Olisiko teillä ok, jos teini syö megapussin sipsejä päivässä 3-5 kertaa viikossa?
16-vuotias poika ei juurikaan urheile ja kärsii iho-ongelmista ja hikoilusta. Syö oikeaakin ruokaa. Sipsit hän ostaa omilla, itse tienaamilla rahoilla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt 10-vuotiaasta alkaen sipsipussin joka ikinen päivä, ja sairastanut syömishäiriötä myös siitä lähtien. Sipsit olivat turvaruokani ja ainoa lohtuni. Menee edelleen viikkoja, etten syö muuta kuin sipsejä.
Lähestyisin asiaa esim. koulukuraattorin kautta. Myös pojilla voi olla syömishäiriö tai riski siihen.
Ei koulukuraattorilla kyllä ole asiantuntemusta tuollaisesta. Koulukuraattori lyö ravintopyramidiesitteet kouraan ja toivottaa hyvää jatkoa. Eihän tuollainen käytös avaudu kuin jollekkin spesialistille. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Kuraattori on hyvä paikka aloittaa, koska hänellä on kontakteja niin monen alan asiantuntijalle.
Millä perustelet itsellesi tuon että et syö mitään muuta kuin sipsejä välillä pitkiä aikoja?
Tiedätkö, mikä on syömishäiriö? Valtaosalla erilaisista syömishäiriöistä on joku turvaruoka. Ahmijat usein ahmivat samaa tai samantyylisiä ruokia, anorektikot joskus jumittuvat tiettyihin "turvallisiin" vähäkalorisiin ruokiin. Ei siinä ole mitään perustelua, se on mielen sairaus. Kysytkö masentuneeltakin, että miten hän perustelee jatkuvan sisällä istumisen, alakulon ja nukkumisen?
Olen salaa syönyt ex-sipsiaddikti ja olen ymmärtänyt, että suhteeni sipseihin on hyvin samanlainen kuin alkoholisteilla alkoholiin. Jos pääsen eroon, pystyn olemaan ilman. Mutta jos otan vaikka jonkun juhlissa muutaman sipsin, ajattelen seuraavana päivänä, että olipa hyvää ja pysyin muutamassa, voisin hakea itselleni pikkupussin, mutta vain pikkupussin. Haen sen pikkupussin ja seuraavalla kauppareissulla kurvaan taas sipsihyllyn kautta ja otan megapussin, minkä muka perustelen jakavani useampaan osaan, mutta todellisuudessa syön sen kerralla. Tässä kohdassa saatan saada kierteen vielä poikki, mutta saattaa olla etten saa. Molempia on koettu. Siinä vaiheessa kun minulla on kotona se megapussi, maailma tavallaan kapenee, ei ole muuta kuin minä ja sipsit, ja kun sipsit on syöty, "herään" ähkyyn ja katumukseen ja saatan silti toistaa saman seuraavana päivänä. Jos tällainen käytösmalli on estettävissä jo ennalta, se todellakin kannattaa estää.
Tosi sääli, ettei Megapussin nimi enää ole Megapussi. Taidettiin päästä Conan O'Brieniinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sipseissä ei itse asiassa ole suolaa juurikaan enempää kuin ruisleivässä. Rasva on se ongelma niissä. Tämä vain joillekin kommentoijille välihuomautuksena.
Kyllä tuolla määrällä se suolakin on ongelma. Yhdessä megapussissa on noin 4 grammaa suolaa ja suolaa ei ihminen todellisuudessa tarvitse kuin gramman (1/7 tl) päivässä. Kukaanhan ei länsimaissa niin vähään suolaan tietysti tyydy, mutta +12-20g suolaa viikossa vielä kaiken muun jo valmiiksi ylimääräisen suolan päälle ei ole tosiaan terveellistä.
Tiedätkö, mikä on syömishäiriö? Valtaosalla erilaisista syömishäiriöistä on joku turvaruoka. Ahmijat usein ahmivat samaa tai samantyylisiä ruokia, anorektikot joskus jumittuvat tiettyihin "turvallisiin" vähäkalorisiin ruokiin. Ei siinä ole mitään perustelua, se on mielen sairaus. Kysytkö masentuneeltakin, että miten hän perustelee jatkuvan sisällä istumisen, alakulon ja nukkumisen?