Kääk. Sukututkija löysi yhteyden mun ja mun puolison välille! Meillä on yhteinen esi-isä 1500-luvulla!
Mun isoisoiso...isä oli 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies. Ei siinä mitään. Mutta sama 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies ON MYÖS MUN PUOLISON isoisoiso...isä. Eli meillä on yhteinen esi-isä. Ok, tässä on kulunut reilut 500 vuotta aikaa, mutta tuntuu tosi oudolta.
Ei olisi pitänyt kaivella niitä tietoja :(
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Heivaa se insestisika ja vaihda matuun.
Kyllä! Kannattaa vaihtaa sisäsiittoinen suomijuntti uljaaseen muukalaiseen jonka kotimaassa viidesosa avioliitoista on serkkujen välisiä.
Jos sukunne ovat peräisen samalta seudulta, teillä on todennäköisesti läheisempiäkin yhteisiä esivanhempia, sillä varsinkin nälkävuosien jälkeen suomalaisia oli melko vähän.
Mikä tuossa on se, joka sinua kauhistuttaa? Onko taustalla se sama syy, joka saa suomalaiset suosimaan parinvalinnassa ulkomaalaisia? 30 sukupolven takana oleva yhteinen esivanhempi on täysin merkityksetön. Pahin seuraus voi olla kymmenien sukupolvien takaa väistyvästi periytyvä sairaus, kuten sallantauti. Eri juttu muinaisilla faaraoilla ja Euroopan kuninkaallisilla, jotka avioituivat keskenään.
Missä teidän sukunne ovat asuneet, jos joku on onnistunut löytämään aukottoman sukuselvityksen 1500-luvulle saakka? Molemmat jotain aatelissukua, vai? Tavallisella kansalaisella alkaa olla vaikeuksia jo 1600-luvulla, vaikka kirkonkirjat olisivatkin säilyneet.
Minullakin on vaimoni kanssa yhteinen esi-isä muutaman vuosisadan takaa. Samalla myös todettiin, että tuosta esi-isästä laskien olen saman sukupolven jälkeläinen kuin anoppini. Eli vaimo on yhden sukupolven nuorempi kuin minä, vaikka hän on iältään minua vanhempi.
22
Sama. Siinä ei ole mitään epätavallista. Riittävän pitkälle, kun muutenkin kaivetaan, ovat kaikki sukua keskenään.
Jep. Me ollaan täällä kaikki yhtä suurta perhettä. Sitä kannattaa miettiä kun ihmisten kanssa riitelee typeristä asioista. Minunkin vanhemmat on samasta suvusta kun tarpeeksi taaksepäin katsoo. Sen aina muistaa kun miettii, että on koko suku on hullu. Sille on järkevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti matkan varrella on käynyt niin, ettei joku isäksi merkitty olekaan biologinen isä. Voi siis hyvin olla, ettei yhteinen kantaisä ole molempien biologinen kantaisä.
Tuhat vuotta sitten, n 35 sukupolvea sitten, monen suomalaisen isäksi on merkitty Ruotsin silloinen kuningas.
Jopa noin 500 000 suomalaisella voi olla Sursill-sukujuuria Ruotsiin 1500-luvulla eläneen Erik Ångerman Sursillin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein usko ap:ta.
Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.
Ole uskomatta ihan vapaasti, mutta täältä löytyy toinen jonka suvusta löytyy selvitettyjä tietoja 1500 luvun jälkipuoliskolle saakka.
Onneksi on ulkkarimies 😂
Eri esi-isä ja ei tule ihme sairauksia lapsille yhtä herkästi. Vierestä katsonut, kun sukulainen hautasi kaksi alle teini-ikäistä lasta. 😔
Me ollaa kaikki serkkuja keskenämme, jossain polvessa. Mitä serkumpi, sitä herkumpi 🇫🇮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heivaa se insestisika ja vaihda matuun.
Kyllä! Kannattaa vaihtaa sisäsiittoinen suomijuntti uljaaseen muukalaiseen jonka kotimaassa viidesosa avioliitoista on serkkujen välisiä.
On niitä muitakin vaihtoehtoja, kuin pako**istaustaiset...
Vierailija kirjoitti:
Me ollaa kaikki serkkuja keskenämme, jossain polvessa. Mitä serkumpi, sitä herkumpi 🇫🇮
Ai kauheeta, kun mua ahdistaa jo se, että mun serkut on jotain porilaisia, mutta nyt kaikki muutkin juntit on mulle sukua. Nyyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin molempien sukujen kaikkia sukuhaaroja on tutkittu. Voi olla paljon lähempää sukua jotain muuta kautta.
Periaatteessahan kukaan meistä ei voi tietää, onko se oma kumppani esim. sisaruspuoli (yhteisen isän kautta). Ei tunnu mukavalta ajatella että oma isä on voinut olla joskus anopin kännipano mutta on se mahdollista.
Nyt on kyllä vedetty mutkat suoriksi. Kyllä mä tiedän, että mun appiukko ei ole ollut muualla kuin kotimaassaan tai siinä lähistöllä, ei lähelläkään Suomea. Äitini ei taas ole ollut siellä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.
Ole uskomatta ihan vapaasti, mutta täältä löytyy toinen jonka suvusta löytyy selvitettyjä tietoja 1500 luvun jälkipuoliskolle saakka.
Ja miehen suvusta on tutkittua ja painettua tietoa 1600-luvulle saakka. Ei kuitenkaan olla toistaiseksi löydetty yhteisiä sukulaisia sukutauluista, molemmat on niin eri puolilta Suomea kotoisin.
Minun äiti ja isä ovat pikkuserkuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus sentään. Jos olette edes jotakuinkin "kokonaan suomalaisia", teillä ja ihan kaikilla tämän määritelmän täyttävillä on paljon, PALJON läheisempiäkin sukulaisuussuhteita. Peruste? Suomen väkiluku oli vuonna 1500 n. 200 000- 300 000. Jos tuohon viiteensataan vuoteen mahtuu 20 sukupolvea, esi-isiä silloin pitäisi olla yli miljoona. Mietipä miten se sopii yhteen tuon parinsadantuhannen kanssa.
Teoriassa, jos esim seksuaalinen vetovoima ja feromonit, hajut ja himot tähtää parhaaseen jälkikasvuun, niin suomalaisten ei edes pitäisi haluta toisiaan.
Selittääkö tämä, miksi syntyvyys on laskussa?
Selittääkö tämä, miksi ulkomaalaiset latinot ym on omaan silmään kuumempia, kuin suomalaiset pullanvaaleat perusjantterit? Että niin kuuluisikin, kun jantterit on mun SERKKUJA.
Kaikki maailman ihmiset on toisilleen serkkuja. Esi-isien määrä kasvaa eksponentiaalisesti joka sukupolvi. 10 sukupolvea sitten yhdellä ihmisellä on yli 1000 esivanhempaa, 15 polvea sitten yli 30 000 ja 20 sukupolvea sitten mennään jo sadoissa tuhansissa esivanhemmissa. Eihän Suomessa tuolloin edes asunut niin monta ihmistä, käytännössä niitä esivanhempia on vähemmän koska meillä kaikilla on yhteisiä esivanhempia.
Vaimo on tehnyt sukututkimusta ja äitinsä suku on kainuusta ja siellä oli hyvinkin läheisiä sukulaissuhteita. Selvisi myös että sukulaissuhteita oli yritetty peirellä, väittämällä jotain miestä kulkuriksi, vaikka oli serkku naapurikylästä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miehen suvusta on tutkittua ja painettua tietoa 1600-luvulle saakka. Ei kuitenkaan olla toistaiseksi löydetty yhteisiä sukulaisia sukutauluista, molemmat on niin eri puolilta Suomea kotoisin.
Meillä on suvut selvitetty 1400 luvulle, eikä ole yhteisiä esi-isä, mutta sukujen sisällä niitä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on ulkkarimies 😂
Eri esi-isä ja ei tule ihme sairauksia lapsille yhtä herkästi. Vierestä katsonut, kun sukulainen hautasi kaksi alle teini-ikäistä lasta. 😔
Mullakin on ulkkarimies ja oon kolme lasta haudannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvut selvitetty 1400 luvulle, eikä ole yhteisiä esi-isä, mutta sukujen sisällä niitä kyllä on.
Voin sanoa heti, että tämä ei ole totta. Osa esi-isistäsi voi olla selvillä mutta vain pieni vähemmistö. Hyvin todennäköisesti on yhteisiä esi-isiä.
Pelkästään 10 sukupolvea sitten sinulla olisi siinä sukupolvessa yli 1000 esivanhempaa ja olisit vielä kaukana 1400-luvusta. 1400-luvulla sinulla olisi satoja tuhania esi-isiä. Et millään voi olla selvittänyt heitä kaikkia.
Periaatteessahan kukaan meistä ei voi tietää, onko se oma kumppani esim. sisaruspuoli (yhteisen isän kautta). Ei tunnu mukavalta ajatella että oma isä on voinut olla joskus anopin kännipano mutta on se mahdollista.