Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Värianalyysistä

Vierailija
12.06.2020 |

Kävin pari vuotta sitten huiveilla tehtävässä värianalyysissä missä oli 4vuodenaikaa. Olin silloin kevät. Eli lämpimät värit. Noh, en tiedä miksi mutta teetätin uuden analyysin 12sta vuodenajan mukaan ja se tehtiin valokuvista ja olin kesä. Tarkemmin kylmä kesä. Silmäni ovat jotain sinivihreä harmaat, ihosta en osaa sanoa onko puna vai keltapohjainen. Hiukset oli nuorena lämpimän vaaleat ja nykyisin oma juuri näyttää harmahtavan vaalealta. Voiko tuollainen valokuvista tehtävä analyysi olla kuin tarkka? Voiko tuloksiin luottaa? Tuntuu kyllä että beige väri ei sovi itselleni, mutta harmaa sopii ja tummansininen. Yritän nyt rakentaa itselleni kapselivaatekaapin mutta en tiedä kumman värityypin mukaan rakennan. Jos joku ystävällinen auttaisi? Eikö beige ole vahvasti kevään värejä? Ja jos se ei sovi niin on joku muu. Myöskään sellainen vahva keltainen ei sovi mielestäni vaan parempi on vaaleankeltainen.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valokuvista saa hyviä tuloksia, koska valonmäärä ja oikeat sävyt vaikuttaa paljon. Ja jos tiedät, ettei joku väri sovi sinulle niin sitten ei sovi. Vaikka kuinka olisi omaa "vuodenaikaasi". Se analyysi on vain suuntaa-antava ja ne värit löytyvät vain kokeilemalla.

Vierailija
2/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valokuvista saa hyviä tuloksia, koska valonmäärä ja oikeat sävyt vaikuttaa paljon. Ja jos tiedät, ettei joku väri sovi sinulle niin sitten ei sovi. Vaikka kuinka olisi omaa "vuodenaikaasi". Se analyysi on vain suuntaa-antava ja ne värit löytyvät vain kokeilemalla.

Ok, lämpimät ruskeat ei sovi koska naamassani on kellertävän ruskeita pisamia ja ruskeat korostaa niitä. Parhaimmat värit mitä tiedän on harmaa, ja tummansininen, korostaa tummia silmiäni. Mutta tuntuu että viileät huulipunat ja poskipunat sopii huonommin kuin koralliset. Ihoni on varmaan jotain kellertävän ja punertavan välistä. Suonet on sinivihreät ranteessa. Mietin että kun itselläni on vaaleat hiukset niin varmaan parempi laitattaa kylmän sävyisiä raitoja hiuksiin?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni suomalainen on ihan tosi neutraali lämmin/kylmä akselillä jolloin noita eriäviä tuloksia voi tulla. Esim. pehmeä syksy ja pehmeä kesä on niin neutraaleja tyyppejä, että sama ihminen voi välillä saada kesän ja välillä syksyn. Esim. vähän päivetystä tai aurinko tuonut kullansävyä hiuksiin, näyttää syksyltä, talvikalpeana taas kesältä. 

Lisäksi nämä suht neutraalit tyypit usein vanhemmten muuttuu sekä ihon että hiustenväreilltään viileämpään suuntaan, eli  nuorena syksy tai kevät voikin olla keski-ikäisenä kesä, vanhana jopa viileä kesä.

Olet luultavasti näitä neutraaleja tyyppejä, joille värianalyysistä on aika vähän apua. Joudut joka tapauksessa itse miettimään mikä sopiii, ei välttämättä sovi minkään yhden värityypin värit täydellisesti vaan täytyy yhdistellä.

Vierailija
4/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap meikkaat ja/tai värjäät hiuksia, voit luultavasti myös itse päättää haluatko näyttää keväältä vai kesältä. Jos haluat olla lämminvärinen kevät, ota tukkaan kultaisia ja/tai kuparisia raitoja ja käytä meikissä kevään värejä, samoin vaatteissa. Jos haluat olla kesä, ota viileä hiustenväri ja käytä viileän sävyisiä meikkejä ja vaatteita. 

Vierailija
5/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap meikkaat ja/tai värjäät hiuksia, voit luultavasti myös itse päättää haluatko näyttää keväältä vai kesältä. Jos haluat olla lämminvärinen kevät, ota tukkaan kultaisia ja/tai kuparisia raitoja ja käytä meikissä kevään värejä, samoin vaatteissa. Jos haluat olla kesä, ota viileä hiustenväri ja käytä viileän sävyisiä meikkejä ja vaatteita. 

Mielummin näytän kesältä, eli tuhkan sävyisiä raitoja.

Ap

Vierailija
6/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on pisamat niin omaat punapigmenttiä ja olet silloin kevät tai syksy.

Itse kävin värianalyysissä, jonka jälkeen on ollut erittäin helppo ostaa vaatteita ja luoda ns. kapselikaappi

Vierailija
7/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on pisamat niin omaat punapigmenttiä ja olet silloin kevät tai syksy.

Itse kävin värianalyysissä, jonka jälkeen on ollut erittäin helppo ostaa vaatteita ja luoda ns. kapselikaappi

Onko näin että pisamia ei ole muilla värityypeillä? Tuntuu että kesän väreissä olisi helpompi koostaa kapselikaappi kuin kevään. Syksy en ole, murretut lämpimät värit on pahimpia tai talven värit eli hyvin kylmät ja kirkkaat.

Ap

Vierailija
8/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin että pisamia ei ole muilla värityypeillä? Tuntuu että kesän väreissä olisi helpompi koostaa kapselikaappi kuin kevään. Syksy en ole, murretut lämpimät värit on pahimpia tai talven värit eli hyvin kylmät ja kirkkaat.

Ap

Kyllä pisamia voi olla muillakin tyypeillä. Niitä voi myös olla neutraalin tai kylmän sävyisiä. Itse olen talvityyppi ja minulla on harmahtavanruskeita pisamia. Punapigmenttiä ei edes niiissä.

Vierailija
9/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä pisamia voi olla muillakin tyypeillä. Niitä voi myös olla neutraalin tai kylmän sävyisiä. Itse olen talvityyppi ja minulla on harmahtavanruskeita pisamia. Punapigmenttiä ei edes niiissä.

Omat pisamat nimenomaan punertavan ruskeita ja ei lähde talvellakaan pois, saattaa jonkin verran vaalentua mutta keväällä taas vahvistuu. Poskissa lähinnä, ei nenässä jostain syystä.

Ap

Vierailija
10/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Omat pisamat nimenomaan punertavan ruskeita ja ei lähde talvellakaan pois, saattaa jonkin verran vaalentua mutta keväällä taas vahvistuu. Poskissa lähinnä, ei nenässä jostain syystä.

Ap

Tuo viittaa kyllä enemmän lämpimään värityyppiin. Mutta jos tykkäät enemmän kesän väreistä, niin voihan ne pisamat meikata piiloonkin jos on muuten hyvin kesän värinen.

Vierailija
11/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä, ei kai kukaan tee analyysia valokuvista! En keksi mitään epäluotettavampaa paitsi tietysti vahvasti meikattuna jossain kynttilänvalossa tehty analyysi. Oon kesä ja mulla on pisamia jotka on harmahtavan ruskeita. Miten rusketut?

Vierailija
12/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä, ei kai kukaan tee analyysia valokuvista! En keksi mitään epäluotettavampaa paitsi tietysti vahvasti meikattuna jossain kynttilänvalossa tehty analyysi. Oon kesä ja mulla on pisamia jotka on harmahtavan ruskeita. Miten rusketut?

Niin ja beigestä; beigeä on roosaa ja kellertävämpää. Mulle kesänä käy todella hyvin roosa beige.

Vierailija
13/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rusketun jos olen auringossa, mutta ilman aurinkovoidetta palan.

Ap

Vierailija
14/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beige ei ole mikään mittari. Keväälle ei sovi sellainen viileä beige, mitä useimmat beiget ovat, vaan kamelin värinen, eli lämmin vaaleanruskea. Itsekin olen kevät ja lempivärini ovat juuri vaaleanharmaa (käy keväälle hyvin ja ns. helmen harmaa), luonnonvalkoinen, puhdas vaaleansininen ja kirkkaampi sininen... siniset sopivat yleisesti keväälle hyvin, kunhan eivät ole liian murrettuja ja harmaasävyisiä. 

Itselleni kamalimmat värit ovat khaki / viileä harmaanruskea, oliivi, kanerva, malva, kylmä vanharoosa. Ne imevät kaiken värin kasvoilta. 

Olisi varmasti helpompi rakentaa puvusto kesän väreistä, koska niitä on kaupoissa tarjoilla enemmän. Mutta ei kevään tarvitse rakentaa puvustoaan kartan kirkkaimpien värien varaan, vaan pääasiassa noille neutraaleille (kevään siniset, harmaat, luonnonvalkoinen/kerma, konjakinruskea/kameli) ja lisäksi vihreitä, lämpimiä roosan sävyjä jne. 

Vierailija
15/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beige ei ole mikään mittari. Keväälle ei sovi sellainen viileä beige, mitä useimmat beiget ovat, vaan kamelin värinen, eli lämmin vaaleanruskea. Itsekin olen kevät ja lempivärini ovat juuri vaaleanharmaa (käy keväälle hyvin ja ns. helmen harmaa), luonnonvalkoinen, puhdas vaaleansininen ja kirkkaampi sininen... siniset sopivat yleisesti keväälle hyvin, kunhan eivät ole liian murrettuja ja harmaasävyisiä. 

Itselleni kamalimmat värit ovat khaki / viileä harmaanruskea, oliivi, kanerva, malva, kylmä vanharoosa. Ne imevät kaiken värin kasvoilta. 

Olisi varmasti helpompi rakentaa puvusto kesän väreistä, koska niitä on kaupoissa tarjoilla enemmän. Mutta ei kevään tarvitse rakentaa puvustoaan kartan kirkkaimpien värien varaan, vaan pääasiassa noille neutraaleille (kevään siniset, harmaat, luonnonvalkoinen/kerma, konjakinruskea/kameli) ja lisäksi vihreitä, lämpimiä roosan sävyjä jne. 

Olen pehmeä kesä ja jo aika kauan odotellut niitä omia sävyjä muotiin. Nyt on ollut kevään ja syksyn sävyjä jo pitkään. Olen lopen kyllästynyt siihen viininpunaiseen joka on suunnilleen ainoa mitä on ollut tarjolla. Nyt löysin malvan värisen topin tänään, voi mikä riemu!

Vierailija
16/56 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Ehkä yritän sitten koostaa kapselipuvuston kevään sävyihin. Voipi olla että beige mitä olen kokeillut on ollut liian vaalea ja kylmäsävyinen. Tuossa olikin hyviä vinkkejä miten koostaa puvusto neutraaleille sävyille. Itse olen kyllä huono löytämään niitä omia sävyjä kaupoista tai sitten olen ollut väärissä kaupoissa. Kesän vaaleansinistä ja sinistä ja vihreää löydän vaikka kuin paljon. Se myös harmittaa.

Ap

Vierailija
17/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille. Ehkä yritän sitten koostaa kapselipuvuston kevään sävyihin. Voipi olla että beige mitä olen kokeillut on ollut liian vaalea ja kylmäsävyinen. Tuossa olikin hyviä vinkkejä miten koostaa puvusto neutraaleille sävyille. Itse olen kyllä huono löytämään niitä omia sävyjä kaupoista tai sitten olen ollut väärissä kaupoissa. Kesän vaaleansinistä ja sinistä ja vihreää löydän vaikka kuin paljon. Se myös harmittaa.

Ap

Ainakin jokin aikaa sitten kaupoissa on ollut runsaasti kissankellonsinistä. Siinä on lämmintä violettia joukossa joten on keväälle todella hyvä. Nyt en harmillisesti ole pitkiin aikoihin käynyt vaatekaupoissa koronan vuoksi niin en ole ihan perillä mitä tällä hetkellä löytyy keväille. Kesän vihreisiin kyllä harvoin törmää, ne ovat enimmäkseen sinivihreitä. Ja lämmin pastellipinkki on sävy jota on ollut vuosia kaupoissa, aivan ihana ja monikäyttöinen väri, mulle kesänä hieman liian keltapohjainen harmillisesti.

Vierailija
18/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sohvinyman.fi/varilla-on-valia/

Tuossa esimerkkejä värikartoista. Kyllähän noita kevään värejä on kaupoissa, ei tietenkään kaikkia juuri nyt mutta aika montaa.

Vierailija
19/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt... Ei voi saada tästä aikaan ketjua.

Vierailija
20/56 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oman analyysin mukaan kevät. Minulle ei sovi kaikki beiget, vaan lämmin beige. Juurikasvuni on harmahtava aluksi, mutta nyt sen ollessa pidemmällä niin näkyy lämpö myös omassa maantienharmaassa. Huiveilla kasvojen lähellä voit kokeilla mitkä värit ovat sinun. Tietyt vain saavat paremmin kasvot loistamaan.