Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Värianalyysistä

Vierailija
12.06.2020 |

Kävin pari vuotta sitten huiveilla tehtävässä värianalyysissä missä oli 4vuodenaikaa. Olin silloin kevät. Eli lämpimät värit. Noh, en tiedä miksi mutta teetätin uuden analyysin 12sta vuodenajan mukaan ja se tehtiin valokuvista ja olin kesä. Tarkemmin kylmä kesä. Silmäni ovat jotain sinivihreä harmaat, ihosta en osaa sanoa onko puna vai keltapohjainen. Hiukset oli nuorena lämpimän vaaleat ja nykyisin oma juuri näyttää harmahtavan vaalealta. Voiko tuollainen valokuvista tehtävä analyysi olla kuin tarkka? Voiko tuloksiin luottaa? Tuntuu kyllä että beige väri ei sovi itselleni, mutta harmaa sopii ja tummansininen. Yritän nyt rakentaa itselleni kapselivaatekaapin mutta en tiedä kumman värityypin mukaan rakennan. Jos joku ystävällinen auttaisi? Eikö beige ole vahvasti kevään värejä? Ja jos se ei sovi niin on joku muu. Myöskään sellainen vahva keltainen ei sovi mielestäni vaan parempi on vaaleankeltainen.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap meikkaat ja/tai värjäät hiuksia, voit luultavasti myös itse päättää haluatko näyttää keväältä vai kesältä. Jos haluat olla lämminvärinen kevät, ota tukkaan kultaisia ja/tai kuparisia raitoja ja käytä meikissä kevään värejä, samoin vaatteissa. Jos haluat olla kesä, ota viileä hiustenväri ja käytä viileän sävyisiä meikkejä ja vaatteita. 

Tämä ei kylläkään pidä paikkansa. Tai pitää tietysti siltä osin, että jokainen voi itse päättää, mitä värejä haluaa käyttää, mutta ei hiusvärillä ja meikillä voi vaikuttaa siihen, mikä vuodenaika on värianalyysissä, se kun perustuu ihmisen omaan ihon väriin.

Itse olen vuosien mittaan käynyt kolme kertaa värianalyysissä ja joka kerta tuloksena on ollut talvi. Yksi kerta oli sellainen, että mulla oli kullanvaaleaksi värjätty tukka ja ruskeat piilolinssit siihen aikaan. Analyysin tekijä sanoi heti, että ethän pahastu, mutta olet täysin väärissä väreissä, eikä hän siinä vaiheessa edes tiennyt, että mulla oli ruskeat piilarit. No en pahastunut, olinhan huomannut itsekin, että ihon värini ei ollut paras mahdollinen, kun hiusten väri oli väärä. Olen siis hyvin selkeä talvi ja ero on helppo nähdä. Sitten jos ihminen on ns. neutraali tai kahden välistä, voi tietysti tvistata helpommin siihen suuntaan, mihin haluaa, eikä ero huonomman ja paremman välillä ole silmiin pistävä.

Vierailija
22/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beige ei ole mikään mittari. Keväälle ei sovi sellainen viileä beige, mitä useimmat beiget ovat, vaan kamelin värinen, eli lämmin vaaleanruskea. Itsekin olen kevät ja lempivärini ovat juuri vaaleanharmaa (käy keväälle hyvin ja ns. helmen harmaa), luonnonvalkoinen, puhdas vaaleansininen ja kirkkaampi sininen... siniset sopivat yleisesti keväälle hyvin, kunhan eivät ole liian murrettuja ja harmaasävyisiä. 

Itselleni kamalimmat värit ovat khaki / viileä harmaanruskea, oliivi, kanerva, malva, kylmä vanharoosa. Ne imevät kaiken värin kasvoilta. 

Olisi varmasti helpompi rakentaa puvusto kesän väreistä, koska niitä on kaupoissa tarjoilla enemmän. Mutta ei kevään tarvitse rakentaa puvustoaan kartan kirkkaimpien värien varaan, vaan pääasiassa noille neutraaleille (kevään siniset, harmaat, luonnonvalkoinen/kerma, konjakinruskea/kameli) ja lisäksi vihreitä, lämpimiä roosan sävyjä jne. 

Tässä on mun mielestä hyvin esitetty keväälle sopivia värejä:

http://cardiganempire.com/2017/08/best-worst-colors-for-spring-seasonal…

Itse olen light spring ja mulle sopii kyllä tuo mainitsemasi khaki, ja erityisesti tuo ’blush’, joka onneksi on nyt muotiväri eli sitä löytyy kaupoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Beige ei ole mikään mittari. Keväälle ei sovi sellainen viileä beige, mitä useimmat beiget ovat, vaan kamelin värinen, eli lämmin vaaleanruskea. Itsekin olen kevät ja lempivärini ovat juuri vaaleanharmaa (käy keväälle hyvin ja ns. helmen harmaa), luonnonvalkoinen, puhdas vaaleansininen ja kirkkaampi sininen... siniset sopivat yleisesti keväälle hyvin, kunhan eivät ole liian murrettuja ja harmaasävyisiä. 

Itselleni kamalimmat värit ovat khaki / viileä harmaanruskea, oliivi, kanerva, malva, kylmä vanharoosa. Ne imevät kaiken värin kasvoilta. 

Olisi varmasti helpompi rakentaa puvusto kesän väreistä, koska niitä on kaupoissa tarjoilla enemmän. Mutta ei kevään tarvitse rakentaa puvustoaan kartan kirkkaimpien värien varaan, vaan pääasiassa noille neutraaleille (kevään siniset, harmaat, luonnonvalkoinen/kerma, konjakinruskea/kameli) ja lisäksi vihreitä, lämpimiä roosan sävyjä jne. 

Tässä on mun mielestä hyvin esitetty keväälle sopivia värejä:

http://cardiganempire.com/2017/08/best-worst-colors-for-spring-seasonal…

Itse olen light spring ja mulle sopii kyllä tuo mainitsemasi khaki, ja erityisesti tuo ’blush’, joka onneksi on nyt muotiväri eli sitä löytyy kaupoista.

Hei, juuri tuo blush on se lämmin pastellipinkki jota tarkoitin ja sitä on kaupoissa ollut jo pitkään paljon. Ihana väri, oon siitä kateellinen keväille 😁

Vierailija
24/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entinen kollega teki näitä analyysejä aikoinaan Jenkeissä ja kävi väri-, tyyli- ja meikkianalyysi ja pukeutumisneuvontakurssit siellä työnsä takia, ja uskallan väittää että AP on Soft Autumn, jossa on sekä kevään että kesän piirteitä, vaikkei kuitenkaan niin voimakkaita syksyn piirteitä.

https://cdn3.vectorstock.com/i/1000x1000/41/62/seasonal-color-analysis-…

Yleensä henkilöt joilla saattaa olla pisamia ja joille sopii kevään ja kesän värit ja syksyn vaaleimmat värit, muttei kuitenkaan sellaista tyypillistä kesän eli Prinsessa Dianan viileyttä, ovat lopulta olleet Soft Autumneja. Siis siinä vaiheessa kun ihonsävy, silmien sävy ja hiusten oma sävy lähtetettiin värikoodina analysoitavaksi, jolloin kaikille tehtiin oma räätälöity paletti. Tuo Soft Autumn on sellainen jännä välimalli että osa väreistä mielletään viileiksi vaikka kuuluu lämpimään perheeseen.

Vierailija
25/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko herttuatar Catherine kesä, syksy vai kevät? Tai vaikka Angelina Jolle, joka on sijoitettu kaikkiin vuodenaikoihin. Joillakin ihmisillä ei ole selkeää vuodenaikaa.

Vierailija
26/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Angelina Jolie. .

Vierailija
27/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen Soft Autumnin värikartta, mielestäni monet suomalaiset osuvat tuohon kategoriaan

http://cardiganempire.com/wp-content/uploads/2016/03/soft-autumn-1.jpg

Yleensä kesällä ei ole yhtään kultaisuutta tai punapigmenttiä hiuksissaan, vaan on tätä tuhkaista sävyluokkaa

https://theconceptwardrobe.com/wp-content/uploads/2019/07/Light-Summer-…

Suomalaisten vaalennukset taittaa usein kultaiseen tai kellertävään joten se viittaisi kevääseen ja syksyyn. Vaikka hiusten väri näyttäisi maantieltä tai tuhkaiselta niin punapigmenttiä on silti "piilossa" ja se ilmenee vasta vaalentaessa.

Vierailija
28/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko herttuatar Catherine kesä, syksy vai kevät? Tai vaikka Angelina Jolle, joka on sijoitettu kaikkiin vuodenaikoihin. Joillakin ihmisillä ei ole selkeää vuodenaikaa.

Angelinalla on hiusten värit vaihdelleet paljon ja ihon sävy myös meikkien mukaan. Kesä tai talvi ei ole, ja liian tumma kevääksi.

Soft Autumniksi hänet on silti luokiteltu.

Samoin Gwyneth on ollut kesää tai kevättä. Hänen ihonsa on aika heleän persikkaisen sävyinen joten kevät voisi olla lähempänä totuutta.

Vierailija
29/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käsitys, että suomalaiset on useammin kesiä kuin syksyjä. Eli useammin prinsessa Dianaa kuin Julianne Moorea.

Vierailija
30/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hertuatar Soft Summer, mutta hänelle sopii monet keväänkin sävyt

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/tc-051717-…:*

Vierailija
31/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käsitys, että suomalaiset on useammin kesiä kuin syksyjä. Eli useammin prinsessa Dianaa kuin Julianne Moorea.

Mielestäni suomiblondit usein Scarlett Johanssoneja eli keväitä, eikä niin usein Reese Witherspooneja eli kesiä.

Vierailija
32/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että joku sanoi soft autumniksi. Siellä oli väreissä paljon juuri sitä beigeä mikä ei sovi. Mutta oli kyllä kauniita värejä. Mieluusti olisin Gisele Bundchenin kanssa saman värinen tai Gigi Hadidin. Itselleni käy sellainen puhdas vaaleansininen hyvin myös. Hyvä keskustelu.

Ap

Vierailija
33/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että kulmakarvat on luonnostaan aika vaaleat eli värjään niitä ruskeiksi. Sen takia kallistuisin enemmän itse kevät/kesä linjalle. Syksyt on tietääkseni tummempia.

Ap

Vierailija
34/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavimpia ovat Suomi-talvet. Suomessa on todella vähän naisia, jolla olisi luonnostaan tummanruskeat hiukset. Mutta kun "iho on niin talvi" vaikka omat hiukset on maantiet tai kultaisen keskiruskeat. Joopa joo. Kyllä sen huomaa kun Suomi- talvi pitää mustaa ettei nyt ihan mennyt nappiin. Mutta ei hätää: tällöin Suomi-talvetar värjää tukkansakin mustaksi mopiksi. Ja on muuten niin luonnollinen. Ja talven hiukset siis täytyy olla oikeasti tummat eikä vaan ruskean ruskeat. Muuten talven tärkein kriteeri eli luontainen kontrasti ei täyty. Kesiä sen sijaan näkee paljon.

Toinen moka on kun tummahiuksinen luulee olevansa talvi vaikka onkin tumma syksy. Tällöin mustassa syksyn lämpö suorastaan tunkee kultaisena läpi. Vaikka iho olisikin vaaleahko. Oikea talvi on jo lapsena hyvin tumma ja hyvin kalpea tai kirkasihoinen.

Eli todennäköisyys, että Suomi nainen näyttää hyvältä mustassa on häviävän pieni. Ainoa luonnostaan kirkas, tumma ja kalpea joka mieleen tulee olisi Maria Lund. Muut suomi-brunetit kuten mm. Ellen Jokikunnas ja Sara Sieppi on värillä tehty tummiksi.

Vierailija
35/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavimpia ovat Suomi-talvet. Suomessa on todella vähän naisia, jolla olisi luonnostaan tummanruskeat hiukset. Mutta kun "iho on niin talvi" vaikka omat hiukset on maantiet tai kultaisen keskiruskeat. Joopa joo. Kyllä sen huomaa kun Suomi- talvi pitää mustaa ettei nyt ihan mennyt nappiin. Mutta ei hätää: tällöin Suomi-talvetar värjää tukkansakin mustaksi mopiksi. Ja on muuten niin luonnollinen. Ja talven hiukset siis täytyy olla oikeasti tummat eikä vaan ruskean ruskeat. Muuten talven tärkein kriteeri eli luontainen kontrasti ei täyty. Kesiä sen sijaan näkee paljon.

Toinen moka on kun tummahiuksinen luulee olevansa talvi vaikka onkin tumma syksy. Tällöin mustassa syksyn lämpö suorastaan tunkee kultaisena läpi. Vaikka iho olisikin vaaleahko. Oikea talvi on jo lapsena hyvin tumma ja hyvin kalpea tai kirkasihoinen.

Eli todennäköisyys, että Suomi nainen näyttää hyvältä mustassa on häviävän pieni. Ainoa luonnostaan kirkas, tumma ja kalpea joka mieleen tulee olisi Maria Lund. Muut suomi-brunetit kuten mm. Ellen Jokikunnas ja Sara Sieppi on värillä tehty tummiksi.

Sara Siepistä tulee mieleen tumma kevät ja Ellen Jokikunnas oisko syksy tai kesä?

Vierailija
36/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitteko selkeät merkit jotta erottaa onko kesä- vai talvityyppiä?

Vierailija
37/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valokuvista saa hyviä tuloksia, koska valonmäärä ja oikeat sävyt vaikuttaa paljon. Ja jos tiedät, ettei joku väri sovi sinulle niin sitten ei sovi. Vaikka kuinka olisi omaa "vuodenaikaasi". Se analyysi on vain suuntaa-antava ja ne värit löytyvät vain kokeilemalla.

Ok, lämpimät ruskeat ei sovi koska naamassani on kellertävän ruskeita pisamia ja ruskeat korostaa niitä. Parhaimmat värit mitä tiedän on harmaa, ja tummansininen, korostaa tummia silmiäni. Mutta tuntuu että viileät huulipunat ja poskipunat sopii huonommin kuin koralliset. Ihoni on varmaan jotain kellertävän ja punertavan välistä. Suonet on sinivihreät ranteessa. Mietin että kun itselläni on vaaleat hiukset niin varmaan parempi laitattaa kylmän sävyisiä raitoja hiuksiin?

Ap

Tuon kuvauksen mukaan lämpimät värit olisi paremmat. Mutta ei tietenkään valokuvasta voi tehdä ihmisen värianalyysia. Tarvitko oikeasti tukea, koska ilmeisesti näet hyvin itsekin mitkä värit käy ja mitkä ei?

Vierailija
38/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä kaipaisin selvät tuntomerkit light spring ja soft autumn tyyppeihin? Itsellä useimmiten meikkivoide on ivory sävy tai light tai vanilla. Joku noista ja siis kullanruskeita pisamia jotka ei peity edes meikillä. Myös taipumusta maksaläiskiin joita olen saanut vaalennettua. Siniharmaa vihreät silmät. Kaukaa katsottuna harmaat mutta lähempänä erottuu sinivihreä. hiukset luonnostaan lämpimän blondit mutta varma en ole kun kasvatan vasta omaa väriä. Vaaleat kuitenkin. Ripset ja kulmat luonnostaan vaaleat. Jos oliskin sama tulos tullut värianalyyseissä, mutta ei. En ole vielä edes saanut palettiani siitä kesän analyysistä joka tehtiin kuvista. Nyt tuli mieleen että oli aivan turha. Kannattaa mielummin itse opiskella ja miettiä mitkä värit sopii. Mutta sekin on hankalaa.

Ap

Vierailija
39/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valokuvista saa hyviä tuloksia, koska valonmäärä ja oikeat sävyt vaikuttaa paljon. Ja jos tiedät, ettei joku väri sovi sinulle niin sitten ei sovi. Vaikka kuinka olisi omaa "vuodenaikaasi". Se analyysi on vain suuntaa-antava ja ne värit löytyvät vain kokeilemalla.

Ok, lämpimät ruskeat ei sovi koska naamassani on kellertävän ruskeita pisamia ja ruskeat korostaa niitä. Parhaimmat värit mitä tiedän on harmaa, ja tummansininen, korostaa tummia silmiäni. Mutta tuntuu että viileät huulipunat ja poskipunat sopii huonommin kuin koralliset. Ihoni on varmaan jotain kellertävän ja punertavan välistä. Suonet on sinivihreät ranteessa. Mietin että kun itselläni on vaaleat hiukset niin varmaan parempi laitattaa kylmän sävyisiä raitoja hiuksiin?

Ap

Tuon kuvauksen mukaan lämpimät värit olisi paremmat. Mutta ei tietenkään valokuvasta voi tehdä ihmisen värianalyysia. Tarvitko oikeasti tukea, koska ilmeisesti näet hyvin itsekin mitkä värit käy ja mitkä ei?

Niin, en varmaan tarvii. Oon huomannut että kylmemmät värit sopii kun on oikeanlainen meikki. Eli lämmin poskipuna ja lämmin pastellipinkki huulipuna. En kyllä enää teetä analyysiä. Tuntuu että on aika hakuammuntaa. Jos ei ole todella selkeä talvi tai kesä.

Ap

Vierailija
40/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan et ole talvi kuten ei useimmat muutkaan suomalaiset.