Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kääk. Sukututkija löysi yhteyden mun ja mun puolison välille! Meillä on yhteinen esi-isä 1500-luvulla!

Vierailija
12.06.2020 |

Mun isoisoiso...isä oli 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies. Ei siinä mitään. Mutta sama 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies ON MYÖS MUN PUOLISON isoisoiso...isä. Eli meillä on yhteinen esi-isä. Ok, tässä on kulunut reilut 500 vuotta aikaa, mutta tuntuu tosi oudolta.

Ei olisi pitänyt kaivella niitä tietoja :(

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain keskisuomalaisilla paikkakunnilla kaikki ovat sukua keskenään, kun vuosisatojen ajan siskot ja veljet ovat nussineet keskenään. Uuraisilla nussivat vieläkin.

Menehän ruotsinkielisille rannikolle. Siellä sitä sukurakkautta vasta onkin...

Vierailija
42/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mitäs kummallista tossa on? Me ollaan miehen kans niinsanotusti "seitsemännen polven serkkuja". Eli meillä on menneisyydessä sukulaismiehet, jotka oli veljeksiä. Ei ennenmuinoin liikuttu kovin kauas. Suvun kantaisä Petter Hälström.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein usko ap:ta.

Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.

Sekä isäni molempien vanhempien että äitini isän suvuissa on päästy 1500-luvulle. Äidin äidin suvusta en voi sanoa mitään, koska sitä sukua ei ole tutkittu kuin 1700-luvulle.

Entä puolisosi suku? Onko tutkittu 1500-luvulle asti?

Tarkoitin että on epäuskottavaa että molempien sukua olisi saatu tutkittua 1500-luvulle ja sieltä sitten löydetty se yksi ainoa yhteinen esi-isä.

Puolison sukua on tutkittu isän osalta jonnekin 1600-luvun alkupuolelle ja äitinsä osalta muistaakseni vain 1700-luvun puoliväliin. Osin ongelmia tuo se, että puolison suku on Saksasta ja vasta muutto Ruotsiin antaa varmaan tietoa.

Minusta ei ole lainkaan epäuskottavaa päästä 1500-luvulle sukututkimuksen keinoin, jos esi-isät ovat käyneet kouluja tai omistaneet maata. Mäkitupalaiset ja loiset ei kirkonkirjoihin kirjautuneet.

Vierailija
44/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin exän kanssa joku 5. serkku sukututkija - harrastelijan mukaan. On meillä sukututkimus, mutta en minä mitään yhteistä esi-isää ole hoksannut.

Vierailija
45/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja banjo soi, eikä itkeä 😩 saa

Vierailija
46/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään harvinaista muuallakaan. Entäpä tuollaiset paikat kuin vaikka Islanti ja Färsaaret? Ei liene porukka mitenkään tavattoman usein saanut uutta verta. Löytyyhän niitä syrjäseutuja muualtakin.

Toisaalta merenrantakaupungeissa voi satamavierailujen jäljiltä olla satunnaisia kaukaisiakin geenejä.

Vierailija
47/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan noin kaukainen sukulaisuus merkitse mitään?

Vierailija
48/112 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan noin kaukainen sukulaisuus merkitse mitään?

No ei ni

Vierailija
49/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.

Juuri näin. Isovihan aikana tuhottiin suuri osa kirkonkirjoja, ja siksi sukututkimus tyssää usein 1700-luvun alkuun tavalllisen kansan eli rahvaan osalta (jota suurin osa silloisen Suomen alueen väestöstä oli).

Vierailija
50/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Isovihan aikana tuhottiin suuri osa kirkonkirjoja, ja siksi sukututkimus tyssää usein 1700-luvun alkuun tavalllisen kansan eli rahvaan osalta (jota suurin osa silloisen Suomen alueen väestöstä oli).

Usein tyssää, usein ei. Ja lisäksi on muitakin lähteitä kuin rippikirjat.

Vierailija
51/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin tuli mieleen, että voidaanko olla varmoja että kyseessä on sama henkilö, eikä vain samanniminen.

Vierailija
52/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mitäs kummallista tossa on? Me ollaan miehen kans niinsanotusti "seitsemännen polven serkkuja". Eli meillä on menneisyydessä sukulaismiehet, jotka oli veljeksiä. Ei ennenmuinoin liikuttu kovin kauas. Suvun kantaisä Petter Hälström.

Hahaa olen samaa sukua. Oli sikiävää sakkia ja suku on nyt suuri.

Vierailija
53/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavaa.

Vierailija
54/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurimmalla osalla suomalaisista ole puolisonsa kanssa joku yhteinen esivanhempi 20 sukupolven sisällä. Tai jos molempien suvut ovat samalta alueelta, yhteinen esivanhempi voi olla hyvinkin läheltä ihan muutaman sukupolven päästä.

Vierailija
55/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihan tavallista.

Muuallakin hyvin tavallista.

Niitä ”muita” ei vaan saa sanoa ääneen. Siinä ero.

Vierailija
56/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia Suomeen pitää tuoda kiireesti uutta verta afri kasta, siellä ei ole kirkonkirjoja eikä siksi myöskään perinnöllisiä tauteja.

Vierailija
57/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin exän kanssa joku 5. serkku sukututkija - harrastelijan mukaan. On meillä sukututkimus, mutta en minä mitään yhteistä esi-isää ole hoksannut.

Eli teillä on yhteinen iso-iso-iso-iso-iso-vanhempi? Hän on todennäköisesti syntynyt noin 150 vuotta ennen teitä eli periaatteessa joku sukunne vanhin mummo 90v voisi lapsuudestaan muistaa kyseisen henkilön.

Vierailija
58/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin molempien sukujen kaikkia sukuhaaroja on tutkittu. Voi olla paljon lähempää sukua jotain muuta kautta.

Vierailija
59/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailmanlaajuisesti serkusten väliset avioliitto ovat yleisiä: on arvioitu, että maailmanlaajuisesti jopa 20 prosenttia avioliitoista solmitaan serkkujen välillä. Arabien keskuudessa serkusavioliittoja avioliitoista on keskimäärin 40 prosenttia. BBC:n mukaan Isossa-Britanniassa asuvista pakistanilaisista 55 prosenttia on naimisissa serkkunsa kanssa.[1]"

-Wikipedia

Vierailija
60/112 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaa se insestisika ja vaihda matuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan