Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teillä ok, jos teini syö megapussin sipsejä päivässä 3-5 kertaa viikossa?

Vierailija
12.06.2020 |

16-vuotias poika ei juurikaan urheile ja kärsii iho-ongelmista ja hikoilusta. Syö oikeaakin ruokaa. Sipsit hän ostaa omilla, itse tienaamilla rahoilla.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetköhän liian kevyttä ruokaa jos tuollainen sipsinhimo vaivaa?

Vierailija
42/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mäkin elin noin melkein 25v asti ja lisäksi söin suklaata, salmiakkia ja cocista. 32 vuotiaana sain painon yli 50kg ja aina oon ollut terve. Nyt ikää yli 50v ja ruokavalio ihan toisenlainen ja painokin, eikä ole lääkityksiä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme teiniä ja yksikään ei saisi syödä tuon verran sipsejä. Vaikka teini ostaisi niitä omalla rahalla (mistä hän on saanut rahaa ja eikö rahoille oikeasti löydy parempaa käyttöä?), niin ihan tasan varmasti pystyisin sen estämään.

Sitä paitsi meillä saa hyvää kotiruokaa tarpeeksi, joten herkkuja ei kukaan jaksa syödä kuin vähän. Meillä syödään sipsejä ja muita herkkuja, mutta kohtalaisesti ja ei edes joka päivä. Ainakin meillä teinit ovat fiksuja ihmisiä ja eivät edes ajattelisi olla noin typeriä kuin ap:n pelle on.

Harmi että fiksuilla teineilläsi ei ole fiksua vanhempaa.

Vierailija
44/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole hyväksyttävää!

Kuka tarvitsee 900- 1,5 kg transrasvoja viikossa? Kaloreina 5100-8500kcal! Ja nuo siis normi 325g pusseilla laskettuna. Vaatii aikamoista treenaamista että tuon saa (kaiken muun syödyn lisäksi ) kulutettua.

Eiköhän tuolla tavalla ole parikymppisenä 2 typ diabeetikko! Huom, tähän ei tarvita edes ylipainoa. Hikoilu voi johtua sokerien heitostakin

Vierailija
45/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaahan tuo on. Onko ylipainoa? Liikkuuko yhtään? Käykö suihkussa? Sen pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta jos ei ole oppinut tuohon mennessä, niin vaikea varmaan enää pakottaa...

Ei ole ylipainoa. Pitkä ja hontelo. Joskus kävi uimassa, mutta nykyään ei koronan takia. Käy suihkussa päivittäin. Luulenkin, että hikoilu liittyy osittain liialliseen suolan saantiin.

Ap

Kannattaa opettaa tuosta tavasta pois, vaikka nyt onkin ns läpipaskoja, niin tavat jää tiukkaan ja kun aineenvaihdunta hidastaa jossain vaiheessa niin kiloja kertyy.

Ei tuo ole se suurin ongelma. Myös normaalipainoisella voi olla korkea verenpaine liiasta suolasta. Yhtä lailla siitä sydäntauti tulee pidemmän päälle. Ja jos tuollainen jää tavaksi jo nuorena, siitä voi olla kolmekymppisenä vaikea luopua.

Sipseissä on ihan valtavasti suolaa ja se megapussillinen on tarkoitettu jaettavaksi. Tuon ikäisten ongelma on siinä, etteivät he osaa ajatella omaa kuolevaisuuttaan vielä ollenkaan. Sen takia tekevät tyhmiä valintoja.

Onko muita lapsia? Onnistuisiko, että kun näet hänellä megapussin, kysyt heti voisiko hän jakaa siitä toisillekin, ja otat vaikka itsellesi oman annoksen niin hän syö sitten vähemmän. Tosin tämä voi johtaa siihen, että hän piilottaa sen pussin ja syö salaa. Mitään satavarmaa keinoa ei valitettavasti ole.

Vierailija
46/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ok, mutta pakottamallakaan ei oikein voisi toimia. On tuo toisaalta parempi kuin ryyppäminen tai huumeiden käyttö, nekin on aika yleisiä 16-vuotiailla. Toimisikohan itse tehdyt sipsit? Perunaa, laadukasta öljyä, maltillisesti suolaa ja mausteita. Myös muut juurekset toimii tässä.

Vierailija
47/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipseissä ei itse asiassa ole suolaa juurikaan enempää kuin ruisleivässä. Rasva on se ongelma niissä. Tämä vain joillekin kommentoijille välihuomautuksena.

Vierailija
48/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauhkot ja hysteeriset vanhemmat puuttuvat yleensä nuorten syömiseen. Nuoret tarvitsevat todella paljon energiaa joten sipsien syönnistä ei ole mitään väärää.

Energia voi hankkia paremmistakin lähteistä. Jatkuvassa sipsien mättämisessä on erityisesti se ongelma, että siitä tulee helposti tapa, eikä tavasta tai määristä ole yhtä helppo päästä eroon sitten, kun energian tarve vähenee. Seurauksena on ylipaino, rasvamaksa ja muuta mukavaa.

Vierailija
49/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme teiniä ja yksikään ei saisi syödä tuon verran sipsejä. Vaikka teini ostaisi niitä omalla rahalla (mistä hän on saanut rahaa ja eikö rahoille oikeasti löydy parempaa käyttöä?), niin ihan tasan varmasti pystyisin sen estämään.

Sitä paitsi meillä saa hyvää kotiruokaa tarpeeksi, joten herkkuja ei kukaan jaksa syödä kuin vähän. Meillä syödään sipsejä ja muita herkkuja, mutta kohtalaisesti ja ei edes joka päivä. Ainakin meillä teinit ovat fiksuja ihmisiä ja eivät edes ajattelisi olla noin typeriä kuin ap:n pelle on.

Harmi että fiksuilla teineilläsi ei ole fiksua vanhempaa.

Samaa mieltä. Kommentti oli ihan asiaa mutta viimeinen lause pilasi kaiken.

Vierailija
50/65 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tulisi heti mieleen että vaasan ruispaloissa on suolaa 1,1 g/100 g, taffel classic -sipseissä 1,3 g (sipseissä on eroja), rainbow corn flakeseissa 1,2 g.

Leivissä on näyttänyt sentään laskevan, taannoin oli enemmänkin.

https://www.tribe.fi/ravitsemus/liikaa-suolaa-vai-liikaa-leipaa/

http://syohyvaa.fi/tuotevertailut/kategoriat/snack-tuotteet/perunalastu…

Jos jotakuta kiinnostaa omat syömisensä.

Grillimakkaroissa kai lähdetään jostain 2.0 g/100 g liikkeelle.

Vierailija
51/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon syöhyvää-sivun mukaan on kyllä eroja

Pan Suola Chips — Estrella

1 g/100g

Juustonmakuinen perunakierre — Pirkka

3.7 g/100g

Rasva

Uunirapeat Lastut Sweet Chili — Taffel

8.5 g/100g

Crusti Croc Barbeque — Lidl

36 g/100g

Vierailija
52/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon syöhyvää-sivun mukaan on kyllä eroja

Pan Suola Chips — Estrella

1 g/100g

Juustonmakuinen perunakierre — Pirkka

3.7 g/100g

Rasva

Uunirapeat Lastut Sweet Chili — Taffel

8.5 g/100g

Crusti Croc Barbeque — Lidl

36 g/100g

Ajattelinkin että ei voi pitää paikkaansa tuo väite ruisleivästä. Sipsien syömisen jälkeenhän tulee sellainen janokin että tuntuu ettei se lähde millään.

Vierailija
53/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoaisin niiden haittojen kautta jotka teinin elämässä näkyvät eli iho-ongelmat, hikoiluja raha. Haastaisin teinin kokeilemaan kahden viikon sipsilakkoa, ja arvioimaan sen jälkeen että onko hikoilu ja iho-ongelmat vähentyneet, porkkanaksi/palkinnoksi voisi tarjota että jos teini samalla säästää kahden viikon sipseihin menevät rahat, niin tuplaan ne kun lakko päätyy. Sitten vielä vaikka joku rastitaulu seinälle niin lakosta tukee konkreettinen haaste.

Luulisi että teinin fyysinen olo on sen verran parempi että sipsit jäävät pois, tai ainakin syönti vähenee pysyvästi.

Vierailija
54/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt 10-vuotiaasta alkaen sipsipussin joka ikinen päivä, ja sairastanut syömishäiriötä myös siitä lähtien. Sipsit olivat turvaruokani ja ainoa lohtuni. Menee edelleen viikkoja, etten syö muuta kuin sipsejä.

Lähestyisin asiaa esim. koulukuraattorin kautta. Myös pojilla voi olla syömishäiriö tai riski siihen.

Vierailija
55/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt 10-vuotiaasta alkaen sipsipussin joka ikinen päivä, ja sairastanut syömishäiriötä myös siitä lähtien. Sipsit olivat turvaruokani ja ainoa lohtuni. Menee edelleen viikkoja, etten syö muuta kuin sipsejä.

Lähestyisin asiaa esim. koulukuraattorin kautta. Myös pojilla voi olla syömishäiriö tai riski siihen.

Ei koulukuraattorilla kyllä ole asiantuntemusta tuollaisesta. Koulukuraattori lyö ravintopyramidiesitteet kouraan ja toivottaa hyvää jatkoa. Eihän tuollainen käytös avaudu kuin jollekkin spesialistille. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
56/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh. Sipseissähän yhdistyy verensokerin piikkaava tärkkelys, epäterveellinen paistorasva ja suola oikein superkuracoctailiksi. Ja pussillisessa vähän vajaa 2000 kaloria.

Ei tuollaista kenenkään kannata suuhunsa työntää.

Vierailija
57/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulukuraattorilla kyllä ole asiantuntemusta tuollaisesta. Koulukuraattori lyö ravintopyramidiesitteet kouraan ja toivottaa hyvää jatkoa. Eihän tuollainen käytös avaudu kuin jollekkin spesialistille. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Kuraattori on hyvä paikka aloittaa, koska hänellä on kontakteja niin monen alan asiantuntijalle.

Vierailija
58/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuraattori on hyvä paikka aloittaa, koska hänellä on kontakteja niin monen alan asiantuntijalle.

Millä perustelet itsellesi tuon että et syö mitään muuta kuin sipsejä välillä pitkiä aikoja?

Vierailija
59/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Ok. Syö silti.

En oikein jaksa taistella tuosta asiasta.

Vierailija
60/65 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipseissä on jotain riippuvuutta aiheuttavaa. Itsekin pystyisin syömään niitä ihan tolkuttomasti.

Teininä söin sipsejä ja muita herkkuja aika paljon. Osittain kyllä salassa.

Liikakiloja ei onneksi tullut.

Olin myös masentunut ja näin jälkikäteen ajateltuna tiedän, että ne olivat minulle lohturuokaa.