunnin koulumatkan voi käyttää hyödyksi esim. läksyjen lukemiseen.
Ei sitä kuule pk-seudun ruuhkabusseissa paljon opiskella.
Ja ymmärrän tuon ärtymyksen helsinkiläisenä, koska mehän maksetaan nuo lukiot, eikä silti saada kaikkia halukkaita helsinkiläisiä niihin.
Miksei voisi opiskella? Ei siihen tarvitse kuin luurin ja kuulokkeet eli nuoren vakiovarusteet
eri
Ai siinä kun seisoo sillinä suolassa ja vaihtaa kolme kertaa?
Toivottavasti kotoa ei luoda liikaa paineita näille nuorille.
Siskoni lukion ka 9.9 ja hermoromahdus.
Naapurin poika tuplasi lukiossa ja nyt suomalaisen pörssiyhtiön toimitusjohtaja. Oli todella huono lukiossa.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Lukiota on kiva käydä samanhenkisten ystävien kanssa. Tämän vuoksi oma lapseni haki huippulukioon eikä laittanut lähilukiota (k.a. 7,2) edes viimeiseksi varavaihtoehdoksi. Viihtyy erinomaisesti. Toisin oli lähiyläasteella. Fiksu oppii huonommassakin koulussa mutta kyllä 3 vuoden viihtyvyydellekin kannattaa laittaa painoarvoa.
Mites yliopisto? Riittääkö Aalto vai pyrkineekö Harvardin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hassulta teidän ongelmat, kun itse asuin aikoinaan paikkakunnalla, jolla ei ollut lukiota lähimaillakaan. Ainoa vaihtoehto mennä lukioon oli muuttaa pois kotoa. Siis asua täysin itsenäisesti 16-vuotiaana, laittaa ruoat, pestä pyykit, huolehtia itse kaikesta jne. Siinä mielessä teidän tunnin koulumatkoista stressaaminen tuntuu oudolta. Sen tunnin koulumatkan voi käyttää hyödyksi esim. läksyjen lukemiseen.
Ja ymmärrän tuon ärtymyksen helsinkiläisenä, koska mehän maksetaan nuo lukiot, eikä silti saada kaikkia halukkaita helsinkiläisiä niihin.
Miksei voisi opiskella? Ei siihen tarvitse kuin luurin ja kuulokkeet eli nuoren vakiovarusteet
eri
Ei vaan istuu rennosti kuten kaikki muutkin matkustajat ja vaihtaa maksimissaan kerran. Ei ole pakko asua Sipoossa ja käydä lukiota Espoossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei vaan istuu rennosti kuten kaikki muutkin matkustajat ja vaihtaa maksimissaan kerran. Ei ole pakko asua Sipoossa ja käydä lukiota Espoossa
Me asutaan kyl ihan Helsingissä ja koulukin on Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin lukion johon raja oli jotain kasin pintaan. Nyt ollaan yliopistossa eikä täällä ketään kiinnosta kävitkö Ressun vai jonkun oululaisen kyläkoulun.Oululaisessa kyläkoulussa on vaikeaa olla opiskeluun panostava outolintu, kun ympäristöä kiinnostaa kalja ja mopot enemmän kuin yliopisto. Eliittikoulussa vastaavaa ongelmaa ei ole
Joo itseäkin ärsyttää rahvas jota kiinnostaa NHL, kalja ja seurustelu enemmän kuin derivointi.
Mutta eipä se haitannut lopulta yhtään että lukiossani oli kalja-keijoja.
Suurin osa opiskelutyöstä tehdään kuitenkin kotona, eikä lukio-opinnot ole lopulta kovin vaikeita. Tämän tajusin vasta yliopistossa. Lukiossa pitkä matikka ja fyssa tuntuivat haastavilta, mutta nyt teoreettisen fysiikan opiskelijana tajuan miten helppoja asioita lukiossa pitää oikeasti osata. Mielestäni ei tarvitse Ressua oppiakseen pitkän matikan ja fysiikan kympin tasoisesti. Ja onko kellään oikeasti mitään todistetta että Ressussa saadaan opetettua nuo asiat paremmin kuin muissa kouluissa? Meillä yliopistollakin on proffia jotka selittää asiat huonosti ja opettaisin itse paremmin.Yliopisto-opiskelijana varmasti ymmärrät, että joistakin lukioista saadaan parempia tuloksia kuin toisista? Ja että se ei poista yksittäisten huippujen mahdollisuutta.
Tottakai saadaan. Jos kouluun hakeutuu joukko, jonka keskiarvo päättötodistuksessa on vähintään 9,5 niin tottakai voidaan olettaa, että tämän porukka myös kirjoittaa enemmän älliä kuin se porukka jonka keskiarvo on siinä kasin kieppeillä. Mutta ne paremmat tulokset johtuu siitä, että oppilaat on itse parempia. Ei siitä, että koulu on jotenkin parempi. Tuo sama porukka kirjoittaisi ne ällät vaikka opiskelisi Ressun sijaan Sonkajärven lukiossa. Jos Ressussa opiskelisi se kasin porukka niin älliä kirjotettais vähemmän. Eliittilukion paremmuus siis tulee siitä, että sinne valikoituu erinomaisen hyviä opiskelijoita. Ne oppilaat itse tekevät sen hyvän tuloksen, ei koulu.
Paltamon lukion abit kirjoitti tänä keväänä erinomaisesti. Syykin on aika selvä, sinä vuonna kun pääosa tästä joukosta aloitti lukion oli myös sisäänpääsyn keskiarvo selkeästi aiempia vuosia korkeampi. Kouluun siis tuli normaalia parempia oppilaita. Jotka sitten myös kirjoittivat erinomaisesti. Normaalisti Paltamon lukio on lukiovertailussa sijoilla +/-250. Tänä keväänä se kipusi perästi sijalle 16. Samat opettajat siellä opettaa kuin aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lukioissa saisi myös olla koulupiiri, ja siihen oman piirin lukioon hakiessa saisi esim 0.5 lisää omaan keskiarvoon tms. Muuallekin voisi toki hakea, mutta oman alueen nuoria suosittaisiin.
Ihan älytöntä vaikka pk-seudulla matkustella ristiin rastiin, kun kaikki lukiot kuitenkin ovat oikein hyviä.
Samaa mieltä. Lukion aloittavat ovat kuitenkin alaikäisiä nuoria, joiden ei kuuluisi joutua käyttämään aamuisin ja iltapäivisin tunti/suunta koulumatkoihin, esim. helsinkiläinen 8-tason oppilas joka saa lukiopaikan vain Vantaalta. Ja vain sen takia, että jonkun kehyskunnassa asuvan 10-tytön pitää pakkomielteisesti päästä Helsingin keskustan lukioon.
No voi voi! Ettei vaan olisi mun tyttö, joka sen paikan vei... harmin paikka sun lapsellesi. Olisi lukenut yläasteella, niin saisi haluamansa lukiopaikan. Eikä siinä matkassa niin kauan mene, kun pääsee vanhempien kyydillä.
Itse pääsin lukioon, jossa keskiarvo 6, itelläni oli 7,5 eikä noussut vaikka yritin. Luin viikon ajan yhteen kokeeseen ja ihana kun sain edes 8 kokeesta. Lukihäiriö vaikuttaa todella paljon muistiin, joten turha olla ylimielinen ja sanoa että "olisi kannattanut lukea". Kaikilla se muistaminen ei vaan ole niin hyvä että muistaisi kaiken mitä kirjassa lukee.
Ainoita oikeita yliopistoja Suomessa on Aalto ja Helsingin yliopisto. Maailmalta löytyy sitten ne huippuyliopistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin lukioon, jossa keskiarvo 6, itelläni oli 7,5 eikä noussut vaikka yritin. Luin viikon ajan yhteen kokeeseen ja ihana kun sain edes 8 kokeesta. Lukihäiriö vaikuttaa todella paljon muistiin, joten turha olla ylimielinen ja sanoa että "olisi kannattanut lukea". Kaikilla se muistaminen ei vaan ole niin hyvä että muistaisi kaiken mitä kirjassa lukee.
Ymmärtäminen on se juttu. Ja tekstin sisäistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on enemmän koukussa someen kuin pojat. (Tutkittu juttu ja ymmärrettävää koska naiset ovat juoruilijoita luonnostaan)
Tämä johtaa siihen että pojat pärjäävät koulussa paremmin tulevaisuudessa.
No jaa, tosi moni poika on kyllä todella koukussa pelaamiseen ja aikaa menee yhtä paljon ja monilla paljon enemmänkin kuin tytöillä somessa.
Ja sitten kun pojilta (tutkitusti) vaaditaan paljon vähemmän vastuullisuutta ym. kuin tytöiltä, niin näkyyhän se koulutuloksissa eivätkä erot kyllä ole yhtään pienemään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingissä on 7-tason lukioita. Sinne mennään mihin keskiarvo riittää, ei auta kiukuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä odotat sen tyttösi saavan Helsingin eliittilukiosta, mitä Keravalta ei olisi saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin lukion johon raja oli jotain kasin pintaan. Nyt ollaan yliopistossa eikä täällä ketään kiinnosta kävitkö Ressun vai jonkun oululaisen kyläkoulun.Pääsee kehumaan että lapsi meni "eliittilukioon". Tai että on itse opiskellut "eliittilukiossa".
Mun lapselle eliittilukio oli just sitä, että hän pääsi eliittilukiossa kaltaistensa joukkoon. Muutkin oppilaat olivat innostuneita opiskelusta ja tähtäsivät hyviin tuloksiin. Opiskelussa päästiin perusjuttuja syvemmälle kun ei ollut perässävedettäviä mukana ja voitiin tehdä kaikkia projekteja ym. Koululla oli myös yhteistyötoimintaa yliopistojen kanssa. Hän sai lukiosta enemmän ja parempia ystäviä kuin mitä oli ikinä saanut ala- ja yläasteelta yhteensä.
Kirjoitukset, no hän olisi kirjoittanut hyvin mistä tahansa, mutta eliittilukiossa se samanhenkinen seura, opiskelun tahti ja porukassa viihtyminen oli se tärkein asia.
Ei ne Helsingin vanhat lukiot (Norssi, Ressu) kovin eliittiä enää edusta.
Keravalta ja Nurmijärveltä olevien alemman keskiluokan lapsia, joiden ”pakko” menestyä. Tulla sukunsa ensimmäiseksi lääkäriksi tai juristiksi.
Ei noissa kouluissa enää huippusukujen vesoja ole. Opiskelevat ulkomailla.
Yli 9 ka:n lukiot Hgissä,
Ressun lukio 9,69 2020 ja 2019 9,38 IB 8,91
Hgin Norssi Ratakadulla 9,5/9,33
Hgin luonnontiedeluko, luonnontiedelinja 9,32 yleislinja 8,15/8,87 , 2019
Sibelius lukio 9,17 2019 9,25
Kulosaaren yk 9,27, 2019 9,23
Mäkelänrinteen lukio 9,15 2019, 8,92
Viikki norssi 9,25 2019 9,23
Pohjois-Haagan yk 9,08 2019, 9,00
Töölön yk TYK 8,75 2019, 9,08
SYK 2020 A-enkku 9,85 viime vuonna 9,77 tuossa on kai jo koronalisää
A-ranska 8,79 2019 9,00
A-saksa 8,17 2019 8,50
lyhyet kielet 9,38 2019 9,23 IB 9,58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin lukion johon raja oli jotain kasin pintaan. Nyt ollaan yliopistossa eikä täällä ketään kiinnosta kävitkö Ressun vai jonkun oululaisen kyläkoulun.Pääsee kehumaan että lapsi meni "eliittilukioon". Tai että on itse opiskellut "eliittilukiossa".
Mun lapselle eliittilukio oli just sitä, että hän pääsi eliittilukiossa kaltaistensa joukkoon. Muutkin oppilaat olivat innostuneita opiskelusta ja tähtäsivät hyviin tuloksiin. Opiskelussa päästiin perusjuttuja syvemmälle kun ei ollut perässävedettäviä mukana ja voitiin tehdä kaikkia projekteja ym. Koululla oli myös yhteistyötoimintaa yliopistojen kanssa. Hän sai lukiosta enemmän ja parempia ystäviä kuin mitä oli ikinä saanut ala- ja yläasteelta yhteensä.
Kirjoitukset, no hän olisi kirjoittanut hyvin mistä tahansa, mutta eliittilukiossa se samanhenkinen seura, opiskelun tahti ja porukassa viihtyminen oli se tärkein asia.
Kaltaistensa. Ei hyvää päivää sentään. Eliittilukionkin porukka on hyvin kirjavaa. Oppilaiden taustat on hyvin erilaisia. Tulevat ympäri pääkaupunkiseutua. Yhteistä heille on ainoastaan se, että ovat menestyneet peruskoulussa. Syvällä on se mielikuva, että eliittilukio on jotenkin parempi. Että sen opetus on parempaa ja että oppilaat on parempia. Todella syvällä. Jos koulun keskiarvoraja on alempana on se täynnä rahvasta ja häirikköjä. Opettajat ei osaa opettaa ja kaikki on kurjaa ja synkkää. Ei sieltä mitenkään voi löytää mammojen hienoille lapsille kaltaistaan seuraa. Sieltä eliittilukiosta sai oikein parempia ystäviäkin 🤦🏻♀️ No, jotenki sitä omaa valintaa pitää selitellä. Kun faktat osoittaa, että oikeassa elämässä siitä sun lapsen eliittilukiosta ei ollut tälle mitään hyötyä jatko-opintojen suhteen. Ihan samanlaisia maalaistollukoita me kaikki suomalaiset pohjimmiltamme olemme. Ei se eliittilukio kenestäkään parempaa tee. Ja viimeistään yliopistossa on sitten pakko opiskella niiden rupulukion oppilaiden kanssa. Ne kun pääsee yliopistoon ihan siinä kuin eliittilukioidenkin opiskelijat. Itsekin olen ponnistanut pienestä maalaislukiosta Helsingin yliopistoon. Varmaan nyt joku eliittilukion käynyt kärsi kun joutui kanssani samoille luennoille. Voi voi sentään.
Lukiota on kiva käydä samanhenkisten ystävien kanssa. Tämän vuoksi oma lapseni haki huippulukioon eikä laittanut lähilukiota (k.a. 7,2) edes viimeiseksi varavaihtoehdoksi. Viihtyy erinomaisesti. Toisin oli lähiyläasteella. Fiksu oppii huonommassakin koulussa mutta kyllä 3 vuoden viihtyvyydellekin kannattaa laittaa painoarvoa.